آیت‌الله مظاهری اقسام ظلم را تشریح کرد
ظلم کارفرما به کارگر نیز ظلم بزرگی است، بخصوص هنگامی که کارگر، مجبور است برای یک کارفرما کار کند و اگر ستم و زورگویی او را نپذیرد، اخراج و بیکار می‌شود. در بسیاری از موارد، کارفرما از احتیاج کارگر به کار، سوءاستفاده می‌کند و بر وی مسلّط شده و او را استثمار می‌نماید.
به گزارش فرهنگ سدید؛ در مطلب حاضرکه از سایت حوزه نیوزانتخاب شده، آیت‌الله مظاهری ضمن تشریح روایتی درخصوص پرهیز از ظلم به افراد بی‌یاور، به برخی مصادیق ظلم‌های رایج در جامعه و عواقب و عقوبت‌های آن‌اشاره کرده است.

روایتی از امام پنجم حضرت امام محمد باقر «ع» نقل شده است و آن حضرت از پدر بزرگوارشان امام سجاد «ع» و ایشان هم از پدرشان حضرت سیّدالشهداء «ع» و آن امام بزرگوار از قول مبارک امیر مؤمنان و مولای متقیان امیرالمؤمنین «ع» روایت را نقل می‌فرمایند. [۱]همچنین در روایت آمده است که امام حسین و امام سجاد «ع» در آخرین لحظات حیات و هنگام شهادت، روایت را وصیّت کرده‌اند. یعنی علاوه‌بر اینکه چهار امام معصوم این مطلب را بیان فرموده‌اند، دو امام بزرگوار در حسّاس‌ترین مواقع به ذکر روایت پرداخته‌اند. معلوم می‌شود روایت، بسیار اهمیّت دارد که این سلسلۀ نورانی و مطهّر، آن را نقل فرموده‌اند.
بخصوص حضرت سیّدالشّهداء «ع» در روز عاشورا و پس از شهادت همۀ اصحاب و یاران، یعنی در آن موقعیّت حساس، که لازم است مهم‌ترین و حساس‌ترینِ مطالب بیان شود، آخرین وصیّت خود به فرزند برومندشان که در حقیقت آخرین وصیّت ایشان به شیعیان و بلکه بشریت است را چنین بیان می‌فرمایند: «یَا بُنَیَّ إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ‏» [۲]؛‌ای فرزندم، از ظلم به کسی که در برابر تو، یاری‌کننده‌ای جز خداوند ندارد، بر حذر باش.
بارزترین مصداق مظلوم، خود امام حسین «ع» و یاران باوفای ایشان هستند. افراد شروری به آنان ظلم کردند و ایشان را با آن وضعیت به شهادت رساندند و پس از شهادت مردان، زنان و کودکان را به اسارت بردند. یعنی به کسانی که در آن بیابان و در اوج تشنگی، هیچ یاوری به جز خداوند متعال نداشتند، ظلم کردند.
ظلم و بخصوص ظلم به افراد بی‌پناه و بی‌یاور، اقسامی دارد که ذیلاً چند نمونه از آن بیان می‌شود.
یک قسم از اقسام ظلم به مظلوم بی‌یاور، ظلم برخی حکومت‌های ظالم دنیا به مردم بی‌پناه است. افرادی که بر یک ملّت مسلط می‌شوند و نسبت به آنان ظلم روا می‌دارند و آن ملت در برابر ظلم ظالمان، یاوری جز خداوند برای خویش نمی‌یابند، مصداق روایت شریف هستند. این قسم از ظلم بسیار مذموم و ناپسند است و در نهایت، منجر به سرنگونی حکومت‌های جائر خواهد شد.
ظلم کارفرما به کارگر نیز ظلم بزرگی است، بخصوص هنگامی که کارگر، مجبور است برای یک کارفرما کار کند و اگر ستم و زورگویی او را نپذیرد، اخراج و بیکار می‌شود. در بسیاری از موارد، کارفرما از احتیاج کارگر به کار، سوءاستفاده می‌کند و بر وی مسلّط شده و او را استثمار می‌نماید.
در روایات اهل بیت «ع» بر رعایت حق و حقوق کارگران، تأکید فراوانی شده است. از جمله امام صادق «ع» می‌فرمایند: «أَعْطِهِمْ‏ أُجُورَهُمْ‏ قَبْلَ أَنْ یَجِفَّ عَرَقُهُمْ» [۳]؛ تا عرق آن‌ها نخشکیده، مزدشان را بدهید.
