عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت گفت: قبل از انقلاب اسلامی 3 هزار طلبه اهل سنت در کشور مشغول تحصیل بود اما امروز 12 هزار طلبه اهل سنت مشغول تحصیل است و هیچ سدی در برابر تحصیل آنان وجود ندارد

به گزارش فرهنگ سدید، ماموستا محمد امین راستی عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت و امام جمعه موقت سنندج در سی و دومین نشست شنبه های انقلاب که با موضوع «وحدت مذاهب اسلامی» با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه به همت جنبش مردمی چهل سال انقلاب اسلامی در دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در امور اهل سنت برگزار شد، با طرح این سوال که حق چیست و منشاء آن از کجاست؟ اظهارداشت: منشاء حق در اسلام اراده خداوند است یعنی تنها خدا به انسان حق می‌دهد نه دیگری، در حالی که در دیگر مکاتب غیراسلامی، حق را ناشی از اراده انسان توصیف می کنند به طوری که در بررسی های دقیق نیز خواهیم دید همین تعریف از حق نیز به اراده خداوند باز می‌گردد.

وی اضافه کرد: قانون الهی جامع ترین و کامل ترین قانون بشری است و جمهوری اسلامی نیز قوانین خود اعم از قانون اساسی، قانون مدنی، قانون مجازات اسلامی و شیوه رسیدگی به این قوانین را از شریعت اسلامی گرفته است به نوعی که حتی یک ماده قانونی مخالف اسلام در قوانین اساسی ایران وجود ندارد لذا زمانی که این نظام قانونش را از اسلام دریافت کرده است حق دیگران را رعایت خواهد کرد.

راستی ادامه داد: در اصل 19 و 20 قانون اساسی به حقوق اسلام پرداخته شده است، به طوری که تمام مذاهب براساس این قانون از حقوق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار شده اند و در اصل 12 قانون اساسی نیز مراعات احوالات شخصیت مدنظر قرار گرفته است که براین اساس اختلافاتی در اصل طلاق، نفقه، وصیت، میراث و ... مورد قضاوت قرار می گیرد که این احوالات براساس قانون اساسی ایران، مطابق مذهب مبتوع هر فرد قضاوت می شود و برای بررسی موضوع نیز قاضی متناسب تعیین می شود.

عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی برای رفع دغدغه معیشت طلاب اهل سنت، حوزه های علمیه را تاسیس کرده است و مرکز خدمات حوزه نیز طلاب اهل سنت را تحت پوشش قرار می دهد و تامین بیمه عمر، بیمه تکمیلی، اهدای تسهیلات از قبیل وام ازدواج، اهدای بن معیشت و همچنین تجهیز مدارس به رایانه و تجهیز کتابخانه و پرداخت شهریه اساتید و طلاب را برای آنان در دستور کار دارد.

وی اضافه کرد: شهریه برنامه ریزی شده برای پرداخت به طلاب اهل سنت اگر از شهریه طلاب شیعه بیشتر نباشد از آنان کمتر نیست و محصلین اهل سنت نیز برای ادامه تحصیل همچون طلاب هستند و با امکانات فراهم شده این افراد می توانند به راحتی از سطح مقدماتی تا دکتری را تحصیل کنند.

راستی افزود: قبل از انقلاب اسلامی 3 هزار طلبه اهل سنت در کشور مشغول تحصیل بود اما امروز 12 هزار طلبه اهل سنت مشغول تحصیل است و هیچ سدی در برابر تحصیل آنان وجود ندارد و برای این امر نیز مدارس علمیه اهل سنت از 100 مدرسه قبل از انقلاب به 358 مدرسه رسیده است که نشان از اهتمام جمهوری اسلامی برای ایجاد بستر جهت تحصیل طلاب اهل نست است.

امام جمعه موقت سنندج با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در تقریب مذاهب گفت: ریشه اهل سنت و تشیع از کجاست؟ اختلاف های آنان ناشی از چیست؟ واقعیت این است که منابع اهل سنت و تشیع هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد و ادله آنها از قرآن کریم، سنت پیامبر(ص) و اجماع است.

وی ادامه داد: اختلاف شیعه و سنی برروی مسائل فرعی و ظنی است و این اختلافات نیز بد نیست و مایه خیر و برکت است اما این اختلافات به هیچ وجه بر روی مسائل اصولی نیست، اهل سنت و شیعه یکی هستند زیرا در قرآن کریم نیز داریم که إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ.

راستی گفت: قبل از انقلاب اسلامی نماز جمعه و نماز اعیاد برای اهل سنت به طور رسمی برگزار نمی شد اما پس از انقلاب این برنامه ها به صورت رسمی در کشور برگزار می شود و تعداد مساجد اهل سنت نیز بعد از انقلاب رشد چشمگیر داشته است و از 4 هزار مسجد به 17 هزار مسجد رسیده است و این برکت انقلاب اسلامی است که براساس دین اسلام، حق را از اراده خداوند گرفته و به ما داده است.

ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

حضور فعال آیت‌الله میانجی درعرصه اجتماع

شاخص‌های دینداری جامعه ایران به کدام سمت و سو می‌رود؟

حکومتی که طعم عدالت را به همه چشاند

«تسنیم»؛ مبسوط‌ترین شرح و تفسیر قرآن در جهان اسلام

پیشنهادهای صدام برای توافق با ایران!

توهین به مقدسات در اروپا یک تاریخ است

حکم قرآن درباره مجازات مفسدان و محاربان اقتصادی

تأثیر لباس بر روح و روان انسان

هیأت‌ها میان‌دار زیارت اربعین در کشور می‌شوند

کعب الاحبار یهودی و توجیه سرمایه داری اسلامی!

چگونه امام حسین (ع) را یاری کنیم؟

سنت‌های تغییرناپذیر الهی

اربعین می‌توانیم به کربلا برویم؟

سجده، نزدیک‌ترین راه تقرب به خدا

قومی در الجزایر که از بازماندگان و نوادگان حضرت نوح (ع) هستند

موضع فرزندان زبیر در قیام امام حسین (ع) چه بود؟

چرا امامان جماعت، هیأت‌ها را از مساجد بیرون می‌کنند؟

عاشورا؛ احساس مسئولیت در قبال جامعه

مخاطبان میلیونی پخش زنده هیات‌ها

شبیه خوانی در میدان انقلاب

گزیده خطبه امام حسین (ع) در منا

سیره امام سجاد (ع) در کلام آیت‌الله بهجت

فهم اربعین در چارچوب مفهوم اجتماعی

فروکاست مفهوم مواسات از مسئولیت به لطف

عزاداری مجازی و میلیونی ایرانیان

الگوی اجتماعی نظام هیأت

چرا قیام امام حسین (ع) حرکتی انقلابی و حماسی است؟

چرا صحیفه سجادیه بخوانیم؟

بررسی موضوع لعن در زیارت عاشورا

خوانش علمی از حادثه عاشورا ایجاد کنیم