چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی در حالی پایان یافت که ۱۰ هزار بازدید کننده و ۸۶ غرفه دار در آن حضور داشتند. در گفت‌وگو با تولیدکنندگان به مشکلاتی از قبیل نداشتن اتحادیه تولید کننده اسباب بازی، تاخیر در ثبت برند، برخورد غیر فرهنگی با کالای فرهنگی برخوردیم.
گروه اجتماعی فرهنگ سدید - عباد محمدی: چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی در حالی برگزار شد که تفاوت‌های ماهوی و شکلی با دوره‌های قبل داشت؛ در حقیقت این اولین نمایشگاهی بود که به صورت تخصصی به موضوع اسباب بازی ملی پرداخت و در آن ساختار تخصصی نمایشگاه از مجموعه خرید، بازی کودکان و غرفه‌های متفرقه جدا شده بود.
افرادی، چون سردار نقدی معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، بطحایی وزیر آموزش و پرورش، برخی از نمایندگان مجلس، فعالان فرهنگی اجتماعی، بازیگران و کارشناسان حوزه کودک و نوجوان در این جشنواره حضور داشتند.
طبق آمار اعلام شده حدود ۱۰ هزار نفر از چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی دیدن کردند و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ۸۶ تولید کننده اسباب بازی در این جشنواره حضور داشتند و ۱۳۰۰ نوع اسباب بازی ایرانی هم به نمایش در آمد.
مشکلاتی از قبیل نداشتن اتحادیه تولید کننده اسباب بازی، تاخیر در ثبت برند، برخورد غیر فرهنگی با کالای فرهنگی و... از جمله مشکلات پیش روی تولید کنندگان اسباب بازی است. در همین رابطه «فرهنگ سدید» با مسئولان برگزاری این جشنواره و تولید کنندگان اسباب بازی گفت‌وگو‌هایی داشته است که در ادامه می‌آید:
 

کارآفرین ایرانی، اولین تولید کننده پازل‌های سه بعُدی چوبی/ اسباب بازی ایرانی، فرهنگ غنی ایران را به درون خانه‌ها وارد می‌کند/ صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد!
 
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
محمد طاهر کریمی تولید کننده اسباب بازی و مدیر فروش موسسه میراث و فرهنگ تمدن پارس درباره اسباب بازی‌های تولید شده توسط این موسسه در گفت‌وگو با «فرهنگ سدید» گفت: این موسسه تولید کننده پازل‌های سه بُعدی بنا‌های تاریخی ایرانی-اسلامی است که اولین تولید کننده پازل‌های سه بعُدی چوبی نیز محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: محصولات برش خورده به صورت پازل به همراه دفترچه راهنمای سه زبانه (فارسی، عربی و انگلیسی) در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد.
کریمی تصریح کرد: این موسسه تقریبا نماد و المان اکثر شهر‌های ایران را به صورت پازل طراحی و تولید کرده و در حقیقت با این کار فرهنگ غنی ایران را به درون خانه‌ها وارد کرده است.
وی با اشاره به استقبال مردم از این تولیدات گفت: این محصولات در حوزه گردشگری جذابیت ویژه‌ای دارد و توریست‌ها از این تولیدات استقبال ویژه‌ای می‌کنند.
این تولید کننده اسباب بازی مشکلات حوزه تولیدات اسباب بازی را تشریح کرد و گفت: در دنیا این محصول را به عنوان محصول کمک آموزشی می‌شناسند و در مدارس خود آموزش می‌دهند، اما علیرغم پیگیری‌های فراوان این موسسه هنوز نتوانسته مجوز این محصول را به عنوان یک محصول کمک آموزشی دریافت کند. این پازل‌ها در دروس ریاضی، هندسه کاربرد فراوانی دارد.
وی افزود: مشکل دیگر اینکه صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد و هر تولید کننده از مرجعی برای فعالیت خود مجوز دریافت می‌کند به عنوان نمونه یک تولید کننده از وزارت ارشاد و دیگری از وزارت صنعت و معدن و تجارت مجوز دریافت کرده است. در واقع اتحادیه مستقلی برای صنعت اسباب بازی وجود ندارد.
کریمی ادامه داد: در حال حاضر به اسباب بازی با یک دید فرهنگی نگاه می‌کنند، اما زمان اخذ مالیات تولیدکننده اسباب بازی در حوزه پلاستیک سازی و یا قطعه سازی تعریف می‌شود؛ لازم است همان گونه که با دیگر تولیدات فرهنگی رفتار می‌شود با اسباب بازی نیز همان گونه رفتار شود.
وی درباره محصولات تولید شده و برنامه پیش رو برای تولیدات اسباب بازی گفت: این موسسه تا کنون ۶۰ محصول تولید کرده است که قیمت محصولات بین ۱۵ هزار تومان تا ۱۰۰ هزارتومان است و این موسسه درنظر دارد که در آینده به سمت تولید پازل سه بعدی مناطق جنگی پیش برود و المان‌های این مناطق را تولید کند، اما هنوز ارتباط لازم در این حوزه برقرار نشده است.
 