پیامبر اکرم «ص» نیز کسی که در ادای اجرت کارگر به وی ستم کند را ملعون می‌دانند: «مَلْعُونٌ مَنْ‏ ظَلَمَ‏ أَجِیراً أُجْرَتَهُ» [۴]. ایشان در روایت دیگری می‌فرمایند: اعمال چنین کسی حبط و تباه می‌شود و بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد. [۵]البته کارگر و افراد زیردست نیز باید کار خود را به نحو احسن انجام دهند و کم کاری، بدکاری و بیکاری نداشته باشند که حقّ‌النّاس و ظلم است.
قسم سوّم، ظلم زن به شوهر یا شوهر به زن یا هر دو به اولاد یا اولاد به پدر و مادر است. گاهی زن، پشتیبان ندارد و مجبور است به ظلم شوهر خویش بسوزد و بسازد. همچنین مرد، مجبور است برای حفظ آبرو یا جهات دیگری، ظلم همسر خویش را تحمّل کند. سرزنش، زخم زبان، نیش و کنایه به همسری که پناهگاه و پشتیبان و یاوری جز خداوند ندارد، ظلم بزرگی است.
گاهی اوقات یک مادر پیر و ناتوان، یا یک پدر از کار افتاده، بجز فرزند خویش هیچ کس دیگری را در این دنیا ندارد و چاره‌ای جز تحمّل آزار و اذیت او و شنیدن کنایه‌های نیشدار او ندارد که انصافاً گناه آن فرزند، گناه بزرگی است.
قرآن کریم در مورد رعایت احترام پدر و مادر، بخصوص وقتی که آنان زیر دست انسان واقع شوند، تاکید فراوان دارد و وظیفۀ فرزند را در این گونه موارد سنگین و حساس برمی‌شمرد. نکتۀ ظریف آن است که قرآن کریم، معمولاً سفارش به رعایت احترام والدین و سفارش به پرستش خدای یگانه را در کنار هم بیان فرموده است. چنانکه می‌فرماید: «و پروردگارت فرمان داده: جز او را نپرستید! و به پدر و مادر نیکی کنید! هرگاه یکی از آن دو، یا هر دو آنها، نزد تو به سن پیری رسند، کمترین اهانتی به آن‌ها روا مدار! و بر آن‌ها فریاد مزن! و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آن‌ها بگو! ا» [۶]امام صادق «ع» در بیان معنای این آیه می‌فرمایند: اگر پدر و مادر تو را ناراحت کردند و حتی اگر تو را کتک زدند، باز هم با آن‌ها تندی نکن و به آن‌ها نگو چرا بدی می‌کنید؟ [۷]ظلم به فرزند نیز مذموم و ناپسند است. دختری که مقدمات ازدواج او فراهم نشده و تحت تکلّف پدر و مادر است، شرایط حسّاسی دارد و نباید با زورگویی، درشت گویی و یا سرزنش و اهانت پدر و مادر مواجه شود. این دختر، مجبور است در خانۀ پدر باشد و هیچ پناهی جز خدا ندارد.

ظلم در حق الناس مالی
قسم دیگر ظلم به افراد بدون یاور، در حقّ‌النّاس مالی اتفاق می‌افتد. غصب مال دیگران، در حالی که نمی‌توانند اموال خود را پس بگیرند، در شمار این نوع ظلم است. مثلاً اگر کسی به زور هنگام ساخت خانه، مقداری از زمین همسایه را بگیرد و او هم توان دفاع از خود را نداشته باشد، ظلم است. پیامبر اکرم «ص» می‌فرمایند: «مَنْ خَانَ جَارَهُ شِبْراً مِنَ الْأَرْضِ جَعَلَهُ اللَّهُ طَوْقاً فِی عُنُقِهِ مِنْ تُخُومِ الْأَرْضِ‏ السَّابِعَهًِْ حَتَّى یَلْقَى اللَّهَ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ مُطَوَّقاً إِلَّا أَنْ یَتُوبَ وَ یَرْجِعَ» [۸]؛ اگر کسی حتی یک وجب از زمین دیگری را غصب کند، در قیامت آنچه غصب شده، طوقی از آتش می‌شود و به گردن غاصب می‌افتد و با این رسوایی او را به صف محشر می‌آورند و با همان حالت، در پیشگاه حق تعالی حاضر می‌شود، مگر اینکه توبه کند و برگردد.
