به گزارش فرهنگ سدید، شبیر فیروزیان، دبیر کمیته رشد و تعالی انسانی جنبش مردمی چهل سال پاسداشت انقلاب کبیر اسلامی، در چهلمین نشست شنبه‌های انقلاب، دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه را تشریح کرد.

وی در ابتدای سخنان خود بابیان اینکه پس از ولایت‌فقیه، اصلی‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی که خود محصول ولایت‌فقیه است، رشد و تعالی انسانی است ، به مواضع امامین انقلاب دربارۀ انسان و رشد انسانی در انقلاب اشاره کرد:

امام خمینی (ره)

«اگر مقصد این بود که زاغه‌نشین‌ها از زاغه‌نشینی بیرون بیایند و یک سروسامانی پیدا کنند، این هم ان‌شاءالله می‌شود و باهمت همه، باید بشود، لکن باز مقصد، این نیست. مقصد این است که کشور ما، یک کشور اسلامی باشد [...]. مکتب‌های مادّی، تمام همتشان این است که مرتع درست بشود، تمام همت این است که منزل داشته باشند، رفاه داشته باشند [...]. اسلام، مقصدش بالاتر از این‌هاست؛ مکتب اسلام، یک مکتب مادّی نیست، یک مکتب مادّی- معنوی است. مادّی‌ات را در پناه معنویت، اسلام قبول دارد. معنویات، اخلاق، تهذیب نفس، اسلام برای تهذیب نفس انسان آمده است؛ برای انسان‌سازی آمده است. همۀ مکتب‌های توحیدی، برای انسان‌سازی آمده‌اند، ما مکلّفیم انسان بسازیم».

«انسان، حیوان نیست. انسان یک موجودی است که در طرف سعادت، به بالاترین مقام می‌رسد، در طرف کمال، به بالاترین مقام موجودات می‌رسد [...]. انبیاء برای راهنمایی یک مقام بالاتر آمدند که انسان‌ها را از مملکت دنیایی، بالا ببرند.»

«تربیت غرب، انسان را از انسانیت خودش خلع کرده، به‌جای او، یک حیوان آدمکش گذاشته است [...، ما باورمان آمده است که همۀ چیزها در غرب است. خیر، آن چیزی که در غرب است، تربیت حیوان درنده است».

«اگر برای هر علمی موضوعی است [...]، علم همۀ انبیاء هم موضوعش انسان است [...]، آمده‌اند انسان را تربیت کنند، آمده‌اند این موجود طبیعی را از مرتبۀ طبیعت، به مرتبه‌ای عالی مافوق الطبیعه، مافوق جبروت برسانند.»

«آن‌هایی که می‌گویند ما انسان را شناختیم، این‌ها یک شبحی از انسان شناخته‌اند و گمان کردند که انسان همین است. انسان مراتبی دارد که مرتبۀ نازلۀ آن، طبیعت که ما او را دیده و تنها محسوس ماست. این‌ها معنویت او نیست، این‌ها محسوسات اوست.»

«انسان، مثل حیوانات نیست که همان حیات طبیعی و دنیایی باشد، بلکه آن‌طور خلق‌شده که علاوه بر حیات طبیعی، حیات مابعدالطبیعه هم دارد [...]. تمام تعلیمات انبیاء، برای نشان دادن این راهی است که انسان، به‌ناچار باید از این راه عبور کند [...]. اگر چنانچه به راه انبیاء برود، انسانیتش، کامل می‌شود.»

