سی و دومین نشست شنبه های انقلاب با موضوع «وحدت مذاهب اسلامی» با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه صبح امروز در دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در امور اهل سنت برگزار شد.

به گزارش فرهنگ سدید، سی و دومین نشست شنبه های انقلاب صبح امروز با موضوع «وحدت مذاهب اسلامی» با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه به همت جنبش مردمی چهل سال انقلاب اسلامی در دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در امور اهل سنت برگزار شد.

در این مراسم، اساتید و صاحب نظرانی، چون آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام  دکتر محمد حسن زمانی دبیر کنگره بین المللی مقابله با خطر اندیشه های تکفیری و مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور، ماموستا محمد امین راستی عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت و امام جمعه موقت سنندج، آخوند عبدالباسط  نوری زاد امام جمعه گنبد کاووس و قاضی دادگستری استان گلستان، شیخ خلیل افرا عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت و رئیس شورای افتاء و روحانیت اهل سنت استان بوشهر و امام جمعه موقت کنگان، خانم حمیرا ریگی فرماندار شهرستان قصرقند استان سیستان و بلوچستان، حسین اکبری معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، مولوی اسحاق مدنی استاد برجسته حوزه و دانشگاه و عضو شورای عالی مجمع التقریب و مشاور اسبق امور اهل سنت ریاست جمهوری، دکتر مصطفی ذوالفقار طلب مشاور دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، حجت الاسلام کاظم لطفیان دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی و دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور و جمع دیگری از کارشناسان و نخبگان، دستاوردهای چهل سال انقلاب اسلامی در این حوزه را را بیان کردند.

آیت الله اراکی: تشکیل امت واحده و برقراری وحدت میان مسلمانان شرعا و قانونا تکلیف است/ زمانی: جمهوری اسلامی، اولین دولت پس از صدر اسلام است که پرچم وحدت را برافراشته است / اکبری:انقلاب اسلامی با شعار وحدت از حضور مذاهب در کشور دفاع می کند/ لطفیان: مهمترین دستاورد و ثمره انقلاب اسلامی، احیای و بازیابی هویت اسلامی

انقلاب نمونه تحسین برانگیزی از وحدت را به جهان ارائه کرده است/ هویت و اسلامیت یک جامعه اسلامی به وحدت بستگی دارد/ تشکیل امت واحده و برقراری وحدت میان مسلمانان شرعا و قانونا تکلیف است/پول شیعه انگلیسی و اسلامی آمریکایی را عربستان برای تفرقه افکنی تامین می‌کند

آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ابتدای این نشست طی سخنرانی که به صورت ویدئویی پخش شد، اظهارداشت: وحدت در جهان اسلام  از بنیادی ترین اصولی است که هم در قرآن کریم و هم در روایات پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) فراوان مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم پیرامون وحدت مسلمین تصریح کرد: در آیات قرآن کریم داریم : « إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ؛ اين است امت شما كه امتى يگانه است، و منم پروردگار شما، پس مرا بپرستيد.» یا در آیه ای دیگر داریم : « إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ  إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَفْعَلُونَ؛ آنان که دین را پراکنده نمودند و (در آن) فرقه فرقه شدند (چشم از آنها بپوش) چنین کسان به کار تو نیایند، (و از دست آنها غمگین مباش که مجازات) کار آنها با خداست و بعد از این به آنچه می‌کردند آگاهشان می‌گرداند. » که در این آیات اشاره شده است که هویت و اسلامیت یک جامعه اسلامی به وحدت بستگی دارد و تفرقه، هویت جامعه را نابود می کند لذا وحدت در میان امت اسلامی اهمیت فوق العاده ای دارد.

اراکی اضافه کرد: پیامبر(ص) در روایتی ضمن آن که اهل بیت(ع) را به عنوان محور وحدت معرفی می کنند، می فرمایند که گریز از وحدت و تفرقه افکنی میان مسلمین موجب پاره پاره شدن آنان می شود و افرادی که تلاش می کنند این تفرقه را ایجاد کنند، حزب ابلیس هستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: حزب الله آن جماعتی است که دعوت به وحدت، انسجام، یکدلی و یکپارچگی می کند.