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
 
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
تولیدات ایرانی: سقانه خانه اسماعیل طلا مشهد، مقبره کورش و کلیسای وانک اصفهان، مسجد جمکران
 
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
تولیدات اسلامی: جنت البقیع، کهف العباس نسارا، زیگورات اور (محل تولد حضرت ابراهیم (ع) در عراق)

 

یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است
 
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
مطهره رضوانی، مدیر مجموعه طراحی و تولید «بومزی» و تولید کننده اسباب بازی نیز درباره ویژگی‌های اسباب بازی ایرانی و نکات رعایت شده در این اسباب بازی‌ها به «فرهنگ سدید» گفت: قبل از شروع به کار در این حوزه، دغدغه فعالیت در حوزه کودک و نوجوان وجود داشت که این مجموعه دو هدف را در این عرصه پیگیری کرد.
وی ادامه داد: هدف اول رفع خلا بازی‌های تقویت کننده مهارت است، زیرا بیشتر اسباب بازی‌ها تنها جنبه سرگرمی دارند. دومین هدف ایجاد ایمنی در اسباب بازی‌های داخلی است به نحوی که علاوه بر جذابیت بصری دارای استانداردها و ایمنی های لازم نیز باشد.
رضوانی تصریح کرد: از این رو تولید محصولات با رویکرد مهارت محور و کیفیت بالا آغاز کردیم و برای این منظور از روانشناسان مشورت گرفتیم و بر روی بازی‌ها تست محصول گذاشتیم؛ تولیدات این شرکت به صورتی انجام می‌شود که به محیط زیست آسیب نرساند. بیشترین کاربرد اسباب بازی‌ها برای مهد‌ها و خانه‌های بازی است.
این تولید کننده اسباب بازی دربازه ویژگی‌های متفاوت این اسباب بازی‌ها گفت:در ساخت اسباب بازی به نکاتی همچون هماهنگی چشم و دست، دست ورزی، تقویت سه انگشت نوشتاری، تقویت‌های حواس، آموزش حل مساله، تقویت مهارت چینه و چینش، حرکت‌های دورانی و... توجه ویژه‌ای شده است به نحوی که می‌توان برای این وسیله یک کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی تعریف کرد. الگو سازی از دیگر ویژگی‌های اسباب بازی است.
وی در پایان گفت: این محصولات از چوب ساخته شده است که دارای ماندگاری بسیار بالایی است و در دنیا محصولات چوبی دارای استاندارد‌های لازم هستند و نسبت به دیگر محصولات ایمنی بیشتری نیز دارند.
 
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
 


ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / گاهی اوقات تاخیر در ثبت برند موجب می‌شود مشابه آن در خارج از کشور ساخته شده و وارد ایران شده است
 