گاهی مشاهده می‌شود افراد یک خانواده در تقسیم ارث به همدیگر ظلم می‌کنند؛ حقّ خواهر یا برادر مظلوم خود را از ارث نمی‌دهند و او هم برای حفظ آبرو یا برای اینکه قدرت ندارد، مجبور به سکوت است و یاوری جز خداوند متعال ندارد.

حق الناس آبرویی
قسم بعدی ظلم به افراد بی‌یاور، که پرهیز از آن اهمیّت بسیاری دارد، گناهانی نظیر غیبت، تهمت و شایعه پراکنی یا همان حق‌النّاس آبرویی است. متأسفانه این قسم از ظلم، امروزه در جامعه بسیار رایج و شایع است. افراد در مجلس می‌نشینند و پشت سر کسی که حضور ندارد، غیبت می‌کنند یا به او تهمت می‌زنند.
در بسیاری از مجالس، برای کسی که حضور ندارد، شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی می‌کنند و، چون نمی‌تواند از خودش دفاع کند و پاسخ شایعات را بدهد، در آن جلسه یاوری جز خداوند ندارد و مظلوم واقع می‌شود.
تهمت و اتهام زدن به دیگران، گناه بسیار بزرگی است که امروزه نقل محافل و مجالس شده است. شاید کمتر مجلسی بشود یافت که این گناهان بزرگ و این ظلم‌های عظیم در آن نباشد. به تجربه هم اثبات شده است، افرادی که مرتکب چنین گناهانی می‌شوند، عاقبت‌به‌خیر نخواهند شد.
بردن آبروی دیگران و هتک حرمت و اهانت به شخصیت سایر انسان‌ها، حقّ‌النّاس است و اگر انسان نتواند جبران حقّ‌النّاس را بکند، عاقبت سوئی در انتظار او خواهد بود.
بیش از نود درصد سخنانی که بوی غیبت دارد نیز تهمت است و کسانی که مورد این ظلم واقع می‌شوند، از آن نسبت‌هایی که به آنان داده می‌شود، مبرّا هستند.‌ای کاش لااقل این سخنان غیبت بود.
من همواره به جوانان می‌گویم: شما را به خدا قسم می‌دهم تهمت نزنید و اگر راجع به کسی تهمت شنیدید، از او دفاع کنید. متأسفانه بسیار اتفاق می‌افتد که افراد متدیّن در جلسات حضور دارند و در مقابل آنان به دیگران تهمت زده می‌شود، ولی یا سکوت می‌کنند یا آن تهمت را همراهی می‌کنند که هردو بد است.
امام حسین «ع» در روز عاشورا همۀ ما را از چنین ظلم‌هایی برحذر داشته‌اند.
با تأسف باید گفت: بسیاری از رسانه‌های گروهی، روزنامه‌ها و سایت‌های اینترنتی، تبدیل به تهمت‌نامه، غیبت‌نامه و فحش‌نامه شده‌اند. مطلبی منتشر می‌کنند و خودشان هم می‌دانند که تهمت است، ولی منتظر می‌مانند تا تکذیب شود. اما وقتی آبروی کسی رفت و شخصیّت او در اذهان عمومی خدشه دار شد، تکذیب مطلب سودی به حال وی نمی‌بخشد و جبران آبروی رفته را نمی‌کند.
اهانت به دیگران و بردن آبروی افراد، مثل جنگ با خداست. خداوند متعال در حدیث قدسی می‌فرماید: «مَنْ‏ أَهَانَ‏ لِی‏ وَلِیّاً فَقَدْ بَارَزَنِی بِالْمُحَارَبَهًِْ» [۹]گناه کسانی که تهمت می‌زنند و اهانت می‌کنند بسیار بزرگ است و افرادی که آن تهمت و اهانت را می‌شنوند و از مظلوم دفاع نمی‌کنند نیز گناهکارند.
اهمیّت این مطلب بقدری است که چهار امام بزرگوار آن را بیان فرموده‌اند و نیز در روز عاشورا، آخرین گفت‌وگوی دو انسان کامل، دو امام معصوم، در حساس‌ترین مواقع، راجع به پرهیز از ظلم به کسی است که یاوری ندارد.

