به گزارش فرهنگ سدید، حسین مسافرآستانه دبیر کمیته تئاتر و نمایش جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی، در بیستمین شنبه انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب در حوزه تئاتر و نمایش که در خانه هنرمندان برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: طاغوت تئاتر را وسیله ای برای انحراف و به قهقرا بردن جامعه می دانست اما امروز مقام معظم ولایت، تئاتر را به مثابه منبری برای رشد و تعالی و هدایت مردم می دانند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی تئاتر را از تباهی و انحطاط نجات داد و به آن رفعت و جایگاه بخشید.

دبیر کمیته تئاتر جنبش مردمی با اشاره به دوران خفقان طاغوت گفت: در زمان شاه، سانسور شدید به حدی بود که حتی کلمات مشابه ای همچون پَهلوُیِ (به معنی کنار) که مشابه فامیلی خاندان شاهی بود از متون نمایشی حذف می شد.

وی تصریح کرد: در آن زمان ابتذال در تئاتر به جایی رسیده بود که از وحشت خطر اعتراض شدید مردمی ، ساواک و سفارت انگلستان به شاه هشدار می داد.

مسافر آستانه ادامه داد: قبل از انقلاب صدور مجوزهای نمایش به جای کارشناسان بر عهده رئیس شهربانی شهر بود که پس از انقلاب ، نظام اسلامی، اداره و نظارت بر هنر های نمایشی را در تمام سطوح به  هنرمندان واگذار کرد.

وی افزود: انقلاب اسلامی تئاتر را که قبل از انقلاب، مختص طبقه خاصی بود ازانحصار خارج و آن را مردمی کرد.

مسافر آستانه تاکید کرد: انقلاب اسلامی باتمرکززدایی وعدالت درتوزیع، تئاتر را در سراسر کشور، گسترش داد.

وی گفت: افزایش 20 برابری اعتبارات تئاترکشور دردوره انقلاب اسلامی نشان از جایگاه والای هنر نمایش درتفکر اسلامی است و تعداد سالن های نمایشی بارشد13 برابری از 80سالن در سال 57 به 1050سالن در سال 97 رسیده است.

دبیر کمیته تئاتر جنبش مردمی خاطرنشان کرد: توسعه مؤسسات اموزشی بخش خصوصی از صفر به 202  در سراسر کشور از افتخارات حوزه تئاتر انقلاب اسلامی و نماد مشارکت هنرمندان در این عرصه می باشد.

وی اضافه کرد: رشد 20 برابری نشریات تخصصی تئاتر در عرصه های مکتوب و مجازی بیانگر ازادی حضور تمام سلایق هنری در متن هنر انقلاب می باشد.

مسافر آستانه همچنین ادامه داد: افزایش 140 برابری تولیدات تئاتری از 50 عنوان نمایش در سال در رژیم ستم شاهی به 6930 عنوان نمایش در سال 96، نماد پرکاری، شادابی و حضور ازادانه سلایق متنوع در عرصه تئاتر کشور است.

وی گفت: رشد نجومی تعداد اجراهای نمایشی در یک سال  و رسیدن به عدد 101 هزار اجرا در سال 96 از افتخارات نظام اسلامی است.

مسافر آستانه ادامه داد: تأسیس دفتر انجمن هنرهای نمایشی در همه استان های کشور و اختصاص بودجه به تئاتر استان ها،  حاکی از توجه ویژه انقلاب اسلامی به تئاتر و عدالت توزیعی آن دارد و بعد از انقلاب دفتر تعزیه در مرکز هنرهای نمایشی راه اندازی شد.

دبیر کمیته تئاتر جنبش مردمی تاکید کرد: سازماندهی و تأسیس کانون نمایش های خیابانی به دست هنرمندان پس از انقلاب و اختصاص اعتبار ویژه در اداره کل هنرهای نمایشی به آن، از دستاوردهای تئاتر انقلاب است.

وی افزود: غیر از هزاران هنرمند ثبت نشده تئاتری، با رشد 10 برابری پس از انقلاب، تعداد 20 هزار هنرمند حرفه ای در حوزه تئاتر در سرتاسر کشور فعالیت و از تعداد انگشت شمار گروههای تئاتر حرفه ای شهرستانی پیش از انقلاب، به 800 گروه حرفه ای ثبت شده بعد از انقلاب، رسیده ایم.

مسافر آستانه با بیان  این که پس از انقلاب اسلامی، مخاطبان تئاتر بیش از هزار برابر شده است گفت: بیش از 30 هزار اجرای نمایش های تئاتر خیابانی در سرتاسر کشور، نشان از توجه ویژه به این بخش دارد.

وی تصریح کرد: وجود 550 گروه تئاتر معلولین، برگ زرین دیگری در کارنامه تئاتر انقلاب اسلامی است و نشان دهنده عمق تفاوت دیدگاه طاغوت و انقلاب اسلامی دارد.

مسافر آستانه ادامه داد: وجود بیش از 1250 گروه تئاتری در مساجد، نشان از حمایت انقلاب اسلامی ازگسترش تئاتر و رویش های جوانانه دراین هنر والا دارد.

وی گفت: افزایش 50 برابری هنرمندان فعال تئاتری، بیانگر اهمیت رویکرد هنری نظام اسلامی است. 