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
مصطفی عیوضی مدیرعامل کارخانه تولید اسباب بازی کوشا بلوکز و تولید کننده اسباب بازی درباره تولید محصولات این شرکت به «فرهنگ سدید» گفت: حدود ۴۰ سال است که این شرکت مشغول تولید اسباب بازی و محصولات کمک اموزشی است.
وی ادامه داد: هدف این کارخانه تولید اسباب بازی‌هایی است که با فرهنگی ایرانی-اسلامی مطابقت داشته باشد و در این راستا ۴۰ محصول تولید شده است. با تمهیدات انجام شده، واردات اسباب بازی سخت ترشده است و این کمکی به تولید کنندگان است.
عیوضی در خصوص مشکلات تولیدکنندگان اسباب بازی گفت: چند مشکل در این مسیر وجود دارد که اولین آن تامین سرمایه است، مشکل دوم عدم حمایت‌های لازم از سوی دولت و سازمان‌های مرتبط آن است که لازم است حمایت‌هایی همچون سهولت ارتباط با دانشگاه و انتقال تکنولوژی، تسریع در ثبت طرح، واردات لوازم جدید بدون پرداخت عوارض گمرکی، از اسباب بازی ساز‌ها داشته با شند.
وی ادامه داد: اکنون برای ثبت یک برند و محصول ۶ ماه زمان لازم است در صورتی که این زمان در کشوری مانند نروژ ۷۲ ساعت است. گاهی اوقات طرح اسباب بازی در ایران داده شده است، اما چون فرایندثبت آن زمان بر است مشابه آن در خارج از کشور ساخته شده و وارد ایران شده است.
این تولید کننده اسباب بازی درپایان گفت: سردار نقدی از غرفه ما بازدید داشتند که در این بازدید بر لزوم صادرات فرهنگ توسط اسب بازی تاکید کردند. در این زمینه این شرکت آماده اجرایی ساختن این ایده است، اما در این مسیر لازم است تا حمایت شود، حمایت صرفا مالی نیست بلکه حمایت‌های به حمایت‌های دیگری که در این زمینه وجود دارد نیاز داریم.
 

ورود بخش خصوصی موجب رونق دوباره جشنواره ملی اسباب بازی شد/ اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ انجمن اسباب بازی ۱۱۰ عضو دارد
 
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
جاوید مقدمی عضو هیئت مدیره و مدیر دپارتمان آموزشی انجمن تولید کنندگان اسباب بازی ایران هم در گفت‌وگو با «فرهنگ سدید» درباره ویژگی‌های چهارمین جشنواره اسباب بازی اظهار داشت: برای اولین بار است که نمایشگاه اسباب بازی به این صورت برگزار می‌شود. در واقع این یک نمایشگاه کاملا تخصصی است و بازدید گنندگان آن طراحان، فروشندگان، تولید کنندگان، مربیان هستند.
وی ادامه داد: این جشنواره از نمایشگاه، فروشگاه و کارگاه‌های علمی تشکیل شده است که با ورود انجمن اسباب بازی، امسال شکل و محتوای این جشنواره تغییر کرده است و این به علت ورود بخش خصوصی به این نمایشگاه است.
مقدمی درباره عدم وجود صنف تولید کننده اسباب بازی گفت: مطالبه‌ای که انجمن از مجموعه‌های نظارتی و متولی امر در حوزه اسباب بازی مانند نمایندگان مجلس، وزیر آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و... دارد؛ لزوم ارائه طرحی به مجلس در خصوص اسباب بازی است. لازم است در این طرح اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی تلقی شود.
وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر با اسباب بازی که محصول کاملا فرهنگی است برخوردی کاملا غیر فرهنگی می‌شود؛ یعنی تولید کنندگان باید مثل صنف پلاستیک مالیات دهند، ولی در بررسی‌های وزارت ارشاد ایراد فرهنگی به آن گرفته می‌شود.
عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان اسباب بازی تصریح کرد: زمانی که اسباب بازی به عنوان محصول فرهنگی معرفی شود، موانعی این صنعت برطرف می‌شوند و اگر این اتفاق رخ دهد ظرف ۵ سال ایران می‌تواند در منطقه به تولید کننده بزرگ اسباب بازی مبدل شود.
وی با اشاره به نمونه‌ای بارز مشکلات تولید کننده اسباب بازی گفت: در حال حاضر خرید گرانول (ماده خام تولیدات اسباب بازی) وارداتی از چین ارزان‌تر از ایران است در صورتی که این محصول در ایران تولید شده است. یعنی محصول ایرانی که از چین وارد می‌شود از خود ایران ارزان‌تر است.
این کارشناس حوزه اسباب بازی تصریح کرد: در حال حاضر اسباب بازی محل رخنه فرهنگی شده است و اگر نتوانیم این رخنه را با تولیدات داخلی پر کنیم کشور‌های دیگر این کار را برای ما انجام می‌دهند.
مقدمی در پایان اظهارات خود گفت: ابتدا لازم است طرح سازماندهی بازار تولید و عرضه اسباب بازی در مجلس ارائه و توصیب شود و این محصول به عنوان یک محصول فرهنگی ثبت شود تا تولید در این حوزه رونق بگیرد. زمانی که اسباب بازی یک محصول فرهنگی شناخته شد راحت‌تر به مدارس راه پیدا می‌کند و می‌تواند سبک زندگی اسلامی ایرانی را معرفی کند. برای این منظور از اسفندماه سال جاری انجمن تولید کنندگان اسباب بازی راه اندازی شده است و تاکنون ۱۱۰ عضو جذب کرده است که این تعداد در نوع خود رکورد بسیار خوبی است.
 

