حجت‌الاسلام اکبر شکاری
روش بازارگرمی، روشی برای جلب اطاعت و فرمانبرداری دیگران است و می‌تواند در تمام عرصه‌های زندگی روزمره، در دو جهت مثبت (خیر) یا منفی (شر) استفاده شود.
گروه اجتماعی فرهنگ سدید- حجت الاسلام اکبر شکاری: یک قانون کلی در زندگی وجود دارد، اینکه چیز‌های نایاب، کمیاب و چیز‌هایی که به دست آوردن آن‌ها دشوار است، ارزشمندتر از چیز‌های سهل الوصول اند؛ به ویژه اگر به آن‌ها توصیه شده باشیم یا خاطره‌ای خوب وجود داشته و یا اطلاعاتی از آن‌ها موجود باشد. به همین جهت، اغلب تمایل داریم تا برای به دست آوردن این نوع چیز‌ها تلاش بیشتری به خرج داده و هزینه‌های زیادتری متحمل شویم. این قانون کلی نیز مبنای چند روش از فنون جلب اطاعت و فرمانبرداری، در مباحث اصلی روانشناسی اجتماعی است که معروفترین آن‌ها تلاش زیاد برای به دست آوردن playing hard to get یا بازارگرمی است.

روش بازارگرمی در تمام حوزه‌های زندگی اعم از خانواده و روابط میان فردی، اجتماع، اقتصاد و بازار، سیاست و حتی حوزه‌ی عشق، مؤثر و کارساز است. مثلا، معشوق‌ها با ذکر اینکه جلب محبت آن‌ها سخت است و رقبای بسیار دیگری، متقاضی عشق آن‌ها وجود دارد، می‌توانند مطلوبیت خود را به میزان قابل توجهی افزایش بدهند (والستر walster و همکاران، ۱۹۷۳)

کاربرد این فن، محدود به جاذبیت متقابل نمی‌شود، به نظر پژوهشگران، این روش بعضی اوقات به وسیله داوطلبان مشاغل جهت افزایش جذابیت آن‌ها برای کارفرمایان احتمالی و در نتیجه بالا بردن احتمال استخدام آن‌ها به کار می‌رود. (مثلا، ویلیامز williams و همکاران، ۱۹۹۳) و...

در عرصه سیاست، سیاستمداری سعی می‌کند، از گمشده و مهره‌ای زیرخاکی که او را اصیل و گرانبها می‌خواند، حمایت کند تا خود را گوهرشناسی یکه تاز و بی بدیل نشان دهد. این مهره زیرخاکی که زمانی در عرصه سیاست جولان می‌داد و به زعم خود، حریفی نداشت؛ شعار‌های مهمی را مطرح می‌کند که دو نکته مرتبط با بحث، مد نظر ما است؛ (نقل به مضمون)

۱) من بیست سال سکوت کرده و مشغول کار فرهنگی بوده ام، اما دلیل عمده‌ی بنده برای حضور دوباره درعرصه سیاست و انتخابات (احساس خطر از وضعیت موجود) است.
۲) سابقه کاری من نیز بر همگان مشخص است.

نکات مرتبط با موضوع؛ نخست؛ من، سیاستمدار قابلی هستم، گذشته‌ی بی عیب و نقصی داشته ام (در روابط خارجی و داخلی) یک انقلابی اصیل و ولایی، دوستدار نظام اسلامی و امام خمینی (رحمة الله علیه) و آرمان‌های ایشان مثل، قانون اساسی بوده و هستم، با اقوام و اقشار مختلف، از ایشان و به سمت آن‌ها هستم و...؛ دوم، در این مدت طولانی مشکلی ایجاد نشده که آنقدر مهم باشد تا من سکوتم را شکسته و وارد عمل بشوم، چرا که من بزرگتر از آنم که برای هر مسأله کوچکی وارد میدان بشوم. یعنی من کار‌های انجام شده‌ی قبل را تأیید کرده و اعتراضی نداشته و ندارم مثل، بسته شدن و پلمپ درب‌های تأسیسات انرژی هسته ای، جریان کوی دانشگاه، تحصن نمایندگان مجلس ششم علیه رکن اصلی نظام، قتل‌های زنجیره‌ای... سوم، من که اینقدر بزرگم و سعه صدر دارم، ببینید این دولت، کار را به کجا کشانده و چقدر جنایت بالا گرفته، که مجبور شدم، علیرغم میل باطنی ام وارد صحنه شوم.

با طرح چند مثالی که ذکر شد، می‌توان گفت: روش بازارگرمی، روشی برای جلب اطاعت و فرمانبرداری دیگران است و می‌تواند در تمام عرصه‌های زندگی روزمره، در دو جهت مثبت (خیر) یا منفی (شر) استفاده شود. (نمونه‌ای که مطرح شد در عرصه سیاست قابل تکرار است).
Iran (Islamic Republic of)
صابر
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
با سلام و سپاس ،استفاده کردم عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا شکاری
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
بسیار موثر و در بر گیرنده. متشکرم
ارسال نظر
captcha