مديرکل اسبق دفتر امور بانوان وزارت کشور با اشاره به اینکه سطح ارتباطات مردمی مسئولین با مردم به بهانه هایی همچون امنیتی متاسفانه یکی از مشکلات و موانع در این مسیر است، گفت: کشور ما جزء امن ترین کشورهای منطقه محسوب می شود لذا نباید بهانه ای برای کاهش ارتباطات مردمی مسئولین وجود داشته باشد.
فرشته ساسانی مشاور اسبق وزیر و مدیرکل دفتر امور بانوان وزارت کشور در دولت نهم در گفتگو با «فرهنگ سدید» در پاسخ به این سوال که کشور در راستای تحقق دولت اسلامی طی ۴۰ سال انقلاب اسلامی چه میزان موفق عمل کرده است؟ اظهارداشت: در این چهل سال موفقیت‌های بسیاری به دست آورده ایم، اما قطعا کاستی‌هایی نیز وجود داشته است که اگر این دو را دریک کفه ترازو قرار دهیم مشاهده می‌کنیم که متاسفانه در راستای تحقق دولت اسلامی موفقیت‌های ما کم بوده و کاستی‌های بسیاری داشته ایم.

وی اضافه کرد: حال امروز کشور مانند حال کوهنوردی است که در نگاه به جلو مسیر بسیاری را پیش روی می‌بیند، اما زمانی که به عقب نیز نگاه می‌کند، می‌بیند که مسیر بسیاری را هم پیموده است، باید بدانیم که اگر توفیقات کشور گسترده و بسیار نبود، دشمنی‌های بیگانگان و دشمنان نیز تا این میزان گسترده نبود، ما تا به امروز گام‌های بسیاری را برداشته ایم که در پی آن دیگران متضرر شده اند.

ساسانی گفت: ایران اسلامی در عرصه‌های داخلی، بین المللی، منطقه‌ای و ... به دستاورد‌های بسیاری دست پیدا کرده و موجب نگرانی دشمنان شده است که تا این حد موجب اضطرار آنان در وضع تحریم‌های گسترده علیه کشور شده است.

مدیرکل اسبق دفتر امور بانوان وزارت کشور در دولت نهم با اشاره به اینکه نظام و دولت مردان در راستای نصایح رهبری پیرامون تحقق دولت اسلامی قدم‌هایی برداشته و زحماتی کشیده اند، تصریح کرد: دولت‌ها در راستای اهداف انقلاب اسلامی قدم‌هایی برداشته اند، اما افت و خیز‌های فروانی را در این مسیر شاهد بوده ایم البته مردم نیز توقعاتی از دولت‌ها دارند که ممکن است به حق و یا به جهت تحت تاثیر قرار گرفتن از سوی بیگانانگان ناحق باشد؛ برقراری تعامل میان مردم و دولتمردان و مسئولین می‌تواند در این زمینه کارگشا باشد.

وی ادامه داد: مسئولین باید مسائل و مشکلات را با مردم مطرح کنند تا مردم اقناع شوند که چه موضوعی تبلیغاتی و چه موضوعی واقعی است تا همراهی و همکاری بیشتری را از سوی مردم شاهد باشیم.

ساسانی با بیان اینکه دولت باید با عزم بیشتری در راستای تحقق اهداف و شعارهایش عمل کند، گفت: برخی دولت‌ها شعار تغییر دادند، اما کمتر به آن عمل کردند لذا هرچه بیشتر به وعده‌ها و شعار‌های خود متعهد باشند، می‌تواند با وجود تمامی ضعف‌ها و مشکلات، موفقیت‌های بسیاری را کسب کنند.

مدیرکل اسبق دفتر امور بانوان وزارت کشور در دولت نهم ادامه داد: مردم کشور با درک و درایت هستند و می‌فهمند که منشا وجود یک مشکل از کم کاری دولت مردان است و یا از کارشکنی‌های دشمنان لذا اگر صادقانه عمل شود، آنان ضعف‌ها و نقایص را می‌پذیرند و با حرکت رو به جلو کشور همراهی می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که موانع تحقق دولت اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تصریح کرد: عمده‌ترین مشکل و آسیب برای دولتمردان در این مسیر، پرداختن به ثروت اندوزی و فراموشی مسیر و مردم است.

ساسانی افزود: آسیب دیگر دخالت افراد نزدیک به حاکمان و مسئولان اعم از طرفداران یا هم حزبی‌ها در راستای هدایت سرمایه‌ها و منابع کشور به سمت خاص با بهره گیری از رانت‌های اطلاعاتی است که موجب بغض، کینه و نارضایتی مردم نسبت به مسئولان می‌شود.
 