عواقب ظلم به دیگران
روایت نورانی امام حسین «ع» صرفاً مربوط به زمان خودشان نیست. این روایت زنده است و همواره مصداق دارد؛ بنابراین ذهن ما نباید فقط برود روی ظلمی که شمر و عمر سعد و ابن زیاد به اهل‌بیت «ع» روا داشتند. بلکه باید مراقب باشیم خود ما مصداق سخن و هشدار حضرت سیدالشّهدا «ع» واقع نشویم. دفاع از مسلمانان، از اوجب واجبات است و کوتاهی در دفاع از کسی که یاوری ندارد، گناه بزرگی است. علاوه‌بر این، عقوبت هم دارد. بعضی اوقات گرفتاری‌های دنیوی افراد صالح و شایسته، ناشی از دفاع نکردن آنان از مظلومین است؛ یعنی غیبت یا تهمتی شنیده‌اند و نتوانسته‌اند یا نخواسته‌اند دفاع کنند و ناخودآگاه و ناخواسته، ظالم شده‌اند. خداوند متعال نیز که مظهر رحمت و رأفت است و بنا دارد افراد نیکوکار و پرهیزکار را به بهشت ببرد، آنان را گرفتار می‌کند یا قبل از مرگ به بیماری سختی مبتلا می‌کند تا پاک شوند و از این دنیا بروند. این لطف، از الطاف خفیّۀ خداست. البته این مطلب کلیّت ندارد و گرفتاری‌های دنیوی می‌تواند ناشی از عوامل دیگری نیز باشد.
افزون بر عقوبت دنیوی، عالم برزخ و قیامت نیز برای این‌گونه افراد سخت و دردآور است. برزخ و قیامت برای آنان که به دیگران اهانت کرده‌اند یا تهمت زده‌اند یا غیبت کرده‌اند و حتی برای کسانی که شاهد این گناهان بزرگ بوده‌اند و از مظلوم، دفاع نکرده‌اند، بسیار مشکل است. این مشکلات و این عذاب‌ها را خداوند نمی‌دهد، چراکه اساساً خداوند تعالی برای کسی بد نمی‌خواهد و خواستار زجر کشیدن و سختی دیدن بندگان نیست، بلکه اعمال خود آن‌ها در جهنّم، دست و پا پیچ آن‌ها می‌شود. چنانکه بنابر فرمایش قرآن کریم، به آنان خطاب می‌شود: «این [عقوبت‏]به خاطر کار وکردار پیشین شماست.» [۱۰]بنابراین توبه از این گناهان بزرگ، از اوجب واجبات است و باید به آن اهمیّت داده شود.
اگر افراد گناهکار بدون توبه از دنیا بروند، باید در جهنّم بسوزند تا کدوت‌های گناه آنان برطرف شود، پاک شوند و لیاقت بهشت را پیدا کنند. شدّت رحمت و مغفرت پروردگار متعال بقدری است که جهنّم نیز از الطاف خفیّه اوست، در واقع، جهنّم، ناپاکی‌ها و ناخالصی‌ها را می‌زداید و انسان را برای ورود به بهشت، پاکیزه می‌کند.
اگر آدمی ظالم شد، بخصوص اگر به کسانی که یاوری جز خداوند ندارند، ظلم کرد، جایگاه او جهنّم است. امّا گاهی افراد ظالم و شرور، در جهنّم نیز به جای اینکه از الطاف بیکران الهی استفاده کنند و خود را نجات دهند، حقّه بازی می‌کنند. آن‌ها در دنیا ظلم کرده و دیگران را فریب داده‌اند و تصوّر می‌کنند در قیامت نیز می‌توانند خداوند را فریب دهند.
قرآن کریم می‌فرماید: «(به خاطر بیاورید) روزی را که خداوند همه آن‌ها را برمی‌انگیزد، آن‌ها برای خدا نیز سوگند (دروغ) یاد می‌کنند همان‌گونه که (امروز) برای شما یاد می‌کنند و گمان می‌کنند کاری می‌توانند انجام دهند؛ بدانید آن‌ها دروغگویانند!» [۱۱]این افراد، در قیامت منکر همه چیز می‌شوند و در مقابل خداوند سبحان قد علم می‌کنند. حتی کار به جایی می‌رسد که برخی از آن‌ها به خدا می‌گویند: این پرونده، از من نیست، با من دشمنی کرده‌اند، خدایا به خودت قسم تو‌اشتباه می‌کنی که می‌خواهی مرا به جهنّم ببری!
