به گزارش فرهنگ سدید، اولین روز از ماه ذیالحجه که دارای دو عید مبارک قربان و غدیر نیز است سالروز ازدواج زیباترین پیوند آسمانی در جهان اسلام هست که نمونه تکرار نشدنی در تاریخ هست. در این روز فرخنده، حضرت علی (ع) با برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا، والاترین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت. برکت ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا، عمری به گستردگی آفتاب دارد، همچنان که یاد و نام آن در تاریخ برای همیشه ماندگار شد.
خواستگاری حضرت علی از فاطمه و روز ازدواج علی و فاطمه
نخستین روز از آخرین ماه قمری، سالروز ازدواج فرخنده حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) بهعنوان روز ازدواج نامگذاری شده است و روزی مبارک برای همه نو گامانی است که دل به زندگی فاطمی دادهاند تا شادی خود را با خاطره همیشه روشن آن روز مبارک، پیوند زنند. ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س) بهفرمان خداوند، از امتیازاتی است که رسول اکرم (ص) بر آن مباهات میکردند. در این پیوند پر میمنت، فرشتگان آسمان در سرور و شادمانی و بهشتیان به زینت و زیور آراستهشده بودند.
فاطمه زهرا (س) دختر پیغمبر اکرم (ص) و از دوشیزگان ممتاز عصر خویش بود. پدر و مادرش از اصیلترین و شریفترین خانوادههای قریش بودند. از حیث جمال ظاهری و کمالات معنوی و اخلاقی از پدر و مادر شریفش ارث میبرد و به عالیترین کمالات انسانی آراسته بود.
پیش از حضرت علی علیهالسلام افرادی مانند ابوبکر و عمر آمادگی خود را برای ازدواج با دختر پیامبر (ص) اعلام کرده بودند و هر دو از پیامبر (ص) یک پاسخ شنیده بودند و آن اینکه درباره ازدواج حضرت زهرا (س) منتظر وحی الهی است.
هنگامیکه حضرت علی علیهالسلام برای خواستگاری فاطمه علیهالسلام رفت، پیامبر در خانهام سلمِ بود. حضرت علی علیهالسلام در زد. آم سلمه پرسید: کیست؟ قبل از پاسخ خواستگار، پیامبر دستور داد: «در را بازکن و بگو داخل شود. کسی پشت در است که محبوب خدا و رسول است». حضرت علی علیهالسلام وارد شد، سلام کرد و در حضور رسول خدا صلیالله علیه و آله نشست. چشمان خود را بر زمین دوخت. شرم از پیامبر (ص) مانع گفتن خواستهاش میشد. پیامبر (ص) که خود حضرت علی (ع) را بزرگ کرده و از روحیات او باخبر است، سکوت را شکست و فرمود: «میبینم برای حاجتی اینجا آمدهای. خواستهات را بر زبانآور و آنچه در دلداری بازگو که خواستهات پیش من پذیرفته است».
حضرت علی (ع) با سخنانی شیرین خواستهاش را چنین بازگو کرد: «پدر و مادرم فدای شما، وقتی خردسال بودم مرا از عمویتان ابوطالب و فاطمه بنت اسد گرفتید. با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم کردید. نیکی و دل سوزی شما درباره من از پدر و مادرم بیشتر و بهتر بود. تربیت و هدایتم به دست شما بوده و شما ای رسول خدا به خدا سوگند ذخیره دنیا و آخرتم هستید. ای رسول خدا! اکنونکه بزرگشدهام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سایه انس با او، آرامش یابم. آمدهام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری کنم. آیا مرا میپذیرید؟» چهره پیامبر چون گل شکفته شد. گویا انتظار این لحظه را میکشید. خوشحال شد، ولی جواب قطعی را بر عهده حضرت فاطمه (س) گذاشت.
پس از انجام خواستگاری و مراسم عقد وقت آن رسید که حضرت علی علیهالسلام برای همسر گرامی خود اثاثی تهیه کند وزندگی مشترک خود را با دختر پیامبر (ص) آغاز کند. در آن زمان تمام دارایی حضرت علی علیهالسلام منحصر به شمشیر و زرهی بود که میتوانست بهوسیله آنها درراه خدا جهاد کند و شتری نیز داشت که با آن در باغستانهای مدینه کار میکرد و خود را از میهمانی انصار بینیاز میساخت. پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله پذیرفت که حضرت علی علیهالسلام زره خود را بفروشد و بهعنوان جزئی از مهریه فاطمه سلامالله علیها در اختیار پیامبر بگذارد.
