عصر روز دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷، کتاب «جام باقی» با حضور امیرحسین مدرس، نویسنده این کتاب در فرهنگسرای اندیشه به طور رسمی رونمایی شد.

به گزارش «فرهنگ سدید»، در این مراسم ابتدا امیرحسین مدرس به صورت مختصر به نحوه نگارش و چگونگی شکل گیری این کتاب پرداخت و گفت: 13یا 14 سال پیش، موضوعی در در ذهن من شکل گرفت که با استفاده از سبک مناسب گویی و مناسب خوانی کتابی درباره شهدای کربلا بنویسم.

وی با بیان این که اصل اشعار قرار گرفته در این کتاب در وصف کربلا سروده نشده اما موضوع آن قابل تطبیق با حادثه عاشورا بود. ادامه داد: اگر از زاویه عاشورا و محرم به اشعار نگاه شود به داستان و وقایع کربلا مرتبط است در همین راستا من این اشعار را در کتاب «جام باقی» گردآوری کردم و به حادثه کربلا مرتبط ساختم.

رونمایی کتاب «جام باقی» با حضور امیرحسین مدرس

کتاب «جام باقی» اثر امیرحسین مدرس

مدرس در ادامه به سبک مناسب خوانی و مناسب گویی اشاره کرد و بیان داشت:  مناسب گویی و مناسب خوانی یکی از شاخه های هنر سخن و کلام است و مناسب خوان کسی است که در هرشرایط و موقعیتی بتواند شعری بسراید و یا بخواند.

وی با بیان این که کتاب «جام باقی» از تذکره ها و گزیده هایی از غزل های فارسی قدیمی وجدید با نگاه عاشورایی تشکیل شده است گفت: من تک تک مصرع های اشعار شعرا را مطالعه کردم و آنها را به تک تک به صحنه های واقعه کربلا نزدیک کردم و تمام سعی و تلاشم بر این بود که اشعاری را انتخاب کنم که به حادثه عاشورا و کربلا مرتبط باشد.

مدرس افزود : مثلا برای شام غریبان شعری از صائب تبریزی را انتخاب کردم که خیلی به این قضیه نزدیک بود «ای  برق بی مروت، پا را شمرده بگذار/ هر خار این بیابان، رزق برهنه پایی ست» و یا در مورد حضرت علی اصغر(ع) شعری از ادایی اصفهانی برگزیدم اصفهانی می گوید: «درخواب شدم لعل توام پیش نظر بود/ بیدار شدم، دیده پر از خون جگر بود» این شعر از زبان حضرت رباب(س) است.

وی درانتهای سخنان خود تاکید کرد: نکته ای که اینجا مشخص است هرکاری که با نام ائمه اطهار صورت بگیرد صددرصد با کمک آنان همراه است وامام حسین(ع) مانند یک خورشید بزرگ است که تمامی این القاب ها و نام های بزرگ، در پیشگاهش مانند شمع کوچک هستند.

در ادامه برنامه تعدادی از شاعران آیینی و مذهبی مانند قاسم صرافان، احمد بابایی، افشین علا، مجید لشگری و فاطمه افشاریان در مدح و ستایش حضرت زینب(س)، حضرت ام البنین(س) و حضرت علی اصغر(ع) شعری را خواندند.

در این مراسم مهمانانی همچون رسول نجفیان، هادی خورشاهیان، حجت الاسلام حسین فتحی، حافظ ربانی، مهدی امین فروغی، اسماعیل امینی، حامد عسگری، امید صباغ نو، علی کاشفی خوانساری، محمدرضا میرفندرسکی، نیلوفر حسن زاده، مریم سعیدی و… حضور داشتند.

کتاب «جام باقی» نوشته امیرحسین مدرس، از سوی نشر «سِتاک» به چاپ رسیده است.

ارسال نظر
captcha