«ما عقب‌ماندگان و حیرت‌زدگان و آن سالکان و چله نشینان و آن عالمان و نکته‌سنجان‏‎ ‎‏و آن متفکران و اسلام شناسان و آن روشنفکران و قلم داران و آن فیلسوفان و جهان‌بینان‏‎ ‎‏و آن جامعه شناسان و انسان بابان و آن‌همه و همه، با چه معیار این معما را حل و این مسئله‏‎ ‎‏را تحلیل می‌کنند که از جامعۀ مسمومی که در هر گوشۀ آن عفونت رژیم ستم‌شاهی فضا‏‎ ‎‏را مسموم نموده بود، بازار و مغازه‌هایش مسموم، خیابان‌ها و گردشگاه‌هایش مسموم،‏‎ ‎‏تفریحگاه‌ها و سینماهایش مسموم، مطبوعات و رسانه‌های گروهی‌اش مفتضح و‏‎ ‎‏مسموم، وزارتخانه‌ها و اداراتش مسموم، مجلس شورا و دادسراها و دادگاه‌هایش‏‎ ‎‏مسموم، مراکز تعلیم و تربیتش از کودکستان تا دانشگاهش مسموم و بدتر از مسموم و‏‎ ‎‏فضای حاکم بر سرتاسر کشور مسموم که هر یک برای مسموم نمودن جوانان و به فساد‏‎ ‎‏کشاندن آنان عاملی فعال بود و نونهالان و تازه‌جوانان ما در یک چنین محیطی به جوانی‏‎ ‎‏و رشد رسیده بودند که به‌حسب موازین و عادت باید سرشار از مسمومیت و فساد اخلاق‏‎ ‎‏و عقیدت باشند که اگر معلم و مربی اخلاق و مهذب نفوس بخواهد تنها یکی از آن‌ها را با‏‎ ‎‏صرف سال‌های طولانی متحول گرداند میسر نگردد، چگونه در ظرف سال‌های معدود از‏‎ ‎‏بطن این جامعه و انقلاب ـ که خود نیز اگر معیارهای عادی را حساب کنیم باید کمک به‏‎ ‎‏فساد کند ـ یک همچو جوانان سرشار از معرفت الله و سراپا عاشق لقاءالله و با تمام وجود‏‎ ‎‏داوطلب برای شهادت جان‌نثار برای اسلام که پیران هشتادساله و سالکان کهن‌سال به جلوه‌ای از آن نرسیده‌اند، بسازد؟ جز دست غیبی و دستگیری الهی و تصرف ربوبی، با‏‎ ‎‏چه میزان و معیار می‌توان تحلیل این معما کرد؟‏»

در اوج شرایط جنگی دفاع مقدس، امام خمینی (ره) می‌فرماید: «این پیروزی‌ها، فتح اصلی نیست، فتح الفتوح ساختن جوانانی محو جمال ازلی است.» ایشان بعد از پیروزی عملیات طریق‌القدس در بیانه خود فرمودند:

«آنچه برای این‌جانب غرورانگیز و افتخارآفرین است‏‎ ‎‏روحیۀ بزرگ و قلوب سرشار از ایمان و اخلاص و روح شهادت‌طلبی این عزیزان ـ که‏‎ ‎‏سربازان حقیقی ولی‌الله الاعظم ـ ارواحنا فداه ـ هستند و این است فتح الفتوح. من به‏‎ ‎‏ملت بزرگ ایران و به فرماندهان شجاع قبل از آنکه پیروزی شرافتمندانه و بزرگ‏‎ ‎‏خوزستان را تبریک بگویم، وجود چنین رزمندگانی را که در دو جبهۀ معنوی و صوری و‏‎ ‎‏ظاهر و باطن از امتحان سرافراز بیرون آمده‌اند، تبریک می‌گویم.‏

‏‏مبارک باد بر کشور عزیز ایران و بر ملت شریف، رزمندگانی چنین قدرتمند و‏‎ ‎‏عاشقانی چنین محو جمال ازلی و سربازانی چنین دلباخته که شهادت را آرزوی نهایی‏‎ ‎‏خود و جانبازی در راه محبوب را آرمان اصیل خویش می‌دانند. افتخار بر رزمندگانی که‏‎ ‎‏جبهه‌های نبرد را با مناجات خویش و راز و نیاز با محبوب خود عطرآگین نمودند. فخر و‏‎ ‎‏عظمت بر جوانان عزیزی که در راهی قدم برداشته و پاسداری از مکتبی می‌کنند که‏‎ ‎‏شکست‌ناپذیر و سرتاپا پیروزی است.»

