دبیر کمیته «موسیقی و سرو» جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در سی و یکمین نشست شنبه‌های انقلاب، دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه موسیقی و سرود را تبیین و اعلام کرد.

به گزارش فرهنگ سدید، علیرضا پاشایی دبیر کمیته «موسیقی و سرو» جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در سی و یکمین نشست شنبه‌های انقلاب، دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه موسیقی و سرود را تبیین و اعلام کرد.


پاشایی در ابتدای سخنان خود رویکرد و نوع نگاه در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به موسیقی را بررسی کرد و اهم دستاورد‌ها را به شرح زیر برشمرد:

  • انقلاب اسلامی، موسیقی بی هویت را به هنری هدفمند و مبتنی بر بنیان‌های اجتماعی و اصول اصیل هنری تبدیل کرد.
  • انقلاب اسلامی، موسیقی را از انحصار اهداف تخدیری خارج کرد و به عرصه عدالت خواهی و کرامت انسانی وارد نمود.
  • سیاست‌های رژیم پهلوی، سهم عرضه موسیقی وارداتی را به ۹۰ درصد رسانیده بود که انقلاب اسلامی، روند غلبه دادن
  • موسیقی‌های وارداتی به موسیقی ملی و نواحی ایران را متوقف کرد.
  • انقلاب اسلامی، موسیقی نواحی و مقامی ایران، که پایه و مادر موسیقی ملی است را احیاء کرد.
  • انقلاب اسلامی، هنر موسیقی را از ابتذال نجات داد.
  • انقلاب اسلامی، موسیقی در خدمت شهوت و دربار را به موسیقی حماسی و مجاهد پرور تبدیل کرد.



در ادامه خدمات دو سویه انقلاب اسلامی و موسیقی به همدیگر (سیاست‌های کلان) تبیین شد که تحولات پس از انقلاب در این بخش به شرح زیر است:

  • موسیقی و ترانه از موثرترین هنر‌ها به جهت آگاهی دهی عمومی و تهییج و حضور مردم در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی بود.
    تولیدات موسیقی در قبل از انقلاب به دنبال تعالی جامعه نبود.
  • ریشه ابتذال نهادینه شده در تمامی اجزا و پیکره موسیقی، با پیروزی انقلاب اسلامی خشک شد.
  • مراکز لهو و لعب در پیش از انقلاب با نشر ابتذال، علاوه بر آسیب رساندن به پیکره موسیقی، ذائقه شنونده را مخدوش می‌کردند.
  • از مهمترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی، پرداختن به موسیقی اصیل و کنترل موسیقی‌های وارداتی (به ویژه راک و متال) بود.
    پس از انقلاب اسلامی، با ایجاد هسته‌های نظارت مستمر بر آثار تولیدی در قالب شورا‌های موسیقی و شعر و ترانه، در نهاد‌های رسمی ذیربط، سلامت محتوا و هنجارمند بودن ساختار آثار، تمهید شد.



ایجاد زیر ساخت‌های هنر موسیقی در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از دیگر محور‌های سخنان دبیر کمیته موسقی و سرود بود. وی مهمترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در ایجاد زیر ساخت‌های هنر موسیقی نسبت به دوره قبل از آن به شرح زیر اعلام کرد:

  • صدور مجوز و تاسیس دانشکده‌ها و موسسات آموزش عالی
  • دانشکده‌ها و مراکز آموزش عالی موسیقی، از یک دانشکده پیش از انقلاب به کثرتی در حدود ۲۰ دانشکده و گروه موسیقی در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی افزایش یافت.

    زیر ساخت‌های تولید (ساخت و تجهیز استودیو‌های موسیقی)
  • افزایش استودیو‌های صدابرداری، صداگذاری و ضبط آثار صوتی از تعداد ۱۵ استودیو در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به بیش از ۱۵۰ استودیو در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

    زیر ساخت‌های اجرا (ساخت سالن‌ها و تالار‌های اجرای صحنه‌ای و ارائه موسیقی)
  • پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سالن‌ها و تالار‌های ویژه‌ای برای اجرا‌های صحنه‌ای موسیقی، طراحی و ساخته شد؛ که از این میان می‌توان به مجموعه سالن‌های برج میلاد تهران، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران، سالن هتل اسپیناس و مراکز متعدد در سطح تهران، مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها اشاره نمود.

  • ارتقای سطح کمی مراکز تهیه، تولید و تکثیر آثار صوتی از تعداد ۲۰ مرکز در قبل از انقلاب اسلامی به بیش از ۴۰۳ مرکز در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی.

    اعطای مجوز و اجازه تاسیس آموزشگاه‌های موسیقی
  • افزایش آموزشگاه‌های موسیقی از تعداد ۲۲ آموزشگاه در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به تعداد ۱۴۲۶ آموزشگاه در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی.




