به گزارش فرهنگ سدید، بیست و هفتمین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع «اقتصاد» و باهدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در ساختمان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست افرادی چون شمس‌الدین حسینی، وزیر اسبق اقتصاد و دارایی، غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس‌کل سابق سازمان مالیاتی کشور، جعفر قادری عضو شورای نظارت بر سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، محمد حسن نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، جلال غفاری قدیر، رئیس سابق دانشگاه علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، حجت‌الاسلام سید محمدمهدی حسینی منش، مشاور فقهی مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امید، فریدون گل افرا، کارشناس ارشد حوزه کشاورزی و مدیرمسئول ماهنامه کشاورز، حسن خسروجردی، رئیس شورای همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، سید عبدالرضا جزایری رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان و جمعی دیگر از مسئولان و نخبگان علمی حضور داشتند.

 

ایران به برکت انقلاب اسلامی هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان است / اقتصاد ایران تنها 25 درصد وابسته به فروش نفت است/ 100 درصد جمعیت کشور از انرژی الکتریکی بهره‌مند‌است/ایران بر اساس شاخص‌های بین‌المللی کشوری با توسعه‌یافتگی بسیار بالای انسانی محسوب می‌شود

 

حسینی: ایران به برکت انقلاب، هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان شده است/ حیدری کردزنگنه: صادرات غیرنفتی بعد از انقلاب 20 برابر شد/ قادری:  ایران بعد از انقلاب جزو 10 کشور برتر دنیا در دانش ساخت پالایشگاه و نیروگاه شد/ حسن‌نزاد: امروز یک بازار بورس در هر شهر فعال است/ غفاری: صنعت هواپیمایی ایران بعد از انقلاب در رتبه بیستم دنیا قرار گرفت/ حسینی‌منش: حضور فقها در کنار بازار بورس دستاورد انقلاب اسلامی است

دکتر شمس‌الدین حسینی، وزیر اسبق اقتصاد و دارایی در ابتدای این نشست در سخنانی اظهار داشت: ارزیابی عملکرد اقتصادی کشور فرصتی برای درس گرفتن از گذشته است تا چراغ راهی برای آینده باشد.

وی با اشاره به اینکه علیرغم فرازوفرودهای متعدد کشور در عرصه اقتصاد، دستاوردهای بسیاری حاصل‌شده است، تصریح کرد: در چنین محفلی که بناست دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در عرصه اقتصاد تبیین شود، باید به بیان روند و فرایندی پرداخت که این دستاوردها را محقق کرده است.

حسینی اضافه کرد: ایران اسلامی هفدهمین کشور پهناور و پرجمعیت جهان محسوب می‌شود و یک درصد مساحت جهان را در اختیار دارد و بر اساس شاخص قدرت خرید مردم، به‌عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا به‌حساب می‌آید.

وزیر اسبق اقتصاد و دارایی گفت: برخی از مردم، اقتصاد کشور بزرگ ایران را با اقتصادهای کوچک دنیا مقایسه می‌کنند، درحالی‌که این قیاس اصلاً صحیح نیست .

وی با اشاره به گزارش سال 2016 موسسه «مک کینزی» پیرامون ظرفیت‌های اقتصادی دنیا افزود: بر اساس این گزارش، اقتصاد ایران متنوع است و به‌رغم تصور برخی مبنی بر وابستگی به نفت، تنها 25 درصد اقتصاد ایران به فروش نفت تعلق دارد .

حسینی ادامه داد: دومین شاخص مطرح‌شده پیرامون اقتصاد ایران در این گزارش، جمعیت تحصیل‌کرده و علمی کشور بود که ذکرشده، ایران هم‌طراز آمریکا موفق به تربیت مهندس شده است.

وزیر اسبق اقتصاد و دارایی با اشاره به سومین شاخص مطرح‌شده پیرامون اقتصاد ایران در این گزارش گفت: فرهنگ کارآفرینی بر اساس این گزارش در ایران بسیار رواج دارد به‌طوری‌که امروز استارت آپ‌های ایران قابل‌رقابت با مؤسسات مطرح دنیا هستند.

وی با اشاره به دستاوردهای سه حوزه زیرساختی ایران افزود: با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، امروز 97 درصد جمعیت ایران از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار هستند و 100 درصد جمعیت کشور از انرژی الکتریکی بهره‌مند‌است که شاخص مهمی از رفاه خانواده‌ها و بستری برای رشد زیرساختی محسوب می‌شود.

حسینی اضافه کرد: زیرساخت‌های بهداشتی، علمی و آموزشی کشور نیز قابل‌تحسین است.

وزیر اسبق اقتصاد و دارایی با اشاره به دوران تحصیل خود در رشته اقتصاد گفت: سال 64 که وارد دانشکده اقتصاد دانشکده علامه طباطبایی شدم، تمام افراد دارای مدرک PHD اقتصاد،خارج از کشور تحصیل‌کرده بودند اما امروز اساتید برتر دانشگاهی کشور در رشته اقتصاد، تحصیل‌کرده دانشگاه‌های خودمان هستند و خوشبختانه نخبه‌های اقتصادی کشور امکان جذب در دانشگاه‌ها و صندوق‌های فکر جهانی رادارند.

وی با اشاره به اینکه امروز شاخص‌های ترکیبی توسعه انسانی در جهان ملاک ارزیابی‌های اقتصادی کشورها محسوب می‌شود، تصریح کرد: این شاخص‌ها بر اساس سه قابلیت دانایی، سلامتی و درآمد ارزیابی می‌شوند و به‌صورت سالانه برای هر کشور مطرح می‌شوند.

