از بین ۱۹۴ روزنامه سراسری که در حال حاضر در کشور منتشر می‌شود تنها ۱۱ روزنامه به زبان‌هایی غیر از زبان فارسی انتشار می‌یابد، که در این میان روزنامه‌های ایرانی، زبان انگلیسی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و ۵ عدد از این ۱۱ عدد روزنامه، به زبان انگلیسی منتشر می‌شود.

گروه رسانه و فضای مجازی فرهنگ سدید- محمود شیرازی نژاد: انقلاب اسلامی ایران که در سال 1357 در این سرزمین به وقوع پیوست رسالت خود را محدود به مرزهای جغرافیایی این کشور نمی‌دانست بلکه برای خود رسالتی جهانی قائل بود و معتقد به گسترش مرزهای ایدئولوژیک خود ورای محدودیت‌های جغرافیایی، در منطقه و همچنین در اقصی نقاط عالم بود. این رسالت عظیم، مجاهدتی سترگ در عین استفاده از تمامی ظرفیت های ابزاری رسانه های موجود را طلب می کند. در چهلمین طلیعه از آغاز این انقلاب و در زمانی که این نظام انقلابی هویت، توانمندی و تمامیت خویش را به اثبات رسانیده است می بایست نگاه خویش را بیش از پیش به اثرگذاری در دیگر آفاق این عالم معطوف دارد و باید به این نکته مهم توجه دوچندانی داشته باشد. شاید مرور وضعیت موجود رسانه مکتوبی چون روزنامه، همانطور که پیش ازین در مقاله «روزنامه نگاری و مساله صدور انقلاب» نیز به آن پرداخته شد تا حدودی بتواند ما را متوجه راه های رفته و نرفته در عرصه روزنامه نگاری بین الملل کند. همانطور که در مقاله قبل اشاره شد از بین 194 روزنامه سراسری که در حال حاضر در کشور منتشر می شود تنها 11 روزنامه به زبان هایی غیر از زبان فارسی انتشار می یابد، که در این میان روزنامه های ایرانی، زبان انگلیسی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و 5 عدد از این 11 عدد روزنامه، به زبان انگلیسی منتشر می‌شود. در این گزارش قصد داریم که این پنج روزنامه انگلیسی زبان ایرانی را معرفی کنیم.

 

Tehran times

روزنامه نگاری ایرانی و مخاطبان انگلیسی زبان

روزنامه‌ تهران تایمز روزنامه‌ای انگلیسی‌زبان در زمینه سیاسی و فرهنگی است که توسط سازمان تبلیغات اسلامی و به مدیر مسئولی علی عسگری انتشار می یابد. این روزنامه چاپ تهران برای نخستین بار در پانزدهم ارديبهشت 1359 انتشار یافت و هدف خود را مخابره صدای انقلاب اسلامی معرفی کرد. این روزنامه در 16 صفحه و در صفحاتي چون سياسي، اقتصادي، اجتماعي، ورزشي، فرهنگي و هنري، زنان، كودك و توريست عنوان‌بندي و منتشر مي‌شود.

مخاطبان این روزنامه در داخل کشور را دانشجويان، علاقه‌مندان به رشته زبان انگليسي، زبان پژوهان، زبان شناسان و اقشاري كه اكثر روزنامه‌هاي يوميه را دنبال مي‌كنند تشکیل می دهند و در بخش خارجي نيز تمام نمايندگي‌ها، سفارت‌خانه‌ها و مهمانان خارجي از طريق هتل‌ها به روزنامه تهران تايمز دسترسي دارند. مخاطبان خارجی از طریق سایت این روزنامه نیز امکان دریافت روزانه اخبار روزنامه برایشان فراهم شده است. بنیاد رسانه‌های جمعی سریلانکا روزنامه بین‌المللی «تهران تایمز» را به عنوان «بهترین سایت خبری» آسیا در سال 2010 معرفی کرد.

 

 Kayhan international

روزنامه نگاری ایرانی و مخاطبان انگلیسی زبان

روزنامه کیهان اینترنشنال یا کیهان انگلیسی و یا کیهان بین الملل، روزنامه‌ای انگلیسی‌زبان در زمینه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که توسط موسسه کیهان در تهران انتشار می یابد. لازم به ذکر است که روزنامه های کیهان و کیهان العربی نیز توسط موسسه کیهان انتشار می یابد. مدیر مسئول و سردبیر سابق این روزنامه حمید نجفی از پیشکسوتان روزنامه نگاری بین‌المللی بود که در تیرماه 1395 بر اثر عارضه سرطان دار فانی را وداع گفت.

