امروز کشور‌ها با بهره گیری از ظرفیت گردشگران انقلابی، آثار برجای مانده از انقلاب‌های معاصر و رهبران آن انقلاب­‌ها را در قالب موزه یا کاخ­‌موزه و یا اماکن گردشگری در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می­‌دهند.
گروه اجتماعی فرهنگ سدید- علیرضا محمدعلی‌زاده: شخصیت و سبک زندگی افراد تاثیرگذار در جهان که به نحوی موجب تحول در کشور‌ها شده‌اند و یا انقلابی در عرصه‌ها سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... در کشوری انجام داده‌اند برای مردم دنیا جالب و مهیج است. بر این اساس امروز کشور‌ها نیز با بهره گیری از ظرفیت گردشگران انقلابی، آثار برجای مانده از انقلاب‌های معاصر و رهبران آن انقلاب­‌ها را در قالب موزه یا کاخ­‌موزه و یا اماکن گردشگری در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می­‌دهند.

به عنوان مثال یکی از جاذبه‌های گردشگری انقلابی چین، خانه مائو تسه تونگ رهبر انقلاب کمونیستی چین و نخستین رئیس­ جمهور آن کشور است. به همین جهت دولت چین به دنبال جذب ۲ میلیون گردشگر انقلابی از سراسر دنیا است.

غفلت از ظرفیت‌­های انقلاب اسلامی ایران در جذب گردشگر و به­‌ویژه گردشگران خارجی علی­رغم وجود آثاری نظیر خانه امام خمینی (ره) و حسینیه جماران، مکان سخنرانی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران در بهشت زهرا (س) در ۱۲ بهمن سال ۵۷ و استقرار ایشان در مدرسه رفاه، موزه عبرت، لانه جاسوسی سابق آمریکا (روحیه استکبارستیزی انقلابیون که برگرفته از دشمنی آمریکا با انقلاب اسلامی ایران است)، کاخ موزه‌های باقی‌مانده از دوران طاغوت (با عبرت­ آموزی از سرنوشت ظالمان)، حرم مطهر امام راحل و مزار شهدای انقلاب اسلامی (مانند قطعه ۱۷ بهشت زهرا (س) که مزار شهدای ۱۷ شهریور سال ۵۷ است) و... جای بس تأسف دارد.

علاوه بر موارد مذکور می­‌توان از گردشگران خارجی علاقه­‌مند به انقلاب اسلامی ایران جهت شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و راهپیمایی روز ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار دعوت به عمل آورد که در این راستا عمل به‌وظیفه مسئولین و فعالان حوزه گردشگری، تبلیغ و جذب گردشگران انقلابی از اقصی نقاط جهان بیش از پیش احساس می‌شود.

یکی از مهمترین تکالیف مسئولین، متخصصان و فعالان حوزه گردشگری، توجه بیشتر به گردشگری انقلابی است، البته مقصود این نیست که در گذشته اقداماتی در این زمینه نشده است بلکه اقدامات صورت­ گرفته از وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد و یکی از راهکار‌های انتقال ارزش­‌های انقلابی اسلامی ایران به نسل‌­های بعد از انقلاب و معرفی این نهضت مردمی به جهانیان، گردشگری انقلابی است. لذا تدبیری نیاز است تا دانش ­آموزان، دانشجویان، دانش ­آموختگان مشغول به کار، ایرانیان خارج از کشور، علاقه­‌مندان به انقلاب اسلامی ایران در دنیا به واسطه گردشگری انقلابی، موفق به بازدید از موزه‌­ها، کاخ­موزه‌­ها، مکان رخداد‌های انقلابی، رویداد‌های گردشگری (در قالب برگزاری همایش، سمینار، نمایشگاه و...) مرتبط با انقلاب اسلامی شوند.

در مجموع گردشگری انقلابی علاوه بر برکات و آثار معنوی و فرهنگی ارزشمند آن در صورت موفقیت در جذب گردشگران انقلابی ورودی به کشور به لحاظ اقتصادی سودآور نیز خواهد بود و در توسعه صنعت گردشگری ایران، گردشگری انقلابی بسیار موثر و حائز اهمیت است.
ارسال نظر
captcha