یک تهیه کننده سینما گفت: تولید آثار سینمایی مرتبط با دوران دفاع مقدس امروز در اولویت سیاستگذران سینما نیست و اگر اثری نیز تولید می‌شود یا با بودجه‌های شخصی است و یا با مشقت فراوان تأمین بودجه شده است که در اکران نیز موردحمایت قرار نمی‌گیرد و درنهایت با دیده نشدن فیلم، بودجه برگشت نمی‌کند و امکان تولیدات دیگر را سلب می‌کند.

پروانه مرزبان تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سدید درباره وضعیت فعلی سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: اوایل انقلاب آثار سینمایی اثرگذاری در کشور تولید شد که با استقبال مردم و فیلم‌سازان نیز روبه رو شد.

وی ادامه داد: زمانی که فیلمی پیرامون شهید بهنام محمدی تولید کردم، با استقبال زیاد مردم از آن زمان روبه رو شد و نوجوانان کشور علاقه‌مند بودند تا رشادت ای این نوجوان 13 ساله را مشاهده کنند و حتی این حس در آنان ایجادشده بود که ما چرا نتوانیم این‌چنین رشادت‌هایی داشته باشیم و از این شهید را الگو می‌گرفتند.

مرزبان با اشاره به اینکه گذشت زمان اثرگذاری آثار سینمایی را کاهش داده است، گفت: تولید آثار سینمایی مرتبط با دوران دفاع مقدس امروز در اولویت سیاستگذران سینما نیست و اگر اثری نیز تولید می‌شود یا با بودجه‌های شخصی است و یا با مشقت فراوان تأمین بودجه شده است که در اکران نیز موردحمایت قرار نمی‌گیرد و درنهایت با دیده نشدن فیلم، بودجه برگشت نمی‌کند و امکان تولیدات دیگر را سلب می‌کند.

این تهیه‌کننده سینما بابیان اینکه کارگردانان در تمام کشورهای اروپایی و آمریکایی آثار خود را براساس زندگینامه های سربازان حاضر در جنگ تولید می‌کنند، گفت: در آثار کارگردانان غربی زندگی یک سرباز به‌قدری زیبا نمایش داده می‌شود که حتی مسلمانان و دیگر پیروان ادیان را هم جذب می‌کند و موجب تحسین می‌شود، درحالی‌که باید بدانیم این اثر با پشتوانه بودجه‌های کلان و حمایت‌های بسیار ساخته و روانه پرده سینما شده است.

وی ادامه داد: بهترین کارگردان جهان نیز بدون بودجه و حمایت قادر به تولید اثر فاخر نخواهد بود لذا گلایه از آثار تولیدشده در حوزه دفاع مقدس به‌هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست.

مرزبان با اشاره به ویژگی‌های سینما و فیلم انقلابی گفت: قهرمانان ایران در دوران دفاع مقدس با خلوص نیت به میدان رفتند و به دفاع از کشور پرداختند؛ زندگینامه‌های این شهدا برگرفته از ویژگی‌های بسیار است که می‌تواند در قالب یک فیلم سینمایی عرضه شود اما متأسفانه عدم تخصیص بودجه و حمایت‌های مناسب، موجب دل‌زدگی‌های فراوان در این ساخت تولیدات این عرصه شده است.

این تهیه‌کننده سینما در پاسخ به این سؤال چه روندی موجب شده تا کارگردانان به سمت تولید فیلم‌های زرد بروند و یا مردم را به تماشای این آثار ترغیب کنند، تصریح کرد: جاذب بودن فیلم یک مسئله است، اگر بنا باشد فیلم‌ها یکنواخت ساخته شود و تکراری بر آثار گذشته باشد، جاذبه نخواهد داشت، مردم امروز خسته هستند و علاقه‌مندند بعد از جنگ تحمیلی و همچنین شرایط فعلی اقتصادی کشور و تهدیدات آمریکا، با تماشای یک فیلم طنز کمی التیام پیدا کنند لذا از این آثار استقبال می‌کنند.

وی اضافه کرد: مردم، با اعتقاد به سمت تماشای این فیلم‌های زرد نمی‌روند بلکه صرفاً برای تفریح به سینما می‌روند تا حالت حزن را از خود دور کنند.

مرزبان با ارائه پیشنهادی درزمینه تولید آثار حوزه دفاع مقدس گفت: می‌توان به فراخور شرایط امروز کشور، آثار حوزه دفاع مقدس را با طنز مایه‌هایی تولید کرد که در این صورت قطعاً موردتوجه و استقبال مخاطبان قرار خواهد گرفت.

این تهیه‌کننده سینما در پاسخ به این سؤال که کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر درزمینهٔ تربیت مردم و ارائه الگوهای مناسب به آنان دارای چه نقشی هستند، تصریح کرد: در سینما هر خوراکی که به مردم ارائه شود، موردپذیرش قرار می‌گیرد لذا لازم است عناصر این حوزه خوراک مناسبی به جامعه ارائه کنند.

ارسال نظر
captcha