 

مقام معظم رهبری

«امام بزرگوار ما در قضیه یکی از عملیات که پیروزی‌ای به دست رزمندگان آمده بود، یک پیامی دادند. در آن پیام این نکته وجود داشت که فتح الفتوح انقلاب اسلامی، تربیت این جوان‌هاست. همه توقع داشتند که امام بگوید این پیروزی‌ای که شما به دست آوردید، فتح الفتوح است؛ از آن پیروزی ستایش کند؛ امام نه از رزمندگان تشکر کردند؛ اما گفتند فتح الفتوح انقلاب ما تربیت این جوان‌هاست؛ که در آن شرایط دشواری که همه دنیا در مقابل ما با چهره دژم و سلاح آمادهٔ شلیک ایستاده بودند، این‌ها توانستند یک چنین پیروزی بزرگی را به دست آورند؛ عملیات طریق‌القدس بود. من همین را تکرار می‌کنم: فتح الفتوح انقلاب اسلامی این‌هاست. پیشرفت واقعی این است که جوان‌های ما، نخبگان ما نسبت به آینده احساس مسئولیت کنند؛ برای خودشان دیدگاه تعریف کنند؛ برای کشور آینده‌ای را تصویر کنند و مجسم کنند و احساس کنند و این احساس را اظهار کنند؛ که آماده‌اند برای رسیدن به این آینده، تلاش کنند.»

 

فیروزیان با مقایسه قلمرو معنا بخشی تازه، متفاوت و الهی به انسان  با ایدئولوژی‌های غربی و نظام فرهنگی گذشته،به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه نگاه الهی انقلاب به انسان به شرح زیر اشاره کرد:

  • در نگاه انقلاب، اصل، اساس، رکن و محور، انسان است.
  • انسان در نگاه انقلاب، امر ثانوی، عرضی، فرعی و حاشیه‌ای نیست.
  • در تفکّر انقلاب، همه‌چیز در حکم به‌مثابه مقدمه برای کمال انسان است.
  • گشودگی امر انسانی در دورۀ انقلاب، عالی‌ترین دستاورد انقلاب است.
  • انقلاب اسلامی در کنار همه تحولات مادی و زیستی مردم، تحول درونی انسان‌ها را رقم زد.
  • انقلاب، بستر‌ساز تحقّق، تعیّن و تجسّم یافتن فطرت الهی انسان بوده است.
  • خصوصیّات فطری انسان در سایۀ انقلاب، شکوفا، بارور و محقّق شده است.
  • انقلاب در نظر و عمل، مبتنی بر کرامت، شرافت و ارزش‌مندی انسان بوده است.
  • انسان در دیدۀ انقلاب، به سبب هویت الهی‌‌اش، محترم بوده است.
  • انقلاب، موجب خودآگاهی تاریخی انسان ایرانی شد.
  • انقلاب، موقعیت، زمینه و بستر لازم برای کمال یابی انسانی را فراهم کرد.
  • حتّی اگر انقلاب از هر دستاوردی تهی بود، فراهم‌سازی بستر برای استعمال انسان، برای اثبات کامیابی‌اش کافی بود.
  • در اثر انقلاب، انسان غافل و درخودفرورفته، به انسان مطلع، بیدار و خودآگاه تبدیل شد.
  • انقلاب، نتیجه و ارتقاء دهندۀ خودآگاهی تاریخی انسان ایرانی بود.
  • معنا اندیشی انسان انقلاب اسلامی، موجب معماگونگی‌اش در نظر غربی‌ها شده است.
  • انقلاب، انسان تمیزه‌شده، منفرد، تنها و درخویش‌فرورفته را به انسان جمع اندیش، اجتماعی، جامعه‌گرا و دیگر خواه تبدیل کرد.
  • ازنظر انقلاب، غایت، فلسفه، هدف و مقصد نهایی و اصلی جامعه و حکومت، خود انسان است.
  • انقلاب، احیاکنندۀ حیثیت، کرامت و شرافت الهی انسان بوده است.
  • انقلاب، موجب برقراری نسبت متفاوت و تازۀ انسان با عالم و آدم شد.
  • انقلاب، در سطح درونی، انسانی، باطنی، معنوی و روحی نیز رخ داد.
  • انقلاب به لحاظ تکیه داشتن بر ارزش‌های عالی معنوی، انقلاب انسانی بود.
  • بیت‌الغزل گشایش‌های انقلاب، تولّد انسان انقلابی بود.
  • انقلاب، تحوّلات بزرگ انسانی را در مدّت اندک، به وجود آورد.
  • رویش‌ها، فتوحات، توفیقات و دستاوردهای انقلاب در قلمرو انسانی، جهش گونه و شگفت‌انگیزِ بوده است.

