پژوهشگر و نویسنده حوزه جمعیت بابیان این‌که با اجرای بی‎رویه پروژه کنترل جمعیت ایران که از میانه دهه شصت در کشور در دستور کار قرار گرفت، گفت: نرخ باروری از حدود ۵/۶ فرزند به ازای هر زن در سال ۱۳۶۵ به ۸/۱ فرزند به ازای هر زن در سال ۱۳۹۵ سقوط کرد و به‌این‌ترتیب در حال حاضر ایران اسلامی با میانگین نرخ باروری حدود ۸/۱ فرزند به ازای هر زن، پایین‌ترین نرخ باروری کشور‌های منطقه و جهان اسلام رادار است.

به گزارش فرهنگ سدید، با اشاره به تعریف نرخ باروری اظهار داشت:نرخ باروری یا TFR یعنی میانگین تعداد فرزندانی که یک زن در طول دوره باروری خود به دنیا می‎آورد.

پژوهشگر و نویسنده حوزه جمعیت بابیان این‌که با اجرای بی‎رویه پروژه کنترل جمعیت ایران که از میانه دهه شصت در کشور در دستور کار قرار گرفت، عنوان داشت: نرخ باروری از حدود ۶/۵ فرزند به ازای هر زن در سال ۱۳۶۵ به ۱/۸ فرزند به ازای هر زن در سال ۱۳۹۵ سقوط کرد و به‌این‌ترتیب در حال حاضر ایران اسلامی با میانگین نرخ باروری حدود ۱/۸ فرزند به ازای هر زن، پایین‌ترین نرخ باروری کشورهای منطقه و جهان اسلام رادار است.

 

وی ادامه داد:با توجه به اینکه حداقل نرخ باروری برای جانشینی و بدون تغییر ماندن جمعیت ۲/۱  فرزند به ازای هر زن است، با تداوم الگوی کنونی فرزند آوری، در دو دهه آینده شاهد روند کاهش جمعیت کل کشور خواهیم بود.

قاسمی در ادامه به برخی دیگر مستندات مهم این ماجرا اشاره کرد و گفت:«پروفسور نیکولاس ابراشتات»[۱] از محققان برجسته «انستیتو اینترپرایز آمریکا»[۲] در پژوهش خود تحت عنوان «کاهش باروری در جهان اسلام»[۳] با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از ۴۹ کشور می‎نویسد: «به‌طور میانگین نرخ باروری در کشورهای اسلامی در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۰ ، حداقل ۴۴ درصد کاهش‌یافته است، حال‌آنکه در این مدت کاهش نرخ باروری در کل جهان ۳۲ درصد بوده است. البته بیشترین کاهش باروری که در سه دهه گذشته کاهش ۷۰ درصدی نرخ باروری را شامل می‌شود، در ایران به وقوع پیوسته است. کاهش نرخ باروری در ایران طی سی سال گذشته حیرت‌انگیز و معادل  ۷۰ درصد بوده است. این میزان یکی از سریع‌ترین و چشمگیرترین آمارهای کاهش باروری در تاریخ بشریت بوده است.»

 

سقوط نرخ باروری در ایران، رکورد جهانی را شکست

 

[۱] Nicholas Eberstadt.

[۲] American Enterprise Institute – AEI.

[۳] on Fertility Decline in the Muslim World. A Veritable Sea Still Curiously Unnoticed.

 

 

 

منبع: ردا

Netherlands
ناشناس
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
دروغ بزرگ کاهش جمعیت ایران
ارسال نظر
captcha