یک استاد حوزه گفت: سینما باید منعکس‌کننده حقیقت انقلاب اسلامی و همچنین منویات آن در محتوا، فرم، مضمون، ساختار و... باشد و در این زمینه باید با صراحت بیشتری وارد عرصه دین، اسلام، تشیع، سیر در تاریخ وزندگی انبیاء و اولیای الهی شویم.
آیت‌الله سید محمد قائم‌مقامی، استاد حوزه و رئیس کارگروه سینمای مرکز مطالعات هنر انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سدید در پاسخ به این سؤال که پس از چهل سال انقلاب اسلامی چه میزان به مکتب انقلابی در حوزه سینما دست پیداکرده‌ایم، اظهار داشت: در این چهل سال به بخشی از اهداف در راستای دستیابی به مکتب انقلابی در سینما رسیده‌ایم و سینما توانسته بخشی از اهداف انقلاب را منعکس کند، اما باید از هم‌اکنون که آغاز چهل سال دوم انقلاب است، در این زمینه بیشتر تلاش شود.

وی اضافه کرد: سینما باید منعکس‌کننده حقیقت انقلاب اسلامی و همچنین منویات آن در محتوا، فرم، مضمون، ساختار و... باشد و در این زمینه باید با صراحت بیشتری وارد عرصه دین، اسلام، تشیع، سیر در تاریخ و زندگی انبیاء و اولیای الهی شویم و از خیال‌پردازی و رؤیاپردازی‌های گذشته باید فاصله بگیریم.

قائم‌مقامی گفت: برای تأثیرگذار بودن باید جهان و انقلاب اسلامی را توأمان بشناسیم تا درنهایت با نزدیک شدن به واقعیات، حرف اصیل انقلاب را منعکس کنیم.

رئیس کارگروه سینمای مرکز مطالعات هنر انقلاب با اشاره به نقش سینما در تحقق تمدن نوین اسلامی تصریح کرد: سینما در تحقق این مهم نقش بسیار کلیدی و تأثیرگذاری دارد، زیرا سینما زبانی پرنفوذ، نیرومند و قوی محسوب می‌شود که امکان عظیمی برای بیان حقایق فراهم می‌آورد.

وی اضافه کرد: اسلام در نحوه فعلیت بخشیدن به این امکان آموزش می‌دهد که باید به‌وسیله آن سخن خوب و نیکو نیز بیان شود که سخن خوب همان سخنان دین، انقلاب، ولایت و... که اگر با هنر سینما بیان شوند، موجب رشد یافتگی و بهبود این هنر خواهد شد.

قائم‌مقامی در پاسخ به این سؤال که سینمای انقلاب با توجه به اینکه رویکرد و مضامین جدیدی را فارغ از رویکرد‌های جذابیت بخشی غربی در سطح جهان مطرح کرده است، در سطح بین‌المللی چه میزان موفق بوده است؟، گفت: سینما امروز به برکت انقلاب اسلامی در سطح بین‌المللی دارای تشخص بوده و است و این سینما دارای نجابت، وقار و هویت فرهنگی است و درمجموع یک سینمای فرهنگی به‌حساب می‌آید البته باید بهتر از وضعیت فعلی شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به خلأ‌های موجود در سینمای امروز کشور گفت: دولت باید حمایت بیشتری از سینمای متعهد داشته باشد و در این زمینه باید هزینه کرد، زیرا افق پیشروی سینمای کشور مثبت است و می‌تواند به توفیقات بسیاری در عرصه بیان مضامین انقلاب اسلامی دست یابد.
ارسال نظر
captcha