یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: انقلاب اسلامی نه‌تنها در سینما بلکه در تمامی عرصه‌های هنر مانند تئاتر تأثیرگذار بوده است، به‌طوری‌که تئاتر، ادبیات، موسیقی،گرافیک، نقاشی و آثار تجسمی ایران امروز جهانی شده است و این پروسه در حال طی شدن است.

هوشنگ توکلی بازیگر سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سدید با اشاره به دستاوردهای سینمای انقلاب اسلامی اظهار داشت: معتقدم تمامی فیلم‌های امروز سینما به برکت انقلاب اسلامی ساخته می‌شود و علی‌رغم 5 تا 10 درصد خطای موجود، سینمای ایران در جایگاه بسیار خوبی در تولیدات قرار دارد ضمن اینکه خطاها هم به افزایش آگاهی فعالان سینما کمک می‌کند.

وی افزود: انقلاب اسلامی نه‌تنها در سینما بلکه در تمامی عرصه‌های هنر مانند تئاتر تأثیرگذار بوده است، به‌طوری‌که تئاتر، ادبیات، موسیقی، گرافیک، نقاشی و آثار تجسمی ایران امروز جهانی شده است و این پروسه در حال طی شدن است.

توکلی اضافه کرد: عناصر انقلابی و آگاه باید روند چهل‌ساله انقلاب اسلامی را بررسی کنند و فعالیت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی باید مستند و مکتوب شود تا آیندگان بدانند انقلاب اسلامی از کجا شروع شد و امروز در چه قله‌ای حضور دارد.

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به برخی تولیدات ضعیف و بی‌محتوا در سینما گفت: ژانرهای درام و تراژدی براساس تضادها شکل می‌گیرد یعنی باید خیر و شری وجود داشته باشد تا این تولیدات صورت گیرد و خطاهای احتمالی امروز در سینما جزعی از عوامل تضاد برای رشد فرهنگ هستند؛ شخصاً تصورم نمی‌کردم بعد از پیروزی انقلاب، به این جایگاه فعلی دست پیدا کنیم و امروز خوشحالم که زنده ماندم و شاهد این دستاوردها و موفقیت‌ها هستم.

وی ادامه داد: ضروری است گروه‌هایی این موفقیت‌ها را بررسی و کارشناسی کنند و نظریه‌هایی براساس آن تدوین کنند تا ثبت و نهادینه شود.

توکلی بیان کرد: سینمای امروز ایران دارای مکتب است و هر فیلم، تئاتر و قصه‌ای که از ایران به هر نقطه از جهان می‌رود، شناسایی  می‌شود و مبین آن است که در دوران انقلاب اسلامی ساخته‌شده است.

این بازیگر سینما و تلویزیون تاکید کرد: لازم است محققان و پژوهشگران بی‌طرفانه آثار تولیدی 40 ساله انقلاب را نقد و بررسی و مؤلفه‌های مهم را استخراج کنند تا اعتمادبه‌نفسی به نسل جدید انقلاب تزریق شود.

وی درباره بایدها و مؤلفه‌های لازم برای نمود بیشتر سینمای انقلاب اسلامی، گفت: بایدها تنها در تولید حاصل می‌شود، نمی‌توان برای یک هنرمند نسخه نوشت، هنرمندانی که انقلاب را درک کرده‌اند، از این خطوط قرمز باخبر هستند.

این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوال که مواجه یک هنرمند انقلابی با مشکلات و معضلات جامعه چگونه باید باشد، خاطر نشان کرد: هنرمند در جامعه حرکت می کند و برخورد با مسائل مختلف، عنصر روح، درون و آگاهی ها او را پدید می آورد که این هنرمند خوبی ها و پلیدی ها را تعریف می کند، عناصر دیگر در حوزه هنر جایی ندارد به عنوان نمونه حوزه اقتصاد، اگر کشور در حوزه اقتصاد بحران دارد، هنرمند واقعی نمی تواند شرایط را توجیه کند و وقتی مشکلاتی چون فقر، بیکاری و... را می بیند افسرده می شود و  افسردگی های خود را بیان می کند.

وی با اشاره به بزرگترین مشکلات هنرمندان گفت: هنرمندان در دوران دفاع مقدس علی‌رغم مشاهده کشتار و ویرانی‌ها، آثار فاخر و زیبایی را رقم زدند، بزرگ‌ترین مشکل هنرمند بحران اقتصادی است که در کشور وجود دارد که علاوه بر شکستن کمر مردم، کمر هنرمندان را هم شکسته است اما اگر آثاری تولید شود که بتواند به‌خوبی این مرحله از انقلاب را نقد کند، ماندگار خواهد شد اما اگر به دشمنی بپردازد، دشمن انقلاب است و از قالب هنرمند خارج‌ می شود.

توکلی اضافه کرد: فرد هنرمند اگر اوضاع‌واحوال بد در جامعه ببیند متأثر می‌شود و تأثرات خود را منتقل می‌کند و اگر خوب باشد هم خوبی‌ها منتشر خواهد کرد.

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره گرایش بخشی از جامعه به فیلم های زرد نیز گفت: مردم امروز خسته هستند و با حضور در سینما به دنبال شادی و خنده هستند لذا امروز آثار کمدی و طنز دارای فروش بالا است که دلیل این مهم خستگی و ناامیدی مردم به جهت مشکلات و معضلات است و باید علت این استقبال را در این عرصه‌ها ریشه‌یابی کرد.

وی در پایان گفت: مردم به فردی که میراث‌خوار انقلاب محسوب می‌شود اما به کشور و انقلاب ضربه می‌زند اعتراض می‌کنند که حاصل این اعتراضات مردمی اگر در یک هنرمند اثرگذارد، آثار بسیار فاخری را به وجود خواهد آورد.

ارسال نظر
captcha