پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

پشتوانه نظری انقلاب؛ از مطهري تا مصباح
یادداشت/ دکتر علیرضا معاف

پشتوانه نظری انقلاب؛ از مطهري تا مصباح

امروز و در کشاکش مناقشات نظري، دعواهاي فرهنگي، معرفتي و مباحثات انديشه اي که البته ظاهر و پوسته به شدت سياسي و سويه هاي اجتماعي دارد، بيش از هميشه به ظرافتهاي انديشه استاد مطهري نيازمنديم. مطهري از حيث معرفتي، هرگز خاستگاه حل مسائل را در ساحت غرب و پيوند با غرب (چه غرب سياسي و چه غرب فلسفي) نمي جست و غرب باوري ساده لوحانه را نکوهش مي کرد چرا که به خوبي ريشه هاي رفتار سياسي غرب را در سپهر معرفتي و فلسفي غرب درک مي کرد و با افشاي ماهيت و هويت غرب استکباري، تلبيس ابليس غرب را خنثي مي کرد.
انفعال در حد اعتدال!
«فرهنگ سديد» گفتمان حاكم بر سياست خارجي دولت هاي يازدهم و دوازهم را بررسي مي كند

انفعال در حد اعتدال!

نومحافظه‌کاري که با نماي اعتدالگرايي در ايران نمايان شده، محصول پيوند 2 گروهي است که پس از خرداد 76 به‌واسطه سرمستي افسارگسيخته پيروزان انتخابات در مقابل يکديگر قرار گرفته بودند؛ انفکاکي که نه براساس انديشه متفاوت که بيشتر به واسطه قدرت‌طلبي، منفعت‌جويي و انحصارطلبي بيشتر اين دو گروه بود و مرزهاي دقيقي نداشت.
سال 1396 پیروزی‌های تماشایی انقلاب اسلامی بر آمریکا
«فرهنگ سدید»گزارش می‌دهد

سال 1396 پیروزی‌های تماشایی انقلاب اسلامی بر آمریکا

اول فروردین امسال هنگامی که امام خامنه ای سال 96 را سال اقتصاد مقاومتی-تولید و اشتغال،نامگذاری فرمودند حتما دوست داشتند که پیروزیهای بزرگ ملت ایران در امسال به اسم مقامات اجرایی و قانونگذاری بویژه تصمیم گیرندگان عرصه اقتصاد ثبت شود اما این اتفاق نیفتاد و ما امروز در این زمینه کارنامه قابل قبولی برای ارائه به پیشگاه ولایت ومردم عزیزمان نداریم البته خوبی کار در سال ۹۶ این بود که اگر در زمینه اقتصاد مقاومتی کار نکردند با سخنرانی های پی در پی در این مورد و نسبت دادن هر کار بی ربط اقتصادی حتی ضد مقاومتی به اقتصاد مقاومتی اعصاب مردم را بهم نریختند ۰ اما آیا این بی عملی ها و یا کارشکنی نفوذی ها نتیجه بخش بود و آنطور که آنها برنامه ریزی کرده بودند موجب خسته شدن ملت و تسلیم آنها و شکست ملت ایران شد؟برعکس کاملا برعکس
انتقاد من از امام جمعه ایلام، شخصی نبود بلکه با هدف تقویت ایشان و جریانی بود/پرادو سواری برای یک امام جمعه مصداق اشرافیگری است/ یکسال دوستانه ایشان را نصیحت کردم اما نپذیرفتند/ روحانیت دنیازده از دیگران به مراتب مضرتر است
حجت الاسلام رضایی‌نیا در گفت‌وگو با «فرهنگ سدید»:

انتقاد من از امام جمعه ایلام، شخصی نبود بلکه با هدف تقویت ایشان و جریانی بود/پرادو سواری برای یک امام جمعه مصداق اشرافیگری است/ یکسال دوستانه ایشان را نصیحت کردم اما نپذیرفتند/ روحانیت دنیازده از دیگران به مراتب مضرتر است

