علی فلاحی دبیر کمیته بسیج و جوانان جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در بیست و هشتمین نشست شنبه‌های انقلاب اسلامی که با موضوع معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه « بسیج و جوانان » برگزار شد، طی اظهاراتی اهم دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه را بررسی کرد.

به گزارش فرهنگ سدید، علی فلاحی دبیر کمیته بسیج و جوانان جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در بیست و هشتمین نشست شنبه‌های انقلاب اسلامی که با موضوع معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه « بسیج و جوانان » در شبستان امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر برگزار شد، طی اظهاراتی اهم دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه را بررسی کرد.

فلاحی، دستاوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی در حوزه «بسیج و جوانان» را در 9 بخش زیر دسته‌بندی و اعلام کرد.

الف) میدان‌داری جوانان در پیشبرد انقلاب اسلامی (از پاسداری کمیته‌های انقلاب تا مدافعان حرم)

ب)بسیج مائده الهی و معجزه امام خمینی

پ)نقش بسیج در امنیت داخلی

ت)نقش بسیج در دفاع مقدس و امنیت ملی

ث)نقش بسیج در مقابله با تهاجم فرهنگی

ج) نقش بسیج در سازندگی و محرومیت‌زدایی

چ) نقش بسیج در حوادث و بحران‌های طبیعی

ح)نقش بسیج در پیشرفت‌های علمی

خ)نقش‌ بین المللی بسیج


وی در ادامه به میدان‌داری جوانان در پیشبرد انقلاب اسلامی (از پاسداری کمیته‌های انقلاب تا مدافعان حرم) اشاره و مهم‌ترین دستاوردهای این بخش را به شرح زیر اعلام کرد:

1) جوانان نقش‌آفرین اصلی بزرگ‌ترین تحول تاریخی جهان در قرون اخیر بودند. پیروزی انقلاب اسلامی با میدان‌داری تظاهرات، تجمعات و تحرکات انقلابی جوانان حاصل شد.
۲)غلبه بر نیروهای تا بن دندان مسلح شاهنشاهی و فتح و تصرف مراکز حساس و مهم کشور و اداره آن تا استقرار اوضاع کشور کار جوانان انقلابی مسلمان بود.
۳)انقلاب اسلامی به جوانانی که پیش از آن هیچ نقشی در اداره کشور نداشتند هویت و اعتبار بخشید و با اعتماد به جوانان بالاترین مناصب اداره کشور را به آن‌ها واگذار کرد.
۴) این جوانان ارزشمند مسجدی بودند که با تشکیل کمیته‌های انقلاب اسلامی در تمامی مساجد شهرها و روستاهای سراسر کشور از آغازین روز پیروزی خلأ وجود دستگاه‌های امنیتی -انتظامی را پر کردند و امنیت کشور را در دوران بحرانی پس از انقلاب تضمین کردند.
۵) هجرت عظیم جوانان انقلابی و ولایتمدار به مناطق بحرانی مرزی و جهاد فداکارانه آن‌ها بود که غائله‌های تجزیه‌طلبان آمریکایی و انگلیسی را در کردستان، خوزستان، بلوچستان، آذربایجان، ترکمن‌صحرا شکست داد و تمامیت ایران را حفظ کرد.
۶)تمامی نهادهای برخاسته از انقلاب اسلامی که منشأ تحولات عظیمی در کشور شدند به دست جوانان تأسیس و اداره شد.
۷)تضمین استمرار انقلاب اسلامی مدیون فتح جوانانه قرارگاه طراحی و هدایت براندازی و توطئه علیه انقلاب اسلامی یعنی لانه جاسوسی امریکا است.
۸)شروع انقلاب فرهنگی با پاک‌سازی دانشگاه‌ها از اتاق جنگ گروه‌های وابسته به شرق و غرب ب توسط جوانان محقق شد.
۹)مدیریت کشور بعد از انقلاب به دست جوانان سپرده شد به‌گونه‌ای که میانگین سنی کابینه دولت اول ۴۲ سال بود.
۱۰) میدان دفاع مقدس را جوانان انقلابی اداره کردند، متوسط کل سن فرماندهانی که ژنرال‌های بعثی با ۳۰ سال سابقه نظامی را با انبوه نیروهایشان به اسارت می‌گرفتند کمتر از ۲۴ سال بود.
۱۱) تحولات گسترده و معجزه‌آسای وضعیت زندگی مردم روستاهای کشور در دهه اول انقلاب، مرهون ایثار و فداکاری‌های جوانان ایثارگری است که جهاد سازندگی را بنیان نهادند.
۱۲) جهش خیره‌کننده علمی ایران زیر سخت‌ترین تحریم‌های علمی و فنی به دست دانشمندان جوانی چون کاظمی آشتیانی، احمدی روشن، تهرانی مقدم و ... شکل گرفت.
۱۳)این جوانان نسل سوم انقلاب‌اند که با بنای مدافعان حرم طومار جریان تکفیری مولود نامشروع مثلث شوم، غربی، عبری، عربی را درهم پیچیدند و فتوحات بزرگ اسلام در غرب آسیا را رقم زدند.
۱۴)آنگاه‌که ملت ایران بدون دارا بودن هیچ دستگاه امنیتی با به راه افتادن کلکسیونی از گروه‌های تروریستی مورد یورش تمامی سازمان‌های جاسوسی شرق و غرب واقع شد؛ این جوانان دانشجو بودند که با راه‌اندازی اطلاعات سپاه با اعجاز الهی تمام شبکه تروریستی را ریشه‌کن کردند.
۱۵)گفتگوهای مکرر و مفصل مستقیم و بی‌رودربایستی جوانان با رهبری انقلاب بیانگر جایگاه رفیع جوان در اندیشه و عمل رهبری از سویی و ارتقاء سطح فهم و درک نسل جوان کشور در تراز مباحثه با رهبر از سوی دیگر است.