در بخش دیگر این نشست، پاشایی رویکرد و کارکرد رسانه در عرصه موسیقی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را تشریح کرد و دستاورد‌های این بخش را به شرح زیر برشمرد:

  • محتوای رسانه‌ای شبه مجلات زرد به موسیقی در قبل از انقلاب اسلامی، به نشریات محتوا محور و آموزش مدار تخصصی در بعد از انقلاب اسلامی تبدیل شد.
  • تبلیغ موسیقی‌های وارداتی و الگو سازی از فعالان عرصه موسیقی‌های ضد ارزش غربی، از مهمترین اقدامات متولیان فرهنگی در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی این روند متوقف شد.
  • با توجه به عدم وجود حتی یک نشریه تخصصی در عرصه موسیقی در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، افزایش انتشار نشریات وزین و صاحب نظر در مقولات مختلف موسیقی، اعم از فلسفه، محتوا و ساختار، به تعداد ۱۳ نشریه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردی ارزشمند است.



وی درباره رخداد‌های موسیقایی، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت:

  • پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ جشنواره مستقلی در عرصه موسیقی وجود نداشت، هم اکنون، ۱۱ جشنواره تخصصی موسیقی به صورت سالانه و مستمر در حال برگزاری است.
  • انقلاب اسامی، موجبات حضور مقبول موسیقی ملی، موسیقی اقوام و پاپ ایرانی در رخ داد‌های بین المللی موسیقایی را فراهم آورده است.

دفاع مقدس، مقاومت و موسیقی از دیگر محور‌های بود که پاشایی به آن پرداخت. مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این محور به شرح زیر است:

  • روحیه سلحشوری و ایثارگری برخاسته از آموزه‌های انقلاب اسلامی، در دوران دفاع مقدس، در قالب هسته‌های خود جوش تولید آثار موسیقایی، به منصه ظهور رسید.
  • تاثیر تولیدات موسیقی درعرصه دفاع مقدس بر وحدت، همدلی وایجاد روحیه مقاومت درجامعه انکارناپذیر است.
  • فضای انسان ساز دفاع مقدس، زیباترین و دلنشین‌ترین موسیقی‌ها را پدید آورد.
  • انقلاب اسلامی، موسیقی در خدمت شهوت و ابتذال را به ترازی رساند که در معنوی‌ترین جشنواره‌های مذهبی، نظیر جشنواره امام رضا (ع)، بخش موسیقی فعال است.



پاشایی در پایان به موسیقی اقوام و نواحی ایران، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و اهم دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این بخش را به بدین گونه اعلام کرد:

  • نگاهی نازل و شکلی متولیان فرهنگ در دوران ستم شاهی به موسیقی اقوام، به توجه به وجوه کارکردی این موسیقی، به سان حماسه، در دوران پس از پیروزی انقلاب، تغییر پیدا کرد.
  • انقلاب اسلامی، ضامن و باعث حضور موفق و چشمگیر استادان و پیشکسوتان موسیقی اقوام و نواحی ایران در رخداد‌ها و جشنواره‌های بین المللی موسیقی شد.
  • انقلاب اسلامی با پیوند دادن موسیقی با عرفانی‌ترین و حکمی‌ترین اشعار و آثار ادبی، محتوای آن را رفعت و تعالی بخشید.
ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

حضور فعال آیت‌الله میانجی درعرصه اجتماع

شاخص‌های دینداری جامعه ایران به کدام سمت و سو می‌رود؟

حکومتی که طعم عدالت را به همه چشاند

«تسنیم»؛ مبسوط‌ترین شرح و تفسیر قرآن در جهان اسلام

پیشنهادهای صدام برای توافق با ایران!

توهین به مقدسات در اروپا یک تاریخ است

حکم قرآن درباره مجازات مفسدان و محاربان اقتصادی

تأثیر لباس بر روح و روان انسان

هیأت‌ها میان‌دار زیارت اربعین در کشور می‌شوند

کعب الاحبار یهودی و توجیه سرمایه داری اسلامی!

چگونه امام حسین (ع) را یاری کنیم؟

سنت‌های تغییرناپذیر الهی

اربعین می‌توانیم به کربلا برویم؟

سجده، نزدیک‌ترین راه تقرب به خدا

قومی در الجزایر که از بازماندگان و نوادگان حضرت نوح (ع) هستند

موضع فرزندان زبیر در قیام امام حسین (ع) چه بود؟

چرا امامان جماعت، هیأت‌ها را از مساجد بیرون می‌کنند؟

عاشورا؛ احساس مسئولیت در قبال جامعه

مخاطبان میلیونی پخش زنده هیات‌ها

شبیه خوانی در میدان انقلاب

گزیده خطبه امام حسین (ع) در منا

سیره امام سجاد (ع) در کلام آیت‌الله بهجت

فهم اربعین در چارچوب مفهوم اجتماعی

فروکاست مفهوم مواسات از مسئولیت به لطف

عزاداری مجازی و میلیونی ایرانیان

الگوی اجتماعی نظام هیأت

چرا قیام امام حسین (ع) حرکتی انقلابی و حماسی است؟

چرا صحیفه سجادیه بخوانیم؟

بررسی موضوع لعن در زیارت عاشورا

خوانش علمی از حادثه عاشورا ایجاد کنیم