باید این را بدانیم که کشورما دارای تمدن و فرهنگ غنی است که نباید بگذاریم این تمدن تحریف و یا دزدیده شود پس از این رو ایران نیز مانند سایر کشور‌ها به یک دانش نامه ملی احتیاج دارد تا بتواند از تاریخ و تمدن خود دفاع کرده تا موجب تحریف نشود.
گروه رسانه و فضای مجازی فرهنگ سدید- جواد شریف: با توجه به گستردگی اطلاعات در دنیای کنونی، در بسیاری از موارد یک فرد نیاز پیدا می‌کند که حداقلی از اطلاعات را در مورد موضوع مشخصی به دست آورد. در چنین مواقعی، وجود صفحاتی که موضوع را به صورت خلاصه، اما کامل پوشش داده باشند، می‌تواند بسیار مفید فایده و راهگشا باشد. دانشنامه مجازی، که نمونه بسیار موفق آن وبسایت ویکی‌پدیاست، در همین راستا به وجود آمده است. اگرچه در حدود یک و نیم میلیون صفحه از صفحات موجود در وب‌سایت ویکی‌پدیا، صفحه معادل فارسی هم دارند، اما در مقابل دلایل متعددی وجود دارند که نیاز به وجود یک دانشنامه بومی در داخل کشور را نشان می‌دهند. از جمله این دلایل، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ممیزی ویکی‌پدیا لزوماً با آنچه که فرهنگ و بوم ما طلب می‌کند یکسان نبوده و در پار‌های موارد، حتی متناقض است که این موجب می‌شود، بخشی از اطلاعات موجود در این وب‌سایت، خصوصاً اطلاعات تاریخی، سیاسی و دینی، با مبانی تفکر اسلامی ایرانی در کشور ما سازگار نباشد،
استفاده از وبسایت ویکی‌پدیا، باعث افزایش ترافیک بین الملل و در نتیجه، افزایش هزینه‌های ملی می‌‍شود. این در حالی است که با داشتن یک دانشنامه مرجع فارسی، می‌توان در این هزینه‌ها صرفه جویی کرد.

باگسترش روز افزون استفاده از فضای مجازی مخصوصاً دانش نامه‌های مجازی به عنوان منبع دانستن و آگاهی سبب شده است که سایت‌هایی که به صورت یک سویه یا دوسویه در این موضوع فعال هستند مورد توجه مخاطب قرار گیرند از این میان دانش نامه‌هایی مانند ویکی پدیا که محتوای آن را خود مخاطب تولید می‌کند در عین جامع بودن در موضوعات مختلف، اما از عمق و محتوای تایید شده برخوردار نیستند بلکه این دانش نامه‌ها بر پایه مخاطبان و تایید و عدم تایید آن‌ها استوار است.

از سوی دیگر دانش نامه‌هایی از جمله بریتانیکا با حضور در فضای مجازی به صورت یکسویه اطلاعات را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند.

برای پاسخ به این سوال باید به تغییر نگاه جامعه توجه کرد، جامعه امروز بخش زیادی از اطلاعات خود را از فضای وب می‌گیرد.

حال با تولید دانش نامه و یا تاثیر در تولید آن در فضای مجازی می‌توان در شکل گیری دانش جامعه و شکل گیری افکار عمومی موثر بود.

حضور دایره المعارف‌های آزاد مانند ویکی‌پدیا‌ها در فضای مجازی هر چند به تولید علم کمک شایانی می‌کند، اما سوگیری خاص این دایره المعارف‌ها و نیز غیر مستند بودن بیشتر مطالب آن، استفاده محققین و دانش پژوهان از این منبع را سخت کرده است.

برخی از مسائل و معضلات ویکی پدیا:

ترویج انواع شبهات: نظیر شبهات قرآنی و اعتقادی
انحراف دانش: برای مثال نسبت دادن اولین کشفیات و اختراعات به غرب درصورتی که بسیاری از موارد توسط دانشمندان جهان اسلام بوده است.
ترویج انحرافات اخلاقی: مفید جلوه دادن موضوعاتی نظیر استمناء
تحریف شخصیت ها: برای مثال سرلشگر جعفری، سردار نقدی، سعید حجاریان، ندا آقاسلطان، اکبر گنجی و...
تحریف تاریخ: تحریف فتنه ۸۸

دانشنامه ویکی‌پدیا در مورد افراد و دانش‌ها، مطالب را با استفاده از روش‌های مختلف - نظیر حذف اندیشه‌های مذهبی به بهانه حذف جهت گیری ها، محدود سازی نویسندگان و از دسترس خارج کردن اصلاح متن و ... – به نحوی صورت می‌دهد که در راستای گفتمان غربی حاکم بر این سامانه باشد.