حسینی اضافه کرد: بر اساس این شاخص ، کشورهایی که تراز کمتر از نیم را کسب کنند، کمتر توسعه‌یافته تلقی می‌شوند، کشورهای با تراز و شاخص 0/5 تا 0/7 متوسط، کشورهای با شاخص 0/7 تا 0/8 بالا و کشورهای با شاخص بالای 0/8 ازلحاظ توسعه بسیار بالا معرفی می‌شوند.

وزیر اسبق اقتصاد و دارایی در همین رابطه ادامه داد: کشور ایران در سال 1980 بر اساس این گزارش دارای شاخص کمتر از نیم بود و ازلحاظ توسعه انسانی پایین محسوب می‌شد، در سال 1990 این شاخص برای ایران از مرکز نیم گذشت و به 0/6 رسید تا کشور توسعه‌یافته متوسط تلقی شود و در ابتدای قرن 20 ، این شاخص از 0/7 گذر کرد و در سال 2017 به رقم 0/798 رسید که حاکی از توسعه‌یافتگی بسیار بالای کشور در حوزه انسانی است.

وی افزود: به رقم تمامی فرازوفرودها، نوسانات و نقاط ضعف و قوت به‌ویژه در دو سال اخیر، روند توسعه انسانی کشور قابل‌قبول است.

حسینی با اشاره به شاخص درآمدی این گزارش برای ایران افزود: درآمد سالانه کشور در سال 1990، 11 هزار و 400 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 2017 به رقم 19 هزار و 100 میلیارد دلار رسیده است و درزمینهٔ شاخص امید به زندگی نیز متوسط سن در سال 1990 در ایران 63/8 ارزیابی‌شده بود که امروز این رقم از 76 سال عبور کرده است.

وزیر اسبق اقتصاد و دارایی گفت: سال‌های مورد انتظار تحصیل کشور در 1990 بر اساس این گزارش، 9/2 سال بود که امروز به 15 سال رسیده است و میانگین سال تحصیلی کشور نیز از 4/2 سال در 1990 به 10 سال رسیده است.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران دارای جمعیتی جوان و تحصیل‌کرده است و این‌یک فرصت و استعداد مهم برای کشور به‌حساب می‌آید، تصریح کرد: برخی این جمعیت جوان را با مشکل بیکاری به‌عنوان مشکل معرفی می‌کنند، درحالی‌که این مهم یک استعداد است و در دهه پنجم انقلاب اسلامی باید ظرفیت و بستر به‌کارگیری آنان را فراهم کنیم تا کشور در طبقه بالاتری از رفاه قرار گیرد.

حسینی با اشاره به مؤلفه‌هایی که موجب شده حلاوت این پیشرفت‌ها و دستاوردها توسط مردم چشیده نشود، خاطرنشان کرد: تثبیت شاخص‌های نوسانی تورم و اشتغال در کشور حلاوت این شیرینی‌ها را به مردم خواهد چشاند که امیدواریم به‌کارگیری ظرفیت‌ها و استعدادهای کشور در اقتصاد این ظرفیت را فراهم آورد.

 

نفوذ بخش خصوصی در اقتصاد در دروان پهلوی تنها 10 درصد بود/ صادرات غیرنفتی بعد از انقلاب 20 برابر شده است/ شاخص توسعه انسانی کشور بعد از انقلاب در جایگاه نخست منطقه قرار دارد

 

حسینی: ایران به برکت انقلاب، هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان شده است/ حیدری کردزنگنه: صادرات غیرنفتی بعد از انقلاب 20 برابر شد/ قادری:  ایران بعد از انقلاب جزو 10 کشور برتر دنیا در دانش ساخت پالایشگاه و نیروگاه شد/ حسن‌نزاد: امروز یک بازار بورس در هر شهر فعال است/ غفاری: صنعت هواپیمایی ایران بعد از انقلاب در رتبه بیستم دنیا قرار گرفت/ حسینی‌منش: حضور فقها در کنار بازار بورس دستاورد انقلاب اسلامی است

در ادامه این نشست غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس سابق سازمان مالیاتی کشور و رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی طی سخنانی اظهار کرد: میزان نفوذ بخش خصوصی در اقتصاد ایران قبل از انقلاب کمتر از 10 درصد بود درحالی‌که امروز 70 درصد اقتصاد ایران در دست بخش خصوصی قرار دارد.

وی ادامه داد: درآمد مالیاتی بودجه کشور قبل از انقلاب 4 درصد بوده است درحالی‌که امروز به‌واسطه اصلاح برنامه بودجه و سالم‌سازی بودجه کشور میزان درآمد مالیاتی کشور به 55 درصد رسیده است.

حیدری کرد زنگنه با اشاره به اینکه اقتصاد قبل از انقلاب به‌صورت کامل وابسته به نفت بود گفت: صادرات غیرنفتی قبل از انقلاب حدود 2 الی 3 میلیارد دلار بود که در دهه چهارم انقلاب میزان صادرات غیرنفتی کشور به بیش از 50 میلیارد دلار رسید و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور توانست وابستگی به نفت بسیار کاهش دهد.

وی تشریح کرد: طبق آمار صندوق بین‌المللی پول در محاسبه ضریب جینی ایران، قبل از انقلاب 47 درصد از مردم زیرخط فقر زندگی می‌کردند درحالی‌که در نظام جمهوری اسلامی ایران این آمار کاهش‌یافته و امروز با توجه به آمار صندوق‌های بین‌المللی میزان افراد زیرخط فقر، 9 درصد تخمین زده‌شده است.

