حجت‌الاسلام کمیجانی گفت: مسیحیان تبشیری به مدت دو دهه فعالیت محسوسی نداشتند اما در دوره دولت اصلاحات یک فرصت طلایی به مسیحیان تبشیری هدیه شد تا پس از دو دهه، مجدداً عرض‌اندام کنند. در دوران ریاست جمهوری دولت اصلاحات به علت رفت‌وآمدهایی که با غرب صورت گرفت، میسونرهای مذهبی که به دنبال اهداف سیاسی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی بودند، به کشور نفوذ کردند و با تشکیل کلیساهای خانگی درصدد جذب افراد جامعه اسلامی برآمدند.

به گزارش گروه وحدت فرهنگ سدید، جریان مسیحیت تبشیری با ‏تشکیلات منسجم و سازمان­ یافته خود در سطح جهان در حال گسترش مکتب خویش است. این جریان مدت­ی است که در ایران هم فعالیت خود را آغاز کرده و هدف آن‌ها جذب جوانان مسلمان در کشور و افزایش مسیحیت تبشیری است. در همین راستا «فرهنگ سدید» گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام داود کمیجانی، مدرس و کارشناس ادیان انجام داده است که در این گفت‌و‌گو به بررسی نحوه شکل ­گیری این جریان فکری، فعالیت‌­ها­، ابزارهای تبلیغی، اهداف مبلغین تبشیری و راهکارهای مقابله با آنان پرداخته‌شده است که در ادامه می‌آید:

 

آقای دکتر کمیجانی در ابتدای بحث و برای روشن‌تر شدن موضوع، لطفا مختصری در مورد پروتستانیسم و کلیسای انجیلی توضیح دهید؟

اگر بخواهم به‌طور خلاصه عرض کنم، تا قبل از قرن پانزدهم، کشیشان کلیسا فقط حق داشتند که انجیل لاتینی را بخوانند و برای دیگران شرح دهند. آنان تنها کسانی بودند که تعالیم الهی را درک کرده و تعلیم می‌دادند. مردم نیز به طریقی که آنان می­‌گفتند خدا را پرستش می‌کردند. به عبارت دیگر کشیشان خود را واسطه‌­ی خدا و مردم می­‌دانستند؛ چنانکه بدون آن­‌ها عبادت مؤمنین قبول نبود؛ اما پس از شکست سخت صلیبیان از مسلمانان، در قرن 15 میلادی «مارتین لوتر» به این امر اعتراض کرد و با شعار «کار خدا به خدا و کار قیصر به قیصر»، به حاکمیت سیاسی و مذهبی کلیسا حمله کرد. او برای اولین بار کتاب عهد جدید را به زبان آلمانی و برخی زبان‌های اروپایی ترجمه کرد و اطلاعات دینی جدید و متفاوتی به مردم داد و به مردم گفت از این به بعد واسطه‌ه­ای بین شما و خدا وجود نخواهد داشت و شما پاپ و کشیش خودتان هستید. پیروان او را از حدود 300 سال پیش، مسیحیان پروتستان (معترض) می‌­خوانند. یکی از آرمان‌­های آنان (از قرن 17 م تا حال)، خدمت به مسیح و گسترش آیین اوست. آن‌­ها می‌­خواهند بدون تخصص و با تلاش فراوان از طریق پول، مسیحیت را گسترش دهند. در قرن معاصر که گرایش به رفورم مذهبی در اروپا به اوج خود رسیده بود، با رشد بورژوازی (چون میانه‌­ی خوبی با کلیسای سنتی نداشتند)، سرمایه‌داران به سمت پروتستانیسم گرایش پیدا کردند. ازاین‌رو نهضت ضد کلیسا سنتی رشد کرد و کاسب و تاجری که مذهبی هم بود منابع مالی در اختیار مروجان پروتستانیسم قرار می­‌دادند.

مبلغین پروتستانیسم که افرادی دگراندیش بودند، می­‌گفتند همه می‌­توانند پیام مسیحیت را به گوش جهانیان برسانند چرا این امر باید در انحصار کلیسا و کشیش­‌ها باشد؟! لذا به‌تدریج نهضتی به نام «مبلغین انجیل» شکل گرفت که در قرن 19 میلادی بنیادگرایی دینی را به وجود آوردند؛ سپس این واژه اواخر قرن بیستم به «اونجلیست‌­ها» یا همان «پیشگامان مسیح» تغییر نام داد. در این هنگام براثر هم‌جواری آنان با صهیونیست­‌های «اشکنازی» در شمال اروپا و وجود برخی زمینه­‌های مشترک مذهبی بین آنان، نوعی پیوند سیاسی بین صهیونیست جهانی و پروتستانیسم به وجودآمد که این افراد همان مسیحیان تبشیری هستند که امروزه در کشورهای مختلف فعالیت های سیاسی-مذهبی انجام می‌دهند.