در کشور‌های دیگر هم – نظیر چین، روسیه، ترکیه، کوبا و... - برای جلوگیری از نفوذ ویکی‌پدیا خود به طراحی دانشنامه بومی پرداخته اند.

کتابخانه ریاست جمهوری روسیه اعلام کرده هدف از راه‌اندازی این ویکی‌پدیای جایگزین، دسترسی شهروندان به اطلاعات جزئی‌تر و معتبرتر در مورد کشورشان است.

همچنین یانگ موژی، ویراستار ارشد پروژه‌ی ویکی پدیای چینی، از دانش‌نامه بزرگ کشور چین به عنوان دیوار بزرگ فرهنگ یاد می‌کند و بای چونلی، رئیس آکادمی دانش چین می‌گوید: «این پروژه نمونه‌هایی از جدیدترین دستاورد‌های فناوری و دانش چینی‌ها را به نمایش خواهد گذاشت و سوابق تاریخی را در معرض دید قرار خواهد داد و همچنین قدرت نرم فرهنگ را افزایش داده و ارزش‌های اصلی جامعه‌گرایی را تقویت خواهد کرد. یانگ هم‌چنین در یک سخنرانی گفت که هدف ما از تولید چنین محتوایی، هدایت و راهنمایی مردم و جامعه است. بیش از ۲۰.۰۰۰ نویسنده از دانشگاه و موسسات تحقیقاتی روی گردآوری اطلاعات این دایره‌المعارف کار می‌کنند؛ دایره‌المعارفی که سازندگان آن، به عنوان یک کتاب دیجیتالی همه‌جانبه می‌شناسند. یانگ هم‌چنین اضافه کرده که هدف نهایی ما، رسیدن به دایره‌المعارف ویکی‌پدیا نیست، بلکه سبقت گرفتن از آن است.»

دانش‌نامه آنلاین کشور کوبا هم با عنوان (www.ecured.cu) برنده جایزه برتر جهانی (WSIS PRIZES ۲۰۱۸) از سوی ITU (اتحادیه بین‌المللی مخابرات سازمان ملل متحد) شده است.

درآخر باید این را بدانیم که کشورما دارای تمدن و فرهنگ غنی است که نباید بگذاریم این تمدن تحریف و یا دزدیده شود پس از این رو ایران نیز مانند سایر کشور‌های نام برده به یک دانش نامه ملی احتیاج دارد تا بتواند از تاریخ و تمدن خود دفاع کرده تا موجب تحریف نشود.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
سلام و خداقوت.

این کار، بسیار خوب است و نیاز واقعی در فضای مجازی. اما باید در نظر داشت که این پروژه هم مانند سایر پروژه هایی که به نورچشمی ها واگذار شد، نشود. وقتی پروژه ای ملی می شود و دولت ورود پیدا می کند، بوی پول کلان به مشام می رسد و در این زمان هاست که آقا زاده ها و وابستگان قدرت یک باره دلسوز مردم، نظام و زبان ملی می شوند و پول در حلقوم آدم هایی وارد می شود که ...

مثال بارز این حرکت یوز، پارسی جو و ... پول کلان گرفته شد و ...
یا سروش و ایتا و بله و ...

اگر سنگ اندازی دولتی نباشد و تزریق پول های کلان و مفت وجود نداشته باشد و کار به جوانان سپرده شود، وضع فضای مجازی ایران اینقدر اسفناک نخواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
محمد صادق آلبوغبیش
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
آقای احمد عزیز
بهتر است تمام سرویس ها با یک چوب نرانی !
موتور جستجوی یوز واقعاً با پایداری جوانان همین کشور و گذر از همان سنگ اندازی ها ... سرانجام رسید.
اما تاسف بسیار که مورد بی مهری واقع شد.