 

دبیر کمیته بسیج و جوانان، بابیان این که بسیج مائده الهی و معجزه امام خمینی است محورهای این بخش را به شرح زیر عنوان کرد:

۱)بسیج معجزه امام و دستاورد بی‌نظیر انقلاب اسلامی است.
۲)بیشترین تهاجم دشمنان بشریت بعد از ولایت متوجه بسیج است و این واقعیت دلیل روشنی بر کارآمدی و تأثیرات سرنوشت‌ساز بسیج در تداوم ۴۰ ساله انقلاب اسلامی است.
۳)بسیج مجموعه‌ای منحصربه‌فرد و بزرگ‌ترین تشکل مردمی در جهان است.
۴)هوشمندی ولایت در طراحی همه‌جانبه بسیج امکان بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های مردمی برای نیل به آرمان‌ها و اهداف متعالی را فراهم ساخته و راه مانور دشمنان را از همه جهات مسدود کرده، به‌طوری‌که از هر راهی برای نابودی انقلاب مردم وارد می‌شوند بسیج را در مقابل خود می‌یابند.
۵)روابط محبت‌آمیز عاطفی و عشق و علاقه قلبی متقابل میان رهبری و جوانان و نوجوانان که در بسیج به اوج خود می‌رسد، آن‌هم در سخت‌ترین شرایط کشور پدیده‌ای منحصربه‌فرد در جهان است.
۶) بسیج محل تجمع تمامی اقوام و طوایف، تلاقی همبستگی همه نحله‌ها و مذاهب، ائتلاف همه اقشار و اصناف، رابطه نخبگان و عوام، همکاری همه سطوح و لایه‌های اجتماعی و در حقیقت ستون خیمه وحدت ملی و برادری اسلامی بوده و هست.
۷)تولد بسیج تفرقه را به وحدت، ذلت پذیری را به عزت، ترس را به شجاعت و حقارت را به عظمت یک ملت تبدیل کرد.
۸)حضور مردم درصحنه لازمه تداوم انقلاب و پیشرفت کشور و بسیج مستضعفین تضمین‌کننده تداوم حضور مردم درصحنه است.
۹)در نظام اسلامی مردم و دولت دو مجموعه جدا از هم تعریف‌نشده‌اند و بسیج امتداد مردمی همه نهادها و دستگاه‌های کشور است.
۱۰) بسیج نماد مردم‌سالاری دینی و فرصتی برای ایده پردازی، نقش‌آفرینی و مطالبه گری تمام اقشار و آحاد جامعه در جهت رشد و اعتلا کشور است.

 

فلاحی در ادامه این نشست، با اشاره به نقش بسیج در امنیت داخلی، دستاوردهای انقلاب در این حوزه را به شرح زیر برشمرد:

