پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

-
صداوسیما چگونه از ایده «دانشگاه» به «بنگاه» رسید!
جولان درآمد تبلیغات در فرهنگ رسانه ملی؛
در پازل اداره کل بازرگانی صداوسیما وقتی کسب درآمد و انگیزه مالی، حرف اول و آخر را می‌زند، پیام‌های تبلیغاتی و بازرگانی به‌جای آنکه زنجیره تولید ملی را محکم کنند، مصرف‌گرایی جامعه و پر کردن جیب سرمایه‌گذارانی را به همراه دارند که با استفاده از همین پیام‌ها مدت‌هاست که در حال جولان دادن هستند.
گسست مخاطب از «پرس تی‌وی»
بررسی فراز و فرودهای شبکه برون مرزی صدا وسیما؛
پرس‌تی‌وی از زمان شروع فعالیت­های خود همواره با مشکلات و چالش‌های جدی در زمینه پخش و انتشار محتوا مواجه بوده که در این حیطه باید به دوسوال توجه کرد؛ ابتدا سیاست‌های مالی سازمان صدا و سیما در رابطه با فعالیت‌های برون مرزی چگونه تعریف می‌شود و سوال دوم از میزان تاثیرگذاری و موفقیت فعالیت‌های برون مرزی در نسبت با اهداف ترسیم شده است.
محمد رسول‌اف برنده خرس طلایی جشنواره برلین چگونه فیلمساز شد؟
واقعیت این است که حیات سینمایی فیلمسازانی همچون جعفر پناهی و محمد رسول‌اف در جشنواره‌هایی مثل برلین و کن، به فضاسازی‌های سیاسی که از آن‌ها می‌شود، ارتباط مستقیم دارد. مهم نیست که فیلم‌هایشان چقدر بین مردم کشور خودشان شناخته شده باشد یا حتی در سینما‌های ایران اکران شود. این‌ها فیلمسازانی هستند که با ژست‌های سیاسی و به نام دفاع از جامعه ایرانی، از جشنواره‌های خارجی کسب اعتبار می‌کنند. کافی است از مخاطبان سینمای ایران سوال شود که کدام‌یک از آثار این دو فیلمساز، ارزش دیدن را دارد و آیا حاضر است برای تماشای آن پول بلیت سینما بدهد. طبیعی است وقتی کارگردان یک اثر همه موفقیتش را در دریافت جایزه از دستان داوران یک جشنواره سیاسی ببیند، دیگر مخاطب و جامعه ایرانی برایش مهم نیست.
آغاز مجدد تصویربرداری یک سریال استراتژیک؛
جواد شمقدری کارگردان مطرح سینما و تلویزیون کشور که مدتی است در تلاش برای تولید سریال استراتژیک «نفوذ» با موضوع تسخیر لانه جاسوسی است از آغاز تصویربرداری مجدد این سریال بعد از مدت ها وقفه خبر داد.
چرا تلویزیون "شوق‌پروازها" را فراموش کرده؟
دختر شهید بابایی با اشاره به ماندگاری سریال «شوق پرواز» از عدم ساخت و استمرار نمایش شخصیت‌های بزرگ و قهرمانان معاصر گلایه کرد و گفت: نمی‌دانم چرا در این روزگار، «شوق‌پروازها» فراموش شده‌‎اند؟
شبکه‌های‌تخصصی‌سیمادچار افت‌کیفی‌شده‌اند
صداوسیما از اواخر دهه80 به ایجاد و راه‌اندازی شبکه‌های متعدد تلویزیونی اقدام کرد. بیشتر این شبکه‌های جدیدالتاسیس، تخصصی بودند.
تأملی‌بر مهاجرت‌های شکست‌خورده به‌شبکه‌های بیگانه به‌بهانه شایعه مهاجرت مزدک‌میرزایی
نگاهی به تجربه‌های پیشین مهاجرت اهالی رسانه و هنر می‌توان به‌راحتی مشاهده کرد هیچ‌کدام از مهاجرت‌های رسانه‌ای و هنری موفقیت‌آمیز نبوده و این بی‌راهه تنها باعث شده مسیر حرفه‌ای فعالیت آن فرد از جریان اصلی خود دور شود. از اهالی سینما و تلویزیون تا ورزش هرکدام مسیری برای مهاجرت از ایران و حضور در شبکه‌های بیگانه برعهده‌گرفته‌اند شکست محتوم، سرنوشت مشترک تمام آن‌ها بوده است.