رئیس اسبق سازمان صدا و سیما گفت: محمد علی فردین در یک میزگرد با حضور بسیاری از سینماگران از ورشکستگی سینمای ایران در دوران پهلوی می گوید که این فیلم قدیمی با تحلیل فریدون جیرانی از رسانه ملی پخش شد.

به گزارش فرهنگ سدید، عزت الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صدا و سیما صبح امروز در بیست و یکمین شنبه انقلاب با موضوع فیلم و سینما که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در حوزه هنری برگزار شد در سخنانی اظهارداشت: بدون تردید مقایسه عملکرد کشور در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی در موضوعات مختلف امکان پذیر نیست و افتخارات انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به لحاظ کمی و کیفی در صدر موضوعات دیگر قرار دارد البته نه اینکه در تمامی حوزه ها اول باشد بلکه برجسته و برتر است.

وی ادامه داد: امروز دارای دو سینما در جهان یکی به پرچم داری آمریکا و دیگری به پرچم داری ایران هستیم و این مهم است که جایگاه سینمای ایران به مرحله تقابل با سینمای آمریکا رسیده است.

ضرغامی اضافه کرد: امروز یک سینمای استکباری با محوریت آمریکا و یک سینمای مقاومت با محوریت ایران در جهان داریم و در این راستا سال گذشته قوی ترین و بهترین جشنواره فیلم فجر را به لحاظ کیفیت فیلم ها و آثار شاهد بودیم که بیانگر رشد فرمی و شکلی و همچنین ارائه پیام های مناسب به مخاطبان بود و دلیل آن، قوی شدن بنیه سینمای ایران است.

رئیس اسبق رسانه ملی با اشاره به اینکه در حوزه نقد، سینمای ایران نسبت به دوران پهلوی بسیار پیشرفت کرده است، گفت: تحقق آزادی بیان در کشور که یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی ذیل شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود، به صراحت در سینما محقق شده است و امروز در حوزه سینمای اجتماعی، حرف‌ها و نقدهای جدی و سنگینی به عملکردهای کشور صورت می گیرد و البته ظرفیت تحمل این نقدها نیز در کشور ایجاد شده است.

وی با اشاره به دیدار خود با نوشابه امیری گفت: خانم امیری بعد از مشکلات ایجاد شده برای نشریه گزارش فیلم نزد بنده آمد تا وساطتی برای حل آن به قوه قضائیه داشته باشم که از وی سوال کردم، برخی از مقالات و گزارش های این نشریه که با موضوع برجسته سازی و توجه به ابتذال رایج در فیلم های سینمایی قبل از انقلاب منتشر می شود، با چه هدفی است که وی پاسخ داد، ما اصلا سینمایی نبوده ایم، بلکه سیاسی هستیم و سینما را بهترین عرصه برای بیان اهداف و خط دهی های سیاسی خود یافته ایم.

ضرغامی با اشاره به دیدار خود با مقام معظم رهبری و ارائه یکی از سرمقالات نشریه گزارش فیلم به معظم له افزود: چندی پیش از جلسه با خانم امیری طی دیداری با مقام معظم رهبری یکی از سرمقالات این نشریه را به خدمت ایشان ارائه کردم که حرف های خوب و ارزشی ما را زیر سوال می برد و نقاط منفی ما را مورد تعریف و تمجید قرار می داد که معظم له اسم نویسنده آن را جویا شدند و زمانی که از هوشنگ اسدی به عنوان نویسنده نام بردم، ایشان فرمودند: من ایشان را به وضوح می شناسم که زندانی بودند و چه منش سیاسی داشتند و مدت ها بود فکر می کردم که در کجا مشغول فعالیت است.

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: آن گزاره خانم امیری مبنی بر خط دهی سیاسی در بستر سینما، من را به یاد آن دور اندیشی مقام معظم رهبری انداخت که سینما بستری برای خط دهی های سیاسی عده ای شده است.

وی ادامه داد: زمانی که آقای کیارستمی در جشنواره ای با یکی از خانم ها روبوسی داشت، فضای مطبوعاتی کشور به سمت انتقاد حرکت کرد و انتظار داشتم مقام معظم رهبری نیز در واکنش به آن، انتقادی صورت دهند اما ایشان به بنده فرمودند چرا ناراحت هستید، شما بچه حزب الهی ها به سمت این محافل نمی روید اما این موارد در چنین محافلی وجود داردو برداشت بنده این بود که این موضوع از نگاه رهبر انقلاب مساله اصلی نبود.

ضرغامی با تقدیر از برگزاری نشست هایی برای بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: نشست هایی که با عنوان شنبه های انقلاب برگزار می شود و عده ای با هدف بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف دور یکدیگر جمع می شوند، قابل تقدیر است البته این دستاوردها در حوزه های مختلف در مقایسه با قبل از انقلاب قیاس مع الفارق است اما این مقایسه و بیان آن در فضای مجازی که این روزها عده ای در آن، بدنبال تطهیر دوران پهلوی هستند، بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی گفت: در کنار بیان دستاوردها، باید در آینده نقد و آسیب شناسی عملکردها نیز در دستور کار قرار گیرد تا انقلاب به قله مدنظر خود دست یابد.