حجت الاسلام علی رضایی‌نیا تصریح کرد:از مصادیق بارز امر به معروف که لازم است به آن پرداخته شود روحانیون دنیازده است، علت شروع کردن عدالت خواهی از روحانیون و ائمه جمعه روشن است زیرا انقلاب اسلامی کشور به نام روحانیت است و قیام امام با وجود روحانیت شکل گرفته است. روایت است، اذا فسد العالِم فسد العالَم هر زمان عالمان دین فاسد شدند عالم را فساد در بر می گیرد.
عبدالکریم سروش در حنجره حسن روحانی
یادداشت / دکتر علیرضا معاف

عبدالکریم سروش در حنجره حسن روحانی

حسن روحانی در جشنواره خوارزمی سخنانی به غایت عوامانه و قابل نقد را در خصوص مبانی و فلسفه علم و ردّ تحول در علوم انسانی و نفی اسلامی سازی علوم بیان داشت.
علومِ‌ انسانیِ‌ اسلامی؛‌هم‌ ممکن،‌ هم‌ مطلوب
استدلال‌های امام خمینی در برابرِ مغالطاتِ حسن روحانی:

علومِ‌ انسانیِ‌ اسلامی؛‌هم‌ ممکن،‌ هم‌ مطلوب

بعضی گمان کردند که کسانی‌که اصلاحِ دانشگاه‌ها را می‌خواهند و می‌خواهند دانشگاه‌ها اسلامی باشد، [...] توهم کردند که [...] هر علمی، دو قِسم است. [برای مثال،] علمِ هندسه، یکی اسلامی است، یکی غیرِ اسلامی؛ علمِ فیزیک، یکی اسلامی است یکی غیرِ اسلامی است. از این جهت، اعتراض کردند به این‌که علم، اسلامی و غیرِ اسلامی ندارد .
«روحانی» تاریخ علم بخواند
دکتر زرشناس:

«روحانی» تاریخ علم بخواند

شهریار زرشناس تاکید کرد:حلقه مشاوران روحانی می‌خواهند طرح تحول علوم انسانی را هوا کنندحتی ریاضی یونان هم ریاضی مدرن نبود اولین‌بار، ‌ناپلئون ایدئولوگ‌ها را تمسخر کرد.
مسیر فرودگاه تا بهشت زهرا به روایت راننده امام خمینی/ مسئول امنیت حضرت امام هنگام ورود به تهران کدام شهید بود؟/ امام چه کسی را از ماشین استقبال پیاده کرد؟ +عکس

مسیر فرودگاه تا بهشت زهرا به روایت راننده امام خمینی/ مسئول امنیت حضرت امام هنگام ورود به تهران کدام شهید بود؟/ امام چه کسی را از ماشین استقبال پیاده کرد؟ +عکس

در طول ۳۴ کیلومتر فرودگاه تا بهشت‌زهرا، جمعیت کم نشد. بین ۶ تا ۸ میلیون نفر از امام استقبال کردند. می‌توانم بگویم در مسیر فقط دو جفت چشم دیده می‌شد؛ یک جفت چشم امام و یک جفت چشم متعلق به همه ملت.
«عدالت» حلقه مفقوده توسعه اقتصادی هاشمی بود/ هاشمی انقلابی‌گری را نوعی رادیکالیسم می‌دانست
زرشناس مطرح کرد

«عدالت» حلقه مفقوده توسعه اقتصادی هاشمی بود/ هاشمی انقلابی‌گری را نوعی رادیکالیسم می‌دانست

زرشناس می‌گوید: فهم آقای هاشمی در دهه ۶۰ از اعتدال، لیبرالی بود، یعنی ایشان انقلابی‌گری را نوعی رادیکالیسم یا افراط‌گرایی می‌دانست و فکر می‌کرد ما باید فتیله انقلابی‌گری را مدام پایین بیاوریم و نام این اقدام را اعتدال می‌گذاشت.
۱
پربیننده ترین ها
آخرین عناوین