ذوالفقار طلب در سی و دومین نشست شنبه های انقلاب:
مشاور دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: انقلاب اسلامی توجه شایانی نسبت به ادبیات اقوام داشته است و توانسته است برای پاسخ به نیازهای فرهنگی و مذهبی اقوام و مذاهب رشته هایی در دانشگاه ها برای آنها ایجاد کند مانند رشته ادبیات کردی در استان کردستان.

به گزارش فرهنگ سدید، دکتر مصطفی ذوالفقار طلب مشاور دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی در سی و دومین نشست شنبه های انقلاب که با موضوع «وحدت مذاهب اسلامی» با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه به همت جنبش مردمی چهل سال انقلاب اسلامی در دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در امور اهل سنت برگزار شد، طی سخنانی، اظهار داشت: جامعه‌ای که تمدن گرا باشد جامعه توسعه یافته است و در این گونه جوامع، تمدن‌های مختلف با هم تعامل مثبت و زندگی مسالمت آمیز دارند.

وی با بیان این که جامعه ایرانی دارای فرهنگ ترکیبی است ادامه داد: جامعه ایرانی ترکیبی از فرهنگ ایرانی- اسلامی است که سرزمین ایران پیش از ورود اسلام دارای تمدن کهن بوده که پس از ورود اسلام این تمدن از آن بهره مند شد و این طور می توان گفت که دین مبین اسلام در تمدن ایرانی به طور مثبت و موثر ظاهر شده است

دوالفقار طلب تاکید کرد: انقلاب در بعد آموزش و پژوهش دستاوردهایی داشته و دارد مثلا  تعداد قابل ملاحظه ای دانشگاه در مناطق قومی و مذهبی مانند آذربایجان غربی، کردستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و گلستان تاسیس کرد.

وی اضافه کرد: 2792 واحد دانشگاهی در سراسر کشور داریم که حدود 403 واحد آن به مناطق سنی نشین و مناطق دارای ترکیب مذهبی اختصاص دارد.

مشاور رئیس جمهور افزود: 152 نشریه و رسانه بنابر آمار وزارت ارشاد با مدیر مسئولی اهل سنت که شاید بعضی از آن ها آنچنان فعال نباشند اما در حدود 100 نفر از ناشران اهل سنت فعال هستند.

وی ادامه داد: 80 هزار و 452 عضو هیأت علمی در دانشگاههای ایران حاضر هستند که از سال 89 تا 97 یعنی ظرف 8 سال اخیر از 35 هزار و 612 استاد جذب شده در دانشگاهها 274 نفر از آنان اهل سنت هستند. البته اگر این آمار را از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به طور فرضی در نظر بگیریم اعضای هیات علمی اهل سنت دانشگاههای دولتی و آزاد در ایران در حد یک محاسبه خوشبینانه شاید به 1270 نفر برسد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی توجه شایانی نسبت به ادبیات اقوام داشته است و توانسته است برای پاسخ به نیازهای فرهنگی و مذهبی اقوام و مذاهب رشته هایی در دانشگاه ها برای آنها ایجاد کند مانند رشته ادبیات کردی در استان کردستان.

وی ادامه داد: رشته فقه شافعی در دانشگاه تهران سابقه بیش از نیم قرن دارد ولی پس از انقلاب اسلامی، رشته های مذاهب اهل سنت حتی در سطح عنوان دانشگاه تاسیس شدند.

مشاور رئیس جمهور در پایان سخنان خود گفت: با پیگیری‌های دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی، ابلاغیه‌ای از سوی دولت مبنی بر ضرورت استفاده از افراد شایسته اهل سنت در پست‌ها و مناصب مدیریتی صادر شد.

ارسال نظر
captcha