1)شبکه اطلاعاتی مردمی ۳۶ میلیونی اصلی‌ترین عامل شکست کودتاها، عملیات‌های تروریستی و عملیات‌های براندازی در سال‌های اول انقلاب اسلامی بود.
۲)هزاران شهید بسیجی در مقابله با قاچاق مواد مخدر، شرارت در مرزهای مختلف کشور، بزرگ‌ترین سند نقش‌آفرینی بسیج در خدمت به امنیت مردم است.
۳)وجود ۵۰ هزار پایگاه بسیج در شهرها و روستاهای کشور، مهم‌ترین مؤلفه در قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی است و دشمنان را از دست‌اندازی به کشور مأیوس و امنیت کشور را در برابر تهدیدات داخلی و خارجی تضمین نموده است.
۴)بسیج فراگیرترین چتر امنیتی و سپر دفاع از مردم در تمامی شهرها و روستاها، از عمق محله‌ها تا حریم مرزها در برابر تمامی تهدیدات است.
۵)تشکل میلیونی بسیجیان، ساختار امنیت پایه مردمی بی‌نظیری را ایجاد نموده است که حاصل آن تبدیل ایران به امن‌ترین کشور در مرکز ناامن‌ترین منطقه جهان است.
6)از اصلی‌ترین مؤلفه‌های پیروزی بر تجزیه‌طلبان در کردستان، بسیجیان جوان تحت عنوان پیش‌مرگان مسلمان کرد بودند. هزاران بسیجی کرد شهید، سند این نقش‌آفرینی مثال‌زدنی است.
7)بسیج عشایر سیستانی و بلوچ از ارکان مهار شرارت‌های هدایت‌شده از آن‌سوی مرزها و برقراری امنیت پایدار در شرق کشوراست.
۷)نتیجه نقش‌آفرینی امنیتی بسیج مساجد و محلات این است که گزاره مشترک اکثر گردشگران خارجی در هنگام ترک ایران اظهار تعجب از شدت امنیت شبانه محلات، خیابان‌ها و اماکن تفریحی ایران است.
۸)شبکه عظیم مردمی بسیج اصلی‌ترین پشتوانه نیروی انتظامی کشور؛ در کشف قاچاق کالا و مواد مخدر و انبار کالاهای احتکار شده است.
۹)نقش‌آفرینی مردمی بسیجیان در صیانت از تأسیسات نفتی، جنگل‌ها و منابع طبیعی و... در مبارزه با عناصر سودجو ضمن حفظ منابع هزینه‌های امنیتی این بخش‌ها را به حداقل رسانده است.
۱۰)حضور مردمی و پیشگیرانه بسیج در تمام زوایای حیات اجتماعی اغلب اقدامات تروریستی، خرابکارانه و کودتاهای دشمنان را عقیم کرده است.
۱۱)در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی، اطلاعات بسیج مستحکم‌ترین پل ارتباطی مردم با دولت و بزرگ‌ترین شبکه کسب اطلاع از جامعه و انعکاس صادقانه و بدون سانسور نارسایی‌ها، خطاها و گلایه‌های مردم به مسئولان بالای کشور بوده است.
۱۲)حضور و خدمت‌رسانی بسیج به مناطقی که مورد غفلت دستگاه‌ها واقع‌شده از عوامل اصلی پیشگیری بدبینی و جدا شدن مردم محروم از حکومت بوده است.
۱۳)نیروهای منحصربه‌فرد در جهان که با درک مفهوم شهادت بجای اینکه مانند پلیس سایر کشورها از مقابله با عوامل انتحاری بگریزند برای جلوگیری از آسیب به دیگران آن‌ها را در بغل گرفته و با عملیات شهادت‌طلبانه خود را فدای سلامت و امنیت مردم کرده‌اند بسیجیان هستند (شهیدان گلدوی،مرتضی آسوده ،حامد بزی و کیخا نمونه‌های آن هستند)
۱۴)تکیه به نیروهای مردمی بسیج در برقراری امنیت کشور پربازده‌ترین، پایدارترین، مؤثرترین و کم‌هزینه‌ترین شکل امنیت را رقم‌زده است.


دبیر کمیته بسیج و جوانان به نقش بسیج در دفاع مقدس و امنیت ملی نیز پرداخت و اهم دستاوردهای انقلاب اسلامی در این بخش را به شرح زیر بیان کرد:

۱)تجاوز ارتش بعث در بخش اعظم مرزهای کشور توسط بسیجیان سلحشور مرزنشین و جوانان بسیجی مهاجر متوقف شد فرماندهی مردمی در جبهه همچون حجت‌الاسلام حیدری در ایلام، قهرمانی‌های بسیجیان ملکشاهی و خزل و سایر ایلات در میمک و گنجانچم، مقاومت مردم از زن و مرد در مقابل لشکر زرهی دشمن درگیلانغرب، غیور مردی فدائیان اسلام به فرماندهی شهید سید مجتبی هاشمی در آبادان شهیدان محمد جهان‌آرا در خرمشهر و غیور اصلی در اهواز و... نمادهای این حقیقت است.
۲)نفوذ و شبیخون‌های بسیجیان در خطوط دفاعی پس از توقف دشمن نقطه‌ضعف و شکست‌پذیری دشمن را به نیروهای مسلح یادآوری کرد و الهام‌بخش اصلی شیوه‌های رزم در شب یعنی تاکتیک اصلی تمام عملیات پیروزمند بزرگ دفاع مقدس شد.
۳)عملیات پیروزمند بزرگ دفاع مقدس از زمانی آغاز شد که نیروهای مسلح بسیجیان را به‌طور گسترده وارد سازمان رزم خود کردند. هیچ عملیات بزرگ زمینی دفاع مقدس بدون مشارکت گسترده بسیج به پیروزی نرسید.
۴)درحالی‌که رژیم بعثی سربازان خود را با اجبار و ترس از اعدام به جبهه می‌فرستاد، نوجوانان بسیجی برای رفتن به جبهه شناسنامه خود را دست‌کاری می‌کردند و با اشک و زاری از والدین خود برای اعزام رضایت می‌گرفتند.
۵)بسیاری از نقاط عطف و شیوه‌های غافلگیرکننده دفاع مقدس که در هیچ کتاب جنگی دیده نشده و مرهون خلاقیت‌ها و ابتکارات بسیجی است.
۶)عظمت حماسه‌آفرینی‌های بسیج در جبهه‌های نبرد به حدی است که برجسته‌ترین فرماندهان نظامی کشور خود را بسیجی می‌دانند و امام خمینی کبیر به بسیجی بودن خود افتخار می‌کند.
۷)وجود بیش از ۸۰ هزار بسیجی شهید در دفاع مقدس سندی روشن بر نقش بی‌نظیر بسیج در آن حماسه جاودان است.
۸) حضور بی‌مزد و منت و فداکارانه بسیج در جبهه‌ها بود که به جمهوری اسلامی اجازه داد باوجود همه تحریم‌های اقتصادی با کمترین هزینه دفاع مقدس را به‌پیش ببرد.
۹) نقش‌آفرینی بسیج در امنیت ملی و دفاع مقدس محدود به جبهه‌ها نیست و تا عمق خانه‌ها استمرار دارد، حضور پروانه‌وار بسیجیان برگرد شمع وجود خانواده‌های شهدا و جانبازان عزیز روحیه و معنویت ملی را استحکام می‌بخشد و سختی‌های دفاع را بر مردم آسان می‌کند.
۱۰) برای امکان‌پذیر کردن مقاومت در مقابل دشمنی که به دلارهای نفتی بی‌پایان مرتجعان منطقه و تسلیحات ابرقدرت‌ها وصل بود بسیجیان کمک‌های بی‌انتهای مردمی را سرازیر جبهه‌ها کردند.
۱۱) تنیدگی بسیج در تمام بافت‌های اجتماعی و پراکندگی بسیجیان در تمام سطوح جغرافیای کشور در کنار انگیزه بالا و روحیه شهادت‌طلبی از مهم‌ترین عوامل بازدارندگی در مقابل هرگونه تهاجم خارجی است.
۱۲)سازمان‌دهی و آموزش میلیون‌ها بسیجی در راستای تحقق دفاع همه‌جانبه مهم‌ترین عامل بازدارندگی دشمن برای هرگونه تعدی و چشم طمع به خاک کشور است.
۱۳)بسیج با سازمان‌دهی هزاران گردان عاشورا با مأموریت دفاع از کوی و برزن و سازمان‌دهی بیش از ۲۴۰۰ گردان بیت‌المقدس به‌عنوان گردان‌های احتیاط دفاعی و صدها گردان رزمی آماده امام حسین (ع) نیروی بی‌پایان رزمی آماده در اختیار فرماندهان نیروهای مسلح است.
۱۴)اگر امروز در پرخطرترین منطقه جهان و در مواجهه با پر تهدید ترین دشمنان بشریت از کم‌هزینه‌ترین کشورهای جهان در عرصه دفاعی است به برکت بسیج بی‌مزد و منت مردمی است.
۱۵) واکنش‌های منبعث از ایمان، تعهد خودجوش و غیرقابل‌پیش‌بینی بسیج در مقابل هر تهدید خارجی و داخلی دشمنان را در طراحی برنامه موفق برای براندازی نظام ناکام گذاشته است.


وی در ادامه به نقش بسیج در مقابله با تهاجم فرهنگی اشاره‌کرده و محورهای این حوزه را این‌گونه عنوان کرد:

