پرونده ویژه «فرهنگ سدید» درباره رفتار متناقض برخی از رسانه‌ها در مواجهه با مفاسد اقتصادی- (۱۲)
لاهوتی گفت: بعضی از رسانه‌ها در عواطف و سیاست‌ها قرار می‌گیرند و از بعضی افراد حمایت می‌کنند که این کار به گسترش فساد در همه بخش‌ها بالأخص در اقتصاد می‌شود

به گزارش فرهنگ سدید، پیشتر در مطلبی با عنوان «وقتی رکن چهارم دموکراسی در خدمت مفسدان اقتصادی قرار می‌گیرد!» به موضوع رفتار متناقض برخی از رسانه ها در مواجهه با مفاسد اقتصادی اشاره شد. فرهنگ سدید در گفت‌وگوهای متعددی با چهره‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و رسانه‌ای به ریشه‌یابی این موضوع و چرایی دروغ پردازی جریاناتی پرداخته است که در عین حال که رسانه را رکن چهارم دموکراسی می دانند، این ابزار مهم را در خلاف جهت حقوق مردم استفاده کرده و در اختیار مفسدان اقتصادی قرار می دهند. البته با توجه به اینکه چهره‌هایی که مخاطب گفت وگو قرار گرفته اند از جناح های مختلف فکری هستند طبیعتا نظرات آن‌ها نیز در موضوعاتی متفاوت است. فرهنگ سدید در دوازدهمین گفت‌وگو از سلسله گفت‌وگوهای مورد اشاره به سراغ مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، رفته است که در ادامه می‌آید:

 

مشکلات اصلی که مانع تحقق پیشرفت در اقتصاد می‌شود از منظر شما چیست؟

در مسئله اقتصادی،کشور بعد از انقلاب با مشکلاتی ازجمله جنگ، ترور و تحریم‌ها مواجهه بود.  نمی‌توان گفت که این مشکلات تماماً از سوء مدیریت بوده است. کشور توانسته است به‌خوبی از تحریم‌های ظالمانه عبور کند. مشکلات توانسته است چرخ اقتصاد را کُند کند اما می‌توانستیم هم عالی کار کنیم. در بحث اقتصاد مقاومتی که رهبری تأکید بر آن دارند ما باید تمام توان خود را بگذاریم و بر داخل تکیه کنیم تا بر مشکلات فائق آییم. وقتی‌که می‌توانیم کالایی در داخل تولید کنیم چرا باید نگاهمان به خارج باشد ما باید نگاهمان به داخل باشد. اما در این قضیه دیر نشده است و اگر واردات را کاهش دهیم تولید داخلی و اقتصاد درست می‌شود. مشاهده کنید در مسئله برجام یک نگاه واحدی بود در بین مسئولان ‌که باید مذاکره‌ای صورت بگیرد حال در آن منفعتی باشد و یا ضرر داشته باشد. همان نگاه هم باید در اقتصاد در بین مسئولان باشد تا بتوانیم از مشکلات اقتصادی عبور کنیم.

آیا در اقتصاد رانت و رانت بازی وجود دارد؟

بله در اقتصاد رانت و رانت بازی زیاد است. بنده معتقدم که یکی از مشکلات اقتصاد کشور مسئله رانت است. شما ببینید که حتی خلال‌دندان و وسایل دیگر را از کشورهای خارجی  وارد می‌کنیم. دولت می‌تواند با تعرفه‌ها مانع ورود چنین کالاهایی باشد. شاید یک درصد یا دو درصد از قاچاق‌ها از کولبری است اما بقیه قاچاق‌ها از ورودی‌های رسمی صورت می‌گیرد. در حمایت از تولید باید مسئولین پای‌کار باشند نه این‌که وام با سود 18 درصد به تولیدکننده بدهند و از طرفی دیگر کالا وارد کشور کنند. مشاهده کنید مانند تولید خودرو که از چین خودرو بی‌کیفیت وارد می‌کنیم و بعد می‌گوییم تولید داخل کیفیت ندارد از این راه داریم  فرصت را از تولیدکننده داخلی می‌گیریم.

چرا بعضی از رسانه‌ها افراد مفسد را تطهیر و پاک به جامعه معرفی می‌کنند؟

بعضی از رسانه‌ها در جو عواطف و سیاست‌ها قرار می‌گیرند و از بعضی افراد حمایت می‌کنند که این کار به گسترش فساد در همه بخش‌ها بالأخص در اقتصاد می‌شود.

 

ارسال نظر
captcha