رئیس سابق سازمان مالیاتی کشور با اشاره به عدم توجه به تربیت نیروی انسانی در دوران پهلوی گفت: نرخ باسوادی کشور از 41/8 درصد قبل از انقلاب به 89 درصد بعد از انقلاب رسیده است.

حیدری کرد زنگنه ادامه داد: ضریب جینی کشور بعد از انقلاب اسلامی به 37 درصد کاهش پیداکرده است و پس از انقلاب اختلاف طبقاتی شدید از بین رفت و با اصلاح ساختار اجتماعی ضریب اختلاف طبقاتی به 18 درصد رسید؛ این آمار در کشوری مانند انگلیس حدود 13/8 درصد است.

رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی بابیان رشد شاخص توسعه نیروی انسانی پس از انقلاب گفت: علیرغم درآمد بالای نفتی در کشور از سال 1335 تا سال 1355 اما در این بازه 20 ساله، ضریب شاخص توسعه انسانی کشور 0/004 رشد داشت درصورتی‌که اکنون ایران در این شاخص در منطقه اول است.

وی ادامه داد: نظام در بالا بردن شاخص توسعه جنسیتی کشور موفق عمل کرده به‌نحوی‌که تعداد دانشجویان زن که قبل از انقلاب اسلامی کمتر از 10 درصد بودند امروز به بالای 50 درصد رسیده است.

حیدری کرد زنگنه تصریح کرد: ایران اسلامی به برکت انقلاب در تولید علم، فناوری، پژوهش، مقاله، نانو و علوم فضایی در منطقه رتبه اول را دارد و در سطح جهان نیز به رتبه‌های برتر رسیده است.

رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی در پایان اظهارات خود گفت: قبل از انقلاب در ایران، توسعه تأمین اجتماعی مفهومی نداشت اما با برنامه‌ریزی‌هایی که پس از انقلاب انجام شد در حال حاضر همه مردم روستا از دفترچه درمان برخوردار هستند و کشور از پوشش سراسری بیمه برخوردار است.

 

تمام تجهیزات استخراج و انتقال میعانات گازی بومی‌سازی شده است/ گازرسانی به 23 هزار روستای کشور بعد از انقلاب/ افزایش ظرفیت حمل‌ونقل بنادر به 20 میلیون تن / احداث 16 هزار کیلومتر شبکه بزرگراهی به برکت انقلاب اسلامی / ایران جزو 10 کشور برتر دنیا در دانش ساخت پالایشگاه و نیروگاه است

 

حسینی: ایران به برکت انقلاب، هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان شده است/ حیدری کردزنگنه: صادرات غیرنفتی بعد از انقلاب 20 برابر شد/ قادری:  ایران بعد از انقلاب جزو 10 کشور برتر دنیا در دانش ساخت پالایشگاه و نیروگاه شد/ حسن‌نزاد: امروز یک بازار بورس در هر شهر فعال است/ غفاری: صنعت هواپیمایی ایران بعد از انقلاب در رتبه بیستم دنیا قرار گرفت/ حسینی‌منش: حضور فقها در کنار بازار بورس دستاورد انقلاب اسلامی است

 

در ادامه بیست و هفتمین نشست شنبه‌های انقلاب، جعفر قادری عضو شورای نظارت بر سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در طول 40 سالی که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، کشور  درزمینهٔ عدالت اجتماعی رشد بسیاری کرده است.

وی با اشاره به زیرساخت‌هایی که در طول این چهل سال در کشور ایجادشده است، ادامه داد: در بخش دانش فنی و مهندسی نسبت به قبل از انقلاب پیشرفت کرده‌ایم که حتی در حال صدور این دانش به دنیا هستیم این درحالی‌که است که قبل از انقلاب دانش فنی و مهندسی تنها منحصر به خارجی‌ها بود.

قادری افزود: انقلاب توانسته است 16 هزار کیلومتر شبکه بزرگراهی ایجاد کند که این رقم نسبت به  قبل از انقلاب 6 برابر شده است.

عضو شورای نظارت بر سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی گفت: درزمینهٔ خطوط ریلی برون‌شهری و درون‌شهری نیز در کشور پیشرفت‌هایی صورت گرفته است به‌طوری‌که حتی امروز کشور قادر به تولید واگن و لوکوموتیو است.

وی بابیان اینکه کشور درزمینهٔ حمل‌ونقل هوایی و دریایی هم پیشرفت کرده است ادامه داد: اکنون در تولید هواپیماهای کوچک و آموزشی در دنیا حرف برای گفتن داریم که نمونه آن تولید جنگنده و موتور هواپیما است، همچنین کشور در تولید موتور کشتی و ناوهای جنگی نیز پیشرفت‌هایی داشته است.

قادری تأکید کرد: انقلاب اسلامی توانسته است در طول این چهل‌ساله ظرفیت‌های حمل‌ونقل بنادر را افزایش دهد به‌طوری‌که این آمار به 20 میلیون تن ظرفیت رسیده است.

عضو شورای نظارت بر سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی ادامه داد: قبل از انقلاب فقط 10 درصد روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردار بودند که این رقم بعد از انقلاب به 23 هزار روستا رسیده است و حتی ایران توانسته است تمام تجهیزات استخراج و انتقال میعانات گازی را بومی کند.

