پایگاه تحلیلی سدید

تیتر یک
درباره جنگ‌هایی که اسلام می‌پذیرد؛
هوشیاری و زیرکی و دانایی در جنگ اصولاً یک اصل عقلایی و انسانی است و دین هم بر آن صحه می‌گذارد. در خصوص تقدس جنگ طبق این نظریه که اساسا دین جنگ را حداقلی میداند باید توجه داشته باشیم که اگر در مقام دفاع، جنگ رخ دهد، آن دفاع مقدس است پس ما دو چیز مقدس داریم، یکی اصل، و دیگری استثنا که دفاع است، هردو مقدس هستند.
راهبرد
انقلاب دائمی
یادداشت// کمیل نقی پور

انقلاب دائمی

تحول دائمی یکی از ویژگی‌های اساسی «جامعه انقلابی» به حساب می‌آید. «انقلاب» مفهومی نیست که محدود به یک دوره زمانی‌ای شود که منجر به پیروزی قیام‌های مردمی شده است، انقلاب مفهومی ساری و جاری است که وقوع انقلاب و تغییر ساختار سیاسی و... یکی از مقاطع آن به حساب می‌آید و «صیرورت انقلاب» هر زمان متوقف شود به معنای «ایست انقلاب» یا همان «شکست انقلاب» است.
عاشورا، قیام بندگان عدالتخواه
گزارش اندیشه (۴)/ کربلا در آینه علامه محمد رضا حکیمی؛

عاشورا، قیام بندگان عدالتخواه

یکی از علت‌هایی که در روایات از زبان خود امام حسین (ع) در خصوص اهداف قیام کربلا مطرح می‌شود، أمر به معروف و نهی از منکر است، نهضت عاشورا أمر به معروف را نه تنها در عبادات که در حقوق از یادرفتگان احیا کرد.
آن‌روز که تنگستان ماتم‌سرا شد
نظری بر تاریخچه رویارویی رئیسعلی دلواری با اشغالگران انگلیسی؛

آن‌روز که تنگستان ماتم‌سرا شد

با تدبیر رئیسعلی پیش از حمله انگلیسی‌ها، مردم، روستا را خالی کرده و به کوه‌ها پناه برده بودند. مهاجمان نیز به ویران ساختن خانه‌ها و قطع نخل‌ها پرداختند. برای رئیسعلی تحمل اشغال شهر و دیار و کشورش ممکن نبود. پس با تفنگچیان دلواری به جنگی تمام‌عیار با اشغالگران پرداخت. جنگی که کمی بعد با فتوای جهاد شیخ محمدحسین برازجانی و با پیوستن دلیران تنگستان، دشتستان و فارس تحت فرماندهی رئیسعلی گسترش یافت
تکلیف مان با تقریرهای متفاوت از مدرنیته روشن نیست
در گفت‌وگو با مختار نوری مطرح شد؛

تکلیف مان با تقریرهای متفاوت از مدرنیته روشن نیست

کتاب «سه تقریر رقیب» درباره مدرنیته نوشته دکتر مختار نوری به‌بررسی مواجهه متفکران معاصر غرب با مدرنیته می‌پردازد. نوری در این کتاب سه‌گانه خروج، اعتراض و وفاداری را خلق کرده‌ است.
در سوگ لیبرالیسم
نقدی بر مصاحبه مکتوب عبدالکریم سروش؛

در سوگ لیبرالیسم

«عبدالکریم سروش» در گفتگوی اخیر خود با رونامه اعتماد، با اذعان به «تباهی» کاپیتالیسم لجام‌گسیخته و انتقاد از لیبرالیسم، در کمال ناباوری، تنها عِدل قابل فرض برای آن را کمونیسم می‌داند و باز درنهایت، لیبرالیسم را تنها راه رهایی می‌انگارد و تلویحاً مخاطب را به تن دادن به «تقدیری تاریخی» فرامی‌خواند؛ امری که در تناقض آشکار با مدعیات او در نقد جبرباوری مارکسیستی، حوالت تاریخی هیدگری‌ها و علم‌گرایی لیبرالیستی موردنقد او است.
«نماز اول وقت» و راز «دوستی با شهدا»
در گفت‌وگو با پدر شهید «عباس دانشگر» مطرح شد؛

«نماز اول وقت» و راز «دوستی با شهدا»

عباس خیلی محجوب بود و خودش را نشان نمی‌داد، رازدار هم بود و از کارهایش به کسی چیزی نمی‌گفت؛ نماز شب‌هایش، راز و نیاز‌های خاصش با خدا حال و هوای خاصی داشت.
عدم تخصیص و تعمیم حکم بر مبنای حکمت حکم
حجت الاسلام کاظم قاضی‌زاده تشریح کرد؛

عدم تخصیص و تعمیم حکم بر مبنای حکمت حکم

در فهم آیات قرآن کریم ما نیازمند فهم بستر و زمینة نزول و فرهنگ و عادتهای حاکم بر زمانه هستیم، اما باید به این نکته توجه کنیم که دوران مکه و مدینه و مخاطبهای مؤمن و مسلمانی که چند سالی در محضر پیامبر بودند و مخاطبان مشرک و کسانی که تازه اسلام آورده بودند نمیتوانند ضرورتاً یکسان باشند.
ادله حجاب با تأکید بر لزوم پوشش سر و گردن
حجت ­الاسلام سیدجواد ورعی تشریح کرد؛

ادله حجاب با تأکید بر لزوم پوشش سر و گردن

به یکی از فق‌های ما به نام «ابن جنید» نسبت داده شده که ایشان پوشاندن سر و گردن را برای کنیزان لازم نمی­­دانست. در روایات آمده که پوشاندن سر در نماز یا در برابر نامحرم برای کنیزان واجب نبوده است. در این مسأله حکم تکلیف کنیزان با زنان آزاد متفاوت بوده، اما آیا می­شود از چنین فتوایی که اختصاص به ابن جنید ندارد و در کلمات سایر فق‌ها هم وجود دارد، نتیجه گرفت برای تمام بانوان پوشاندن سر و گردن استثنا هست؟
روابط عربستان سعودی با ایران از زمان پیدایش آن تا به امروز
سازنده مستند «پسران سعود» مطرح کرد؛

روابط عربستان سعودی با ایران از زمان پیدایش آن تا به امروز

از آنجا که اخبار و رویداد‌های کشور همسایه عربستان برای مخاطبان ایرانی از جذابیت خاصی برخوردار است، قسمت چهارم مستند "پسران سعود" به جذاب‌ترین قسمت آن بدل خواهد شد، زیرا قسمت چهارم مستند «پسران سعود» به تاریخ روابط عربستان سعودی با ایران از زمان پیدایش آن در دوران پهلوی تا به امروز می‌پردازد که نگاه متفاوت به این مساله به جذابیت‌های آن افزوده است.  
باید تمام زندگی ام مثل تو شود
گزارش اندیشه (۳)/ کربلا در آینه استاد علی صفایی حائری؛

باید تمام زندگی ام مثل تو شود

حاکم باید اشراف کامل به راه داشته و از تعلقات به صورت کامل بریده باشد، حتی اگر هیچ فسادی نداشته باشد اگر به این حد از آزادی نرسیده و وقوف داشته باشد نباید حاکم گردد. بحث این نیست که یزید فساد دارد یا نه، حتی برخی از خلفا کسانی نبوده اند که انقدر فساد داشته باشند بلکه علی الظاهر متشرع هستند، اما باز مغضوب اهل بیت هستند.
۱