۱)تراوش و ترویج تفکر بسیجی و نشر رایحه این تفکر در جامعه هسته مرکزی حفظ فرهنگ ملی و اسلامی در مقابل تهاجم شکست‌خورده فرهنگی دشمن است.
۲)حضور و همیاری جوانان بسیجی بسیاری از مساجد را که صرفاً محل حضور پیران و بازنشستگان بود به کانونی فعال، پویا و اثرگذار در بهبود فرهنگی و اجتماعی تمام رده‌های سنی جامعه تبدیل کرده است .
۳) برگزاری سالانه ده‌ها هزار یادواره و به راه‌اندازی کنگره‌های بزرگ شهدا اثرگذارترین برنامه فرهنگی ملی است و توانسته زیر شدیدترین تهاجمات فرهنگی دشمن فرهنگ انقلاب و روحیه ایثار و روحیه شهادت‌طلبی را سینه‌به‌سینه تا نسل چهارم انقلاب منتقل کند.
۴)بسیجیان با راه‌اندازی بزرگ‌ترین شبکه تربیتی جهان در قالب حلقه‌های صالحین تعالی معرفتی و معنوی خود ، حفظ هویت دینی و انقلابی جامعه و تربیت نسل به نسل کادرهای اصیل و ارزشمند بسیجی را تضمین کردند.
۵) خواهران بسیجی با راه‌اندازی هزاران مهدکودک قرآنی در مساجد و پایگاه‌های بسیج با ارائه الگوی بومی مبتنی بر فرهنگ ملی و اسلامی برای تربیت کودکان توطئه بزرگ یونیسف و نهادهای استعماری دیگر برای نفوذ در تربیت اخلاقی نسل‌های آینده ایران را به چالش کشیدند.
۶) انس مردم با زیارتگاه‌ها و یادگارهای عملیات دفاع مقدس در قالب گردشگری تعالی‌بخش راهیان نور و استقبال و اثرپذیری خیل عظیم جوانان و نوجوانان از این برنامه از بزرگ‌ترین دستاوردهای فرهنگی بسیج برای تداوم فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است.
۷) حضور خیل عظیم بسیجیان در فضای مجازی و انتشار گسترده پیام‌های روشنگرانه و مبتنی بر حقیقت از تبدیل این فضا به مسیر یک‌طرفه برای ترویج فرهنگ ابتذال و ارتجاع و ذلت جلوگیری کرده است.
۸)کانون‌ها و دارالقرآن‌های بسیج از مهم‌ترین مراکز فرهنگ قرآن و عترت و انس جوانان و نوجوانان شهرها با پیام الهی است.
۹) جشنواره‌های بسیج و مقاومت در تمام رشته‌های هنری سینما و تئاتر و هنرهای تجسمی،شعر و ادبیات و راه‌اندازی جشنواره‌های بزرگ خودجوش مردمی بسیجیان همچون جشنواره عمار در مقابل هنر سرسپرده به قدرت و مقلد محض جشنواره‌های استعماری غرب قد برافراشته و نویدبخش تداوم حیات هنر انسان‌ساز انقلاب است.
۱۰)صف طولانی جوانان مشتاق نسل سوم و چهارم انقلاب که برای اعزام به عرصه‌های شهادت در جبهه‌های مقاومت التماس و لحظه‌شماری می‌کنند نمادهایی چون احمدی روشن و حججی تقدیم جبهه حق می‌کنند دلیل غیرقابل‌انکار شکست تهاجم فرهنگی دشمن است.
۱۱)حضور شوق‌انگیز میلیونی جوانان دهه ۸۰ و ۹۰ در برنامه‌های عظیم معنوی چون اعتکاف و شب‌های قدر، مبین انتقال موفقیت‌آمیز فرهنگ بسیج به نسل‌های آینده است.
۱۲)ده‌ها میلیون  نفر روز اردوهای سازنده تربیتی و آموزشی و رزمایش‌های سالانه جوانان بسیجی بستری بزرگ برای کادر سازی و تولد کادرهای خط‌شکن آینده است.
۱۳) میلیون‌ها خواهر بسیجی تشکل‌یافته درده‌ها هزار پایگاه و واحد بسیج پرچم‌داران اصلی فرهنگ اصیل و انسان‌ساز حیا و حجاب و عفاف در کشورند.
۱۴)عضویت ده‌ها هزار اساتید حوزه دانشگاه، هنرمندان ،مداحان و اصحاب رسانه و صدها هزار دانشجو و طلبه در تشکل بسیج و کنش‌های انقلابی و اصولی این اقشار نسبت به مسائل روز کشور گویای نفوذ تفکر بسیجی در اقشار فرهیخته است.
۱۵)حرکت‌های عظیم روشنگرانه بسیجیان با پوشش‌های میلیونی برای انذار عمومی نسبت به آسیب‌های شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های مجازی بیگانه ، سبک زندگی غربی، آسیب‌های اجتماعی محلات آلوده و۰۰۰بعضی منحنی‌های ویرانگر رو به بالا را متوقف و بعضاً در سیر نزولی قرار داده است.
۱۵)حضور پرنشاط میلیونی دانش آموزان در بسیج دانش‌آموزی و مساجد و اداره برنامه‌های فرهنگی هنری و جهادی با مدیریت نوجوانه نویدبخش آینده‌ای سرشار از موفقیت و پیشرفت برای کشور است.