جشنواره چهارم اصلا کالای غیر ایرانی ندارد/ دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
 
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
قاسم سلیمانی مدیر کل آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون فکری و پروشی کودکان و نوجوانان نیز درباره تفاوت‌های چهارمین جشنواره اسباب بازی‌های ایرانی به «فرهنگ سدید» گفت: با توجه به اینکه چهارمین دوره جشنواره ملی اسباب بازی برگزار شده و بر اساس نظر سنجی‌های دوره‌های گذشته، امسال چند تفاوت در این جشنواره وجود داشت.
وی ادامه داد: تفاوت مهم و ویژه این دوره از جشنواره حمایت از تولید ملی بر اساس توصیه مقام معظم رهبری است به صورتی که در این دوره از جشنواره هیچ کالای غیر ملی دیده نمی‌شود. در کنار جشنواره اسباب بازی، مربیان کانون نیز حضور دارند که این تلفیق بخش خصوصی و بخش‌های دولتی است.
این کارشناس حوزه کودک و نوجوان افزود: فضای نمایشگاه از حالت صرفا ارائه محصول خارج شده و فروشگاه از غرفه‌ها جدا شده است، تا هم محصولات به طراحان، تولید کنندگان، فروشندگان و خانواده‌ها ارائه شود و هم بتوان کالای ایرانی خرید کرد.
مدیر کل آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون در خصوص استقبال عموم از این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه ۸۶ تولید کننده حضور دارند که ارائه خدمات می‌دهند. در این جشنواره نوع نگاه تولید کنندگان متفاوت بود و لازم است برای توسعه این جشنواره، وارد کننده‌ها نیز به این جشنواره بکشیم تا برخی از واردات که مشابه داخلی دارد از سبد واردات حذف شود و در توزیع کالای ایرانی نیز موفق‌تر عمل کنیم.
سلیمانی در پایان گفت: برنامه ریزی شده تا دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی شود که تحقق این امر می‌تواند شرایط بهتری را برای سال آینده فراهم کند. به تمام کسانی که نتوانستند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند می‌گوییم که می‌توان به تولید ایرانی اعتماد کرد، حمایت کرد و در این مسیر می‌توانیم اتفاقات بهتری رقم بزنیم.
 
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
پای درد و دل تولید کنندگان اسباب بازی/ کریمی: صنعت اسباب بازی متولی اعطای مجوز ندارد! / رضوانی: یک اسباب بازی مجموعه‌ای از کتاب ۶۰ صفحه‌ای رویکرد راونشناختی را در خود جای داده است/ عیوضی: ثبت یک برند و محصول اسباب بازی ۶ ماه طول می‌کشد! / مقدمی: اسباب بازی به عنوان یک کالای فرهنگی ثبت شود/ سلیمانی: دبیرخانه دائمی جشنواره اسباب بازی هم راه اندازی می‌شود
Iran (Islamic Republic of)
صابر
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
با سلام و تشکر از دست اندرکاران جشنواره که انصافا امسال تحولات خوبی در برگزاری جشنواره اتفاق افتاده بود و تشکر از عزیزان معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه بویژه سردار نقدی عزیز که از نمایشگاه اسباب بازی بازدید کرده اند
ارسال نظر
captcha