 

فعالیت تبلیغی این گروه از مسیحیان، به چه صورت است؟

در حال حاضر کلیساهای متعددی که «کلیسای انجیلی» معروف هستند از سوی پروتستانیسم‌ها اداره می­‌شوند. آن­‌ها پو‌ل­‌های هنگفتی برای مبلغین خود در نظر می‌­گیرند. لذا در سراسر دنیا افراد زیادی برای گسترش مسیحیت بر اساس تفکر پروتستانیسم در حال فعالیت هستند که با انواع روش­‌ها در پی رسیدن به اهداف خود هستند. مثلاً «بیل گیتس»، رئیس مایکروسافت که خود از اونجلیست­‌ها است، در نیجریه مرکز مبارزه با ایدز دایر کرده است. در ظاهر اسمش مبارزه با ایدز است ولی در اصل با صرف هزینه­‌های هنگفت با توزیع انجیل به ترویج مسیحیت می‌­پردازند. گروه‌­هایی مانند بوکوحرام در نیجریه با کمک همین اونجلیست‌­ها و حامیان ثروتمندشان درست‌شده است تا مانع گسترش روزافزون شیعه و اسلام در این کشور شوند. آن‌ها تلاش می­‌کنند تا با اسلام­‌هراسی، شخصیت­‌های اسلامی مانند «شیخ زکزاکی» که از علمای محبوب و بانفوذ شیعی در نیجریه را از میدان به دور کنند تا محیط کاملاً در اختیار مسیحیان تبشیری قرار گیرد.

 

آقای دکتر  لطفا بیشتر توضیح دهید که ریشه اعتقادی و فکری مسیحیت پروتستانی از کجا آمده و چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

اعتقادات مسیحیت پروتستانی که ریشه تبشیری­‌هاست بر اساس دیدگاه‌های «مارتین لوتر» است، آن‌ها معتقدند: برای رسیدن به سعادت ایمان به مسیح (خدا) کافی است. هر کس پاپ خویش است و هر یک مسئول تبلیغ مسیحیت و هدایت دیگران است. مسیح به‌زودی ظهور می‌کند، لذا باید برای تسهیل در ظهور مسیح، شرایط را آماده ساخت. پیش از ظهور طبق پیشگویی‌های یوحنا، یهودیان باید به اقتدار سیاسی و اقتصادی در جهان برسد (اساساً طبق بیان انجیل مسیحیت نوعی اصلاحات در دین یهود است) بدین خاطر با صهیونیسم جهانی مشتاقانه همکاری دارند.

 

بله. مسیحیت تبشیری سابقه فعالیتی هم در ایران دارد، مدت فعالیت و حضور آن‌ها در ایران به چه زمانی برمی‌گردد و چه اقداماتی انجام دادند؟

به طور کلی، قدمت حضور مبلغان مسیحی در ایران به حدود 1800 سال پیش در دوران حکومت ساسانی، می­‌رسد. شواهد تاریخی نشان می­‌دهد که اولین بار مبلغان (مسیونرها و راهبان) مسیحی کم بیش در ایران فعال بوده‌­اند و با تلاش بسیار، گروهی از ایرانیان را به آیین خود در آوردند؛ اما جنبش «مسیحیان تبشیری» از حدود دویست سال پیش، هم‌زمان با فعال شدن استعمار در ایران -دوران قاجار- فعال شدند اما از صدسال پیش فعالیت‌شان برجسته­‌تر شد و در دوران پهلوی حضور مسیونرهای مذهبی پررنگ‌­تر شد. البته با به قـدرت رسیدن رضاخان، فعالیت آن ها سازمان‌دهی ولی با روی‌کار آمدن محمدرضا پهلـوی (1320- 1357 ش) با توجه به فضایی که در اختیار آنان قرارگرفته بود تا حد امکان فعالیت کردند. با برقراری نظام جمهوری اسلامی ایران، مسیحیان تبشیری به مدت دو دهه فعالیت محسوسی نداشتند اما در دوره دولت اصلاحات یک فرصت طلایی به مسیحیان تبشیری هدیه شد تا پس از دو دهه، مجدداً عرض‌اندام کنند. در دوران ریاست جمهوری دولت اصلاحات به علت رفت‌وآمدهایی که با غرب صورت گرفت، میسونرهای مذهبی که به دنبال اهداف سیاسی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی بودند، به کشور نفوذ کردند و با تشکیل کلیساهای خانگی درصدد جذب افراد جامعه اسلامی ما کردند. آنان با روش‌­های مختلفی سعی در گسترش مسیحیت موردنظر خود در جامعه ایران داشته و دارند و هم‌اکنون نیز پنهان و آشکار به فعالیت خود مشغول هستند.