در بخش دیگر این نشست فلاحی با اشاره به نقش بسیج در سازندگی و محرومیت‌زدایی، به تبیین نقش بسیج در این عرصه پرداخت و دستاوردهای این بخش را برشمرد که مهم ترین این دستاورد ها به شرح زیر است:   

۱)بسیجیان با اطاعت از امام خامنه‌ای در راه‌اندازی بسیج سازندگی نگذاشتند مشعل فروزان خدمت به محرومان را که امام خمینی با تأسیس جهاد سازندگی برافروخته بود خاموش و قربانی بی‌تدبیری و کج‌سلیقگی منحل کنندگان جهاد شود.
۲)فعالیت میلیونی جوانان بسیجی در گروه‌های جهادی و خدمات بی‌پایان آن‌ها به طبقات ضعیف نماد عینی و عملی وحدت و همبستگی ملی و نویدبخش آینده‌ای روشن برای کشور است.
۳)مدل رایج کمک به مناطق محروم در جهان مدل نمایشی استفاده از خدمات اجباری مانند سپاه دانش رژیم گذشته با استفاده از خدمت اجباری سربازی است و کمیت عظیم مشارکت داوطلبانه مردمی جهادی در جهان بی‌نظیر است.
۴) حضور و همیاری بسیجیان در حل و مرتفع نمودن مسائل و آسیب‌های اجتماعی محلات با استفاده از ظرفیت پایگاه‌های بسیج علاوه بر کمک به افزایش عدالت اجتماعی امیدها و نقشه‌های دشمن برای بهره‌گیری از آسیب‌های حاشیه‌نشینان شهرها را بر باد داد.
۵) شور و اشتیاق امروز جوانان برای حضور در مناطق محروم و مقابله با جنگ اقتصادی کمتر از اشتیاق جوانان دوران دفاع مقدس برای حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل نیست.
۶) اردوهای جهادی بسیج از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی در عمق‌بخشی معنوی جوانان جهادگر و زمینه‌ساز خودسازی آنان است .
۶)همکاری بسیج سازندگی با همه دولت‌ها از هر خط و مشرب سیاسی یکی از برجسته‌ترین نمادهای اخلاص بسیجیان نسبت به انقلاب است.
۷) بسیج سازندگی با نقش‌آفرینی در طرح‌های ملی برای کمک به دولت با کمترین هزینه، موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای را رقم‌زده است۰ ریشه‌کنی فلج اطفال در سراسر کشور،کویرزدایی در مناطق متعدد، واکسیناسیون فراگیر دام و طیور در شرایط مختلف ازجمله این موفقیت‌ها است.
۷)انجام بیش از ۱۳۰ هزار پروژه عمرانی در روستاها و مناطق حاشیه‌ای بخشی از اقدامات بسیج سازندگی در راستای محرومیت‌زدایی بوده است.
۸)شناسایی بیش از ۴۳۰ قطب صنایع تبدیلی و تلاش برای فعال‌سازی و توانمندسازی آنان در تراز ملی با بهره‌گیری از توان جوانان کشور گام بلندی در مقابله با جنگ اقتصادی و ترویج اقتصاد مقاومتی است.
۹)مشخص نمودن جغرافیای مناطق هدف ۵ ساله برای گروه‌های جهادی آینده‌ای روشن در این مناطق را نوید می‌دهد.
۱۰)بسیج سازندگی با ایجاد بیش از ۳۰۰ هزار شغل پایدار در کمتر از ۴ سال بدون اتکا به بودجه دولتی قهرمان اول کارآفرینی در کشور در دوره تحریم است.
۱۱)برقراری سالانه ده‌ها بیمارستان صحرایی ،کلینیک و درمانگاه تخصصی در دوردست‌ترین و صعب‌العبور‌ترین مناطق محروم کشور و ارائه بالاترین خدمات تخصصی و فوق تخصصی بی‌مزد و منت به مردم و اعزام هزاران پزشک برای خدمت در این مناطق از افتخارات بزرگ بسیج جامعه پزشکی است.
۱۲ )صدها هزار نفر از مردم به‌ویژه جوانان با آموزش، راهنمایی، هدایت تخصصی و حمایت‌های بسیج سازندگی موفق به راه‌اندازی کسب‌وکارهای تولیدی شده‌اند.

