مقوله نشاط سیاسی که هدف از نگارش این نوشتار بوده است از اهمیت استراتژیکی برخوردار است به خصوص در جوامعی که ساختار حاکمیتی آن بر پایه رای و نظر مردم استوار شده است. همانند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
گروه اجتماعی فرهنگ سدید - مصطفی دولت آبادی: اصولا هر جامعه‌ای برای پیشبرد اهدافش نیازمند سلامت جسم و روان عمومی شهروندان خود است که سلامت جسم مربوط به حوزه بهداشت، درمان و علوم پزشکی بوده، اما سلامت روح و روان جامعه به بخش‌های مختلف و مولفه‌های گوناگونی بستگی دارد.

یکی از مهمترین مصادیق سلامت روح و روان یک جامعه، مقوطه نشاط اجتماعی است. جامعه‌ای که نشاط و شادابی نداشته باشد خود به خود از حرکت در تمام زمینه‌ها و از پیشرفت‌ها باز می‌ایستد. نشاط و شادابی یک جامعه، عامل اصلی کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون بیماری‌های روانی، افسردگی، خودکشی، طلاق، اعتیاد به مواد مخدر و انواع دیگر بزهکاری‌های اجتماعی است.

علاوه بر اینکه نشاط اجتماعی مانع از بروز آسیب می‌شود و عاملی بازدارنه در مقابل آسیب‌های اجتماعی است، وجودش در جامعه می‌تواند به عنوان موتور محرک هم عمل کند.

از دیگر عوامل مأثر در سلامت روح و روان جامعه می‌توان به نشاط فرهنگی اشاره کرد که در پیشبرد اهداف فرهنگی و رشد فرهنگی جامعه نظیر ترویج فرهنگ کتابخوانی، مطالعه و... تأثیرگذار است و یا نشاط اقتصادی که در سلامت جامعه نقش مستقیمی بر رشد اقتصادی کشور و توسعه اشتغال مولد دارد.

در این بین مقوله نشاط سیاسی که هدف از نگارش این نوشتار بوده است نیز از اهمیت استراتژیکی برخوردار است به خصوص در جوامعی که ساختار حاکمیتی آن بر پایه رای و نظر مردم استوار شده است. همانند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

نشاط سیاسی همان "تاکید بر حضور در صحنه امت و میزان رای ملت" است که همواره مورد تاکید بیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) بوده و این سیر توسط مقام معظم رهبری نیز ادامه یافته است. با همین نشاط سیاسی نسل گذشته ما و پدران و مادران ما به پرچمداری خمینی کبیر، نظام طاغوتی شاهنشاهی را سرنگون و طلیعه فجر را در بهمن ۵۷ به ظهور رساندند.

با همین نشاط سیاسی رزمندگان اسلام و ملت غیور ایران در هشت سال جنگ تحمیلی مقاومت جانانه و تاریخی از خود نشان داده و هزارن شهید تقدیم تاریخ این مرز و بوم کردند. در واقع نشاط سیاسی رمز ماندگاری جامعه در برابر تهدیدات سخت و نرم دشمنان قسم خورده این ملت است.

در طول سه دهه رهبری و زعامت مقام معظم رهبری نیز معظم له با تاکیدات مکرر بر مصادیق مختلف نشاط سیاسی، چون لزوم حضور حداکثری در انتخابات‌های ادوار مختلف، حمایت از تمام دولت‌هایی که با رای مردم سرکار آمدند، صیانت از رای ملت در سال ۸۸، تاکید بر بصیرت افزایی، تاکید بر حفظ نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها مانند دیدار‌های مرتب با دانشجویان و اساتید و نخبگان علمی دانشگاهی و تاکید بر اجرا و استمرار کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها همواره بر حفظ نشاط سیاسی جامعه تاکید داشتند و این رمز عبور ملت از فتنه‌های مختلف تا به امروز بوده است.
ارسال نظر
captcha