پایگاه تحلیلی سدید

-
قانونی لازم‌الاجرا برای همه مطبوعات!
به مناسبت تصویب اولین قانون مطبوعات در ایران؛
نهضت مشروطه تا حدودی نتیجه فعالیت روزنامه‌هایی است که در بیرون از مرزهای ایران منتشر می‌شدند و به‌صورت قاچاق و به‌دور از چشم مأموران «اداره انطباعات» به‌دست مردم می‌رسیدند.
صداوسیما بپذیرد که ذائقه مخاطبان و مصرف رسانه‌ای مردم تغییر کرده
مصرف رسانه‌ای مردم و مسئله تحول صداوسیما در گفتگو با دکتر مجتبی صمدی؛
متأسفانه در این سال‌ها مخاطبان تلویزیون به‌شدت کم شده‌اند و صداوسیما نتوانسته بر اساس تغییرات ذائقه مخاطبان خود، برنامه‌هایش را به‌روز کند؛ چون شکل و جنس مصرف رسانه‌ای مخاطب کاملاً تغییر کرده است و حالا تلویزیون مجبور است با کم‌کردن شبکه‌های خودش و با تمرکز بر روی بهترین تولیدکننده‌ها، تمام حرفش را از طریق همان شبکه‌های محدودتر اما با بهترین کیفیت ارائه دهد تا لااقل همین مخاطب کم را نیز از دست ندهد.
فضای مجازی و توسعۀ تکثّر فرهنگی؛ تأثیر و مطلوبیت
نگاهی به موضوع اقوام و فضای مجازی؛
تصوّر غالب آن است که فراگیر شدن فضای مجازی به عدم موجودیت‌ها و هویت‌های ملی-محلی و ادغام آن‌ها در یک موجودیت و هویت واحد جهانی انجامیده است. گسترش فضای مجازی واجد ظرفیت‌هایی برای تقویت فرهنگ‌ها و هویت‌های محلی-قومی است و تقویت این فرهنگ‌ها و هویت‌ها نه‌تنها لزوما در تضاد با هویت و فرهنگ ملی قرار نمی‌گیرد، بلکه می‌تواند تقویت‌کنندۀ آن باشد.
سانسور جدید بر همنوایی و انطباق نخبگان جهانی متکی است
کنترل شدید شبکه‌های اجتماعی در آمریکا به قلم مارتین گوری؛
«لیپمن» یک افلاطونی واقعی بود. تجربه او از تبلیغات در جنگ جهانی اول او را متقاعد کرد که افکار عمومی می‌تواند توسط «سلسله‌مراتب نامرئی» شرور ساخته شود. او معتقد بود شهروند عادی به طرز ناامیدکننده‌ای ساده‌لوح و نادان است. بنابراین، دولت مدرن باید به کارشناسان «ویژه آموزش‌دیده» و صاحبان «دانش فنی» متکی باشد، که نه تنها نماینده رأی‌دهندگان، بلکه «افرادی که رأی نمی‌دهند، کارکردهای رأی‌دهندگانی که آشکار نیستند، رویدادهایی که دور از چشم هستند، مردم خاموش، مردم متولد نشده، روابط بین اشیا و مردم» را نمایندگی می‌کنند.
مجرای امیدی به نام روزنامه
به بهانه سالروز انتشار نخستین روزنامه ایرانی در خارج از ایران؛
ناصرالدین‌شاه در نامه‌ای خطاب به صدراعظم خود، امین‌السلطان می‌نویسد که: "این روزنامه‌ی اختر باز فضولی‌های زیادی می‌کند. نسخه‌ی آن را دیدم. می‌دهم بیاورند. آرتیکل‌های بدی نوشته شده است. ملاحظه بکنید. این روزنامه این دفعه باید جداً قدغن و سخت بشود که پستخانه قبول نکرده و نیاورند به ایران. حتی به چاپار‌های انگلیس و روس و فرانسه هم قدغن بکنید که از این به بعد روزنامه‌ی اختر نیاورند به ایران. به امین‌الدوله دست‌خط نوشتم. شما هم تأکید کنید که از این تاریخ دیگر روزنامه نیاورده منتشر نکنند. به سفرا هم خودتان قدغن بکنید که چاپار‌های آن‌ها روزنامه‌ی اختر را قبول نکرده نیاورند. البته. "
روزنامه؛ نامه‌ای برای روزهای دور
مروری بر تاریخچه مطبوعات ایرانی به بهانه چاپ نخستین شماره صوراسرافیل در ۱۴ دی ۱۲۸۶؛
از جمله روزنامه‌های مهم و معروف صدر مشروطیت (به قولی با ۲۴ هزار تیراژ)، «صوراسرافیل» بود که به سردبیری میرزا جهانگیرخان شیرازی و با همکاری علی اکبرخان قزوینی (دهخدا) شروع به فعالیت کرد. آن‌ها در این روزنامه، مقالات کوبنده‌ای بر ضد استبداد می‌نوشتند و از طرفی با روحانیون ضد مشروطه مبارزه می‌کردند. صوراسرافیل از همه قشرهای جامعه مخاطب داشت و بسیاری از مشکلات کشور را بی‌پرده بیان می‌کرد.
جهان سوم پرچمدار روزنامه‌نگاری صلح
وضعیت سنجی تغییر در عملکرد نامطلوب رسانه‌ها پیرامون ترویج خشونت در گفتار داود صفایی؛
روزنامه نگاری مقاومت هم گونه‌ای از همان روزنامه نگاری صلح است. چرا ما می‌خواهیم نام دیگری را بر روی آن بگذاریم؟! در واقع مقاومت‌های کشور‌های جهان سوم در مقابل کشور‌های قدرتمند همان روزنامه نگاری صلح است. بدین ترتیب ما نباید اصلا نگران این باشیم که روزنامه نگاری صلح مربوط به کشور‌های قدرتمند است، بلکه برعکس، روزنامه نگاری صلح متعلق به کشور‌های جهان سوم و ضعیف است. آن‌ها باید پرچم دار روزنامه نگاری صلح باشند.
مصرف‌گرایی زیر بار قانون می‌رود؟!
رسانه‌ها و فرهنگ مصرفی در ایران در گفتار نعمت الله فاضلی/ بخش اول؛
یکی از ارکان فرهنگ مصرفی، کالایی شدن جامعه است. «کالایی شدن» یعنی هر چیزی مثل آداب و رسوم، دین، بدن، عقاید، فلسفه، عواطف و عشق مادری تبدیل به امر قابل خرید و فروش شود. مثلا هدیه دادن به روابط عاطفی کمک می‌کند یا آیین‌های مذهبی و نوروز، مثل هالوین، در آمریکا و اروپا، این‌ها روابط را کالایی می‌کنند. به همین دلیل، کالایی شدن، ویژگی فرهنگ مصرفی‌ست و با رسانه‌ای شدن درهم تنیده است و مرز این‌ها را سخت می‌توان از هم جدا کرد.
رسانه‌های ایرانی و تناقضی به نام مصرف!
رسانه‌ها و فرهنگ مصرفی در ایران در گفتار نعمت الله فاضلی/ بخش دوم؛
رسانه دو نوع اضطراب را در جامعه ایجاد می‌کند؛ یکی اضطرابی که در همه جای دنیا هست، وقتی حس محرومیت نسبی را بیش از حد به مردم دهید. وقتی به مردم اینطور القا می‌کنید که اگر این کالا یا خدمات را نداشته باشید زندگی شما معنا ندارد، احساس نگرانی، حسادت، ناکامی و نارضایتی در افراد ایجاد می‌شود. اما در کشوری مثل ایران اضطراب دومی هم وجود دارد؛ اضطراب نوع اول جهانی‌ست، ولی اضطراب دوم مخصوص ایران است و آن یک اضطراب ناشی از احساس گناه است.
فقدان الگوی اوقات فراغت، اینستاگرام را محمل هویت‌یابی کرده است!
بررسی نسبت رفتاری مردم ایران با تکنولوژی در گفتگو با داود رحیمی سجاسی؛
فضای مجازی به صورت عام و اینستاگرام به شکل خاص، یک بازنمایی از جامعه ماست. وقتی شما برای نوجوان و جوان خود در جامعه فضایی برای بروز و ظهور مهیا نکرده باشید، قهوه‌خانه‌ها را جمع می‌کنید، پارک‌های شما استاندارد نیست و درنهایت اینجا برای او یک محمل هویت‌یابی شده است. در یک سنی انسان به‌شدت به دنبال تشویق گرفتن از جمع است. اکثریت کاربران اینستاگرام جوان‌ها هستند، چون این امکان در آنجا برایشان مهیا شده است و جایی است برای پیدا کردن هویتشان!