وی با اشاره به پیشرفت کشور در تولید برق و سدسازی گفت: ایران در دانش ساخت پالایشگاه و نیروگاه جزو 10 کشور برتر دنیا محسوب می‌شود ، همچنین در ساخت سد پیشرفت‌هایی داشته  که امروز جزو کشورهای برتر در این دانش به‌حساب می‌آید.

قادری تأکید کرد: ایران در تولید سکوهای دریایی و زمینی نفتی به خودکفایی رسیده است و حتی در دانش هسته‌ای نیز که منجر به تولید برق می‌شود، به پیشرفت‌هایی دست پیداکرده است.

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کشور در زیرساخت‌های ارتباطی نیز پیشرفت کرده است که قبل از انقلاب حدود 10 میلیون خط تلفن ثابت در کشور فعال بود که این رقم بعد از انقلاب به 30 میلیون خط رسیده است، همچنین هم‌اکنون حدود 180 میلیون خط تلفن همراه در کشور فعال است.

وی ادامه داد: کشور در تولید تجهیزات پزشکی و دارویی به یک خودکفایی رسیده است که حتی امروزه درحالی‌که صادر کردن این تجهیزات به خارج از کشور هستیم.

قادری بابیان این‌که تعداد کتابخانه‌ها و مدارس در طول این چهل سال با رشد همراه بوده است، بیان داشت: این تعداد از 48 هزار به 108 هزار مدرسه رسیده است.

عضو شورای نظارت بر سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی همچنین ادامه داد: بعد از انقلاب  تعداد کانال‌های رادیویی و تلویزیونی و سالن‌های سینمایی هم با رشد همراه بوده که این رشد بی‌نظیر است.

وی اضافه کرد: بعد از انقلاب مساحت سالن‌های ورزشی در کشور از 0/2 مترمربع به یک مترمربع رسیده است و سرانه فضای تفریحی و گردشگری کشور نیز 16 برابر شده است.

قادری تأکید کرد: قبل از انقلاب حدود 25 درصد از مردم مالک ملکی بودند که این رقم بعد از انقلاب به 75 درصد رسیده است.

 

انقلاب توانست فاصله طبقاتی مردم را کاهش دهد/ اگر انقلاب نبود من الان روستازاده بودم نه نماینده مجلس/ امروز به برکت انقلاب اسلامی یک بازار بورس در هر شهر فعال است/ قبل از انقلاب مردم هواپیما را از نزدیک ندیده بودند

 

حسینی: ایران به برکت انقلاب، هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان شده است/ حیدری کردزنگنه: صادرات غیرنفتی بعد از انقلاب 20 برابر شد/ قادری:  ایران بعد از انقلاب جزو 10 کشور برتر دنیا در دانش ساخت پالایشگاه و نیروگاه شد/ حسن‌نزاد: امروز یک بازار بورس در هر شهر فعال است/ غفاری: صنعت هواپیمایی ایران بعد از انقلاب در رتبه بیستم دنیا قرار گرفت/ حسینی‌منش: حضور فقها در کنار بازار بورس دستاورد انقلاب اسلامی است

محمد حسن نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در بخش دیگری از این نشست در سخنانی اظهار داشت: برگزاری برنامه شنبه‌های انقلاب باهدف بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی، قابل‌ستایش است و من متأسف هستم برای رسانه‌هایی که در طول این مدت 40 ساله انقلاب اسلامی ، هنوز به بیان دستاوردها نپرداخته‌اند.

وی ادامه داد: بازار سرمایه ایران در سال 45 با سرمایه اولیه 23 میلیارد ریال و با حضور 150 شرکت شکل گرفت که این آمار در اوایل انقلاب کاهش یافت و به 56 شرکت رسید اما اکنون ارزش سرمایه این بازار 800 هزار میلیارد تومان است.

حسن نژاد بابیان این‌که شاید بعضی‌ها می‌گویند که این آمار با احتساب نوسان‌های ارزی حاصل ‌نشده است گفت: با محاسبه‌ای ساده درمی‌یابیم که این رقم هر میزان با نوسان ارزی نیز روبه‌رو شده باشد، بازهم افزایش پیداکرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: قبل از انقلاب در کشور فقط یک بورس آن‌هم در تهران موجود بود اما اکنون در تمام شهرها یک بورس فعال است و حتی برای پتروشیمی، انرژی، نفت و زعفران بورس‌های جداگانه‌ای فعال است.

وی با اشاره به فاصله طبقاتی موجود در کشور گفت: نمونه بارز این فاصله طبقاتی، پرداخت حقوق‌های نجومی است اما سؤال این است که قبل از انقلاب چند درصد از روستاها برق، گاز و تلفن داشته‌اند و اکنون این آمار چگونه است؟ انقلاب توانسته است فاصله طبقاتی بین تمام مردم را از بین ببرد.

حسن نژاد ادامه داد: قبل از انقلاب چند درصد از مردم به تأمین اجتماعی دسترسی داشتند؟ این رقم هم‌اکنون به چخ میزان رسیده است و این پیشرفت‌ها دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: امروزه 11 میلیون ایرانی به خارج از کشور مسافرت می‌کنند که قبل از انقلاب این مهم برای افراد مقدور نبود و حتی مردم هواپیما را هم از نزدیک ندیده بودند.

وی در پایان سخنان خود گفت: من یک روستازاده هستم و هم‌اکنون نماینده مجلس هستم، اگر انقلاب نبود من اکنون همان روستازاده بی‌سواد بودم.