 

دبیر کمیته «بسیج و جوانان» جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در ادامه بیست و هشتمین نشست شنبه‌های انقلاب، به نقش بسیج در حوادث و بحران‌های طبیعی پرداخت و دستاوردهای این بخش را به شرح زیر بیان کرد:

۱)شبکه بسیج به جهت مزیت پراکندگی در تمامی سرزمین، اولین واحد سازمان‌دهی شده‌ای است که در نخستین لحظات بروز بحران‌های طبیعی در محل حادثه حضور می‌یابد و با بهره‌مندی از آشنایی کامل به محیط ضمن استقرار امنیت، با بیشترین استفاده از زمان طلایی برای خدمات اضطراری به آسیب دیدگان خسارات جانی را به حداقل می‌رساند.
۲)پایگاه‌های بسیج نقش اول را در جمع‌آوری، دسته‌بندی و ارسال کمک‌های مردمی به مناطق بحران‌زده دارند.
۳)سازمان‌یافتگی و تعهد و امانت‌داری بسیجیان بهترین یاور نهادهای خدمت‌رسانی وامدادی در شرایط بحرانی اولیه برای ساماندهی توزیع احتیاجات اولیه، اسکان موقت، پاک‌سازی صحنه عملیات است.
۴)کنش‌های صمیمانه، محبت‌آمیز مردمی و فارغ از دیوان‌سالاری بسیجیان بهترین آرامش‌بخش مردم داغدار و مصیبت‌زده در مناطق بحران‌زده است.
۵)شبکه گسترده بسیج جامعه پزشکی و پیراپزشکی نه‌تنها در ایران بلکه در حوادث کشورهای منطقه پای‌کار نرین واحد واکنش سریع درمانی در رسیدگی به مصدومیم و مجروحین حوادث غیرمترقبه است.
۶)وجود متخصصان بسیجی بومی در همه مناطق کشور فرصتی استثنایی برای ارائه مشاوره‌های روانشناسانه مؤثر و اقدامات فرهنگی سازگار با محیط برای بازماندگان و مصدومان حوادث طبیعی است.
۷) بسیجیان پایدارترین نیروهای داوطلبی هستند که از آغازین لحظات حادثه تا آخرین مرحله اسکان دائم و اتمام ساخت مسکن، بی‌مزد و منت در کنار آسیب دیدگان حوادث خدمت صادقانه را استمرار می‌دهند.

 

وی همچنین به نقش بسیج در پیشرفت‌های علمی هم اشاره کرد که دستاوردهای این حوزه را به شرح زیر است:
۱)حماسه‌های بسیجیان محدود به میدان‌های رزم و جهاد فرهنگی نیست برجسته‌ترین دستاوردهای علمی کشور محصول جهاد علمی بسیجیان است شهیدان شهریاری، تهرانی مقدم، مسعود علی‌محمدی، مصطفی احمدی روشن و داریوش رضایی‌نژاد نمادهای این حقیقت‌اند.
۲)سازمان یافتن اقشار دانشور مانند طلاب و فضلا، اساتید، پزشکان، مهندسان، حقوقدانان، دانشجویان و دانش آموزان فضای ارزشمند خودباوری و ایجاد نشاط در مراکز علمی فراهم کرده است.
۳) موفقیت‌های شگفت‌انگیز در تولید بومی پیچیده‌ترین تسلیحات دفاعی جهان در کشور، نه محصول هزینه‌های گزاف نظامی بلکه ثمره جهاد علمی مخلصانه دانشمندان بسیجی است.
۴) حمایت بسیج از ایده‌های نو و طرح‌های جوانه‌زده و مراقبت از آن‌ها تا حصول فرصت ایستادن مبتکران روی پای خود، سهم زیادی در شکوفایی استعدادهای ناشناخته و ارتقای روحیه خو باوری آنان داشته است.
۵) سازمان علمی بسیج پلی میان دستگاه‌ها و نهادهای کشور با نخبگان جوان و پناهگاهی برای استعدادهای برتر جوانان ناشناخته است.
۶)ایجاد مراکز هدایت و حمایت فن‌آوران به‌صورت موضوعی و تشکیل فن بازارها، حمایت از شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و تأسیس نمایشگاه و فروشگاه مرکزی ارائه محصولات مخترعان، مبتکران و نوآوران از دستاوردهای بسیج در دوران جهاد علمی است.
۷)ترویج جهاد علمی در مراکز آموزشی و پژوهشی توسط بسیج به تأسی از تدابیر ولایت درخشان‌ترین دوره پیشرفت‌های علمی کشور را در دو دهه اخیر رقم زد.
۸) برگزاری سالانه جشنواره‌های علمی بسیج در ابعاد تخصصی و قشری و جشنواره ملی جهادگران علم و فناوری باهدف به نمایش درآمدن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مخترعان و مبتکران جریان ساز جهد علمی و مبارزه موفق با مخالفان پیشرفت‌های علمی جوانان کشور است.
۱۰)درحالی‌که دشمن به دنبال تحریم دانشمندان و جامعه علمی کشور است ، بیش از ۱۷ مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات تجربی و فنی با شبکه‌سازی بیش از ۲۴۰ هزار نفر از متخصصین برای رفع نیازهای فناوری کشور و حل ۲۵ مسئله کلان نقش‌آفرینی کرده‌اند.
۱۱)بسیج با حمایت سالانه مستقیم از ۱۰۰۰ طرح‌ نوآورانه مبتکران و مخترعان جوان و معرفی ۳۵۰۰ طرح واجد شرایط به مراکز صنعتی و اجرایی مربوط گام مؤثری در ارتباط معنی‌دار جامعه علمی و سازمان‌های متولی در کشور برداشته است.