وز دشمنان شکایت برم به دوستان چون دوست دشمن است شکایت کجابریم
Iran (Islamic Republic of)
دکتر علی مرادنیا
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
با سلام و احترام وقتی مطلب شما را در خصوص دانشنامه بومی دیدم خیلی خوشحال شدم و خواستم مراتب تقدیر و تشکر خود را به توجه شما به این مهم ابراز دارم خدا خیرتان دهد
Iran (Islamic Republic of)
حسین پیروزفر
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
خدمت دست اندرکاران سایت سدید و نویسنده محترم سلام عرض می کنم
از اینکه فرمان بر زمین مانده رهبر انقلاب را خوب درک کرده و معضلات دانشنامه های غیر بومی را بیان نمودید کمال تشکر را دارم

امیدوارم فرد یا گروهی پیداشده و این کار را به سرمنزل مقصود برسانند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد مهدی محمدی
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
خدا خیرتان دهد وقتی این متن را دیدم یاد جمله حضرت آقا در بحث تقدیری ایشان از شیخ مفید که فرموه بودندکه سده‌ی چهارم هجری به واسطه‌ی وجود مردی بزرگ، فتح‌‌الفتوح تاریخ شیعی است زیرا که او توانست «دایرةالمعارف جامعی» از معارف اسلامی را تدوین کند که نزدیک به پنجاه سال، پرچمدار عرصه‌‌های علمی، فکری و فرهنگی مسلمین گردد. سرانجام کار به جایی رسید که دوست و دشمن زبان به تمجید او گشودند و قلم به تعریف او برگرفتند، این انسان بزرگ کسی نیست جز شیخ مفید.
کار دانش نامه بومی اگر به دست افراد مومن و انقلابی که بدونه هیچ گونه چشم داشت در راستای آرمان هاو اندیشه های امام خمینی حرکت می کنند و هدفشان اعتلای اسلام است نتیجه بخش است
Iran (Islamic Republic of)
رضا صدر
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
با تشکر از زحمات شما عزیزان و توجه خواست شما به این حوزه وظیفه خود دانستم خدا قوتی خدمتتان عرض نمایم موضوعات انتخابی شما مانند استراتژی و بحث بومی سازی بسیار قابل استفاده بود لطفا این مباحث را مبوسط تر ادامه دهید و راهکار های که ما هم بتوانیم در آن نقش ایفا نماییم نیز قرار دهید تا ما هم سهمی در این کار جهادی داشته باشیم

همراه همیشگی شما
Iran (Islamic Republic of)
بشرا حافظی زادi
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
با سلام خدمت برادر صدر به نظر من این گونه صحبتهای زمانی که ما در اولویتی مانند جنگ اقتصادی قرار داریم هیچ گونه ضرورتی ندارد و بهتر است نیروهای ارزشی مثل شما و دوستان سایت به جای این مباحث یا در کنار این مباحث به بحث اصلی معیشت که الان رمق را از مردم گرفته بپردازند تا در گام بعد به این اولویت ها بپردازیم
Iran (Islamic Republic of)
حسن الهام
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
واقعاً آزموده را آزمودن خطا نیست
عده ای هنوز بر این باورند باید همه چیز را تجربه کرد ، تا مادامی این تفکر غربی- انگلیسی در اذهان عده ای ظاهراندیش وجود دارد در همه ی امور راهها به بی راه ختم می شود.
آقایان و بانوان تحصیل کرده که اینقدر راحت همه چیز را به معیشت ربط می دهید ، به اینجا می رسیم که از ساده لوحی ما سوء استفاده می کنند و شعار های عوامانه زیر را می دهند:
"سانتریفیوژ باید بچرخد، چرخ زندگی مردم هم باید بچرخد"
"اگر FATF نباشد یعنی 20 درصد گران‌تر اگر FATF باشد یعنی 20 درصد ارزان‌تر"
و بسیاری دیگر ...

در پایان چرا برای کسی سوال ایجاد نمی شود که در کشورهای دیگر با وجود مشکلات باز هم به دنبال بومی سازی علم ، دانش ، صنعت و.. می روند.
به لینک زیر مراجعه کنید بسیار مفید است:
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/5211/7608/95196

چو ایران نباشد تن من مباد
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
بابا خوابید کشورهای دیگه داران کجا می رن شما ها کجا می رید
Iran (Islamic Republic of)
عماد افشاری
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
خدا قوت، همین که شما اهمیت فضای مجازی را متوجه می شوید و می خواهید باری از مسائل انقلاب بردارید و حرف های بر زمین مانده امام را اهمیت می دهید باعث آرامش ما است خدا خیرتان دهد
بحث دانشنامه خیلی مهم است شما اسم شاه خائن را جستجو کنید و نام امام را ببینید در ویکیپدیا چه نوشته اند خدا خیرتان دهد که فکر می کنید همین هم خوب است ان شاء الله که بشود کار کنیم
ارسال نظر
captcha