ظلم روی ظلم و گناه روی گناه، انسان را به جایگاه پستی می‌رساند که پس از فریب مردم در دنیا، خیال می‌کند می‌تواند در قیامت خدا را هم فریب دهد.
اگر افراد ظالم و مکّار، چند روزی در دنیا به ظاهر موفق می‌شوند، خود آنان و دیگران نباید تصور کنند که خداوند خیر آنان را می‌خواهد و به آنان نعمت عطا می‌فرماید، بلکه در حقیقت خداوند متعال به این افراد مهلت می‌دهد تا هرچه می‌توانند بر گناه و ظلم خویش بیفزایند: «آن‌ها که کافر شدند، (و راه طغیان پیش گرفتند) تصور نکنند اگر به آنان مهلت می‌دهیم، به سودشان است! ما به آنان مهلت می‌دهیم فقط برای اینکه بر گناهان خود بیفزایند و برای آنها، عذاب خوارکننده‌ای (آماده شده) است» [۱۲]همه باید توجه داشته باشند و بنا بر فرمایش امام حسین «ع»، از ظلم به کسی که ناصر و یاوری جز خداوند تبارک و تعالی ندارد، حذر کنند.
اگر هم ظلمی از کسی سرزد یا شاهد ظلم دیگران بود و نتوانست از مظلوم دفاع کند، باید فوراً توبه کند و به جبران ظلم واقع شده بپردازد تا خداوند سبحان از قصور و تقصیر او بگذرد و او را بیامرزد.
 
/انتهای پیام/
۱]و [۲. الکافی، ج. ۲، ص. ۳۳۱.
[۳]. الکافی، ج‏۵، ص. ۲۸۸.
[۴]. دعائم الاسلام، ج‏۲، ص. ۷۴.
[۵]. من لا یحضره الفقیه، ج‏۴، ص. ۳.
[۶]. اسراء، ۲۳.
[۷]. الکافی، ج. ۲، ص. ۱۵۷.
[۸]. وسائل الشیعهًْ، ج‏۲۵، ص. ۳۸۶.
[۹]. الکافی، ج. ۲، ص. ۳۵۲.
[۱۰]. آل‌عمران، ۱۸۲.
[۱۱]. المجادله، ۱۸.
[۱۲]. آل‌عمران، ۱۷۸.
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
به نام خدای عادل
همیشه تصور میکردم آدمهای ظالم در آخرت مجازات می شوند. اما به چشم خودم دیدم که کسی که ظلم کرده بود خیلی زود به عذاب الهی دچار شد. در تحقق وعده های خدا ذره ای تردید نکنید. حساب و کتاب خدا بسیار دقیق و موشکافانه است.
Iran (Islamic Republic of)
Elias
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
همش دروغه آدم ظالم همیشه اوله
Germany
مهدی
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
همش دروغه ظالم روز به روز گردن کلفتر و مظلوم بدبخت تر و ضعیفتر می‌شه
Iran (Islamic Republic of)
رهگذز بی پناه
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
سلام یعنی خدا به زمین نگاه میکنه /یعنی من وامدر بی پناهم که حتی خود خدا هم پشتیبانم نیس وادم زوردار ما را جلو جماعت کتک میزنه وبه ما لقب زیبای حرامزاده وفاحشه را میده چون میدونه ما هیچ کسی نداریم حتی یک دادی سرشون بزنه یعنی خدا میاد حق ما را می گیره / ....... ما دوساله داریم بخاطر بی کسی وپشت خالی توسط یک زن که اهل سنقر کرمانشاهه وسابقه 20 سال زندان داره شکنجه میشیم و خودش خوب میدونه قانون هم پشت اونه وما راه چاه قانون رابلد نیستیم خوب چه چیزی بهتر از این که هر وقت هرجا اعصابش خرابه یا با کسی دیگه درگیره زور اونا نیاد ما که هستیم بما تهمت بزنه وجلو یک کوچه پراز مردم هر چی میخواد تهمت ناموسی وفوش اموات بده مگه نمیگن خدا شنواس بیناس من که دارم میبینم خدا فقط نگران حال اونه که مبادا دلخور بشه وچیزی اذیتش کنه چر ا خدا من ومادر بی پناه را نمی بینه چراهر چی مثل سگ بطرف اسمون خدا زوزه می کشیم خدا صدا را نمی شنوه نگو قربانت برم .نگو جناب بزرگواری که گفتی خدا حق میگیره حسابی نگو . همیشه ظالم پرچمش پیش خدا بالا بوده وهست چون خود خدا بهش قدرت وجرات داده حالا خدا بیاد اون را بخاطر زور وتوانش محاکمه کنه بعیده من دختر یتیمی هستم که 20 ساله تو سرم زدن و ......
