لیست پرونده ها

پیامد‌های پدیده طلاق در خانواده ایرانی

تعداد اخبار:5
زندگی مشترک برای ما همیشه با تصویرسازی‌های ذهنی رومانتیک و عاشقانه تعریف شده است. این حالت که بیشتر به واسطه تاثیرپذیری از مفاهیم عشق در یونان باستان و همچنین ادب فارسی شکل گرفته است در قالب رسانه‌های دیداری و شنیداری به راحتی تصویری غیر واقعی از زندگی مشترک زناشویی برای بسیاری از ما آفریده است. با توجه به روایات مکرر درباره توصیه به ازدواج و نهی از طلاق، ممکن است این سؤال مطرح شود که چرا اسلام، قانون طلاق را تشریع کرده و دست زوجین را در گسستن پیوند زناشویی بازگذاشته! آیا بهتر نبود اسلام نیز همانند مسیحیت، طلاق را منع می‌کرد و همچون سدی پولادین، در برابر آن می‌ایستاد و جلو بیوه شدن زنان شوهردار و بی‌سرپرست شدن کودکان را از رهگذر طلاق می‌گرفت.
سرپرستی زنان ناشناس از خانوار!
تاکنون پیمایش گسترده و مخاطب شناسی از زنان سرپرست خانوار انجام نشده است!

سرپرستی زنان ناشناس از خانوار!

یکی از مشکلات بزرگ در خصوص زنان سرپرست خانوار، خلا اطلاعات کمی و آمار دقیق است. با وجود آنکه در گزارش‌های متعدد، تعداد این زنان گفته می‌شود، به صورت جزئی و دقیق آمار وجود ندارد. آمار تنها به صورت اینکه در کشور و اختصاصا در هر شهر چه تعداد زن سرپرست وجود دارد، موجود است.
هزینه بیکاری برای خانواده!
بررسی رابطه بیکاری و طلاق در جامعه و خانواده­‌های ایرانی؛

هزینه بیکاری برای خانواده!

بین بی‌ثباتی شغلی، به‌خصوص بیکاری و رضایت زناشویی و زندگی خانوادگی رابطه‌ای قوی وجود دارد. افراد بیکار میزان کمتری از تفاهم، ارتباط و نظم در روابط خانوادگی دارند. علاوه بر این شوهران بیکار در مقایسه با خانواده‌هایی که در آن‌ها بیکاری وجود ندارد، کمتر توسط همسران خود حمایت می‌شوند و درنتیجه کانون آسیب پذیرتری در نسبت با خانواده‌های شاغل دارند.
طلاق عامل تخریب سرمایه اجتماعی است
بررسی پیامد‌های خیانت و جدائی در خانواده ایرانی در گفت­گو با شهلا باقری؛

طلاق عامل تخریب سرمایه اجتماعی است

آسیب خیانت زناشویی از یکسو منجر به طلاق و از سوی دیگر منجر به نابسامانی اخلاقی در خانواده، بی‌توجهی به همسر و فرزند، عدم تمرکز در زندگی و به‌طورکلی زمینه‌سازی برای بروز آسیب‌های دیگر می‌شود. فروپاشی خانواده هم به‌طور غیرمستقیم منجر به فروپاشی نظم، همبستگی و سرمایه اجتماعی می‌شود.
گذار به آرامش یا ناآرامش
تحلیلی بر نقش چرایی تشریع طلاق در اسلام؛

گذار به آرامش یا ناآرامش

با توجه به روایات مکرر درباره توصیه به ازدواج و نهی از طلاق، ممکن است این سؤال مطرح شود که چرا اسلام، قانون طلاق را تشریع کرده و دست زوجین را در گسستن پیوند زناشویی بازگذاشته! آیا بهتر نبود اسلام نیز همانند مسیحیت، طلاق را منع می‌کرد و همچون سدی پولادین، در برابر آن می‌ایستاد و جلو بیوه شدن زنان شوهردار و بی‌سرپرست شدن کودکان را از رهگذر طلاق می‌گرفت.
طلاق به مثابه یک مسئله اجتماعی
آسیب شناسی رشد پدیده طلاق در میان طیف‌های گوناگون؛

طلاق به مثابه یک مسئله اجتماعی

جامعه درحال گذار ایران از نظر فرهنگی در حال گذر سریع از معیار‌های سنتی به مدرن است؛ سنت‌های قدیم ازدواج اکثرا در حال فروپاشی و دگرگون شدن به سمت معیار‌های جوامع پیشرفته هستند؛ به جای آنکه ازدواج مانند قبل یک کار جمعی و خانوادگی و مشارکتی با مسئولیت جمع باشد، گاه به تصمیم گیری فردی جوانان و انتخاب شخصیشان بدل شده است.

انحصارگرایی، عامل ریزش سرمایه اجتماعی در امر توسعه پایدار است

مردی که امیدش «میدان» بود

حال یکدیگر را خوب کنیم

نبرد با تانک و تشنگی در عملیات «عطش»!

ضعف فرهنگ تأمین ایمنی در ساخت و ساز‌ها

نگارش سریال «حضرت معصومه (س)» به پایان رسید

 روایت فعالیت بانوان جهادگر در مبارزه با کرونا

مهم‌ترین منبع، رهبر انقلاب است

هنوز اثرات جنگ در خرمشهر دیده می‌شود

عشق مثلثی مخاطبان فضای مجازی

انیمیشن ایران می‌تواند در جشنواره انسی حضور قدرتمندتری داشته باشد

وطن‌تان را به ما بفروشید؛ در تاریخ از چهره شما قهرمان می‌سازیم

کوثری: تحلیل خاتمی از داوطلبان جبهه اشتباه بود

تبلیغ کاندیدا‌ها با بلندگو بوقی در شهر

تبارشناسی«مفهوم مشارکت» در تجربه چهل ساله انقلاب اسلامی

بایستگی بازتعریف دخترانگی!

افغانستان و سربازان اشغالگر شوروی

داروی آرام‌بخش طبیعت

زن و مرد، دو انسان متفاوت و نه مخالف!

۷ چالش فرهنگی برای دولت آینده

کرونا و بهداشت و درمان

هنرمندان همت می‌کنند نه دولت‌ها

استثنائی بر قاعده سریال سازی تلویزیون

آینده سریع و خشن

فرصت عمومی شدن هنر

غفلتی تلخ‌تر از کرونا

بانک صوتی از آوا‌های دوران جنگ نداریم

چنگ‌زدن به موضوعات جنسی برای رأی‌آوردن

ساحت مشارکت اجتماعی در جامعه تقلیل یافته است

وجیه نویسنده برای خلق خواهر فرضی برای حضرت معصومه (س)