پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

راهبرد - گفتمان فرهنگی
هیولای فقر با انسان و جامعه چه می‌کند؟
آدمی را دو مرگ است!
مرگی که بیشتر ما درباره آن هرروز می‌شنویم و شاید خیلی‌ها دغدغه رسیدن یا نرسیدن زمانش را دارند مرگ انسان از بعد جسمانی است، یعنی مرگ جسم انسان؛ اما انسان‌ها دارای عقل، عواطف و احساساتی هستند که غیر از جسمانیت آن‌ها است؛ به تعبیری می‌توان این بعد را «انسانیت» نام گذاشت.
معنا و الزامات قوی شدن در بعد فرهنگی و اجتماعی
ایجاد تمدن نوین اسلامی، همان آرمانی است که رهبری معظم انقلاب، مکرراً در سخنرانی‌های مختلف به عنوان هدف ملت ایران آن را گوشزد کرده و قوی شدن در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را از الزاماتِ اساسیِ آن خوانده‌اند؛ بنابراین قوی شدن در بخشِ فرهنگی و اجتماعی را باید قوی شدنِ متن تمدن دانست که اساس تمدن نوین اسلامی است.
ایجاد تخم نفرت و عرب‌ستیزی در پناه غیرت ایرانی/ شایعه برای اختلاف‌افکنی و کاهش حضور مردم در راهپیمایی اربعین
گزارش فرهنگ «سدید» از اختلاف‌افکنی دشمنان علیه ایران و عراق در جنگ رسانه‌ای
بی‌تردید دشمنان از اتحاد سه کشور ایران، عراق و سوریه حول محور حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) به شدت احساس ترس می‌کند و نزدیکی سه کشور را به منزله اتصال محور مقاومت و رسیدن ایران به مرز‌های سرزمین‌های اشغالی فلسطین و به صدا درآمدن ناقوس مرگ رژیم صهیونیستی دانسته است.
سازوکارهای گفتمان‌پردازی به‌روایتِ رهبرِ انقلاب
مهدی جمشیدی
از آنجاکه حاکمیّت در عرصۀ مسأله‌های راهبردیِ فرهنگ، دچارِ اختلال و نقصان است و باید در بسیاری از مسأله‌ها، به نقطۀ آغاز بازگشت و چاره‌اندیشی و تدبیر کرد، نمی‌توان این عرصه را رها کرد و یا آن را فرعی شمرد، و به‌سراغِ مسأله‌های خُرد و جزئی رفت.
چگونگیِ تحقّقِ راهبردِ «مقاومتِ فرهنگی»
مهدی جمشیدی
فرهنگ، نباید در گذشتۀ خویش، متوقف بماند و نتواند ارزش‌هایش را «بازتولید» و «بازآفرینی» کند، بلکه باید «زایش» و «زایندگی» داشته باشد و به نیازهای نو شوندۀ زمان، پاسخ گوید.
منطق کار فرهنگی «گفتمان‌مدار» و «گفتمان‌پرداز»
مهدی جمشیدی
هنگامی‌که امری به گفتمان تبدیل شد، «به طور طبیعی»، به عرصۀ «عمل/ اقدام/ اجرا/ تحقّق» نزدیک خواهد شد و اجرای آن، کار دشواری نخواهد بود؛ چون گفتمان حاکم بر یک جامعه، مانند «هوا» است که همگان چه بخواهند و چه نخواهند، آن را تنفّس می‌کنند. پس نباید تصوّر کرد که نیرو‌های فکری و فرهنگی، چون قدرت اثرگذاری ندارند و کار در دست مدیران و کارگزاران است، نمی‌توانند آرمان‌ها را دنبال کنند.
سوگیری‌های تلویزیون ایران در مدیریت تصویر امام خمینی!
«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد؛
انگاره امام خمینی (ره) در تلویزیون ایران در حصار نوعی بازنمایی مناسبتی قرارگرفته است. به‌عبارت‌دیگر عمده دسترسی تماشاچیان تلویزیون به صدا و تصویر رهبرشان فقط در چند مناسبت تاریخی خاص ممکن است.
پیامی دارم
نماهنگ
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار‌های مختلف بار‌ها با اشاره به آیه‌ی شریفه‌ی «وَ یَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنون»، «پیام شهدا برای امروز ملت ایران» را «نترسیدن و امیدداشتن» دانسته‌اند. از این رو، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب (KHAMENEI.IR) همزمان با سوم خردادماه سالروز حماسه فتح خرمشهر، نماهنگ «پیامی دارم» را با توجه به بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره پیام شهدا به ملت ایران تهیه و منتشر می‌کند.