وی با اشاره به اینکه از آیات قرآن کریم این برداشت می شود که وحدت مسئله ای بنیادین است، افزود: یکی از اصول اصلی قانون اساسی ایران وحدت است لذا یک ماموریت مهم نظام اسلامی، تلاش برای ایجاد وحدت و تشکیل امت واحده است.

اراکی ادامه داد: تشکیل امت واحده و برقراری وحدت میان مسلمانان، هم از لحاظ شرعی و هم از لحاظ قانون های بالادستی کشور یک ضرورت و تکلیف محسوب می شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه براساس همین ضروریات، امام خمینی(ره) برروی وحدت تاکید بسیار داشتند، تصریح کرد:  امام خمینی(ره)، انقلاب را اسلامی قرار دادند و مردم را اعم از شیعه و سنی به وحدت دعوت کردند و بعد از ایشان نیز مقام معظم رهبری همین شیوه را ادامه دادند و برروی وحدت تاکید بسیار دارند و جریان های وحدت ستیز را مورد نکوهش قرار می دهند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در نکوهش جریان های وحدت ستیز افزود: ایشان آن جریان اهل سنت را که دعوت به تفرقه می کند مسلمان نمی دانند و پیرو اسلام آمریکایی معرفی می کنند و آن شیعه ای را که به تفرقه افکنی می پردازد، شیعه نمی داند و شیعه انگلیسی معرفی می کنند و این امر تشریفاتی نیست بلکه ناشی از اندیشه بنیادی برخاسته از واقعیت جامعه اسلامی و حتی یک تحلیل نیست بلکه بر مبنای شناخت دقیق از جامعه بیان شده است.

اراکی اضافه کرد: دستگاه جاسوسی انگلیس تلاش دارد با استفاده از تشکیلاتی که دارد جریان هایی را در میان جهان اسلام ایجاد کند تا برای برافروختن آتش جنگ میان شیعه و سنی تلاش کنند لذا شیعه انگلیسی را به وجود آورده است و در جریان مقابل نیز آمریکایی ها رسما اعلام کرده اند که جریان های تکفیری و گروه القاعده را آنها ایجاد کرده اند، البته پول و حمایت های مالی از این دو جریان انگلیسی و آمریکایی از سوی عربستان تامین می شود لذا جمهوری اسلامی باید هوشیار باشد و توطئه خطرناک را بشناسد که ما را در دنیا سیاه بخت و در آخرت نیز دچار فشل و عذاب الهی خواهد کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم تفرقه را به عذاب الهی تعبیر کرده است، افزود: پیامبر (ص) در روایتی می فرمایند که نبینم بعد از من شما راه کفر را در پیش بگیرید و همدیگر را تکفیر کنید و به قتل برسانید که این راه کفر و جدایی از من است.

وی گفت: انقلاب ما به این دلیل که بر گرفته از اسلام است، از آغاز بر وحدت پافشاری کرده است و خدا را شاکریم که انقلاب توانسته نمونه برجسته و تحسین برانگیزی از وحدت را به جهانیان ارائه دهد.

اراکی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: وحدت ایجاد شده در انقلاب اسلامی این ظرفیت را ایجاد کرده است که مذاهب و قومیت های مختلف کشور در مجلس شورای اسلامی، مدیریت کشور و دفاع از کیان کشور حضور داشته باشند و براین اساس نیز مذاهب و قومیت های مختلف کشور سرباز و شهید برای دفاع از کشور اهدا کرده اند تا نظام به مسیر پیشرفت خود ادامه دهد.