 

مسیحیت تبشیری در ایران برای جذب از چه شیوه‌ها و ترفند‌هایی استفاده می‌کند؟

مسیحیان تبشیری برای جذب افراد در ایران از روش‌­ها و ترفندهای متنوعی استفاده می‌­کنند. چون در ابتدای امر با محدودیت‌­هایی  روبرو بودند، با مخاطب­‌شناسی سراغ خانواده کسانی که فرزندانشان خارج نشین بودند و چندان هم مقید به احکام و شریعت اسلامی نبودند می‌رفتند و با آنان ارتباط برقرار می‌کردند. آنان اعلام می‌­کردند که ما در خارج از ایران با فرزندان شما ارتباط دوستانه‌­ای داریم. مبلغین خود را علاقه‌مند به سنت­‌های ایرانی نشان می­‌دادند و با متدهای روانشناسانه خانواده­‌ها را جذب خود می‌­کردند. مبلغان مسیحیت تبشیری به خاطر اینکه ایرانیان افرادی عاطفی و احساسی هستند، بیشتر از این راه وارد عمل می­‌شدند.

مبلغین مسیحیت تبشیری عموماً افرادی خوش‌تیپ، مرتب و خوش­پوش هستند و زبان و سنت­‌های کشور هدف را به‌خوبی یاد می‌‌گیرند. آنان ابتدا از طریق عاطفی وارد می‌­شوند مثلاً در دانشگاه‌­ها از دختران زیبارو و موجه به‌عنوان ابزار استفاده می­‌کنند. این افراد با پسرانی که سست­‌عقیده و ازلحاظ عاطفی دچار خلأ هستند، ارتباط می­‌گیرند. مبلغان مسیحیت تبشیری بیان بسیار شیوایی دارند و طبق یک ساختار منسجم و برنامه‌ریزی‌شده عمل می­‌کنند. آنان ابتدا از افراد موردنظر سؤالاتی شبهه­‌ناک می‌­پرسند و هنگامی‌که می­­‌بینند فرد در اعتقاداتش مردد شده است، از کم آگاهی و ناآگاهی دینی وی سوءاستفاده می­‌کنند و بعد وقتی چند جوان را شناسایی کردند، با آنان ارتباط مستمر برقرار می­‌کنند. آنان رفته‌رفته وقتی گرایش به مسیحیت در آن‌ها جدی شد، بعد از مدت این تازه دوست داران مسیحی را به مراسم رسمی خود در کلیسا می‌­برند. این افراد با حضور در کلیسا تفاوت فاحشی بین مناسک اسلام و مسیحیت می‌­بینند. در آنجا کشیش با آن­ها برخورد راحت و صمیمی دارند و هنگامی‌که می‌بینند نماز یک‌هفته‌ای را در روز یکشنبه یک‌ساعته می­‌خوانند و به‌صورت مختلف در کنار زنان هستند، و این امر باعث تحریک احساسات آن­‌ها و تمایل به جذب شدن به سمت‌ مسیحیت می­‌شود. در مرحله بعد با مبلغین تبشیری به جمع­‌های مختلط دعوت می­‌شوند و به‌تدریج انجیل و کتب تبشیری که فقط حول محور عشق و نوع دوستی هستند، به افراد هدیه داده می­‌شود و بعد نظرشان راجع به کتب هدیه داده‌شده را می­‌گیرند تا طرف را مجاب کنند آن کتب را مطالعه کند و در مرحله بعد به مراسم مذهبی در کلیساهای خانگی فراخوانده می‌­شوند و با کشیش یا همان مبلغ تبشیری خانگی که عمدتاً دوره­‌هایی از آن‌ها را به‌صورت مجازی دیده‌­اند، آشنا می‌­شوند و احیاناً به فرد تازه مسیحی موردنظر هدایایی را نیز اهداء می‌­کند.

