لیست پرونده ها

تاریخ نگاری جریان بهائیت در ایران

تعداد اخبار:6
در نیمه دوم سده ۱۳هجری قمری (قرن 19 میلادی) درست زمانی که ملاحسین بشرویه‌ای از پیروان شیخ احمد اَحسایی و سیدکاظم رشتی تحت تاثیر آموزه های شیخیه در مسجد کوفه در انتظار ظهور اعتکاف کرده بود و با رسیدن خبر مدعی ظهور داشت بساطتش را جمع می کرد تا خود را به علی محمد شیرازی که مدعی شده بود قائم منتظر است برساند، هیچ کس فکرش را نمی کرد از پس این ماجرا جامعه ایرانی شاهد ظهور فرقه ای نهان روش، پیچیده و مورد حمایت دولتهای استعمارگر غربی باشد.
حکومت محمدرضا پهلوی در سایه تشکیلات بهائیت
نقش بهائیت در ساختار قدرت پهلوی دوم؛

حکومت محمدرضا پهلوی در سایه تشکیلات بهائیت

حضور مهره‌های فعال و مؤثر بهائیت در قسمت‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی نشان‌دهنده عمق نفوذ این جریان استعماری در دوران حکومت پهلوی است؛ به عنوان مثال «تیمسارعبدالکریم ایادی»، از عناصرکلیدی و مهم تشکیلات بهائیت دردوران پهلوی، پزشک مخصوص شاه و با نفوذترین فرد دربار بود. حبیب‌الله عین‌الملک یکی دیگر از مهره‌های فعال و مؤثر بهائیت در سیستم حکومت پهلوی بود.
بهاییت در ایران، بر خط گسست فرهنگی سوار است
مروری بر پیدایش، جغرافیای فعالیت و تاریخ بهاییت در ایران/ بخش اول؛

بهاییت در ایران، بر خط گسست فرهنگی سوار است

گسست فرهنگی خطری است که متاسفانه درحال حاضر ایران را تهدید می‌کند و متاسفانه با توجه به گسست فرهنگی موجود زمینه حضور برای بهاییت افزایش پیدا کرده است؛ اساسا بهائیت به دنبال ایجاد گسست فرهنگی و سپس از خود بیگانگی فرهنگی است.
هم آوردی بهائیت و نهضت امام خمینی (ره)
بررسی نقش و عملکرد بهائیان در دوران پهلوی دوم؛

هم آوردی بهائیت و نهضت امام خمینی (ره)

نقش و عملکرد بهائیان در دوران پهلوی دوم در ساختار حکومت چه بود؟ امام خمینی (ره) با آغاز نهضت خود چگونه به مبارزه با حکومت پهلوی و نفوذ و قدرت تشکیلات بهائیت و هوشیار کردن مردم در این زمینه پرداخت؟ این یادداشت در صدد پاسخگویی به این پرسش است.
تئوریسین خشونت
علی محمد باب و پیروانش با مخالفین خود چه می‌کردند؟

تئوریسین خشونت

در ابتدای شکل‌گیری فرقه، مواجهه باببیان و مخالفینشان همواره پرتنش و خونین بوده است. در این مقطع همواره بابیان دست به شورش مسلحانه زده‌اند. ممکن است گفته شود که، بابیان، تنها از جان خود دفاع می‌کردند و این، مخالفان آنان (اعم از دولت و ملت ایران) بودند که پاپیچ ایشان می‌شدند؛ و الا اگر تعرّض دیگران به آن‌ها نبود حادثه و آشوبی پیش نمی‌آمد.
نگاهی به نحوه شکل‌گیری یک فرقه نهان‌روش
بابیت و بهائیت در سفر پیدایش؛

نگاهی به نحوه شکل‌گیری یک فرقه نهان‌روش

در زمانی که علی محمد باب ادعا کرده بود خود قائم منتظر است با ملاحسین بشرویه‌ای دیدار کرد و در پس یک گفتگو، این ملای شیخیه ادعای علی محمد شیرازی را پذیرفت. علی محمد نیز که تا چندی قبل خود «باب» بود، او را «باب» خواند و برای دعوت به خراسان فرستاد تا مردم را گرد آورد و با درفش‌های سیاه خروج کند.
تهی از عقلانیت
برنامه بهاییت برای نسل‌های جدید چیست؟/ بخش دوم

تهی از عقلانیت

بهاییت مباحثش عقلانی نیست بلکه بیشتر احساسی است و برانگیختگی ایجاد می‌کند؛ این ویژگی در نوجوان و جوان قابلیت بیشتری دارد به همین جهت برنامه‌ریزی‌اش بیشتر برای این دسته افراد است. شعار اصلی بهاییت، عدم تعصب ملی، عدم تعصب خانواده، عدم تعصب جنسیتی و عدم تعصب مذهبی است؛ در اصل هدفش گرفتن هویت است.

دخترانگی در فرهنگ ایرانیان

پاداش مناسب در مقابل مشارکت مردم چیست؟

غبارآلودگی بیش از حد فضای مجازی

مجبور به همکاری با منوچهر هادی شدیم

پاداشی که محمدرضا رهبری برای تحمل اهانت‌ها گرفت

عدم شرکت در انتخابات کمک به انتخاب غیراصلح

همسر و برادر شهیدم واسطه ارتباطم با محور مقاومت‌اند

تولد غزل حماسی در عصر انقلاب

مردی که مطیع رهبر بود

الندگی اندیشه و عمل نظام اسلامی در دوران زعامت رهبر معظم انقلاب

چراغ تلویزیون اینترنتی روشن شد

احیای کنشگری اهل فرهنگ

کشاورزی سازگار با محیط

ممالک زرنگ

سلبریتی پروری رسانه ملی، عامل دوری مردم از گروه‌های مرجع تخصصی

دیالوگ‌هایم مستقیم دشمن را هدف قرار می‌دهد

بگوییم صنعت سینما، بخوانیم سینمادار

نور، صدا، سیاست

طرح‌های فصلی موسوم کتابفروشی ها

دیوارنگاره‌ها جلوه های شهر

بانوی مهاجر مقاومت

نه نهضت آزادی تغییر کرده و نه صلاحیت احراز مسئولیت دارد

مینیمالیسم دیجیتال، راهی برای رهایی

«سگک» نسخه تئاتری «اخراجی‌ها» نیست

ما از عرضه سینمای ملاقلی‌پور و حاتمی‌کیا به جهان خجالت می‌کشیم

انحصارگرایی، عامل ریزش سرمایه اجتماعی در امر توسعه پایدار است

مردی که امیدش «میدان» بود

حال یکدیگر را خوب کنیم

نبرد با تانک و تشنگی در عملیات «عطش»!

ضعف فرهنگ تأمین ایمنی در ساخت و ساز‌ها