 

امروز دشمن به رتبه‌های برتر ایران اعتراف می‌کند/ ایران به برکت انقلاب اسلامی در آستانه یک جهش تمدنی است/ صنعت هواپیمایی ایران در رتبه بیستم دنیا قرار دارد/ ایران قادر به پوشش اقتصاد کل منطقه است/ ایران رتبه پنجم جهان درزمینهٔ تربیت نیروی انسانی متخصص/ کسب رتبه جهانی سیزده فولاد، یازدهم سیمان و دوازدهم سنگ‌آهن پس از انقلاب

 

حسینی: ایران به برکت انقلاب، هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان شده است/ حیدری کردزنگنه: صادرات غیرنفتی بعد از انقلاب 20 برابر شد/ قادری:  ایران بعد از انقلاب جزو 10 کشور برتر دنیا در دانش ساخت پالایشگاه و نیروگاه شد/ حسن‌نزاد: امروز یک بازار بورس در هر شهر فعال است/ غفاری: صنعت هواپیمایی ایران بعد از انقلاب در رتبه بیستم دنیا قرار گرفت/ حسینی‌منش: حضور فقها در کنار بازار بورس دستاورد انقلاب اسلامی است

جلال غفاری قدیر، رئیس سابق دانشگاه علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در بخش دیگر این نشست با اشاره به اینکه امروز سنجش‌های بین‌المللی مرجع رجوع رتبه‌بندی‌های کشورها شده است؛ اظهار داشت: بر اساس آمار موجود و اعتراف دشمنان، ایران در کسب بسیاری از رتبه‌ها به برتری دست‌یافته است و در حال حاضر اغلب رتبه‌های جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی پایین‌تر از بیست است.

وی با تشریح پروژه ایران 20 گفت: در چند سال گذشته پژوهشی در حال انجام است تا ایران را در شاخص‌هایی که دارای رتبه زیر بیست است، معرفی کند. این کار می‌تواند هم برای متخصصین داخلی انگیزه ایجاد کند و هم برای مردم امیدآفرین باشد.

این کارشناس علوم اجتماعی با اشاره به آمار موجود در بخش اقتصاد غیرنفتی ایران گفت: در حال حاضر 30 میلیون نیروی کار در کشور وجود دارد که ایران از این منظر در رتبه بیست و دوم جهان ایستاده است؛ با ظرفیت موجود و وجود متخصص‌های داخلی ،جمهوری اسلامی ایران در حال یک جهش تمدنی است به‌نحوی‌که امروز ایران می‌تواند کل اقتصاد منطقه را پوشش دهد.

غفاری تصریح کرد: ایران جزو کشورهای موفقی است که توانسته 80 میلیون نفر را مدیریت کند و حتی وابستگی به نفت را به یک‌چهارم نسبت به قبل از انقلاب برساند و این موفقیت‌ها در حالی رخ‌داده است که کشور مورد ظالمانه‌ترین تحریم‌ها نیز قرار داشته است.

رئیس سابق دانشگاه علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(ع)  افزود: بر اساس یکی از شاخص‌های بین‌المللی در حوزه نیروی انسانی، ایران درزمینهٔ تربیت نیروی متخصص در بخش‌های مهندسی، ریاضی، علوم انسانی و فنی دارای رتبه پنجم جهان است.

وی بابیان دستاوردهای حوزه کشاورزی در 40 ساله انقلاب اسلامی گفت: در حال حاضر ایران رتبه بیست و دوم تولید غلات جهان را دارد و جایگاه پنجم در رشد تولید غلات را به خود اختصاص داده است؛ پس از انقلاب رتبه ایران به لحاظ آبیاری زمین‌های کشاورزی به پانزده رسید و رتبه بیست و یکم بهره‌وری از ابزار کشاورزی را نیز از آن خود کرد.

غفاری با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه صنعت و معدن گفت: ایران در تولید گچ رتبه سوم، در تولید مس رتبه دوازدهم، در تولید سنگ‌آهن رتبه دوازدهم، در تولید روی رتبه شانزدهم و همچنین در تولید محصول راهبردی فولاد رتبه سیزدهم، در تولید سیمان رتبه یازدهم، درزمینهٔ صادرات سیمان رتبه اول، در تولید آلومینیوم رتبه بیستم، در صنعت هوایی رتبه بیستم و در تولید خودرو رتبه شانزدهم دنیا رادار است.

رئیس سابق دانشگاه علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(ع)  با اشاره به اینکه لازم است تا از ظرفیت‌های کشور بیش‌ازپیش استفاده شود، گفت: گردشگری سلامت یکی از ظرفیت‌های کشور است که می‌تواند جذب سرمایه را از یک میلیارد دلار به 7 میلیارد دلار افزایش دهد.

وی ادامه داد: خدمات فنی و مهندسی از دیگر ظرفیت‌هایی است که می‌تواند از 24 تا 35 میلیارد دلار جذب سرمایه برای کشور داشته باشد.

غفاری در پایان اظهارات خود گفت: در حال حاضر با بهره‌گیری از نیروی انسانی و ظرفیت مبادلات اقتصادی می‌توانیم اقتصاد خاورمیانه را پوشش دهیم.