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
نه نمی بینم سالیان سال است که سرکارگری به ماظلم میکندروزبه روزمافقیرترمیشویم واو غنی تر وتوانگرترپس کوکجاست این عذاب دنیوی که گریبانش رابگیردبرعکس گریبان ماراگرفته وول کن هم نیست.خدایاخودت گواهی
Iran (Islamic Republic of)
داوود رشته دراز
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
من هم مشکل شمارو دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
خدایاخودت گواهی خدایا
Iran (Islamic Republic of)
رهگذر
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
منم ظلمهای زیادی دیدم که جواب نگرفتن و همونجوری دارن رشد میکنن با خودم میگم کجا تاوان پس میدن چ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
منم هرلحظه درآتش ظلم شوهرم میسوزم او ذره ای مرا آدم حساب نمیکند و آنقدر اذیتم میکند که خودم بزارم وبرم منم تواین دنیا غیر ازخدا کسی رو ندارم همش با خودم میگم پس کجاست عذاب الهی
Germany
هادی
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
سلام .شما از ظلم شوهر می‌نالید من از ظلم زنم و خانواده اش الان دوسال هست که همسرم با همدستی خانواده اش که همشون سابقه دار هستن زندگی بچه ی من رو دزدیده برده جای نامعلومی .خانومم فرزند طلاقه مادرشوهر کرده پدرشم زن گرفته به هر کدومشون میگم کجاست بچه ام به دروغ میگن ما خبر نداریم خانوم من از نظر روحی روانی چون بچه ی طلاق بود مشکل داشت .هستن بچه های طلاقی که موفق هستن ولی متاسفانه مال من مشکلش حاد بود گفتم با محبت کردن بهش خوب میشه هر کاری کردم نشد که نشد مظلوم نمایی میکرد دروغ می‌گفت آب تو زندگی مشترکمون می‌خوردیم واسه ی همه تعریف میکرد از من دیو شاخدار ساخته بود من دوستش داشتم هی پا روی دلم میذاشتم میگفتم درست میشه نشد که نشد .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
منم ظالم های زیادی رو دیدم که سالیان سال ظلم کردن اما تاوان پس ندادن کسی هست که تمام عمر من و خانواده ام رو مورد ظلم قرار داده و هر روز بیشتر از دیروز ما رو اذیت میکنه اما هیچ تقاصی پس نمیده همش میگن در آخرت جواب پس میده اما این به درد ما نمیخوره اون خدای بالا سر الان باید جواب اون ظالم رو بده که این همه ما رو اذیت نکنه
Iran (Islamic Republic of)
غزل
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
به من ظلم شده هرچی می خوام که فراموش کنم نمی شه فقط عقوبت ظالم منواروم می کنه .اهی تودلم هست که اصلاازدلم بیرون نمی ره
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
ستمگران و ظالمان در جهان بر اساس قانونمندی های همین دنیا مجازات می شوند یعنی انسان خودش باید در برابر ظلم و ستم از خود دفاع کند نه اینکه منتظر خداوند باشد اما کسی که برای احقاق حقش بلند میشه خدا کمکش میکنه در ضمن آدم ظالم چوب ظالم بودنشو میخوره و این بر اساس قوانین علمی و مادی اثبات شده ست که نیاز به قوانین متافیزیکی هم نداره
Germany
مهدی
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
داداش چطورمیتدنیم دفاع کنیم از حقمون. زیاد حرف بزنی خیلی راحت با پوز خند میگن نیا دیگه از فرد ا.
