دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۰ تاسیس شد، این دانشگاه، محلی برای تأمین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در کشور است و طبق اساس نامه خود ۵ هدف کلی را در دستور کار خود قرار داده است.
گروه تعلیم و تربیت فرهنگ سدید؛ محمد بختیاری: هر جامعه‌ای برای رشد، تربیت، بالندگی و تامین نیروی انسانی ماهر لازم دارد تا در ابتدا نیروی آموزشی خود را حمایت و رشد دهد و به تبع آن از دل این اقدام، نیروی متخصص بیرون آید. شغل معلمی با همه فراز و فرودهایش و در سایه کم توجهی‌های دولتی اما از توجه ویژه مردمی برخوردار بوده و به همواره به عنوان قشر تربیتی - آموزشی تلقی شده است.
از این رو برای اینکه مدارس تقویت شود؛ دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۰ تاسیس شد. این دانشگاه، محلی برای تأمین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در کشور است و طبق اساس نامه خود ۵ هدف کلی را در دستور کار خود قرار داده است:
  • تأمین و تربیت معلمان، مدیران، مربیان، کارکنان و پژوهشگرانی مؤمن و متعهد، معتقد به مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی و انقلابی، دارای فضائل اخلاقی و ارزش‌های والای انسانی، کارآمد و توانمند در تراز جمهوری اسلامی
  • تربیت، توانمندسازی و ارتقای شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای منابع انسانی با تأکید بر پرورش انسان‌های متقی، کارآفرین، خودباور، خلاق و توانا در تولید علم، فناوری و نوآوری، متناسب با مبانی و ارزش‌های اسلامی و نیاز‌های جامعه
  • تسهیل فعالیت‌های آموزشی و پرورش در تلفیق علم و دین و مشارکت در نهضت تولید علم، افزایش سهم تولیدات علمی در محتوای آموزشی و تربیتی موردنیاز آموزش و پرورش مبتنی بر مبانی و معارف اسلامی و نیاز‌های ملی و کاربردی کردن دستاورد‌های علمی و پژوهشی از طریق تعامل پویا و سازنده با حوزه‌های علمیه و مراکز علمی و پژوهشی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی
  • ایجاد تحول و نوآوری در نظام تربیت معلم کشور و تغییر، اصلاح و ارتقای روش‌ها و برنامه‌های آموزشی و پژوهشی تربیت معلم، براساس مبانی اسلامی و آخرین تحولات علمی و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین جهت تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی
  • توسعه زمینه پژوهندگی و تقویت روحیه پژوهشی و گسترش دانش، بینش و مهارت‌های منابع انسانی و رصد کردن تحولات نظام‌های تربیت معلم و تحولات علمی در حوزه علوم تربیتی و آموزش و پرورش

در حال حاضر استخدم معلمان در وزارت آموزش و پرورش از دو طریق امکان پذیر است:
۱. شرکت در کنکور سراسری، کسب امتیاز مورد نظر و قبولی در فرآیند گزینش دانشگاه فرهنگیان
۲. شرکت در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور، کسب امتیاز مورد نظر و قبولی در فرآیند استخدام

تحلیلی از چالش‌های شغل معلمی
هر دو گروه پس از قبولی نهایی و به منظور تحصیل و گذراندن دوره‌های آموزشی تربیت معلم، وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند. کسانی که از طریق کنکور سراسری جذب شده اند دانشجو-معلم به حساب می‌آیند و ملزم به طی نمودن دوره ۴ ساله مقطع کارشناسی هستند و پذیرفته شدگان از طریق آزمون استخدامی نیز که از دیگر دانشگاه‌ها هستند طبق قانون باید دوره یکساله تربیت معلم را سپری کنند. گزارش حاضر به وضعیت شناسی مراحل مختلف جذب معلمان و همچنین بررسی دوره‌های آموزشی پس از آن (دوره‌های ضمن خدمت) می‌پردازد که در جدول ذیل به آن اشاره شده است:

نگاهی گذرا به وضعیت نظام آموزش معلمان در کشورنگاهی گذرا به وضعیت نظام آموزش معلمان در کشورنگاهی گذرا به وضعیت نظام آموزش معلمان در کشور

ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

کمی به این آیه بیاندیشید!

کنترل آسیب‌های خانواده با فاکتور دینداری

چند پله پایین‌تر از خط فقر

قصه دنباله‌دار «شهر فروشی» در پایتخت

عدم همراهی نهادهای مشارکتی در فرهنگ مشارکت!

کرونا، آموزش مجازی و بایدها و نبایدهای والدین

زیر سقفِ خشونت!

اقتصاد ما اسلامی نیست!

کرونا همچنان می‌تازد

تأملی بر نقش مردم در گذر از بحران‌ها

خشونت خانگی؛ علت­ العلل آسیب‌­های خانواده است

تجرد‌گرایی، تهدیدی برای بحران کاهش جمعیت کشور

«درک متقابل» لازمه یک ارتباط طلایی

پنج میلیون نفر؛ محتاج به نانِ شب!

جریانِ‌آموزش دیگر به قبل ازکرونا برنمی‌گردد

طلاق عامل تخریب سرمایه اجتماعی است

ایده‌ای برای پیوند میان آموزش کودک و معماری

وضعیت جنگی که اصلا شبیه به امروز نبود!

سرپرستی زنان ناشناس از خانوار!

نسلی به‌دوراز واقعیت‌ها

شهدا را در بنیاد هایشان محصور نکنیم

اَبَر نهادِ کوچک!

هشداری که کمتر شنیده می‌شود

قانون باید امکان مشارکت مردم را محقق کند

سوادسیاسی، لازمه کنشگری صحیح رسانه‌ای

رسانه‌های نوین، بازوی مردمی سازی و یا ابزار کنترل؟

کرونا و تعمیق شکاف طبقاتی در جهان

خدشه به اخلاق اجتماعی

کاهش سرمایه اجتماعی حاکمیت‌ها یادگار جهانی کرونا

کار مردمی چه هست و چه نیست؟