 

معامله روزانه 8 هزار میلیارد ریال در بورس/ عرضه بیش از 500 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در کشور طی سال 96 / حضور فقها در کنار بازار بورس دستاورد انقلاب اسلامی است

 

حسینی: ایران به برکت انقلاب، هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان شده است/ حیدری کردزنگنه: صادرات غیرنفتی بعد از انقلاب 20 برابر شد/ قادری:  ایران بعد از انقلاب جزو 10 کشور برتر دنیا در دانش ساخت پالایشگاه و نیروگاه شد/ حسن‌نزاد: امروز یک بازار بورس در هر شهر فعال است/ غفاری: صنعت هواپیمایی ایران بعد از انقلاب در رتبه بیستم دنیا قرار گرفت/ حسینی‌منش: حضور فقها در کنار بازار بورس دستاورد انقلاب اسلامی است

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام دکتر سید محمدمهدی حسینی منش، پژوهشگر مالی اسلامی و مشاور فقهی مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امید اظهار داشت: تحول در بازار سرمایه جزء دستاوردهای انقلاب محسوب می‌شود زیرا در سال 57 تنها دو شرکت خصوصی در کشور فعال بود که درمجموع حجم معادلاتی آن 150 میلیارد ریال بود اما امسال روزانه 8 هزار میلیارد ریال معامله در بورس صورت می‌گیرد که نشان‌دهنده رشد 2500 برابری در این عرصه است.

وی ادامه داد: در سال قبل بیش از 500 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در کشور عرضه شد که قبل از انقلاب تنها 70 میلیارد ریال اوراق عرضه می‌شد.

حسینی منش با اشاره به اینکه در بازار سهام امروز بورس‌های تخصصی شکل‌گرفته است، افزود: امروز بازار فرابورس داریم و به‌صورت تخصصی در عرصه‌های کالا، پتروشیمی، انرژی و ... دارای بورس تخصصی هستیم و به‌زودی بورس نفت نیز ایجاد خواهد شد.

این پژوهشگر مالی اسلامی بابیان اینکه 10 نوع اوراق و سکوک در کشور عرضه می‌شود، تصریح کرد: این اوراق به‌صورت قراردادهای بانکی در بازار ثانویه عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از موفقیت‌های مناسب و دقیق بورس، حضور فقها در کنار بازار بورس است البته این امر مانند نگارش قانون بانک توسط فقها نیست بلکه بررسی اوراق، نحوه عرضه و اجرای آیین‌نامه‌ها توسط فقها بررسی و نظارت می‌شود.

حسینی منش گفت: در حال حاضر 10 شرکت و موسسه سرمایه‌ای در کشور فعال است که پایه‌گذار حضور مردم در بازار سرمایه هستند و این شرکت‌ها در ابتدا سهام‌های عرضه‌شده را خریداری و سپس در بازار بورس برای مردم ارائه می‌دهند.

مشاور فقهی مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امید با اشاره به اینکه اعتماد مردم به‌نظام و شناخت دقیق بازارهای سرمایه‌ای موجب رشد شاخص‌های اقتصادی شده است، تصریح کرد: در سال 96 در 5 دسته اوراق عرضه شد که درمجموع 636 میلیون میلیون ریال خرید سهام اوراق صورت گرفت و در 5 ماهه نخست سال 97 نیز 60 هزار میلیون ریال اوراق ارائه‌شده است که نشان‌دهنده اعتماد و شناخت مردم از این عرصه است.

وی ادامه داد: در عرصه آموزش حضور مردم در بازار سرمایه نیز تلاش‌های بسیاری در کشور صورت گرفته است که فرایند خرید سهام، مدیریت و ... به‌طور کامل آموزش داده می‌شود.

حسینی منش گفت: حضور گسترده مردم در بازارهای مالی به برکت انقلاب اسلامی محقق شده است و با مدیریت صورت گرفته، 70 درصد اوراق عرضه‌شده در بازار سرمایه به تولید تعلق داشته است که اگر مردم بیش‌ازپیش به این نظام اعتماد کنند و نقدینگی خود را در این بازارها سرمایه‌گذاری کنند، کمک شایانی به تولید خواهد داشت.

مشاور فقهی مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امید با ارائه آمارهایی از شاخص بورس در سال 81 و 96 گفت: شاخص بورس در سال 81 11 هزار و 9/349 بود که در سال 92 به 79 هزار و 500 رسید و در شش‌ماهه 97 این رقم به 160 هزار و 538 رسیده است که نشان از آگاهی و آموزش‌های مناسب مردم در این عرصه است.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای غیررسمی نقدینگی در اختیار مردم بالغ‌بر 16 هزار میلیارد ریال است که متأسفانه در بازار سرمایه و پولی حضور ندارد که اگر اعتمادسازی لازم صورت گیرد و این رقم در بازار بورس ارائه شود، تأثیرات بسیاری خواهد داشت.

حسینی منش افزود: در سال 96 و 97 اوراق‌های منتشرشده با رقم‌های بالا مانند 300 هزار میلیارد و 700 هزار میلیارد ارائه‌شده که برخی از آنان در زمان حدود نیم ساعت به‌واسطه فروش‌های خرد، به فروش رفت .

مشاور فقهی مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امید افزود: در ثبت‌نام اخیر شرکت خودرویی سایپا حداقل هر فرد باید 20 تا 25 میلیون تومان پول ارائه می‌داد که بر اساس اعلام آمارها 6 میلیون نفر به سایت این شرکت مراجعه کردند که نشان از وجود نقدینگی 150 هزار میلیارد تومانی نزد مردم است که نه در بازار سرمایه است و نه در بانک‌ها  و به‌عنوان عامیانه در بالشت‌های مردم است که باید با اعتمادسازی این رقم وارد بازار سرمایه شود.