دبیر کمیته تئاتر جنبش مردمی با اشاره به رشد و احیاء نمایش های سنتی، آیینی و مذهبی ادامه داد: رضا خان، رایج ترین و مردمی ترین گونه نمایشی کشور یعنی تعزیه را به کلی ممنوع کرد و تکیه دولت که نماد و محل برگزاری نمایش های ایینی، سنتی و مذهبی بود به دست وی تخریب شد.

وی افزود:  بعد از انقلاب، تعزیه  به عنوان هنر ملی ایرانیان در فهرست آثار معنوی  یونسکو به ثبت رسید.

مسافر آستانه تاکید کرد: بعد از انقلاب، جشنواره های متعدد آیینی و سنتی با هدف حمایت و رشد این هنر پرمخاطب، به طور مرتب و سالیانه برگزار می گردد و در سایه انقلاب اسلامی، هنرمندان تئاتر با توسعه نمایش های آیینی، سنتی و مذهبی، این هنر رو به نابودی را احیاء کردند.

دبیر کمیته تئاتر جنبش مردمی اضافه کرد: هم اینک بیش از 3،700  نفر عضو انجمن تعزیه کشور می باشند که این هنر فاخر را به صورت حرفه ای دنبال می کنند و نمایش های آیینی و سنتی که باورود تئاتر غربی و به دستور رژیم سابق به محاق و انزوا رفته بود در دوران انقلاب اسلامی احیاء و رونق ویژه یافت.

وی با بیان حضور چشمگیر بانوان در عرصه های تئاتر کشور گفت: حضور بانوان در رشته های گوناگون تئاتر در بعد از انقلاب نشان از اهمیت انقلاب اسلامی به حضور بانوان در عرصه های هنری دارد.

مسافر آستانه افزود: رشد 100 برابری حضور بانوان در عرصه های گوناگون تئاتری از جمله نویسندگی و کارگردانی و بازیگری و درخشش انها در جشنواره های تئاتری، مرهون نگاه انقلاب اسلامی به این رشته هنری است و بیش از 40 درصد از فارغ التحصیلان تئاتر کشور را بانوان تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: پاکی، سلامت و امنیت فضای تئاتر پس از انقلاب اسلامی، موجب اعتماد خانواده ها و حضور چشمگیر زنان در این رشته هنری شد.

مسافر آستانه با بیان توجه ویژه  تئاتر در بعد از انقلاب به عرصه های علمی ،  پژوهشی ودانشگاهی گفت: رشد 9 برابری مراکز آموزش عالی تئاتر در بخش دولتی و خصوصی و توزیع جغرافیایی در سراسر کشور، ره اورد انقلاب اسلامی است.

وی تاکید کرد: ظرفیت آموزش عالی تئاتر، بارشد 30 برابری از 40 نفر به  1200نفر افزایش یافته است.و همچنین با افزایش چشمگیر مقالات از حداقل های قبل از انقلاب به ارائه بیش از3 هزار مقاله علمی و پژوهشی در سمینارهای بین المللی تئاتر از برکات انقلاب اسلامی است .

دبیر کمیته تئاتر جنبش مردمی گفت: برگزاری 50 جشنواره ملی تئاتر و 161 جشنواره استانی و شهرستانی، نشان از اهمیت ویژه و جایگاه والای این هنر در انقلاب اسلامی دارد و جشنواره های موضوعی و تخصصی از ابتکارات انقلاب اسلامی است.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی با پایه ریزی جشنواره های بین المللی در رشته های مختلف، ارزش های ویژه خودش را به تئاتر جهان معرفی کرده است ادامه داد: زمینه سازیحضور و کسب جوایز و افتخارات گروههای متنوع تئاتری با سلایق گوناگون درعرصه های بین الملی، نشان از حمایت تفکر انقلابی از تئاتر دارد.

مسافر آستانه با اشاره به برگزاری جشنوارهای تئاتری در بعد از انقلاب گفت: برگزاری 37 دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر 18 دوره جشنواره آیینی، سنتی در کشور، 17 دوره جشنواره بین الملی تئاتر عروسکی، 16 دوره جشنواره تئاتر مقاومت، بیست و یکمین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر و برگزاری 20 دوره جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی از افتخارات انقلاب اسلامی در حوزه تئاتر است.

وی همچنین اضافه کرد: برگزاری جشنواره های متعدد تئاتری ویژه معلولین در سرتاسر کشور از جمله جشنواره خلیج فارس در بوشهر ، جشنواره افتاب در اصفهان ، جشنواره طلوع در اذربایجان شرقی ، جشنواره خزر در مازندران ، جشنواره کویر در سیستان و بلوچستان ، جشنواره زاگرس در ایلام و .... می توان اشاره کرد.

دبیر کمیته تئاتر جنبش مردمی ادامه داد: با برگزاری 25 دوره جشنواره تئاتر سوره و 6 دوره جشنواره تئاتر شهر و همچنین 13 دوره جشنواره تئاتر رضوی  و 12 دوره جشنواره تئاتر بسیج و 25 دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان می توان نام برد

وی در پایان با اشاره به تئاترهای خیابانی گفت: برگزاری جشنواره های متعدد تئاتر خیابانی در شهر های متعدد از جمله جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، شهروند لاهیجان، خلیج فارس، بصیرت وایثار، مرصاد، لاله های سرخ، منطقه آزاد ارس، فسا، رضوی و .... از افتخارات انقلاب اسلامی در حوزه تئاتر است.

ارسال نظر
captcha