شکاف میان دولت و مردم خطرناک است
وی اضافه کرد: ایجاد شکاف میان مردم و مسئولین نگران کننده است، زیرا مردم همواره حامی نظام و انقلاب بودند و در هر برهه‌ای که کشور در تنگنایی قرار گرفته، حضور آنان راهگشا بوده است؛ بنابراین اگر مسئولین این حامیان را از دست بدهند، بسیار خطرناک است.
 
مباحث امنیتی نباید مانع ارتباط مسئولین و مردم شود
مدیرکل اسبق دفتر امور بانوان وزارت کشور با اشاره به اینکه سطح ارتباطات مردمی مسئولین با مردم به بهانه‌هایی همچون امنیتی متاسفانه یکی از مشکلات و موانع در این مسیر است، گفت: کشور ما جزء امن‌ترین کشور‌های منطقه محسوب می‌شود لذا نباید بهانه‌ای برای کاهش ارتباطات مردمی مسئولین وجود داشته باشد.
 
 
قوای ۳ گانه از ضعف نظارت رنج می‌برند
وی با بیان اینکه مهمترین دغدغه موجود در کشور ضعف نظارت است، تصریح کرد: اگر دستگاه‌های نظارتی در تمام قوا صحیح به وظایف خود عمل کرده بودند، چه بسا این میزان آمار کشف مفاسد را شاهد نبودیم، زیرا وجود مفاسد مردم را متاثر و ناراحت می‌کند و یک آفت جدی برای انقلاب محسوب می‌شود و امیدواریم نظارت توسط هر سه قوه جدی‌تر گرفته شود.

ساسانی افزود: براساس قانون ابزار‌های نظارتی پیش بینی شده است، اما سوال مردم امروز این است که آیا ساختار‌ها ناکارآمد بوده است یا رفتار‌ها صحیح نبوده است که شاهد این مشکلات جدی هستیم.

مدیرکل اسبق دفتر امور بانوان وزارت کشور در دولت نهم با اشاره به الگو و پژوهش‌های صورت گرفته در راستای تحقق دولت اسلامی در کشور خاطرنشان کرد: برای تحقق دولت اسلامی از بعد نظری دارای مشکل نیستیم بلکه ضعف‌ها در بعد عملی است به این معنا که مدل مدنظر دینی و اسلامی برای دولت کاملا مشخص و مبانی‌های گوناگون آن بیان شده و حتی به صورت عملی نیز در گذشته برپا شده است؛ این مبانی کاملا قابل اجرا و بومی سازی است، اما در بعد عمل کاستی‌های بسیاری وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر در بعد عملی کشور به صورت جدی‌تر ورود کند و به آنچه که می‌اندیشیم و آن را تبلیغ می‌کنیم، عمل کنیم آنگاه، بسیاری از مشکلات قابل رفع است چراکه ایران خوشبختانه مانند برخی از کشور‌ها که فقر نظری و الگو‌های عملی دارند، نیست، اما باید در میدان عمل جدی‌تر تلاش کنیم.

ساسانی گفت: حرف زدن خوب است و باید برروی اندیشه‌های موجود بحث و گفتگو کرد، اما باید در مقام عمل نیز تلاش کنیم و حرف‌ها را پیاده کنیم، در این مسیر بحث و گفتگو به عنوان تابلو‌های راهنما باید باشد تا مسئولین بتوانند راه را پیدا کنند، اما باید حاصل جلسات کارشناسانه را مسئولین دست آویز عمل قرار دهند.

مسئول اسبق بخش تحقیقات و آموزش وزارت کشور ادامه داد: یکی از مشکلات امروز کشور این است که مسئولین به نظرات کارشناسان بی اعتنا هستند و مطابق نظر خود عمل می‌کنند، در حالی که امام علی (ع) فرموده‌اند: گروه‌های کارشناسی را باید در اطراف خود به کار گرفت و در نهایت نظر آن کارشناسی را که حق گو است عملیاتی کرد و به نظر کارشناس تملق گو بی اعتنا بود.
 
برخی مسئولین، کارشناس چاپلوس دوست دارند
ساسانی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از مسئولین به دنبال آن هستند تا کارشناسان مدح کننده را در کنار خود داشته باشند و از کارشناسان نقاد دوری می‌کنند، در حالی که منتقد، ضعف‌ها و خار‌ها را نشان داده و این فضا را ایجاد می‌کند تا انسان به سلامت از یک معبر عبور کند در حقیقت اگر منتقد نباشد تا میدان مین را نشان دهد، انسان روی مین می‌رود و نابود می‌شود.
ارسال نظر
captcha