 

وی همچنین با اشاره به نگاه ایدئولوژی‌های غربی و نظام فرهنگی رژیم گذشته به انسان که در طول این چهل سال نیز از طرق مختلف سعی در تحمیل آن به مردم انقلابی ایران اسلامی داشته‌اند ادامه داد:

  • در تمدّن غربی، انسان چنان امر مغفول، منزوی، فرعی و در حاشیه است.
  • در تمدّن غربی، شأن، منزلت، مکانت و جایگاه انسان، تقلیل یافته است.
  • انسان غربی، از هویت و حیثیت انسانی‌اش تهی شده است.
  • در تمدّن غربی، انسان به ابزار، مقدمه و وسیله تبدیل‌شده است.
  • در تمدّن غربی، غریزه، وجه حیوانی و جنبۀ مادّی انسان، بر فطرت، وجه معنوی و جنبۀ الهی‌اش ترجیح داده‌شده است.
  • در تمدّن غربی، انسان، حقیقت فراموش‌شده و مغفول است.
  • ایدئولوژی لیبرالیستی، مبتنی بر فردیت رها، معلّق و خودخواه است و انقلاب، مبتنی بر فردیت جمع اندیش، دیگر خواه و هدف‌دار است.
  • انسان پیش از انقلاب، به دلیل عدم تعلق به حاکمیت و تحولات سیاسی، در بی‌خبری و غفلت از سرنوشت جامعه خود به سر می‌برد.
  • انقلاب اسلامی، انسان‌های خودباخته در برابر غرب و منقاد، مطیع و ذلیل در برابر فرهنگ غرب را به انسان خودباور عزیز و دارای اعتمادبه‌نفس تبدیل کرد.
  • امام خمینی در صحیفه خود می‌فرماید: «تربیتِ غرب، انسان را از انسانیت خودش خلع کرده، به‌جای او، یک حیوانِ آدمکش گذاشته است [...، ما باورمان آمده است که همۀ چیزها در غرب است. خیر، آن چیزی که در غرب است، تربیتِ حیوان درنده است».

 

فیروزیان دستاوردهای انقلاب اسلامی در قلمرو تحقّق و فعلیّت‌بخشیدن به استعدادها و قابلیت‌های انسانی را برشمرد که محورهای آن به شرح زیر است:

  • انقلاب اسلامی همچون نهضت‌های انبیاء باتربیت یک انسان کمال‌یافته که خود تالی تلو معصوم بود، آغاز شد.
  • امام خمینی (ره)، بنیان‌گذار انقلاب کبیر اسلامی، خود یک انسان مهذب و تربیت‌یافته بود.
  • از اصلی‌ترین تفاوت‌های انقلاب اسلامی با همه انقلاب‌های مادی در آن است که رهبر آن‌یک الگوی کامل از همه‌چیزهایی است که می‌خواهد پیاده کند.
  • حضرت امام خمینی (ره)، نمونه عالی و کمال‌یافته انسان در پرتو مکتب اسلام در تاریخ معاصر است.
  • انقلاب اسلامی تنها نهضتی است که مانند نهضت انبیاء، رهبرش نمونه کامل آرمان‌هایی است که دنبال تحقق آن است.
  • هم امام خمینی (ره) و هم رهبر انقلاب می‌فرمایند: فتح الفتوح انقلاب اسلامی، تربیت جوانان فداکار و خودساخته است.
  • انقلاب، انسان دیگر خواه ایثارگر و فداکار پدید آورد.
  • انقلاب، انسان مستقل و متّکی به خویش پدید آورد.
  • انقلاب، انسان جهانی‌اندیش و تاریخ‌ساز پدید آورد.
  • انقلاب، انسان مسئول، تکلیف گرا، کُنشگر، عامل و دگرگون‌کننده پدید آورد.
  • انقلاب، انسان مقاوم و ساختارشکن پدید آورد.
  • عالی‌ترین، الهی‌ترین و کامل‌ترین انسان‌های دورۀ تاریخی اخیر، حاصل انقلاب بوده‌اند.
  • انقلاب اسلامی، عالم مقلد محض را به دانشمند نظریه‌پرداز و مولد علم تبدیل کرد.
  • برخی از بزرگ‌ترین چهره‌های دفاع مقدّس، جوانان تغییر هویت یافته بودند که از حضیض ذلت به اوج شرافت صعود کردند.
  • شهید حسن باقری، در طول یک سال ونیم، از یک جوان ساده به یک راهبرد پرداز نظامی تبدیل شد.
  • برخی از شهدای دفاع مقدّس، کسانی بودند که در سایۀ انقلاب، متحوّل شده بودند.
  • انقلاب، جوانانی را که غرق در فساد و بطالت بودند، به جوانان تاریخ‌ساز تبدیل کرد.
  • پیدایی جوانان از خویش برون رفته و خداخواه، عالی‌ترین نتیجۀ انقلاب است.
  • انقلاب اسلامی اعتمادبه‌نفسی به ملت ایران داد که در عالی‌ترین سطوح مدیریت، جوانان زیر بیست سال در فرماندهی جنگ، اداره جهاد و مسئولیت‌های سخت اطلاعاتی امنیتی نقش‌آفرین شدند و با کمترین تجربه و تخصص بزرگ‌ترین پیروزی‌های تاریخ ایران را رقم زدند.
  • فتح الفتوح انقلاب، تربیت انسان‌هایی چون عبدالحسین برونسی، ابراهیم همت، حسن باقری، احمد متوسلیان، محسن وزوایی، مهدی زین‌الدین، محمود کاوه و ... بود.
  • نمونه برجسته انسان تربیت‌یافته انقلاب اسلامی، مادران و پدرانی هستند که چندین فرزند آن‌ها درراه این انقلاب به شهادت رسیده‌اند و آن‌ها همچنان استوار، پای این انقلاب ایستاده‌اند؛ مادر پنج شهید خانواده جنیدی و پدر پنج شهید خانواده افراسیابی از این نمونه‌اند.
  • درخشش جوانان تربیت‌یافته انقلاب اسلامی، الهام‌بخش جوانان مبارز منطقه بوده و موجب شده است، دشمن با انگاره سازی‌ها و آمار سازی‌های جعلی، ملت ایران را مردمی، مأیوس، خشمگین، غمگین، افسرده و عصبی وانمود کند درحالی‌که مشاهدات میدانی همه مردم، خلاف این گزاره‌های القائی را نشان می‌دهد.
  • انقلاب اسلامی، روحیه‌ای عزتمند و ذلت ناپذیر به جوانان و نوجوانان ایران داد که وقتی 23 نوجوان ایرانی را نزد صدام فرعون صفت بردند، نه‌تنها مقهور فضای حاکم بر جلسه نشدند، بلکه حضرت زینب گونه در مجلس یزید، صدام ظالم را مقهور شخصیت خود کردند.
  • انقلاب اسلامی، انسان‌هایی ساخته است که جمع بین تمدن و علم و تکنولوژی با تهجد، معنویت و ایثارند؛ شهریاری‌ها، تهرانی مقدم‌ها، کاظمی آشتیانی‌ها، احمدی روشن‌ها و ...
  • همه دنیا از تربیت اسطوره‌هایی مانند سردار شهید املاکی که در سنگین‌ترین بمباران شیمیایی، ماسک شیمیایی خود را از صورت برمی‌دارد و به‌صورت هم‌رزم بسیجی خود می‌زند، عاجز است و این ماجرای حماسی بارها در دفاع مقدس تکرار شد.
  • باوجودآنکه اکثریت اسوه‌های اجتماعی و فرهنگی جهان از بزرگ‌سالان و ریش‌سفیدان هستند، انقلاب اسلامی باتربیت قهرمانان 11،12 و 13 ساله، سرمشق انقلابیون آزادی‌خواه جهان شد.
  • انقلاب در ساخت بستر برای تحقّق، تجلّی و تعیّن یافتن فطرت انسان، کامیاب بوده است.
  • انقلاب از طریق بسترسازی، مقدمه‌پردازی و هدایت، حس خداخواهی را در انسان احیاء کرد، نه از طریق زور، اجبار، تحکّم و تحمیل.
  • انقلاب اسلامی، انسان بی‌خبر از تحولات سیاسی جهان و ایران را به پیشتازترین و مؤثرترین انسان‌ها در تحولات اجتماعی سیاسی جهان تبدیل کرد.

