پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

-
کرونا، آموزش عالی و نگاه استراتژیک
سیدجواد میری
در این مدت که کشور و جهان دچار نوعی تعلیق شده است، من غیر از تعطیلات نوروز، هر روز به پژوهشگاه رفتم، ولی پرسشی فکر مرا شدیداً به خود مشغول کرده بود و آن این است که دانشگاه در کجای این بحران ایستاده و چگونه عمل کرده است؟
بررسی مقوله نوآوری در دانشگاه‌ها؛
میزگرد بررسی «دانشگاه کارآفرین» با حضور رؤسای دانشگاه‌های امیر کبیر، شریف، تربیت مدرس و علم و صنعت ایران برگزار شد و مقوله‌های نوآوری، فناوری، تجاری سازی و ایجاد کسب و کار موارد قابل تأمل در این نشست تخصصی بود.
بررسی تاریخچه رقابت ایرانی‌ها برای دانشجو شدن
داستان کنکور در ایران از وقتی شروع شد که همه می‌خواستند دکتر شوند! رقابت برای ورود به دانشکده پزشکی دانشگاه تهران پایه‌گذار امتحانی سراسری در ایران شد که زندگی نسل‌ها را تغییر داد و خاطره‌ها و نوستالژی‌های فراوان باقی گذاشت.
«فرهنگ‌سدید»ازچالش‌های‌مدیریتی حوزه آموزش عالی گزارش می‌دهد؛
یکی از چالش‌های حوزه آموزش عالی تکثر نهاد‌های متولی و سیاست‌گذار در این حوزه می­ باشد که انسجام و یکپارچگی خط مشی گذاری در این حوزه را با مشکل مواجه کرده است.
«فرهنگ سدید» از مشکلات مالی نهاد‌های دانشگاهی گزارش می‌دهد
همه دولت‌ها تامین منابع مالی آموزش عالی را مساله‌ای پیچیده می‌انگارند و این تا حدی به دلیل رشد و توسعه نظام‌های آموزش عالی و هزینه‌های فزاینده آن است به طور کلی عمده دلایل مشکلات مالی در دانشگاه‌ها در دو محور عوامل برونزا و عوامل درونزا قابل تقسیم بندی است.
ارائه الگوی عملی ضوابط پوشش برای متولیان آموزش عالی
در یکی ازدانشگاه‌های بزرگ کشور،‌ چالش پوشش دانشجویان با فرایندی منطقی و با کمک‌ گرفتن از خود دانشجویان مدیریت شده است. «ضوابط پوشش» در محیط‌های دانشگاهی یک هنجار اجتماعی است که افراد باید مانند سایر قوانین اجتماعی به آن پایبند باشند.
به بهانه اتفاقات اخیر در دانشگاه تهران
چه در ایران و چه در دنیای غرب؛ نوع پوشش در مهمانی‌ها، ادارات، جلسات رسمی و دانشگاه‌ها متفاوت است؛ تجمعات هفته گذشته در دانشگاه تهران درباره نوع پوشش دانشجویان، بهانه‌ای شد تا به پوشش‌ها در دانشگاه‌های معتبر و مختلف جهان پرداخته شود.
گزارش «فرهنگ سدید» از جریان‌های مهم و تأثیرگذار در آموزش عالی/ (۳)
هر جریان اجتماعی در دانشگاه، به لحاظ فکری دارای اندیشه‌­ای خاصی در عرصه­‌های هستی­‌شناختی، معرفت­‌شناختی و انسان­‎شناختی است و به لحاظ اجتماعی دارای مرجعیت اجتماعی و اثرگذاری در جامعه است؛ به گونه­‌ای که جمعی از مردم پیروان آن به شمار می­‌آیند. جریان­‌های فکری در دانشگاه، هر یک از مبانی اندیشه­‌ای خاصی برخوردارند.
در آخرین جلسه هیئت اندیشه ورزی آموزش عالی در سال ۹۷ مطرح شد
آخرین جلسه هیئت اندیشه ورزی آموزش عالی در سال ۹۷ با حضور آقای دکتر حسنی آهنگر رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دیگر متخصصین حوزه آموزش عالی کشور، یکشنبه 12 اسفند در مرکز راهبردی ژرفا برگزار شد.
محمد بختیاری
راهیان نور می‌تواند نوعی گردشگری معنوی، مقدس و تداعی کننده عینیِ رخداد‌های ارزشی برای دانشجویان کشور باشد؛ لذا راهیان نور به عنوان یکی از نماد‌های حافظه جمعی دفاع مقدس، نه تنها انعکاس دهنده از خود گذشتگی رزمندگان گذشته است، بلکه دانشجویان را قادر می‌سازد تا به درک بهتری از مفاهیمی، چون دین، اسلام، وطن، ایثار و... دست یابند.