پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

زن، آئینه جمال خداست نه ابزار بزک شهر!
راضیه کریمی‌منش

زن، آئینه جمال خداست نه ابزار بزک شهر!

زن، وجودی ارزشمند است که خداوند او را مایة سکینه و آرامش قرار داده است و بی شک، آئینه‌ای‌ست برای جلوه‌ی جمال خداوندی و مایة تفضیل، در آیه‌ی «و صوركمْ فأحْسن صوركمْ» و شما را صورتگرى كرد و صورتهايتان را، نيكو آراست. (تغابن؛ آیة 3) منتها هر منزلتی را شأن نزولی درخور لازم است.
منطق فرهنگی و انقلاب در عقلانیت مصرف
مهدی جمشیدی

منطق فرهنگی و انقلاب در عقلانیت مصرف

مصرف‌کنندۀ ایرانی بداند که مصرفِ کالای خارجی، «ضدّ انصاف/مروّت/مردانگی» است؛ چرخِ اقتصادِملّی، متوقف می‌شود و کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، یکی پس از دیگری از حرکت و تولید بازمی‌ایستند و در نهایت، جوانانِ ایرانی «بیکار» می‌شوند؛ و بیکاری و دشواریِ معیشتی نیز، چیزی‌ست که هزارویک مفسده را می‌پروراند.
ارتباط دو نقیصه در سبک زندگی با فرهنگ مصرف کالای ایرانی
«فرهنگ سدید» ریشه‌های فرهنگی بیگانه‌گزینی در کالا را بررسی می کند

ارتباط دو نقیصه در سبک زندگی با فرهنگ مصرف کالای ایرانی

اساس اقتصاد هر کشور وابستگی مستقیم و غیر قابل انکاری با سبکِ زندگی دارد که این امر هم ناشی از فرهنگِ غالب و مورد قبول افراد آن جامعه است که بنا و نهادینه شده است.
محبت ایمانی در سبک زندگی مومنانه
راضیه کریمی‌منش

محبت ایمانی در سبک زندگی مومنانه

برای داشتن یک زندگی خوب و موفق، مقدم بر هر چیز، نیازمند نگرش‌ها، انتخاب‌ها، تصمیم‌ها و برخوردهای معقول و خردمندانه هستند تا بتوانند در بسترِ آرامش و نشاطی سازنده، بخشِ عمده ی مشکلات زندگی را برطرف کنند و در کنار افراد محیط‌های ارتباطی خویش(خانواده، آموزشی، دوستی، شغلی و فضای کلی جامعه)، اهداف عالی انسانی را محقق کنند.
آوینی پساانقلاب، همان آوینی اصیل است
درباره‌ی انقلاب هویتی سید شهیدان اهل قلم:

آوینی پساانقلاب، همان آوینی اصیل است

تا پیش از این اگر درباره‌ی شهیدسیدمرتضی آوینی سخن می‌گفتیم، در ذهن مخاطب جز یک متفکر قدیس و نظریه‌پرداز سالک که آخرین پرده از زندگی‌اش، طعمِ شیرین شهادت را نیز چشید و به کاروان شهیدان کربلایی پیوست، چیزی نقش نمی‌بست، اما چندی‌ست که این تصویر، قدری مخدوش و مکدر شده است. کسانی به گمانِ خود در سال‌های اخیر کوشیده‌اند، تمام آوینی و تصویر مغفول و پنهان‌شده‌ی وی را نمایان کنند و نشان دهند که آوینی، آن نیست که تاکنون، بازنمایی و ستایش شده است، بلکه هویت و حیات او، وجوه و اضلاع مهمِ دیگری نیز دارد که در قضاوت ما از او، تأثیر جدی می‌گذارد.
سبکِ مصرف بیگانه‌گزینانه به مثابه عادتِ فرهنگی
یادداشت/مهدی جمشیدی

