پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

یکی از ابزار‌های رسیدن به تمدن نوین‌اسلامی
کارشناس حوزه سواد رسانه‌ای در گفتگو با فرهنگ سدید:

یکی از ابزار‌های رسیدن به تمدن نوین‌اسلامی"تربیت‌رسانه‌ای" است

کارشناس حوزه سواد رسانه‌ای گفت: بر اساس این نگاه به «سواد رسانه‌ای»، می‌بایست انسان‌هایِ ترازی، تربیت شوند که نه تنها منفعل، بلکه مهاجم باشند تا بتوانند در این مواجهه‌ی تمدّنی، با هدفِ «تمدّن‌سازی» گام بردارند.
بازی کن، نقد کن، دوباره بازی کن!
مهدی حق وردی

بازی کن، نقد کن، دوباره بازی کن!

بازی‌های دیجیتال در مقایسه با سایر رسانه‌ها مانند فیلم‌های سینمایی، رسانه‌ای نوظهورتر بوده و کمتر همه ابعاد آن از جمله موضوع نقد و بررسی بازی مورد توجه و کنکاش قرار گرفته است.
رضایی:سرمایه کافی برای ساخت بازی‌های پرمخاطب وجود ندارد/ حق وردی: عدم رعایت رژیم مصرف یک دغدغه جدی دربازی‌های دیجیتال است /کریمی قدوسی: بازی رایانه‌ای اثرات فرهنگی دارد و صرفاً سرگرمی نیست
در دهمین نشست نقد و اندیشه مطرح شد

رضایی:سرمایه کافی برای ساخت بازی‌های پرمخاطب وجود ندارد/ حق وردی: عدم رعایت رژیم مصرف یک دغدغه جدی دربازی‌های دیجیتال است /کریمی قدوسی: بازی رایانه‌ای اثرات فرهنگی دارد و صرفاً سرگرمی نیست

در دهمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه، کارشناسان حاضر در این نشست به موضوع «کودکان و بازی‌های رایانه‌ای در فضای مجازی» و ضرورت توجه به این حوزه پرمخاطب، فرصت‌ها و تهدیدهای آن پرداختند.
شخصیت پردازی و روایت لازمه بازی‌های ایرانی

شخصیت پردازی و روایت لازمه بازی‌های ایرانی

یکی از جنبه‌های تولید بازی‌ها که بداند کمتر پرداخته شده است بی‌شک جنبه هنری آنهاست. متاسفانه این جنبه مقابل مباحث دیگر این حوزه نظیر اثرات خشونت، مسائل شناختی و روانشناسی و گاهی مسائل حاشیه‌ای کاملاً به حاشیه رانده است.
تقویت رفتارهای منفی در (برخی) بازیهای دیجیتال/ آیا شناختی از دوستان دیجیتالی فرزندانمان داریم؟/ ابراز هیجانات کاذب مجازی در دنیای واقعی، توسط نسل جدید
«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد

تقویت رفتارهای منفی در (برخی) بازیهای دیجیتال/ آیا شناختی از دوستان دیجیتالی فرزندانمان داریم؟/ ابراز هیجانات کاذب مجازی در دنیای واقعی، توسط نسل جدید

در حقیقت کودک و نوجوان، در طول روز، ساعاتی را در تعامل فعال با وسیله ای قرار می گیرد که پدر و مادر به لحاظ شکاف نسلی که وجود دارد آشنایی کاملی با آن ندارند. دوستی که ساعت‌ها در کنار فرزندان ما است و ما او را به درستی نمی شناسیم.
تغییر ساختار مغز جوانان توسط بازی های ویدیویی خشونت آمیز
بازی های ویدیویی خشن به عنوان عامل محرک رفتارهای ضد اجتماعی و تهاجمی

تغییر ساختار مغز جوانان توسط بازی های ویدیویی خشونت آمیز

محققان 30 بازیکن خوره و 31 بازیکن تفننی را که همه مذکر بوده و میانگین سنیشان 21 سال بود، پیدا کردند. به عنوان بخشی از مطالعه، در حالی که از شرکت کنندگان نوار مغزی گرفته می شد، آنها تمرینی به نام " استاپ سیگنال[2]" را انجام می دادند که شامل دو آزمایش می شد که چهره های مردان و زنانی شاد و یا ترسیده را نشان می داد. آزمایش اول از شرکت کنندگان می خواست تا با فشردن یک دکمه به سرعت، مرد یا زن بودن تصویر را مشخص کنند و آزمایش دوم از آنها می خواست تا به سوالات هیچ پاسخی ندهند.
اقدامات خوبی در جهت آموزش سواد رسانه‌ای در کشور مشاهده نمی‌کنیم
کارشناس فضای مجازی در مصاحبه با سایت «فرهنگ سدید»:

اقدامات خوبی در جهت آموزش سواد رسانه‌ای در کشور مشاهده نمی‌کنیم

کارشناس فضای مجازی گفت: فضای فعلی نه بانی درست‌وحسابی دارد و نه فعالیت قابل‌توجهی در آن انجام می‌شود. به نظر بنده در مرتبه اول، تا آموزش و پرورش و صدا سیما به معنی واقعی کلمه، پای‌کار نیایند، یقیناً اتفاق خاصی را نمی‌توانیم درزمینه سواد رسانه‌ای داشته باشیم.
آدرس غلط به نام

آدرس غلط به نام"شکست فیلترینگ"

اکنون فضای مجازی به محیطی آزاد برای حضور کم هزینه‌ فراغتی کودک و نوجوان تبدیل شده و مداخله‌ی این ابررسانه‌ مدرن در تربیت فرزندان بر کارکردهای سنتی خانواده، مدرسه و جامعه سایه انداخته است.
چرا در فضای مجازی استاندارد، کنترل و مهارتی برای کسب موجود نیست/مدیریت فضای مجازی نیاز به یک انقلاب دارد/ در حوزه سواد رسانه ای، انرژی فعالان صرف تعارض گفتمانی می‌شود
دبیرکمیته فضای مجازی انجمن علمی حوزه های علمیه در گفت‌وگو با «فرهنگ سدید»:

چرا در فضای مجازی استاندارد، کنترل و مهارتی برای کسب موجود نیست/مدیریت فضای مجازی نیاز به یک انقلاب دارد/ در حوزه سواد رسانه ای، انرژی فعالان صرف تعارض گفتمانی می‌شود

دبیرکمیته فضای مجازی انجمن علمی حوزه های علمیه گفت: اگر بخواهیم یک اتومبیلی بخریم، حتماً باید قبل از رانندگی گواهینامه آن را کسب کنیم کارت ماشین و معاینه فنی را دریافت کنیم و بعد از آن به رانندگی بپردازیم، یعنی رانندگی یک اسباب و لوازمی دارد که باید کسب و تهیه شود چرا در فضای مجازی استاندارد، کنترل و مهارتی برای کسب موجود نیست.
۱