 

چگونه می‌توان پول ملی یک کشور را تقویت کرد؟ / پسته تولیدی ایران کیفیت بهتری نسبت به پسته‌های تولید آمریکا دارد

 

حسینی: ایران به برکت انقلاب، هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان شده است/ حیدری کردزنگنه: صادرات غیرنفتی بعد از انقلاب 20 برابر شد/ قادری:  ایران بعد از انقلاب جزو 10 کشور برتر دنیا در دانش ساخت پالایشگاه و نیروگاه شد/ حسن‌نزاد: امروز یک بازار بورس در هر شهر فعال است/ غفاری: صنعت هواپیمایی ایران بعد از انقلاب در رتبه بیستم دنیا قرار گرفت/ حسینی‌منش: حضور فقها در کنار بازار بورس دستاورد انقلاب اسلامی است

در بخش دیگری از این نشست،  فریدون گل افرا، کارشناس ارشد حوزه کشاورزی و مدیرمسئول ماهنامه کشاورز اظهار داشت: حدود 40 سال است که به‌عنوان روزنامه‌نگار مشغول فعالیت هستم و کارشناس اقتصادی رادیو اقتصاد و ایران پایش هستم و در ماه‌های آتی سخنرانی‌هایی در بلونیا ایتالیا و هانوفر آلمان خواهم داشت که از مطالب ارائه‌شده در این نشست به‌عنوان دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد در سخنرانی‌ام استفاده خواهم کرد.

وی اضافه کرد: کشور آمریکا ازلحاظ کمی برترین تولیدکننده پسته است و حتی تعدادی از ایرانیان در شهر کالیفرنیا این کشور شهر تولید پسته ایجاد کرده است اما به اعتقاد خود این افراد پسته تولیدی آنان بو و کیفیت پسته تولید ایران را ندارد.

گل افرا با اشاره به اینکه دریکی از سفرهایم به اتریش، پرفسور کوگل از من سؤال کرد چگونه می‌توان پول ملی یک کشور را تقویت کرد؟ افزود: در پاسخ به این سؤال و بحث پیرامون آن نکاتی مطرح شد برای تقویت پول ملی یک کشور که مورد اول مبارزه با فساد بود یعنی فساد به حداقل ممکن برسد و در گام دوم بروکراسی اداری کاهش یابد تا از اتلاف وقت جلوگیری شود.

این کارشناس ارشد حوزه کشاورزی اضافه کرد: سومین گام برای این تقویت، افزایش سطح علمی، تجربی و وجدان کاری متقاضیان کار است و چهارمین محور نیز کاهش ضایعات تولیدی است.

وی ادامه داد: تقویت شایسته‌سالاری برای تصدی مسئولیت‌ها و همچنین نظم دادن به محصولات کشاورزی به‌منظور بازگشت سرمایه تولیدکننده از دیگر گام‌های تقویت پول ملی یک کشور است.

گل افرا در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تحریم و خشک‌سالی  یک فرصت برای کشور است تا به فکر بیفتیم از چه مسیری می‌توانیم محصولات بهتری تولید کنیم، در این راستا من به 5 کشور جهان سفرکرده‌ام و دستگاهی پیداکرده‌ام که می‌تواند مشکل آب کشور را برطرف کند، ما هم‌اکنون سدهای زیادی ایجاد کرده‌ایم که با گرم شدن زمین تنها به یک سطح تبخیری تبدیل‌شده است که در این شرایط باید راهی برای بهره‌گیری از دیگر ظرفیت‌ها ایجاد کنیم.

 

آفریقا بستر مناسب برای صادرات کالاهای ایرانی / به‌جای امید به شرکت‌های نفتی خارجی، بر روی پالایشگاه‌های نفتی آفریقا سرمایه‌گذاری کنیم

 

حسینی: ایران به برکت انقلاب، هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان شده است/ حیدری کردزنگنه: صادرات غیرنفتی بعد از انقلاب 20 برابر شد/ قادری:  ایران بعد از انقلاب جزو 10 کشور برتر دنیا در دانش ساخت پالایشگاه و نیروگاه شد/ حسن‌نزاد: امروز یک بازار بورس در هر شهر فعال است/ غفاری: صنعت هواپیمایی ایران بعد از انقلاب در رتبه بیستم دنیا قرار گرفت/ حسینی‌منش: حضور فقها در کنار بازار بورس دستاورد انقلاب اسلامی است

حسن خسروجردی، رئیس شورای همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا هم در ادامه این نشست اظهار داشت: مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری سفری به آفریقا داشتند و کشورهای این قاره را دارای ظرفیت بسیار خوب برای سرمایه‌گذاری و صادرات ارزیابی کردند که در این راستا بنده به‌عنوان مسئول شناسایی این فرصت‌ها و برقراری همکاری‌ها تعیین شدم.

وی ادامه داد: در ابتدای این مسئولیت، 27 کشور آفریقایی را موردمطالعه قراردادم و درمجموع آن‌ها را بر اساس 100 سؤال طراحی‌شده، بررسی کردم و گزارش‌هایی مبنی بر کالاهای موردنیاز آن‌ها و پروژه‌های اقتصادی مستعد اجرا را برای مسئولان داخلی ارسال کردم.