 

فلاحی در پایان با اشاره به نقش بین‌المللی بسیج، دستاوردهای آن را در این عرصه نام برد که مهم‌ترین این دستاورد ها به صورت زیر است:
۱) نوجوانان بسیجی چون محمدحسین فهمیده هاو بهنام محمدی‌ها با پایه‌گذاری مکتب جهاد شهادت‌طلبانه، الگوی جهاد موفق با دسته‌ای خالی برای احمد قصیر هاو منیف اشمرها شدند و زمینه اخراج متجاوزان آمریکایی و اسرائیلی از لبنان و غزه را فراهم کردند.
۲)دختران وزنان بسیجی با ارائه عملی الگوی رعایت حجاب و عفاف توأم با فعال‌ترین کنشگری اجتماعی مسیر فعالیت صحیح و اثربخش اجتماعی زنان جهان اسلام را گشودند.
۳)بهره‌گیری از شیوه‌های رزم بسیج در لبنان و فلسطین ارتش صهیونیستی را که هیچ‌گاه شکست نخورده بود با طعم شکست آشنا کرد و پوزه‌های این ارتش رانه یک‌بار بلکه ۵ بار در مرزهای لبنان و غزه به خاک مالید.
۴) پیشروی برق‌آسای داعش در عراق از زمانی متوقف و به عقب‌نشینی و فرار بدل شد که نسخه عراقی بسیج یعنی حشدالشعبی متولد شد و پا به میدان جنگ گذاشت.
۵) بن‌بست مبارزه با تروریست‌های تکفیری دست‌نشانده امریکا در سوریه که ۹۰ درصد خاک این کشور را اشغال کرده بودند تنها با الهام از سازمان‌دهی و رزم بسیج و تشکیل ارتش مردمی سوریه شکسته شد.
۶)مقاومت سه‌ساله اسطوره‌ای مردم قهرمان یمن تحت شدیدترین حصار اقتصادی و زیر وحشیانه‌ترین بمباران‌ها تکرار درس‌های مقاومت بسیجیان در جزایر مجنون و شلمچه و ایستادگی قهرمانانه دزفول،ایلام ،اهواز ،اندیمشک ،خرم‌آباد،کرمانشاه، مریوان و...است.
۷) حماسه‌های عظیم بسیجیان نسل سوم و چهارم در دفاع از حرم اهل‌بیت بزرگ‌ترین پیروزی‌های اسلام را در منطقه رقم زد و به جهانیان نشان داد تفکر و عمل بسیجی نه‌تنها به تاریخ نپیوسته بلکه همچنان تاریخ‌ساز است.
۸) به راه افتادن گروه‌های جهادی و محرومیت‌زدایی در کشورهای منطقه توسط جوانان انقلابی از دستاوردهای بزرگ بین‌المللی بسیج است امسال جوانان مسلمان انقلابی چنین اردوهایی را در ده کشور آسیایی و آفریقایی برگزار کردند.
۹) شیوه‌های بسیجی نه‌تنها در ابعاد رزمی و جهادی بلکه در تمامی شئون فرهنگی و اجتماعی از رسیدگی به خانواده شهدا تا برگزاری یادواره‌ها و شب‌های خاطره و حتی راهیان نور الگوی جوانان انقلابی در سراسر منطقه شده است.
۱۰)اجرای طرح مادران آسمانی و شرفیابی به محضر مادران معظم شهیدان در سالروز میلاد حضرت زهرا سلام‌الله علیها در کشورهای منطقه نمونه‌ای از الهام‌بخشی بین‌المللی حرکت‌های فرهنگی بسیجیان است.
۱۱) الگوی بسیج برای مبارزان راه آزادی و مبارزه با استکبار آن‌چنان جذاب بوده است که حتی بسیاری از سرودهای انقلابی جوانان مبارز کشورها حتی در بعضی کشورهای غیرمسلمان بر وزن سرودهای بسیجیان ساخته می‌شود.
۱۲) در حوادث و وقایع سیاسی مهم بین‌المللی، موضع‌گیری‌ها و کنش‌های به‌موقع میدانی بسیجیان موجب بیداری منطقه وجهان و برهم خوردن بسیاری از توطئه‌ها علیه مسلمانان شده است.

ارسال نظر
captcha