پرونده ویژه درباره رفتار متناقض برخی از رسانه‌ها در مواجهه با مفاسد اقتصادی- (۶)
نوباوه گفت: رسانه به‌طور علنی نمی‌تواند مفسدین را تطهیر بکند لیکن شرایط را برای آن آماده می‌کند. خود رسانه در واقع نمی‌تواند این کار را انجام دهد بلکه رسانه یک وسیله است و تصمیمات در جای دیگری گرفته می‌شود. رسانه‌های دولتی به حقوق ملت فکر نمی‌کنند بلکه دولتی فکر می‌کنند تا این‌که کارگزار خود راضی نگه دارند.

به گزارش فرهنگ سدید، پیشتر در مطلبی با عنوان «وقتی رکن چهارم دموکراسی در خدمت مفسدان اقتصادی قرار می‌گیرد!» به موضوع رفتار متناقض برخی از رسانه ها در مواجهه با مفاسد اقتصادی اشاره شد. فرهنگ سدید در گفت‌وگوهای مختلفی با چهره‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و رسانه‌ای به ریشه‌یابی این موضوع و چرایی دروغ پردازی جریاناتی پرداخته است که در عین حال که رسانه را رکن چهارم دموکراسی می دانند، این ابزار مهم را در خلاف جهت حقوق مردم استفاده کرده و در اختیار مفسدان اقتصادی قرار می دهند. البته با توجه به اینکه چهره‌هایی که مخاطب گفت وگو قرار گرفته اند از جناح های مختلف فکری هستند طبیعتا نظرات آن‌ها نیز در موضوعاتی متفاوت است. فرهنگ سدید در ششمین گفت‌وگو از سلسله گفت‌وگوهای مورد اشاره به سراغ بیژن نوباوه وطن نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و مدیر مسئول روزنامه عصر ایرانیان رفته است.

 

نوباوه درباره اینکه باتوجه به شرایط اقتصادی به‌وجود آمده در اقتصاد؛ کدام صنعت می‌تواند به ما کمک کند گفت: همان‌طور که شواهد تاریخی نشان می‌دهد کشور ما یک کشور باسابقه در تولید کشاورزی است و نشان‌دهنده این است که ایران بر اساس اقلیمی می‌تواند نیازهای خودش را برطرف کند و حتی برای صادرات هم از این محصولات استفاده نماید.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مزیت کشور ایران بخش کشاورزی آن است که می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی صحیح در آن رشد کنیم و به امر خودکفایی و مصون ماندن از تهدیدات دشمن برسیم. تا از این طریق کشور برای به دست آوردن ارز مورد نیاز خود و خرید از خارج استفاده کند. متأسفانه امروز  این موضوع نادیده گرفته‌شده است.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: مسئله دیگر که برای ایران مزیت محسوب می‌شود؛ مسئله نفت و گاز است که امروزه به‌عنوان شریان اصلی حیاتی دنیا به‌حساب می‌آید این هم نقش فزاینده‌ای دارد اما تکیه‌بر نفت به‌عنوان تنها عامل اصلی اقتصادی کاری بسیار غلطی است. مشکل دیگر این است که نباید نفت و میعانات نفتی را به‌صورت خام بفروشیم و باید سعی شود که به‌صورت محصولاتی که با استفاده از این ماده خام به دست می‌آید تهیه کنیم و هم از این طریق شغل ایجاد کنیم و هم ارزش‌افزوده کشور را افزایش دهیم.

مدیر مسئول روزنامه عصر ایرانیان افزود: متأسفانه در کشور ما این امر برعکس اتفاق افتاده و پتانسیل اصلی ما که کشاورزی بوده و هست دوری کرده‌ایم و به محصول نفت تکیه زده‌ایم. مشاهده می‌کنیم که نفت علی‌رغم این‌که موردنیاز دنیا هست اما تهدید پذیر هم می‌تواند باشد و این بزرگ‌ترین مشکل کشور است و هرچه قدر وابستگی به نفت را کمتر کنیم و سیاست اقتصاد مقاومتی که اقتصاد تولیدگر و درون‌زا است را عملی کنیم در مسئله اقتصادی پیشرفت‌های چشمگیری می‌توانیم داشته باشیم. ایران باوجود داشتن منابع بسیار زیاد می‌تواند تولیدگر باشد و واردات را کمتر کند فلذا این پتانسیل نادیده گرفته‌شده است و این ضرباتی که الآن داریم می‌خوریم از این طریق است.

وی در پاسخ به سوال فرهنگ سدید درباره اینکه آیا در اقتصاد فساد رواج دارد؛ گفت: فساد فقط مخصوص اقتصاد نیست فساد می‌تواند در سیاست، فرهنگ و هر حوزه‌ای باشد. همان‌طور که مقام معظم رهبری در مورد فساد اقتصادی صحبت کردند؛ فساد این است که عدم عدالت یعنی وجود فرصت‌های نابرابر، برای تمام اقشار مردم ایجاد فساد می‌کند. کسانی با سوءاستفاده از تسهیلات بانکی و تسهیلات سرمایه‌های خارجی و رانت‌های مختلف بر اساس اطلاعات دولتی که در اختیارشان هست استفاده کنند که این‌ها باعث فساد می‌شود. ما شاهد آن هستیم که فساد جایی پیش می‌رود که با ناعدالتی‌های که ایجادشده باعث می‌شود دید جامعه نسبت به دولت و حکومت دید مثبتی نباشد.

نوباوه در پایان اظهارات خود درخصوص اینکه چرا برخی از رسانه‌ها مفسدین را تطهیر می کنند و محکومین اقتصادی را بزک می‌کنند گفت: رسانه عام است، رسانه ذاتاً پاک و شریف است. بعضی از رسانه‌ها از طرق‌های مختلف به تطهیر افراد دزد و خلاف‌کار و رانت‌خوار دست می‌زنند. این‌که رسانه به‌طور علنی نمی‌تواند چنین افرادی را تطهیر بکند لیکن شرایط را برای آن آماده می‌کند تا دروغ‌هایش را در جامعه منتشر کند. خود رسانه در واقع نمی‌تواند این کار را انجام دهد بلکه رسانه یک وسیله است و تصمیمات در جای دیگری گرفته می‌شود. رسانه‌های دولتی به حقوق ملت فکر نمی‌کنند بلکه دولتی فکر می‌کنند تا این‌که کارگزار خود راضی نگه دارند.

ارسال نظر
captcha