یکی از جریاناتی که طی سال‌های گذشته فعالیت­‌های گسترده میدانی و مجازی داشته، جریان انحرافی یمانی به رهبری احمد اسماعیل در عراق است.

فرهنگ سدید-گروه وحدت: یکی از راهبردهای اصلی دشمنان برای مقابله با گفتمان اسلام شیعی ناب در جهان، فرقه سازی و ایجاد جریان­‌های انحرافی است تا بتواند موجبات اختلاف، گمراهی و تفرقه‌افکنی میان جوامع اسلامی را فراهم کند. حمایت از رادیکالیزه کردن گروه‌­های فرقه‌­ای و تسلیح گروه­‌های قومی توأم با بهره‌گیری از فضای منفی حاکم بر منطقه خاورمیانه نشأت گرفته از سیاست‌های خصمانه‌ای است که رژیم سعودی برای مهار توسعه منطقه‌ای ایران در پیش‌گرفته است. جریان­‌های انحرافی با پوسته به ظاهر مذهبی ابزارهایی  هستند که همواره برای مهار و خنثی‌سازی نفوذ گسترده انقلاب اسلامی در میان ملت‌های مسلمان و مشتاقان و دلدادگان اهل‌بیت (ع)، مستمسک و بازیچه دست بیگانگان قرارگرفته‌اند.

یکی از این جریان ها که طی سال‌های گذشته در این بستر فعالیت­‌های گسترده میدانی و مجازی داشته، جریان انحرافی یمانی به رهبری احمد اسماعیل در عراق است؛ این جریان طی سال‌های گذشته دو مرحله را طی کرده است:

مرحله اول) جذب و تبلیغ جریان در بستر فضای مجازی

مرحله دوم) ورود به عرصه میدانی و تمرکز بر تغییر پارادایم از یک جریان فکری و فرقه‌ای به سمت یک جریان سیاسی

گر چه این جریان در ایران همچنان در مرحله اول به سر می‌برد، اما فرقه انحرافی احمد اسماعیل، مدت‌هاست در عراق وارد فاز میدانی و عملیاتی شده و تلاش می‌کند نه‌تنها به‌عنوان یک کنشگر مذهبی و فرقه‌ای بلکه در قامت یک کنشگر سیاسی وارد میدان شود. احمد اسماعیل شخصاً پیام‌هایی در راستای تحریک مردم برای حضور در تجمعات اعتراضی ارسال کرده و مکرراً این مسئله را در صفحات منتسب به خود و حتی در جواب کامنت‌­های ارسالی از سوی انصار پیگیری کرده است.

در همین رابطه، تجمعات سال گذشته بغداد در فضایی آغاز شد که حکومت عراق در حال فتح موصل و سقوط سرزمینی داعش در عراق بود و طی ماه‌های گذشته نیز در بصره ادامه یافت. اما اتفاقات اخیر بصره و ایجاد نقش در پازل جنگ شیعی-شیعی که یکی از آمال سعودی است، پرده از ماهیت این جریان برداشت. حمایت احمد اسماعیل و اعطاء لقب شیران بصره به شورشگرانی که کنسولگری جمهوری اسلامی ایران و سایر مراکز دولتی را به آتش کشیدند، خطی است که نیاز به تحلیل و کدهای پنهان نداشته و به‌راحتی می‌تواند، ماهیت این جریان را برای مراکز تصمیم گیر محور مقاومت در منطقه روشن کند.

معرفی محمدباقر صدر از نزدیکان جریان صدر در عراق و پیوند مدعی دروغین یمانی با جریان صدر که هم‌اکنون نزدیک‌ترین جریان به سعودی‌هاست از دیگر کدهای تحلیل ارتباط این جریان با سعودی­‌هاست.

کدهای فوق وقتی معنا پیدا می‌­کند که آن‌ها را در کنار گزارش مؤسسه «رند» به قلم جفری مارتینی با عنوان "آینده روابط فرقه‌گرایانه در خاورمیانه" قرار دهیم. در بخش سوم این گزارش در خصوص «سیاست لب پرتگاه» صراحتاً اشاره‌شده که یکی از تلاش­های جدی عربستان سعودی در خصوص تقابل با جریان شیعی "تشدید منازعات مذهبی است که تا سر حد منازعه منطقه‌ای پیش رود." امروز جریان مدعی یمانی تلاش دارد با ورود به حوزه سیاسی، ظرفیت‌های خود را در ایجاد تخاصمات منطقه‌ای در سه حوزه فکری، فرقه‌ای و سیاسی با مراجع دینی و حاکمیت‌های ایران و عراق گسترش دهد و از سویی گوشه چشم این جریان به حمایت‌های سعودی- بعثی نیز چشم‌اندازی متفاوتی را برای این جریان، ورای یک فرقه ترسیم می‌کند.

بر این اساس به نظر می‌رسد که پس از حوادث چند ماه گذشته عراق و حتی چراغ سبز احمد اسماعیل به یکی از انصار در تأیید تجمعات ایران که "ما در کنار مردم ایران در مطالبه حقوقشان هستیم"، جریان یمانی را نمی‌­توان به لحاظ حقوقی و امنیتی، یک جریان صرفاً فکری تلقی کرد.

این جریان معتقد به عصمت امام فیس‌بوکی‌شان بوده و حاکمیت را حق وی و غصب شده تلقی می‌کند. با این مبنا و تحرکات میدانی آغازشده در ایران و عراق، این جریان ظرفیتی برای ایجاد تنازعات و درگیری در داخل ایران و عراق را بیش از گذشته دارد.

جمع‌بندی

جریان­های افراطی به ظاهر مذهبی و فرقه‌­های انحرافی، سراسر جهان اسلام را به آتش کشیده و دامنه فعالیت خویش را جهانی کرده‌اند، گروه­هایی که همگی حمایت مالی، نظامی و ایدئولوژیک سعودی را پشت سر خویش احساس می‌کنند. امروزه حکومت سعودی به‌عنوان پدرخوانده تمامی گروه‌های افراطی، سلفی و تروریستی در سراسر جهان شناخته می‌شود. رژیم سعودی برای نیل به اهداف و بلندپروازی‌های خود در منطقه و مقابله بانفوذ گفتمان انقلاب اسلامی ایران در میان کشورهای مسلمان، سعی در ایجاد و دامن زدن به منازعات قومی و مذهبی دارد. حمایت سعودی­ها از تحرکات فرقه‌گرایانه در خاورمیانه و جریان انحرافی یمانی در حمله به سرکنسولگری ایران در بصره را می­‌توان در همین چارچوب تحلیل کرد.

به نظر می­‌رسد این تحرکات اختلاف افکنانه عمق پیوند تاریخی و فرهنگی دو کشور ایران و عراق را هدف قرار داده است تا بتواند از این رهگذر بر آتش اختلافات قومی و مذهبی میان آن‌ها بدمد. بر این اساس امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت، انسجام و پرهیز از هرگونه اختلاف‌افکنی میان دو کشور هستیم.

منابع:

فرهنگ نیوز، «واکاوی سیاست سعودی برای مهار جمهوری اسلامی»، www.farhangnews.ir

مشرق نیوز، «نقش یک فرقه مشکوک در حوادث بصره»،  www.mashreghnews.ir

 

ارسال نظر
captcha