 

آیت الله اراکی: تشکیل امت واحده و برقراری وحدت میان مسلمانان شرعا و قانونا تکلیف است/ زمانی: جمهوری اسلامی، اولین دولت پس از صدر اسلام است که پرچم وحدت را برافراشته است

 اگر در مسئله فلسطین مسلمانان متحد بودند هیچگاه اشغال نمی شد/ اگر حضور ایران در بوسنی و هرزگوین نبود تمام مسلمانان آن کشور نابود می شدند/ انقلاب اسلامی با شعار وحدت از حضور مذاهب در کشور دفاع می کند/ عربستان با خرید تجهیزات پیشرفته 1500 میلیارد دلاری، در جنگ با یمن موفقیتی کسب نکرده است

حسین اکبری معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، کارشناس نظام بین الملل و سفیر سابق ایران در لیبی در در بخش دیگر این نشست طی سخنانی، با بیان اینکه کلمه وحدت یک کلمه ارزشمندی است اظهار داشت: امروزه علیه نظام اسلامی جنگ جهانی آغاز شده است که این جنگ در قبل از انقلاب هم علیه اسلام دیده می شد به طوری که زمان جنگ سرد بین لیبرالیسم و کمونیسم نیز این دو متحد علیه اسلام شدند.

وی ادامه داد: مسلمانان امروز باید با هم متحد باشند زیرا بسیاری از منابع طبیعی و راهبردی در کشورهای اسلامی وجود دارد که اگر متحد نباشند دشمنان به آنها رحم نخواهند کرد.

اکبری تاکید کرد: اگر در مسئله فلسطین مسلمانان با هم اتحاد داشتند، اشغال فلسطین رخ نمی داد و حتی کشورهای دیگر اسلامی دچار تجزیه نمی شدند.

این کارشناس نظام بین الملل خاطرنشان کرد: تمدن نوین اسلامی در سایه وحدت محقق خواهد شد و این که هنوز این تمدن محقق نشده است بدلیل آن است که هنوز غرب  کشورهای اسلامی تصمیم گیری می کند.

وی با بیان این که اگر مسلمانان در زیر پرچم اسلام جمع شوند دچارهیچ اختلافی مانند تکفیر و ... نمی شوند گفت: داعش نمونه عینی این مسئله است که اعتقاد دارد مسلمانان دیگر کشورها از جمله ایران و ترکیه دشمنان اول آنهاست و بعد یهودی و مسیحی را دشمن دوم می دانند.

اکبری ادامه داد: برخی جمهوری اسلامی ایران را متهم به فتنه انگیزی در منطقه می کنند اما این آمریکا و غرب است که در منطقه به دنبال ایجاد فتنه و اختلاف است.

این کارشناس نظام بین الملل بیان کرد: انقلاب اسلامی با شعار وحدت از حضور مذاهب در کشور دفاع می کند و اگر حضور ایران در بوسنی و هرزگوین نبود تمام مسلمانان آن کشور نابود می شدند.

سفیر سابق ایران در لیبی اضافه کرد: آمریکا طی 15 سالی که در عراق حضور داشت، نتوانست اختلافی بین شیعه و سنی ایجاد کند که این خود یک شکست بزرگ برای آنها به حساب می آید و اگر از مردم این کشور امروز سوال شود که چگونه از شر داعش رهایی پیدا کردید، آنها جریان مقاومت، کمک های انقلاب اسلامی و حشدالشعبی را نام می برند و نامی از ائتلاف آمریکایی و غربی نخواهند برد و حتی آنان را مسبب این دشمنی ها می نامند.

اکبری گفت: در لبنان نیز حزب الله افتخارش این است که در راستای جریان انقلاب اسلامی در حرکت است .

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امروز متاسفانه بزرگترین خریداران تجهیزات مدرن آمریکا و اروپا کشورهای عرب خلیج فارس مانند عربستان هستند که برای برقراری امنیت خویش این سلاح ها را خریدارای می کنند اما عربستان با خرید این تجهیزات پیشرفته با هزینه 1500 میلیارد دلاری در جنگ با یمن موفقیتی کسب نکرده است و در حالی که دولت این کشور سقوط کرده است، جوانان این کشور برای رهایی از استعمار 80 ساله عربستان در حال تلاش و مبارزه هستند.

ارسال نظر
captcha