ضرغامی با اشاره به تعریف سینمای اجتماعی تصریح کرد: این سینما پرتو افکن مسائل جامعه است که با رویکرد و رگه های واقع گرایانه نه بزرگ نمایانه، آنها را به تصویر می کشد و در نهایت یک رویا و آرمان را با جهت گیری روشن برای خروج از این وضعیت به مخاطب ارائه می دهد.

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: از سینمای اجتماعی در راستای مصالح مردم و ملت و همچنین زندگی بهتر آنان استفاده می شود و این رویکرد واقعی این سینماست.

وی با اشاره به اینکه فیلم فارسی، رویکرد مسلط و حاکم بر سینمای قبل از انقلاب اسلامی بود، افزود: این فیلم ها امروز در ماهواره نیز وجود دارد که رویکرد آنها به هیچ عنوان اجتماعی و سیاسی نیست.

ضرغامی ادامه داد: بعد از موج به اصطلاح سینمای نو، آثاری که حرفی برای گفتن داشتند در سینمای ایران تولید شد و بازیگران تحول آفرینی نیز وارد عرصه سینما شدند که آثار این دوران با رویکرد اجتماعی به پرتو افکنی مشکلات جامعه پرداخت اما امید و نویدی به مخاطب در پایان ارائه نمی داد که البته اگر پای صحبت فیلم سازان آن دوران بنیشیم، شاید شرایط حاکم و یا لزوم روشنگری را دلیل بر این رویکرد بیان کنند.

رئیس اسبق رسانه ملی با اشاره به فیلم سینمایی تنگنا گفت: این فیلم یکی از آثار ماندگار سینماست که در ابتدای فیلم چراغ زرد و قرمز را نمایش می دهد و به بیان اوج درماندگی و یاس جامعه در آن دوران می پردازد اما هیچ روزنه و دریچه ای به روی مخاطب باز نمی کند، در فیلم گوزن ها نیز همین روند حاکم است که گویی وضعیت همین است و کاری نمی شود انجام داد.

وی ادامه داد: سینمای حاتمی کیا علی رغم آن که با نام دفاع مقدس و جنگی شناخته می شود، اجتماعی است که تفاوت آن با فیلم فارسی و هندی آن است که قهرمانان این فیلم ها ملموس است و برای حل مشکلات گشایشی از آسمان صورت نمی گیرد و باور پذیر است.

ضرغامی گفت: سینماگران زن، قبل از انقلاب فعال نبودند اما بعد از انقلاب اسلامی زنان در تمام عرصه های سینمایی حضور دارند و کارگردانان زن سینمای ایران ،عمدتا در عرصه سیاسی و اجتماعی مشغول به فعالیت هستند.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به رویکرد فیلم های سیاسی سینمای ایران گفت: در حوزه سیاست، فیلم‌ها و آثاری در سینمای ایران تولید می شود که گاهی تعجب همگان را به جهت نقدهای صریح و یا زیر سوال بردن امور همراه دارد، اما به جهت آزادی بیان این فیلم ها تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب اسلامی سینمای ایران قابلیت رقابت با فیلم های خارجی را نداشت، گفت: شخصا قبل از انقلاب به تماشای فیلم های خارجی می رفتم و فیلم های ایرانی جذابیتی برایم نداشت که این روند عدم توانایی به رقابت موجب ورشکستگی سینمای ایران در دوران پهلوی شد.

ضرغامی در توضیح این مطلب گفت: در یک فیلم آرشیوی در گذشته، محمد علی فردین در یک میزگرد با حضور بسیاری از سینماگران از ورشکستگی سینمای ایران در آن دوران می گوید که این فیلم قدیمی با تحلیل فریدون جیرانی از رسانه ملی پخش شد.

رئیس سابق رسانه ملی گفت: برخی می گویند اگر حکومت سابق بود، فلان پیشرفت ها حاصل می شد، اما همین افراد در حوزه سینما قادر به بیان این جمله نیستند زیرا سینمای ایران بعد از انقلاب بسیار متحول شد، بطور مثال در حوزه سخت افزاری سینما تحولات عظیمی صورت گرفته است.

وی افزود: معتقدم اگر اشکالی امروز در سینمای ایران وجود دارد، ناشی از سینما نیست بلکه متعلق به جامعه است، به این معنا که جامعه امروز افسرده و غمگین است لذا یک فیلم سینمایی کمدی مورد استقبال قرار می‌گیرد.

عضو شورای عالی فضای مجازی در انتهای سخنان خود خاطرنشان کرد: سینمای اجتماعی و سیاسی افتخار انقلاب اسلامی محسوب می شود که امیدواریم قدر این گل تازه روییده شده را بدانیم و از ضررها و آسیب ها حفظش کنیم تا ارتقا یابد.

ارسال نظر
captcha