هر چایی هم شکایت کنی خبری نیست
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
خدایا حق مظلوم از ظالم بگیر شاهد ظلم های زیادی بودم ولی از دست من کاری ساخته نبود برای دفاع از حق مظلوم فقط از خدا عمری میخام که شاهد عاقبت ظالمان باشم
Germany
مهدی
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
من و 70 نفر دیگه برای شرکت مخابرات کار میکنیم. به شرفم قسم از هر نظر که شما فکرشو بکنی آزمون کار میکشه حق و حقوق هم که خجالت میکشم بگم چقدر میده 31 روز هم کار میکنیم بیمه یا 19 روز میریزه اونم یکی در میون. اعتراض هم هرکی میکنه میگن از فردا نیا دیگه.
عدالت خدا هم عدالت نداره اگه داشت آه مظلوم رو می‌گرفت روز به روز گردن کلفتر میشن و سرحال تر
من خدا دیگه اعتقاد ندارم
Iran (Islamic Republic of)
پوری
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
خداوند صبر داره و چوب بی صدا می زنه ظلم پایدار نیست. خداوند مو را از ماست می کشه مائیم که بی طاقتیم عزیزم. کسی از من مالی قرض گرفته بود نداد . زوری نداشتم به امام زمان ( عج ) واگذارش کردم. به خدا قسم بلایی سرش اومد که خدا می دانه. ایمان به خدا خیلی مهمه.
Iran (Islamic Republic of)
مشتی
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
۱۲ ساله درگیرم.عمرم سلامتی و زن و بچه رو از دست دادم از زندگی هیچی نفهمیدم.بالای هزار میلیارد اموالم رو خوردن قانونی هم جلو رفتم اما نمیشه که نمیشه.هر بار یک سنگ اندازی میکنن.اون ادمها هم هم خودشون رو بیچاره کردن هم منو.هیچ عدالتی وجود نداره.تاوان عمر رفته با هزاران میلیارد هم بر نمیگرده.همگی سر کاریم خود خداهم اگه وجود داشته باشه نمیتونه زمان رو برگردونه.پس حق به حق دار نمیرسه و عدالت هیچوقت برقرار نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
خدا ظالم است ظالم حقیقی اونو بدونید از همه ظالمتر خداست
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
خداوند ظالمان را به راه راست هدایت کند
و به ظلم دیدگان را کمک کند .......
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
بمنم ظلم شده اینجا مینویسم تا خدادستمو بگیره وبسزای کار ظالمانشون برسن.تو کارخونه اگه زبونت نچرخه اگه چرب زبون نباشی اگه بهشون شیله پیله ندی کارت ساختس.هم باید کارکنی هم پاچه خواری هم هرجا خواستن مثل برده ازت کار میکشن این اسلام ناب محمدی؟این همون برده داری این همون ظلم این همون حق کشی.خدایا تویی پشتو پناهم بتو پناه میارم وازت میخام حق الناس روزنده کنی وبسزای عمل زشتشون عقوبت کنی خدایا خودت بزمین گرمشون بزن جوریکه ازجا بلند نشن یا حضرت حق
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
به بنده هم ظلم زیادی شده اگر بخواهم انتقام بگیرم خودم و زندگیم رو همین قانون نابود میکنه
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
ظالم زورگو روزبه روزبالاترمیروردفقیربیچاره خقش ضایع بدبختترمیشودمامیبینیم کارفرماخق خقوق کارگرش نمیده روزبه روزپولدارتر گلدرترمیشه
Iran (Islamic Republic of)
تنها
۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