خسروجردی با اشاره به پروژه‌های اقتصادی که در کشورهای آفریقایی اجرایی کرده است، افزود:ایتالیایی‌ها در کشور تانزانیا یک کارخانه کاشی احداث کرده بودند که نیمه‌کاره رهاشده بود و ما این کارخانه را تکمیل کردیم و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز در این کشور برپا کردیم به‌طور مثال در این کشور، زنان مانتوهایی مشابه به مانتوهای ایران بر تن می‌کنند که طرح آن بر اساس کالاهایی که وارد آن کشور کردیم، تولید می‌شود.

رئیس شورای همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا ادامه داد: سازمان ملل به کشورها آفریقایی ابلاغ کرد که روند بهره‌گیری از انرژی خود را از سوزاندن ذغال به سمت بهره‌گیری از سوخت‌های فسیلی سوق دهند، لذا تمرکز ایران نیز در این کشورها به سمت فروش نفت و فراورده‌های پتروشیمی سوق پیدا کرد.

وی گفت: به وزیر نفت پیشنهاد دادم در کشورهای آفریقایی پالایشگاه‌های متوقف‌شده آنان را با سرمایه‌گذاری، مجدداً فعال کند تا در زمان تحریم‌ها برای کشور راهگشا باشد، اما در آن زمان تازه برجام اجرایی شده بود و امید به حضور شرکت‌های خارجی در حوزه نفت داشتند و این طرح را نپذیرفتند که درنهایت نیز سرانجام برجام این‌گونه شد.

خسروجردی اضافه کرد: آفریقا شرایط مناسبی برای عرضه کالاهای تولید ایران دارد اما باید تولیدکنندگان به‌صورت مستقیم با آنان وارد مذاکره شوند و معتقدم سرمایه هزینه شده در این کشورها، ظرف دو سال مجدد بازخواهد گشت.

رئیس شورای همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا افزود: صادرات فراورده‌های نفتی ایران به آفریقا آغازشده و شرکت ایران گاز، 24 سال قبل در سودان تأسیس‌شده است که سرمایه هزینه شده برای آن ظرف 20 ماه به کشور بازگشت و برنامه داریم تا تمام کشورهای آفریقایی را گازسوز کنیم و این پروژه را از غرب آفریقا آغاز کرده‌ایم.

وی در پایان سخنرانی خود اظهار داشت: اگر بنا داریم صادرات مناسبی به کشورهای آفریقایی داشته باشیم که از ارزش‌افزوده بسیار بالایی هم برخوردار است باید به‌صورت مستقیم در این کشورها حاضر شویم.

 

دیپلماسی اقتصادی کشور فعال‌تر شود / حمایت از مشاغل روستایی و کارگاه‌های خرد توسط بخش خصوصی راه علاج بی‌کاری و بازگشت مردم به روستاها

 

حسینی: ایران به برکت انقلاب، هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان شده است/ حیدری کردزنگنه: صادرات غیرنفتی بعد از انقلاب 20 برابر شد/ قادری:  ایران بعد از انقلاب جزو 10 کشور برتر دنیا در دانش ساخت پالایشگاه و نیروگاه شد/ حسن‌نزاد: امروز یک بازار بورس در هر شهر فعال است/ غفاری: صنعت هواپیمایی ایران بعد از انقلاب در رتبه بیستم دنیا قرار گرفت/ حسینی‌منش: حضور فقها در کنار بازار بورس دستاورد انقلاب اسلامی است

در بخش دیگر این نشست، سید عبدالرضا جزایری رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان طی سخنانی اظهار کرد: با توجه به آمار اعلام‌شده از سوی مراجع بین‌المللی، ظرفیت ایران در اغلب حوزه‌ها در رتبه نخست است که لازم است با آزادسازی این ظرفیت‌ها ، از پتانسیل‌های موجود استفاده شود.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های اقتصادی کشور بسیار بالا است که می‌توانیم با استفاده از تعاونی‌های داخلی و تعاونی‌های اروپا به جذب سرمایه بالا در این عرصه بپردازیم، به‌عنوان نمونه انجمن کشاورزی فدرال آلمان یکی از این ظرفیت‌ها است که می‌توان از آن استفاده کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان با اشاره به وجود 30 میلیون نیروی کار در کشور گفت: بخش خصوصی ظرفیت عظیمی دارد که می‌توانیم از آن بهره ببریم به‌عنوان نمونه با مهندسی معکوس می‌توانیم مردم را به روستاها برگرداند و مشکل اشتغال را حل کرد؛ این موضوع با حمایت از مشاغل روستایی و کارگاه‌های خرد محقق می‌شود.

وی بابیان اینکه آموزش زیربنای پیشرفت است گفت: کشور از پتانسیل عظیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برخوردار است اما متأسفانه آموزش مهارتی به آن‌ها داده نمی‌شود؛ می‌توان با بهره‌گیری از فارغ‌التحصیلان و ارائه دوره‌های مهارتی به آنان و همچنین ارائه آموزش‌های لازم به کارگران، تحول عظیمی در این حوزه ایجاد کرد.

جزایری در پایان سخنان خود تصریح کرد: پس از برجام طی دیپلماسی بین اروپا و ایران، عده زیادی از صنعتگران کشور آلمان به ایران آمدند که از این افراد بهره کافی گرفته نشد و بیشتر حالت معارفه داشت ازاین‌رو لازم است بخش دیپلماسی اقتصادی بیشتر فعال شود.

 

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
نه داداش ایران به برکت وجود خدادادی معان و منابع زیر زمینی افسانه ایی این مقام را بدست آورده. تازه ایران تشریف آوردید؟؟؟؟؟
ارسال نظر
captcha