زره به چهارصد درهم به فروش رفت. پیامبر قدری از آن را در اختیار بلال گذاشت تا برای حضرت زهرا (س) عطر بخرد و باقیمانده را به عمار یاسر و گروهی از یاران خود داد تا برای فاطمه (س) و علی (ع) لوازم منزل تهیه کنند. از صورت جهیزیه حضرت زهرا سلامالله علیها میتوان به وضع زندگی بانوی بزرگوار اسلام بهخوبی پی برد.
مهریه حضرت زهرا (س) الگویی برای پیوندهای امروزی
پیامبر گرامی اسلام (ص) ازدواج دخترش را به سادهترین و راحتترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند. مهریه پانصد درهمی برای فاطمه علیهالسلام مهتر زنان نیز، به همین هدف صورت گرفت. در روایات، افزون بر این مهریه که جنبه مادی و مالی دارد، مهریههای معنوی دیگری نیز برای آن بانوی بزرگ گفتهشده است. در روایتی میخوانیم که حضرت زهرا علیهالسلام از پدر تقاضا کرد که آن حضرت از خدا بخواهند تا مهریهاش را شفاعت از مسلمانان گناهکار قرار دهد. این خواسته حضرت مستجاب شد و فاطمه علیهالسلام شفیع و واسطه بخشش گناهکاران قرار گرفت.
سورههایی که بر ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) دلالت دارد، کدام است؟
در قرآن آیهای وجود ندارد که بهصورت مستقیم به ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) اشارهکرده باشد. ولی آیاتی وجود دارد که بهگونهای مرتبط و مناسب با این رویداد است.
آیه انتهایی سوره «کوثر»، دشمن پیامبر (ص) را مقطوع النسل میداند و عنوان میکند که خدا به پیامبر اکرم (ص) خیر کثیر عطا کرده است و میدانیم که با ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) بود که نسل حضرت پیامبر (ص) ادامه پیداکرده و گسترش مییابد.
آیهای از سوره «رحمن»: در این سوره چنین آمده: «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ... یخَرُجُ مِنهْمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجَان»؛ دو دریا را روان کرد تا با یکدیگر تماس پیدا کردند... از آن دو مروارید و مرجان بیرون میآید. در تفسیر این دو آیه، در روایات آمده که منظور از دو دریا حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و منظور از مروارید، امام حسن (ع) و مرجان، امام حسین (ع) است.
درسهایی که از ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) باید گرفت
از ماجرای ازدواج حضرت علی علیهالسلام و حضرت فاطمه علیهماالسلام نکات بسیار جالبی را میآموزیم که اگر خواهان سعادتیم و پیروی راستین اسلام، بایستی تا مرز توان تلاش کنیم تا مراحل اول ازدواج بر مبنای صحیحی صورت گیرد و دوم آنکه ساده زیستی در تمام شئون زندگی جامعه و بخصوص ازدواج راه یابد وگرنه قیدوبندهای اجتماعی در امر ازدواج که بیشتر نشأت گرفته از فرهنگ غیر اسلامی و یا ساختهوپرداخته ذهنهای کوتاه مادی و اشرافی است چون غل و زنجیر بر دست و پای جوانان و والدین آنها میافتد و هرروز این غل و زنجیر بزرگتر و سنگینتر میشود تا جایی که امکان هر نوع حرکت صحیحی را میگیرد و حیات جامعه را بهسوی نابودی میکشاند و بر فساد و نابسامانیهای روانی و مشکلات اخلاقی میافزاید.
در جریان ازدواج آن دو بزرگوار که به فرموده حضرت رسول (ص) خداوند فاطمه را به ازدواج علی درآورد نکات بسیار مهم آموزشی و الگویی وجود دارد که از آن جمله میتوان به کفو و همتا بودن، خواستگاری بدون واسطه، قناعت، دوری از اشرافی گری و تجملات، سخت نگرفتن بر همدیگر، ملاک قرار دادن معیارها و خصوصیات معنوی و دینی و اخلاقی، مهریه پایین، بنا کردن زندگی بر پایه محبت و عشق واقعی از روی شناخت، حجب و حیا و... اشاره کرد. به این خاطر است که یک پیوند با این ویژگیها پیوند آسمانی لقب میگیرد که رضایت خدا و رسول خدا (ص) در آن وجود دارد.
منبع:نمناک