امام جمعه گنبد کاووس گفت: قبل از انقلاب اهل سنت از امکاناتی برخوردار نبودند اما بعد از انقلاب اسلامی خدمات بسیاری به اهل سنت ارائه شد که یکی از آنها آزادی و امکان تاسیس احزاب سیاسی و صنفی بود.

به گزارش فرهنگ سدید، آخوند عبدالباسط نوری زاد امام جمعه گنبد کاووس و قاضی دادگستری استان گلستان در سی و دومین نشست شنبه های انقلاب که با موضوع «وحدت مذاهب اسلامی» با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه به همت جنبش مردمی چهل سال انقلاب اسلامی در دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در امور اهل سنت برگزار شد، طی سخنانی اظهارداشت: اساس دین اسلام بر مبنای توحید به معنای یکتاپرستی است که این مهم وحدت کلمه و اخوت میان مسلمانان را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: آرزوی دیرینه تمامی مسلمانان ایجاد یک حکومت اسلامی بوده است و امروز انقلاب اسلامی این آرزو را محقق کرده است لذا از این جهت خداوند را شاکریم که انقلاب، کشور و قوانین ما را اسلامی کرده است.

نوری زاد گفت: پیامبر(ص) در اواخر عمر شریف خود در روایتی فرمودند که به خداوند ایمان بیاورید و به یکتاپرستی معتقد باشید و میان خود اختلاف نداشته باشید و از ولی امر خود اطاعت و پیروی کنید که در این صورت عزت دینا و آخرت نصیب شما خواهد شد.

امام جمعه گنبد کاووس افزود: خداوند نعمت اسلام و انقلاب را به ما اعطا کرد تا در جهت پیشبرد اهداف دین مبین اسلام بتوانیم گامی برداریم.

وی با اشاره به اینکه خدمات انقلاب اسلامی به جامعه اهل سنت قابل شمارش نیست، افزود: قبل از انقلاب اهل سنت از امکاناتی برخوردار نبودند اما بعد از انقلاب اسلامی خدمات بسیاری به اهل سنت ارائه شد که یکی از آنها آزادی و امکان تاسیس احزاب سیاسی و صنفی بود تا آنان نیز بتوانند برای جامعه مسلمین مفید باشند.

نوری زاد اضافه کرد: در دانشگاه های گنبد کاووس تدریس زبان عربی و ادبیات عرب به عنوان چند واحد درسی انجام می شود که این امر بسیار با برکت است که موجب شده جوانان اهل سنت ترکمن بتوانند در عرصه سیاسی کشور نیز حضور یابند و در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی سهمی ایفا کنند.

امام جمعه گنبد کاووس تصریح کرد: براساس اصل 64 قانون اساسی اهل نست نیز می توانند همچون دیگر هموطنان برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی کاندید شوند که در حال حاضر 20 نماینده اهل سنت در مجلس حضور دارد که از 7 نماینده مجلس استان گلستان نیز 3 نفر آنان اهل سنت است و این یکی از نعمت های انقلاب اسلامی است.

وی اضافه کرد: براساس ماده 3 و 8 قانون اساسی اهل سنت در صورت برخورداری از شرایط امکان حضور در مجلس خبرگان و مشارکت در امر انتخاب رهبر جامعه اسلامی را نیز دارند و امروز چند تن از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری اهل تسنن هستند.

نوری زاد ادامه داد: یکی از خدمات انقلاب اسلامی برپایی شوراهای حل اختلاف در هر منطقه است تا در کنار محاکم قضایی برای حل و فصل موضوعات اختلافی تصمیم گیری کنند که در مناطق سنی نشین، 90 درصد شوراهای حل اختلاف متشکل از معتمدین و افراد با سواد اهل سنت واجد شرایط است.

قاضی دادگستری استان گلستان گفت: در بسیاری از محاکم قضایی کشور دارای قاضی اهل سنت است که حتی این افراد موارد اختلافی شیعیان را قضاوت می کنند و در موضوعات احوال شخصی مانند طلاق، نفقه، ارث و ... براساس قانون اساسی طبق احکام هر مذهب تصمیم گیری می شود و اگر قاضی متناسب در منطقه وجود نداشته باشد، قاضی از شورای افتاء نظرخواهی می کند و بعد رای صادر می کند.

وی تصریح کرد: دشمن همواره تلاش کرده است تا میان مردم و حاکمیت فاصله ایجاد کند و در این راستا برنامه ریزی بسیاری برروی مناطقه اهل سنت داشته است اما با همت مسئولین و تلاش مردم اهل تسنن تاکنون دشمن ناکام مانده و ناامید شده است.

نوری زاد با اشاره به خدمات رسانه ملی به اهل تسنن گفت: استان گلستان به عنوان یک منطقه مرزی دارای پیروان اهل تسنن بسیاری است که در اردوی و تلویزیونی استانی همچون برادران اهل تشیع امکان ترویج و تبلیغ احکام دینی برای ما نیز وجود دارد و به ویژه در ماه رمضان اجرای این برنامه ها با استقبال مردم مواجه می شود و در این زمینه رسانه ملی همکاری بسیاری خوبی با اهل سنت دارد.

قاضی دادگستری استان گلستان تصریح کرد: امروزه فرمانداران، رئیس ادارات و حتی رئیس بانک اهل سنت در کشور مشغول فعالیت است و این ها به برکت انقلاب اسلامی محقق شده استکه قبل از انقلاب به هیچ عنوان وجود نداشت اما دشمن تلاش دارد تا این خدمات را نادیده بگیرد و همه این ها را مدیون نظام و انقلاب اسلامی هستیم زیرا ما را بیدار کرد.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی دین را برای ما تجدید کرد و امام خمینی(ره) را می توان مجدد دین نامید زیرا ما را بیدار کردند و امیدواریم ان شاء الله این برادری و کنار یکدیگر بودن را ادامه دهیم تا اهداف انقلاب اسلامی بیش از پیش محقق شود.

ارسال نظر
captcha