بحران ازدواج مهم‌تر از کاهش نرخ فرزندآوری!

مقاومت فرهنگی در مواجهه با جهانی‌سازی در سطح اقوام ما جاری است

قلمرو انسانی و جغرافیایی وسیع نوروز

تصویر ایران معاصر، تصویری منسجم است؟!

کار‌های زائدی که کمکی نمی‌کند را حذف کنید

به دنبال «حفظ حکمرانی مجازی بدون رقیب»

یک قدرت جدید و باورنکردنی

ایران؛ عرصه رقابت استعمارگران!

طنزپرداز یعنی نامه‌رسان اجتماعی

دوران بی خدایی انسان تمام شده است

چهارشنبه سوری نکوداشت پیروزی نور بر تاریکی

سرمایه‌داری برای خنثی‌کردن دیگران به خرده‌فرهنگ‌ها اجازه هویت‌یابی می‌دهد

اسلام و عید نوروز به روایت منابع

خنجر یمنی روی گلوی استعمار!

موانع جهانی‌شدن ادبیات دفاع مقدس

رویکرد نمایشی در سیستم «سنجش» نظام آموزشی کشور!

مسلمانان در این زمینه عقب‌نشینی نمی‌کنند

یهود، مشکل اروپا بود

بلای قرن جدید!

ترجمه چالش هویتی امروز ادبیات ماست

آپارتاید باید از بین برود

«آرون بوشنل» خود را برای «آزادی فلسطین» فدا کرد

سیاست‌گذاری مهاجرت، یک معضل جهانی است

فاجعه و بحران انسانی در قلب مسیحیت مترقی!

اسلام و ایران در تعامل با یکدیگر انسجام اجتماعی را رقم می‌زنند

بازگشت شما حق است، بدون تردید

بودن اسرائیل یعنی باید بقیه نباشند!

هدف ارزشیابی باید اصلاح باشد نه مچ‌گیری

مجموعه پوستر انقلاب

جوان‌های عزیز، عاشق شوید!