 

وی در پایان سخنان خود به دستاوردهای انقلاب در قلمرو قضاوت سازمان‌های پایشگر غربی اشاره کرد و محورهای آن را به شرح زیر نام برد:

  • هرچند شاخص‌های توسعه انسانی در غرب از دیدگاه ما ناقص است و مبنای صحیحی ندارد، اما بر همان مبنا هم ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی جهش‌های چشمگیری داشته است.
  • شاخص توسعه انسانی بر اساس چهار معیار تعیین می‌شود: امید به زندگی در هنگام تولّد، درآمد ناخالص ملّی هر فرد، متوسط سال‌های تحصیلی و سال‌های قابل‌انتظار برای رفتن به مدرسه.
  • بر اساس گزارش توسعۀ انسانی 2016، شاخص توسعۀ انسانی ایران به 0.774 از یک رسید که در مقایسه با نمرۀ 0.437 ایران در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، بیش از 0.337 درجه افزایش نشان می‌دهد.
  • بین 105 کشور دنیا که از سال 1980 میلادی، شاخص توسعۀ انسانی برای آن‌ها محاسبه می‌شد، ایران طی این 4 دهه، بالاترین رشد را در شاخص توسعۀ انسانی داشته است.
  • بر اساس گزارش سازمان ملل، رتبۀ جهانی جمهوری اسلامی ایران هم در این 4 دهه، بیش از 41 رده صعود داشته و از جایگاه 110 در سال 1979، به جایگاه 69 ارتقاءیافته است.
  • بر اساس گزارش دفتر توسعۀ سازمان ملل در سال 2017، شاخص توسعۀ انسانی (HDI) ایران، 798 هزارم درصد افزایش داشته است.
  • بر اساس این آمارها، شاخص امید به زندگی در بدو تولّد در ایران برابر با 76.2 سال، متوسط سال‌های تحصیلی برای مردم ایران برابر با 9.8 سال، سال‌های قابل‌انتظار برای رفتن به مدرسه 14.9 سال و درآمد ناخالص ملّی برای هر فرد در این کشور برابر با 19 هزار و 130 دلار است.
ارسال نظر
captcha