اره هرچی بگید حق دارید چون امروز بردار کارفرما مارا ازکاروخونه بیرون انداخت به خاطر هیچ و پوچ چون از اول با من مشکل داشت میترسید که کارشو ازدستش بگیرم و کارفرما بدون اینکه خبری داشته باشه به من گفت برو تسویه کن به همون خدای محمد سرم توکارخودم بود واخر هم ندونستم چرا برادرش ازمن خوشش نمیادلباسامو پوشیدم میخواستم بیام بیرون برادرش جلومو گرف با پوز خنده جلوی همه کارگران گفت گمشو بیرون فقط یه جمله بهش گفتم تورو به خدا میسپارمت اگه ازحقوق این کارخونه خیردیدی ندیدی! وترک کردم اره عزیزان من خدا هست ولی خیلی صبرداره به ولای علی از هرکی که ازته دلم ازخدا به خاطر ظلم بنده اش نفرین کردم اجابت شده نه فردا پس فردا به وقتش هیچ وقت از خدا عامل نشید شما چه میدانید که طرف را نفرین کردید ازطرف خدا نفرین شده یا نه چون شما از زندگی اون طرف رو نمیبینید شاید بچه اش مریضه شاید دخترش به فساد کشیده شده شاید خانومش داره سرش کلاه میزاره هیچ وق نگید طرف سرگنده داره میخنده چه چه میدانید اون طرف زندگیش چه خبره که بروز نمیده وهر روز ظلم میکنه ومیخنده داره از تو میکشه ولی دریغ از بی خبری شما خدا حق هس هیچ وقت صبرت تموم نشه که خداوند با صبرو بخشنده هس
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
سلام میخواستم بگم که من بعد از چند سال بالاخره عدالت خدا را دیدم و چنان زخم هایی که از سمت اون فرد خورده بودم التیام پیدا کرد که حتی اطرافیانم متوجه تغییر روحیه من شدند بی آنکه نه از ظلم ها خبر داشته باشند نه از حمایت خدا... کسی که به خاطر فرار از بدهیش منو اذیت هایی کرد که عین آتیش رو اسفند بودم‌.. بالاخره سر یه بزنگاهی خبر چوب خدا رو شنیدم.. ولی خب خودش البته زیربار نرفت که چوب خداست و همچنان داره به آزارش ادامه میده و منم با اینکه از خدا سوال دارم که چرا متوجهش نمیکنه تا دست از ادامه ازارهاش برداره دلم گرم شده و به خدا اعتماد پیدا کردم و می‌دونم حواسش هست و اگرم دیر بشه نمی‌ذاره به ضررم بشه از هیچ جهت... مگه نه خدا جونم؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
سلام , ظلم‌ها رو شمردید , ظلم حکومت به ملت رو نام نبردید؟؟!!!
Australia
امیر
۰۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
اگه بخواهم لیست ظلم و بدی را بنویسم یک کتاب می شود ، قبول دارم که گناه مظلوم از ظالم بیشتر است اما مواردی هست که نه کاری در قدرت و توان داری و نه حتی گوشی برای شنیدن ، نه حق حرف زدن داری و نه حق اعتراض ، بیشتر از ۱۰ سال است که شدم نوکر برادر زنم همیشه در آخر جوابش فقط این است چیکار کنم ؟ بچه ها بزرگ شدن همیشه یک اتاق باید خالی باشد تا هر لحظه که ایشان میخواهد با کلید خانه که همیشه همراه دارد وارد خانه شود ، بدون‌زنگ قبلی حتی شده من در خانه در داخل حمام بودم‌ وارد خانه شده آمده داخل اتاق ، ازدواج کرد جدا شد حالا کارهای بچه او ( مراقبت و غذا دادن ) با من است خودش تا ۳ بعد از ظهر خواب است
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
معصومه
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
منم خانواده شوهرم خیلی دلمو شکستن به پسرام بر اعتنایی میکردن با اینکه خودم براشون تو خوشی و ناخوشیاشون همراهشون بودم از صبح تا شب خونه مادر شوهر کار میکردم وگرنه به لحظه بیکار مینشستم نفرین غیر مستقیم بهم میکرد من بودمو پنج تا خواهر شوهر همشون ظالم بودن تا اینکه بعد از بیست سال جدا شدم مادر شوهر اهل خوشگذرونی بود خونه دخترش بود که پسرشو که شوهر من میشد ولش کرد سه روز بعد همسایه ها براش زنگ زدن خونتون بو میاد وقتی رفتن سه روز تو خونه مرده بوده بو کرده بوده بااینکه از کوچیکی به پسرام میزد و بدنشون سیاه و کبود و فک پسر به سالم زمینش زد شکوند بازم رفتن برای جسدشو تحویل پسرام دادن چون به سن قانونی رسیده بودن وگرنه دلخوشی ازش ندیدن از خانوادشون میترسیدم که یک کلمه جواب ظلمشون بدم خدا هم گذاشت تو دامنشون خیلی دلم برای پسرام میسوزه که محبت پدر ندیدن و همیشه کتک خورش بودیم?
ارسال نظر
captcha