سبکِ مصرف بیگانه‌گزینانه به مثابه عادتِ فرهنگی

مصرفِ کالا، در لایه‌ی زندگیِ اقتصادی و معیشتیِ انسان قرار دارد و نه در لایه‌ی زندگیِ فرهنگی و معنویِ انسان، اما در عینِ حال، هم خاستگاه فرهنگی دارد و هم دلالت‌ِ فرهنگی. مصرفِ کالا، چون سرشت و جوهرِ غیرِ فرهنگی دارد، جزء فرهنگ شمرده نمی‌شود، اما از این وضع نمی‌توان نتیجه گرفت که ریشه‌ها و نتایجِ فرهنگی نیز ندارد.
موسیقی انقلابی اولویت هیچ نهاد فرهنگی نیست / موسیقی را به دلایل هنری تقلیل داده‌اند/ مدیران برای پرورش خواننده متعهد سرمایه‌گذاری کنند/ برخي مسئولان، غربي فكر مي كنند
محمد گلريز در گفت وگوي تفصيلي با "فرهنگ سديد":

موسیقی انقلابی اولویت هیچ نهاد فرهنگی نیست / موسیقی را به دلایل هنری تقلیل داده‌اند/ مدیران برای پرورش خواننده متعهد سرمایه‌گذاری کنند/ برخي مسئولان، غربي فكر مي كنند

محمد گلریز خواننده پیشکسوت انقلابی کشورمان در گفت‌وگو با «فرهنگ سدید» ضمن تبریک سال نو و آرزوی سالی خوش برای هموطنان عزیز به تشریح مشکلات فرهنگی کشور و کم کاری مسئولین فرهنگی بالاخص در حوزه موسیقی پرداخت.
شاخصه های سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی / تبیین نقاط نزاع گفتمانی گفتمان انقلاب با گفتمان غرب در حوزه سبک زندگی
«فرهنگ سدید» گزارش می دهد/ بخش پایانی

شاخصه های سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی / تبیین نقاط نزاع گفتمانی گفتمان انقلاب با گفتمان غرب در حوزه سبک زندگی

پس از مفهوم شناسي و شناخت زمينه هاي فکري فلسفي سبک زندگي اسلامي و سبک زندگي غربي اینک و در بخش پایانی جدولی مقایسه ای از شاخصه های گفتمانی سبک زندگی غربی و اسلامی ارائه گردیده تا نقاط نزاع گفتماني مواجهه گفتمان انقلاب با گفتمان غرب در حوزه سبک زندگي مشخص گردد.
مقدمه اي بر گفتمان سازي «سبک زندگي ديني»/ عالمی دیگر، آدمی دیگر
گزارش «فرهنگ سدید» از تقابل سبک زندگی اسلامی و غربی/2

مقدمه اي بر گفتمان سازي «سبک زندگي ديني»/ عالمی دیگر، آدمی دیگر

از يک جهت سبک و شيوه زندگي در دوران جهاني شدن مصرف! که من از آن به گلوباليزيشن مصرف گرائي ياد مي کنم از جمله مهمترين مسايل درعلوم اجتماعي و مطالعات فرهنگي است اما غلبه و شيوه و سبک زندگي مصرفي کنوني صرفاً يک مسئله قابل بحث و تحقيق در مراکز علمي – فرهنگي نيست؛ بلکه خطر بزرگي براي آينده فرهنگ ها و سست شدن بنياد انسانيت و سرايت آشوب در همه چيز و همه جا و حتي در شيوه زندگي گسترش يافته کنوني است. يعني وقتي شيوه زندگي را بدون باطن و هسته آن در نظر آوريم در حقيقت يک مسئله خطير انقلاب اسلامي سهل انگاشته مي شود که با بعضي دستورالعمل هاي ساده مي توان از گسترش سبک زندگي غربي و جهاني جلوگيري کرد.
مقدمه‌ای بر گفتمان‌سازی «سبک زندگی دینی»
گزارش «فرهنگ سدید» از تقابل سبک زندگی اسلامی و غربی/1

مقدمه‌ای بر گفتمان‌سازی «سبک زندگی دینی»

مقاله پیش رو تلاشی در جهت مفهوم شناسی و شناخت زمینه‌های فکری فلسفی سبک زندگی اسلامی و سبک زندگی غربی است و تلاش می‌کند با معرفی و تبیین شاخصه‌های گفتمانی سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی، در جهت تبیین و فهم یکی دیگر از کلیدواژه‌های مطرح شده توسط امام خامنه‌ای در دهه چهارم انقلاب اسلامی حرکت کند. تلاشی که با تبیین نقاط نزاع گفتمانیِ مواجهه گفتمان انقلاب اسلامی با گفتمان غرب، یکی از مولفه‌های ضروری در راستای گفتمان سازیِ «سبک زندگی اسلامی» در جامعه ایرانی را تامین می‌کند.
۱