جم گفت: آن موسیقی که ما را به تفکر وادارد و در عین حال تهییج کند، به ما حماسه، درون گرایی و فکر دهد و هدفمند باشد پس از انقلاب اسلامی پررنگ شد.
جمشید جم خواننده، تهیه کننده و مجری رادیو در گفت‌وگو با فرهنگ سدید درباره ویژگی های موسیقی پاک گفت: به صورت کلی ریشه موسیقی ایران پاک و منزه است زیرا ریشه آن، موسیقی اصیل ایرانی است که در کشور موسیقی اقوام ایرانی نام گذاری شده است.

وی افزود: متاسفانه، برخی افراد موسیقی اقوام را به نام موسیقی محلی می‌شناسند که این اشتباه است و موسیقی اقوام صحیح است. موسیقی سنتی هم نداریم؛ سنت برای آداب، رسوم و فرهنگ است؛ باید موسیقی ایرانی بگوییم.

تهیه کننده رادیو ادامه داد: ریشه‌های موسیقی شامل موسیقی گل‌ها،  تک نوازی، گروه نوازی و ارکستراسیون (گاهی با یک ساز و گاهی گروه چند ده نفره) و حتی موسیقی اعتراضی (مربوط به زمان عارف قزوینی) می‌شود.

این خواننده معاصر با اشاره به تقویت موسیقی اصیل و پاک پس از انقلاب و اهمیت نظام اسلامی به موسیقی اقوام گفت: پس از انقلاب اسلامی افرادی که در حوزه موسیقی اصیل تحصیل کرده یا شاگردان بزرگان این حوزه و به موسیقی ایرانی آغشته بودند این مسیر را ادامه دادند.
 
وی تصریح کرد: در نمادها و تقسیم بندی‌های موسیقی نباید بی‌رمق شویم یا فکرها به‌ انحنا برود و یا اینکه بیان کنیم از موسیقی پاک منحرف شده‌ایم؛ می توانیم پاپ ایرانی اجرا کنیم و نغمه های ایرانی در آن باشد یا سازهای آکوستیک زنده در درون آن استفاده شود.

جم با اشاره به اینکه در جامعه ما موسیقی غیرسلامت هم کم نیست، گفت: در برخی از موارد موسیقی‌هایی می شنوید که هیچ محتوایی ندارد اما وقتی موسیقی پاک را می شنوید شما را به تفکر وا می دارد، گاهی می خنداند و گاهی می گریاند. این همان موسیقی پاک ایرانی است که در بقیه گرایش‌ها هم می تواند نمود داشته باشد و نمو کند؛ بستگی دارد اثری که می شنوید به موسیقی اصیل ایرنی ربط پیدا کند یا نه.

این خواننده کشورمان در بخش دیگری از گفت و گو خود با «فرهنگ سدید» به شرایط حاکم بر موسیقی بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: آن موسیقی که ما را به تفکر وادارد و در عین حال تهییج کند، به ما حماسه، درون گرایی و فکر دهد و هدفمند باشد پس از انقلاب اسلامی پررنگ شد.

این مجری رادیو تصریح کرد: موسیقی می تواند هدف باشد و در این هدف می توانید با کلام خود، نقطه گذاری و فشنگ گذاری و همچنین اهداف را از پیش تعیین کنید. به همین خاطر می توانید انواع موسیقی را بشنوید، تولید کنید و به آن حرکت دهید. اگر این موسیقی به شما معرفت، خداشناسی، معرفت و درون گرایی می دهد به هدف رسیده ایم.

این خواننده انقلابی کشورمان خاطرنشان کرد: در این چهل سال کارهای بسیاری انجام شده و در این راه فراز و فرود زیادی وجود داشته است. در حال حاضر سرودهایی آرشیوی و سرودهایی که در ابتدای انقلاب سروده شد به شما نشاط، تحرکت و تفکر می‌دهد؛ این همان موسیقی است که بعد از انقلاب ادامه پیدا کرد.

وی افزود: موسیقی دفاع مقدس، نغمه‌ها و ملودی بسیار زیبایی دارد؛ همه آن‌ها مناسبتی نبود؛ در موسیقی دفاع مقدس نظم، ایمان، رشادت، شهادت، ایران، ملیت وجود داشت یعنی در کنار هویت ملی باورها هم رشد کرد؛ بی‌شک این راهی است که به منزل مقصود رسیده است اما کم است.

جم با بیان اینکه جریان استکبار هجمه‌ها و موقعیت‌های بدی در فرهنگ ایران رقم زد، بیان کرد: در این چهل سال علیرغم همه لطمه‌هایی که از دشمن خوردیم اما در حوزه موسیقی پیشرفت کردیم؛ در حال حاضر موسیقی نمود بینایی ندارد به همین جهت رشد مدنظر را نداشته است؛ لذا باید موسیقی از انحصار خارج شود و آن را به بخش عظیمی از مردم نشان دهیم. لازم است در جامعه همه نوع موسیقی باشد اما باید از لحاظ خواننده، آهنگ ساز، تنظیم کننده و مهم تر از همه کلام و شعر هدایت شده باشد و سر مشق داشته باشد.

این خواننده انقلابی در خصوص آینده پیش روی موسیقی ایران گفت: سفرهای برون مرزی بسیار به معرفی موسیقی ایرانی کمک می‌کند. بنده تصور می‌کنم جوانانی که در جامعه موسیقی حضور پیدا کرده‌اند نوید بخش آینده‌ای روشن هستند.

وی افزود: در حال حاضر خوانندگان موسیقی ایرانی و اقوام در جشنواره‌ها حضور پررنگی دارند و تک نوازان این جشنواره‌ها (همچون آوینیون فرانسه) از سرتاسر ایران هستند؛ افرادی که ما در کشور کمتر آن‌ها را می شناسیم، ترکمن ها، کردها و لرها و غیره حضور پیدا می‌کنند و این موسیقی برای جهان نو است.

این مجری رادیو تصریح کرد: نباید کارهای ارکستراسیون شده را به جشنواره ها ببریم زیرا آن‌ها این موسیقی را بهتر از ما دارند؛ باید تک نوازی و آوازها و نغمات را ببریم زیرا برای آن ها نو و جدید است.

جم درباره ویژگی آهنگ یار دبستانی که باعث ماندگاری آن شد اظهار کرد: کارهایی که در آن زمان انجام شد خارج از حیطه مدیریت یک نفر و به صورت گروهی بود؛ اگر برروی آثار گروهی فکر شود، موفقیت در ان حتمی است؛ یار دبستانی نیز از جمله این کارها بود.
 
وی گفت: مهم ترین موضوع آهنگ یاردبستانی این بود که جامعه پذیرای آن شد و در برهه ای از زمان درد همه اجتماع بود و اکنون نیز این موسیقی، ضداستعماری و ضدظلم است؛ لازم است تا کارها به صورت گروهی آب دیده شود سپس خواهیم دید که ماندگار می‌شوند.
ارسال نظر
captcha