 

Financial tribune

روزنامه نگاری ایرانی و مخاطبان انگلیسی زبان

 

روزنامه فایننشال تریبون روزنامه‌ای انگلیسی زبان در زمینه اقتصاد است که توسط شرکت دنیای اقتصاد تابان که موسسه ای خصوصی است و به مدیر مسئولی علیرضا بختیاری برای اولین بار در تاریخ 16 شهریور 1393، اجازه انتشار یافت. شرکت دنیای اقتصاد تابان که به گروه رسانه ای دنیای اقتصاد نیز مشهور است، یک هلدینگ و مؤسسه رسانه‌ای در کشور است. روزنامه دنیای اقتصاد، هفته‌نامه تجارت فردا و سایت خبری اقتصادنیوز زیرمجموعه این گروه رسانه‌ای هستند. اولین نشریه این گروه رسانه ای روزنامه دنیای اقتصاد است که مجوز انتشار آن در تاریخ 15 مهرماه 1381 دریافت شده است. گروه دنیای اقتصاد دارای مرکز پژوهش‌ها، انتشارات و مرکز همایش‌ ها نیز است.

این روزنامه چاپ تهران، پنجمین روزنامه انگلیسی زبان کشور و اولین و تنها روزنامه انگلیسی زبان اقتصادی است که به صورت سراسری در کشور منتشر شده و روی دکه قرار می گیرد. این روزنامه در سرمقاله نخستین شماره خود تاکید کرد که خواهد کوشید با «معرفی ظرفیت‌های کمتر دیده‌شده اقتصاد ایران و با تاکید بر ثبات کشور در خاورمیانه پرالتهاب و پر‌منازعه، به روند اعتمادآفرینی و تعامل اقتصادی ایران و جهان» کمک کند.  این روزنامه با مشی و محتوای اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی می‌کوشد از یک سو مخاطبان خارجی خود را با ظرفیت‌ها، تحولات و چشم‌انداز اقتصادی ایران آشنا کند و از سوی دیگر مهم‌ترین رویدادهای عرصه اقتصادی جهان را انعکاس دهد. دست‌اندر‌کاران این روزنامه معتقدند: «موفقیت این روند به تقویت بنیه اقتصاد ملی کمک خواهد کرد و از ضریب آسیب‌پذیری آن خواهد کاست».

 

Iran daily

روزنامه نگاری ایرانی و مخاطبان انگلیسی زبان

روزنامه ایران دیلی روزنامه ای انگلیسی‌زبان در زمینه فرهنگی و اجتماعی است که توسط سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی که سازمانی دولتی است و به مدیر مسئولی سیدصدرالدین موسوی جشنی انتشار می یابد. روزنامه هایی چون ایران، ایران سپید و الوفاق نیز توسط این سازمان دولتی منتشر می شود. این روزنامه چاپ تهران از مهر 1376 کار خود را آغاز کرده‌ و اولین روزنامه تمام‌رنگی انگلیسی‌زبان در ایران است. بر اساس گفته انتشار دهندگان روزنامه ایران دیلی، مخاطبان این روزنامه، دانشجویان و شهروندان خارجی ساکن ایران به ویژه دیپلمات‌ها، معلمان و بازرگانان هستند.

 

Iran news

روزنامه نگاری ایرانی و مخاطبان انگلیسی زبان

روزنامه ایران نیوز روزنامه ای انگلیسی زبان در زمینه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که توسط موسسه سخن گستر که موسسه ای خصوصی است و به مدیر مسئولی فریدون طاهرپوراصل منتشر می‌شود. لازم به ذکر است که روزنامه صبح اقتصاد نیز توسط موسسه سخن گستر منتشر می شود. این روزنامه چاپ تهران مجوز انتشار خود را در 19 اردیبهشت ماه 1373 دریافت کرده و اولین و تنها روزنامه انگلیسی زبان صبح ایران و متعلق به بخش خصوصی است، همچنین این روزنامه اولین روزنامه الکترونیکی ایران بود که از طریق BBS اخبار و مقالات خود را قبل از چاپ در اختیار خوانندگان خود قرار می‌داد و با پیدایش و گسترش اینترنت بلافاصله وب سایت خود را نیز راه اندازی کرد.

Iran (Islamic Republic of)
Fateme
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
سلام لطفا راهنماییی کنید از ز کجای تهران میشه این روزنامه ها رو پیدا کرد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
منم دنبالشم پیدا کردی خبر کن
Iran (Islamic Republic of)
امير علي
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
چطور ميشه اشتراک گرفت
Iran (Islamic Republic of)
یک هم وطن
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
در کوچه سجاد دکه سر کوچه می توانید پیدا کنید
ارسال نظر
captcha