پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

ارائه الگوی عملی ضوابط پوشش برای متولیان آموزش عالی

آيا معضل بدحجابی در دانشگاه‌‌ حل شدنى است؟

به بهانه اتفاقات اخیر در دانشگاه تهران

نوع پوشش در دانشگاه‌های مختلف جهان چگونه است؟

اخبار رسانه
«فرهنگ سدید» به بهانه متولی‌گری سازمان بهزیستی در ارائه پروانه فعالیت مهد‌کودک گزارش می‌دهد

ماجرای دلالی بهزیستی با یک مجوز! / وقتی که بودجه دولتی، نظام آموزشی کودکان را هدف قرار می‌دهد/ محتوای آموزشی جایی بین قدرت‌نمایی بهزیستی و نظارت آموزش و پرورش دارد؟

فروردین امسال کمیسیون اجتماعی دولت در حضور نمایندگان دو دستگاه بهزیستی و آموزش‌و‌پرورش مقرر کرد، اختیار و اجازه قانونی تاسیس و پروانه فعالیت مهد‌های کودک به سازمان بهزیستی داده شود. به نظر می‌رسد این تصمیم در این راستا اتخاذ شده که بخش عمده‌ای از بودجه سازمان بهزیستی ذیل مقررات آیین نامه ملی دولت در خصوص مهدکودک تامین می‌شود. اکنون مهدکودک‌های تحت مجوز بهزیستی، در همکاری این سازمان با وزارت آموزش‌وپرورش به منظور نظارت بر این مراکز با چالش عدم وجود سازوکار جامع و دقیق روبه رو هستند.
«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد

نقش آفرینی سربازان در فرهنگ عمومی کشور

چندی پیش در شبکه‌های مجازی کلیپی منتشر شد که نشان می‌داد یکی از افسران وظیفه راهنمایی و رانندگی، راننده متخلفی را که در شیشه عقب خودرو عباراتی مغایر با فرهنگ عمومی جامعه درج کرده بود را متوقف و وی را ملزم به حذف این عبارات و جملات از شیشه خودرو کرد که این اقدام با واکنش‌های مثبت زیادی در جامعه همراه شد.
«فرهنگ سدید» از تاثیر محیط مهدکودک بر کودکان گزارش می‌دهد

ستاره‌های بی‌کیفیت بر شانه مهد‌های بی‌محتوا/ مصوبات سازمان بهزیستی برای محیط و تجهیزات است نه نظام ارزش‌های دینی، فطری و اخلاقی!

امروز مهد‌ها از لحاظ فضای فیزیکی، مهارت نیروی انسانی و شرایط کاری مورد بررسی قرار می‌گیرند و مهد کودکی که امتیاز بیشتری بگیرد، می‌تواند سه ستاره را دریافت کند و در غیر این صورت ستاره کمتری دریافت می‌شود یا اصلا ستاره‌ای داده نمی‌شود.
گزارش «فرهنگ سدید» از جریان‌های مهم و تأثیرگذار در آموزش عالی/ (۳)

جریان­شناسی فضای فکری موجود در دانشگاه‌ها/ جريان‌­هاى فكرى در فضای علمی دانشگاه، پس از انقلاب اسلامی به کدام سمت رفت؟

هر جریان اجتماعی در دانشگاه، به لحاظ فکری دارای اندیشه‌­ای خاصی در عرصه­‌های هستی­‌شناختی، معرفت­‌شناختی و انسان­‎شناختی است و به لحاظ اجتماعی دارای مرجعیت اجتماعی و اثرگذاری در جامعه است؛ به گونه­‌ای که جمعی از مردم پیروان آن به شمار می­‌آیند. جریان­‌های فکری در دانشگاه، هر یک از مبانی اندیشه­‌ای خاصی برخوردارند.
«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد

پیگیری سند ۲۰۳۰ این بار توسط بازی‌های موبایلی! / انتشار و معرفی کتاب‌های جنسی برای کودکان در سایه غفلت دستگاه‌های نظارتی

انجمن‌های وابسته به غرب و به ظاهر دلسوز حقوق کودک در راستای اجرای محرمانه سند ۲۰۳۰ با معرفی و انتشار کتاب، انیمیشن و بازی با هدف آموزش کودکان در مسیر باطل فرهنگ وارداتی، برنامه‌های خود را آغاز کرده و با دسترس قرار دادن انواع بازی‌های جنسی در اپلیکشین های مختلف مانند گوگل پلی و بازار و نیز با ارائه بازی‌های آنلاین سعی می‌کنند که تا جامعه را به سوی امیال خود سوق دهند.
در آخرین جلسه هیئت اندیشه ورزی آموزش عالی در سال ۹۷ مطرح شد

طرح دانشگاه تراز اسلامی پیگیری و اجرا می‌شود

آخرین جلسه هیئت اندیشه ورزی آموزش عالی در سال ۹۷ با حضور آقای دکتر حسنی آهنگر رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دیگر متخصصین حوزه آموزش عالی کشور، یکشنبه 12 اسفند در مرکز راهبردی ژرفا برگزار شد.
«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد

نگاهی گذرا به وضعیت نظام آموزش معلمان در کشور/ تحلیلی از چالش‌های شغل معلمی

دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۰ تاسیس شد، این دانشگاه، محلی برای تأمین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در کشور است و طبق اساس نامه خود ۵ هدف کلی را در دستور کار خود قرار داده است.
«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد

تکثر و تعدد مهدکودک بی‌کیفیت در ایران/کودک سپاری؛ تربیت نسلی با الگوی غربی و سلیقه شخصی/ خانواده‌هایی که نگران ناامنی تربیتی و ذهنی کودک نیستند/ غلبه نگاه اقتصادی مدیران مهد‌ها بر آموزش‌های سبک زندگی

خانواده‌های بسیاری کودک خود را از همان سنین شیرخوارگی به مهدکودک می‌سپارند و در بیشتر موارد تنها نگرانی والدین از کودک سپاری خود به مهد‌ها به لحاظ شرایط نگهداری کودک از حیث امنیت محیطی و یا در بهترین حالت از حیث آموزش کودک خود است اما اینکه مهدکودک امروزی عملاً چگونه فضایی هست و اینکه آیا کودک پروری در مهد با چه الگویی درحال وقوع است موضوع مهمی است که با وجود، اما و اگر‌های بسیار همچنان روشن نشده است.
مقاله//

خدمت نظام وظیفه؛ فرصتی اجتماعی

علی‌اصغر فیرزوجائیان (استادیار بررسی مسائل اجتماعی دانشگاه مازندران ) و وحید جان‌محمدی لرگانی (کارشناس ارشد جامعه شناسی از دانشگاه مازندران) در مقاله‌ای با عنوان «خدمت نظام وظیفه: فرصتی اجتماعی» به پیامدهای فردی و اجتماعی خدمت سربازی پرداخته‌اند.
«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد

ضرورت توجه به امور تربیتی در دوران خدمت مقدس سربازی/ ظرفیت نیروهای مسلح، بسترساز تحقق اهداف و راهبردهای کلان رشد و تعالی

امور جاری بخش زیادی از بدنه نیرو‌های مسلح توسط نیرو‌های وظیفه اداره می‌شود و مراکز نیرو‌های مسلح تعداد زیادی از جوانان ذکور را در قالب نیروی سرباز در اختیار دارند؛ و این مراکز با وظایف و ماموریت‌های خاص خود بسترساز تحقق اهداف، راهبردها، رویکردها، و رکن اصلی پیاده سازی و عملیاتی نمودن برنامه‌های رشد و تعالی کارکنان اعم از فرماندهان، مدیران و کارکنان است.
۱