 یک روش دیگر برای جذب افراد بدین‌صورت است که ابتدا از طریق پیام‌­رسان­‌ها در فضای مجازی افراد را شناسایی کرده و سپس با ارسال فایل‌­هایی که بیشتر انتقاد و حمله به روحانیت و بعد مسلمانان است، در فرد ایجاد شبهه می­‌کنند و بعد مسیحیت را سراسر عشق و محبت معرفی کرده و وی را به طریقی که پیش‌ازاین گفته شد، به جمع‌­های دوستانه دعوت می­‌کنند و وی را جذب می­‌کنند؛ بنابراین جوانانی که پایه‌­ی اعتقادی محکمی ندارند، با ترفندهای متنوعی که اغلب جنبه­‌های روانشناسانه دارند، جذب می­‌شوند.

البته فعالیت­‌های آن‌ها سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی‌شده است. آنان با تأسیس شبکه‌های ماهواره­ای و تلویزیونی متعدد برای تبلیغ مسیحیت؛ ایجاد انبوهی از سایت‌ها و وبلاگ‌های تبلیغی و تعلیمی دین مسیحیت؛ طراحی و ایجاد تالار گفتگوی اینترنتی که به محلی برای جذب جوانان مسلمان تبدیل‌شده است. تبلیغات خود را گسترده ساخته­‌اند. در کنار این فعالیت­‌ها با انتشار و توزیع گسترده کتب و جزوات تبلیغی و CD رایگان با عنوان‌های عوام‌فریبانه مانند کتب «بهای محبت»، «خدمت تعلیم»، «چگونه باید دعا کرد؟»، «اخلاقیات در کتاب مقدس»، «خادم مسیحی»، CD «عشق»، «خدا محبت است»، «داستان خدا» و ...؛ همچنین با انجام تبلیغات شهری مثل دیوارنویسی، ترسیم صلیب بر روی دیوار اماکن عمومی و خصوصی، توزیع گردن‌آویزهای مسیحی، رواج کروات و ...؛ انجام فعالیت‌های تبلیغی مستقیم برای جوانان، نهضت بزرگی را برای ترویج مسیحیت در جامعه اسلامی ما برپا کرده‌­اند.

البته تبلیغات در کلیساهای خانگی که در منازل کشیشان مسیحی یا افراد تازه جذب‌شده تأسیس می‌شود جدی­‌تر است. آن‌ها در این مکان‌­ها به تبلیغ صریح مسیحیت می‌­پردازند، آن‌ها با تبلیغ سعادت بدون عمل صالح، آزادی از قیود شرعی در عین دین‌داری، مظلوم‌نمایی، تشویش اذهان مخاطبان و ... به اغفال جوانان می‌پردازند.

 

 روش‌های عجیبی برای جذب دارند، در بین صحبت های شما به دو نوع کلیسای خانگی و عمومی اشاره شد، تفاوت این کلیساها در چیست؟

کليساهاي خانگي، منازلي هستند که کشيشان مسيحي يا افراد مرتد تازه جذب‌شده، مالکيت و يا اجاره آن‌­ها را در اختیاردارند. کلیسای خانگی به خاطر بدعت‌­ها و ویژگی‌­های منحصربه‌فردی که دارند به‌هیچ‌وجه مورد تأیید کلیسای عمومی نیستند چراکه به دنبال اهداف سیاسی در تبلیغ دین مسیحیت هستند. از تفاوت‌­های دیگر این دو نوع کلیسا این است که برخلاف کلیسای عمومی که هر یکشنبه مراسم‌های خاص خود را برگزار می‌­کند، در کلیسای خانگی زمان معنی ندارد و در هر ساعت شبانه­‌ و روز امکان فعالیت و تبلیغ را دارند. همچنین برخلاف کلیسای عمومی که رفتار افراد از بالا تا پایین‌­ترین رده تعریف‌شده است، در کلیسای خانگی برای رسیدن به مقاصد خود هر رفتاری جایز است. در اینجا از حرکات موزون و موسیقی­‌های ناهنجار گرفته تا پخش جزوات انحرافی دیده می­‌شود.

 

افراد خاصی را برای جذب در نظر دارند؟ و اینکه عموما جامعه هدف آن‌ها چه کسانی هستند؟

در ایـران تقریباً همه آحاد مردم در معـرض جـذب تبشیری هستند، اما جذب گروه‌­های خاصی از جوانان بیشتر مدنظر آنان هستند. جوانانی مانند دانشجویان سست‌­عقیده، مخالفان سیاسی نظام، دختران فراری و کودکان خیابانی، بهاییان، لائیک‌ها، معلولان جسمی، فرزندان افراد متمول که تربیت اسلامی ندیده‌­اند، فارغ­‌التحصیلان دانشگاهی (به‌ویژه در حوزه­‌ی پزشکی) که بادید مذهبی رشد نکرده­‌اند، مهاجران ایرانی به خارج و ... هستند.

