پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

اخبار رسانه
«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد

نگاهی گذرا به وضعیت نظام آموزش معلمان در کشور/ تحلیلی از چالش‌های شغل معلمی

دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۰ تاسیس شد، این دانشگاه، محلی برای تأمین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در کشور است و طبق اساس نامه خود ۵ هدف کلی را در دستور کار خود قرار داده است.
«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد

تکثر و تعدد مهدکودک بی‌کیفیت در ایران/کودک سپاری؛ تربیت نسلی با الگوی غربی و سلیقه شخصی/ خانواده‌هایی که نگران ناامنی تربیتی و ذهنی کودک نیستند/ غلبه نگاه اقتصادی مدیران مهد‌ها بر آموزش‌های سبک زندگی

خانواده‌های بسیاری کودک خود را از همان سنین شیرخوارگی به مهدکودک می‌سپارند و در بیشتر موارد تنها نگرانی والدین از کودک سپاری خود به مهد‌ها به لحاظ شرایط نگهداری کودک از حیث امنیت محیطی و یا در بهترین حالت از حیث آموزش کودک خود است اما اینکه مهدکودک امروزی عملاً چگونه فضایی هست و اینکه آیا کودک پروری در مهد با چه الگویی درحال وقوع است موضوع مهمی است که با وجود، اما و اگر‌های بسیار همچنان روشن نشده است.
مقاله//

خدمت نظام وظیفه؛ فرصتی اجتماعی

علی‌اصغر فیرزوجائیان (استادیار بررسی مسائل اجتماعی دانشگاه مازندران ) و وحید جان‌محمدی لرگانی (کارشناس ارشد جامعه شناسی از دانشگاه مازندران) در مقاله‌ای با عنوان «خدمت نظام وظیفه: فرصتی اجتماعی» به پیامدهای فردی و اجتماعی خدمت سربازی پرداخته‌اند.
«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد

ضرورت توجه به امور تربیتی در دوران خدمت مقدس سربازی/ ظرفیت نیروهای مسلح، بسترساز تحقق اهداف و راهبردهای کلان رشد و تعالی

امور جاری بخش زیادی از بدنه نیرو‌های مسلح توسط نیرو‌های وظیفه اداره می‌شود و مراکز نیرو‌های مسلح تعداد زیادی از جوانان ذکور را در قالب نیروی سرباز در اختیار دارند؛ و این مراکز با وظایف و ماموریت‌های خاص خود بسترساز تحقق اهداف، راهبردها، رویکردها، و رکن اصلی پیاده سازی و عملیاتی نمودن برنامه‌های رشد و تعالی کارکنان اعم از فرماندهان، مدیران و کارکنان است.
بررسی آسیب‌ها و چالش‌های مختلف مؤسسات قرآنی کشور

احصاء فرصت‌های مؤسسات قرآنی_مردمی/ اعطای مجوز از سوی نهاد‌های مختلف، نیازسنجی موسسات را با چالش مواجه کرده است

آسیب‌ها و چالش‌های مختلف مؤسسات قرآنی کشور طی جلسه‌‌ای توسط برخی مدیران قرآنی کشور در محل مرکز مطالعات ژرفا بررسی شد.
گزارش «فرهنگ سدید» از جریان‌های مهم و تأثیرگذار در آموزش عالی/ (۲)

سد شاهان در برابر توسعه علم ایران/ سایه مدرنیزاسیون پهلوی بر آموزش عالی، تانک‌ها را به دانشگاه کشاند/ نرخ پوشش تحصیلی آموزش پس از انقلاب ۲۴ برابر شد/ ایران پس از انقلاب، سهام‌دار تولید علم جهان

ضعف‌­های ساختاری عمده­ای از ابتدا دوران پهلوی در کار دانشگاه وجود داشت که ضمن کاهش دادن کارکرد مثبت قابلیت­‌های یادشده و حتی خنثی و بی‌­اثر کردن بخشی از آن­‌ها، به روند رشد و پویایی دانشگاه لطمه می‌زد. پس از انقلاب به تبعیت از افزایش مراکز آموزش عالی افزایش چشم­گیری در تعداد دانشجویان به وقوع پیوست.
«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد

چگونه پادگان کارآمد داشته باشیم؟ / اصلاح ذهنیت غلط نسبت به سربازی با طرح نشاط سربازان/ سیاست‌های فرهنگی فرماندهان در خدمت نشاط سربازان

طرح افزایش نشاط در سربازان اقدام مورد پسندیده، منطقی و بخردانه‌ای است که توسط مسئولان سیاستگذاری در امور سربازان مطرح شده و امید می‌رود گام مثبتی در راستای تعالی سازمانی و خوشایندسازی محیط خدمتی سرمایه‌های انسانی و آینده سازان این کشور باشد.
«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد

سند دانشگاه اسلامی که باید مبدأ تحولات علم و فرهنگ باشد ۵ سال در سایه سیاست زدگی رؤسای دانشگاه خاک می‌خورد

سال ۹۲ سندی با نام «سند دانشگاه اسلامی» پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه‌ها ابلاغ شد اما متأسفانه تاکنون به دلیل وجود برخی موانع، برای اجرایی شدن این سند گام‌هایی مثبتی از سوی مسئولین دانشگاه‌ها و وزارت علوم برداشته نشده که در ادامه به تشریح برخی موانع موجود پرداخته می‌شود
«فرهنگ سدید» از اجرای سبک‌های غربی در مهدکودک‌های ایران گزارش می‌دهد

مهدِ رها شده؛ پیاده‌سازی سبک شیفتگان ماسون‌های تئوسوفی در ایران! / حوزه مهدکودک‌ها محتوای خوب دارد، اما متولی اجرایی خوب ندارد/ وقتی مونته سوری به کودکان الفبای فارسی می‌آموزد!

در چند دهه گذشته، رویکرد‌های آموزشی برآمده از غرب علیرغم تحمیل هزینه‌های سنگین به اقناع خانواده‌ها به واسطه هجمه تبلیغاتی و سردرگمی والدین در انتخاب سبک آموزش‌های مناسب با رویکرد‌های پرورش استعداد کودکان، در بین خانواده‌ها از جایگاه خوبی برخوردار شده اند.
گزارش «فرهنگ سدید» از جریان‌های مهم و تأثیرگذار در آموزش عالی/ (۱)

ظهور آکادمی‌های علمی در اروپا با آغاز دوره تأخیر علمی در ایران همراه بود/ آنچه بر نظام آموزش عالی ایران گذشت

آموزش عالی، بخش مهم و حائز اهمیتی است که دارای حوزه‌های اثرگذاری بسیار وسیعی در دیگر نهاد‌ها و بخش‌های جامعه است. از این رو در بخش اول این گزارش سیر آموزش عالی در جهان و ایران و تحوالات این نظام آموزشی اوایل قرن دوازدهم تا دوران پس از انقلاب اسلامی بررسی می‌شود.
۱