 

راهکارهای مقابله با مسیحیت تبشیری چیست؟

البته هرچند کار سلبی و امنیتی در برخی مواقع لازم است اما اولین راهکار نیست بلکه لازم و ضروری است که حتماً اقدامات فرهنگی جدی و مؤثری برای خنثی کردن فعالیت عناصر تبشیری­ در کشور صورت بگیرد. اما متأسفانه در ایران و سایر کشورهای مسلمان از ظرفیت­‌های عظیم قرآنی که یک‌چهارم آن داستان و 260 صحنه­‌ی نمایش دارد، استفاده نمی‌­شود. برای مقابله با مسیحیت تبشیری که خود را محور اخلاق، فرهنگ و نوع­دوستی معرفی می­‌کند، باید داستان­‌های قرآنی، جزوات و CD­های خیلی مختصر و مفید در اختیار اولیاء و مربیان، دانشجویان و سایر اقشار جامعه قرار دهیم. همچنین با داشتن نیروهای متخصص و متعهد در عرصه­‌ی هنر باید از پتانسیل آنان برای کارهای فرهنگی استفاده کنیم. تبشیری­‌هایی که دارای سازمان‌دهی دقیق هستند، مخاطبانشان را به‌خوبی می­‌شناسند و باوجودآنکه محتوای قوی ندارند، ولی برای گیرایی آن را بسیار مهندسی‌شده و جذاب طراحی می‌­کنند. متأسفانه در ایران باوجود محتوای قوی، تبلیغات دارای ساختار مشخصی نیست. ما باید برای اثربخشی در این حوزه اقدامات خلاقانه‌­ای انجام دهیم.

مثلاً در حوزه‌­ی فیلم نیز هرچند اکنون بیش از 130 فیلم با موضوع حضرت موسی، 200 فیلم با موضوع حضرت مسیح و 70 فیلم با موضوع و محور سایر پیامبران ساخته‌شده است ولی ما برای پیامبر خاتم؛ محمد مصطفی (ص) بعد از سال­‌ها فقط یک فیلم ساخته­‌ایم و برای سالار شهیدان امام حسین (ع) که مردم این‌همه بدان ارادت قلبی دارند، فیلمی ساخته نشده است. به خاطر برخی ملاحظات که درست هم نیست خودمان را برای ساخت فیلم محدود کنیم و این باعث شده است که مسیحیت تبشیری با ساخت فیلم­‌های متعدد پیشتازی کنند.

به نظر من علما، روحانیون و مبلغان اسلامی، باید با آگاهی و رفع شبهات، به سؤالات گسترده جاری در فضای مجازی پاسخ دهند درعین‌حال در اصلاح اخلاق دین‌داری خود تلاش کرده و در نوع شناخت و تعلیم دین بازنگری کنند. در تبلیغات مؤثر برای اثبات خود (مسلمانی) و تبیین ضعف دیگران (بی‌قیدان و نا مذهبان) کوشش کنیم. برای این کار ما نیاز به مبلغین توانا، به‌کارگیری شیوه‌های تبلیغی مدرن و غیرمستقیم، بیان مزایا آیین و ...، داریم. در کنار این باید با تشویق (معنوی و مادی) از کودکان و جوانان مسلمان خویش آنان را به‌افتخار در مسلمانی ترغیب کنند.

 

جمله پایانی

 ضمن اینکه برخورد سلبی با سرکردگان جریان مسیحیت تبشیری، باید با رصد دقیق و لحظه‌به‌لحظه تکنیک­‌ها و ابزارهای تبلیغی آنان، با اقدامات فرهنگی و اجتماعی از فعالیت‌­های مخرب این جریان در به انحراف کشاندن جوانان کشور جلوگیری شود.

علی جعفری و فرشید جعفری

Iran (Islamic Republic of)
آلن بارویان
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
بنام خداوند یکتا
باسلام و احترام
بنده الن بارویان ایرانی/ارمنی میباشم و از این گروه مسیحیان نیستم بلکه بخوبی میشناسم و در حال حاضر شکایتم کردم از اقای بظاهر کشیشون مدارک و ادله کافی دارم اما متاسفانه متاسفانه چون پشتوانه مالی دارن میتونن مانع بشن تا به اینجا اما از جناب دادستان وقت ملاقات گرفتم .
اگه کمک کنید رسانه ای کنم کمک بزرگی به هم وطنان مسلمان کرده میشیم برای همه البته خلاصه بگم من چهار سال مستاجر اینا بودم یعنی ملک دارن اجاره میدن هیچ ربطی هم به خدا و مسیح و کلیسا ندارن .............
ارسال نظر
captcha