تحلیل گر ارشد فضای مجازی گفت:معتقدم مخابرات دارای 7 لایه است که ایران در هر 7 لایه پیشرفت داشته است، بطوری که امروز دارای روتر و سیستم عامل ایرانی هم هستیم.

به گزارش فرهنگ سدید، روح‌الله مومن نسب، دبیر کل جبهه انقلاب اسلامی در مجازی و تحلیل‌گر ارشد فضای مجازی در هفدهمین شنبه انقلاب که با موضوع فناوری اطلاعات و فضای مجازی به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی در موزه ارتباطات (پست) برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار، پیشرفت‌های چشم‌گیری در کشور رخ‌داده است که نشان می‌دهد هم‌زمان با دیگر کشورها و حتی فراتر از آن‌ها قدم برداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ارتباط اینترنتی با ایمیل آغاز به کارکرد، گفت: در کشور ما، سرویس‌های ایمیلی ایرانی از همان ابتدا آغاز به کارکرد و هم‌اکنون نیز ایمیل از دور خارج نشده است و همچنان مورداستفاده است.

مومن نسب اضافه کرد: در زمان رواج وبلاگ نویسی، سرویس‌های ارائه وبلاگ داخلی، رونق بسیاری داشتند به‌طوری‌که گوگل حتی بنا داشت یکی از این سرویس‌های داخلی را خریداری کند.

برتری موتور‌های جستجوگر ایرانی نسبت به خارجی در حیطه زبان فارسی

این تحلیل‌گر ارشد فضای مجازی در ادامه سخنان خود گفت: الآن موتورهای جست‌وجوی داخلی و ایرانی در حوزه زبان فارسی از نمونه‌های خارجی متنوع‌تر و باکیفیت‌تر در حال ارائه خدمات هستند همچنین در حوزه شبکه‌های اجتماعی، 9 ماه قبل از آغاز فعالیت فیس‌بوک، یک شبکه اجتماعی  ایرانی در حال فعالیت بود و در حوزه پیام‌رسان‌ها نیز در حدود سال 86 که هنوز وایبر، تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی غیربومی رواج پیدا نکرده بودند، پیام‌رسان ایرانی محاوره در کشور فعال بود که البته با شکایات و قوانین دست‌وپا گیر کشور، از حرکت بازایستاد.

دبیر کل جبهه انقلاب اسلامی در مجازی بابیان اینکه هم‌زمان با پیام‌رسان وی‌چت، نرم‌افزار دیالوگ با دو میلیون و پانصد هزار کاربر فعال بود، گفت: امروزه پیام‌رسان‌های متعدد داخلی در کشور فعال هستند که البته به‌اشتباه برخی متصورند که تازه فعال‌شده است اما باید بدانیم این‌ها از قبل فعال بوده‌اند و از برنامه‌نویسی بسیار پیچیده‌ای نیز بهره‌مند هستند که به همت متخصصان داخلی انجام‌شده است.

مومن‌نسب اضافه کرد: یکی از پیام‌رسان‌های داخلی اخیراً موفق به طراحی رمزنگاری برای فعالیت خود شده است که مورداستفاده پیام‌رسان‌های رایج و مطرح جهانی است.

برتری شبکه‌های اجتماعی داخلی نسبت به برخی نمونه‌های خارجی

این تحلیلگر ارشد فضای مجازی به توان داخلی در حوزه میکروبلاگ نیز اشاره و تصریح کرد: شبکه‌هایی مانند توییتر نیز نمونه داخلی دارد؛ که می‌توان از نرم‌افزار جملک در این رابطه نام برد؛ همچنین در حوزه نقشه‌خوان‌ها نیز پارسی جو فعال است که شرکت‌هایی مانند تاکسی یاب ها می‌توانند بستر اطلاعاتی نقشه خود را بر آن بارگذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه نرم‌افزارهای مسیریاب نیز نرم‌افزارهای دال و سپهر با امکانات بسیار وسیع‌تر نسبت به نمونه‌های خارجی فعال هستند؛ همچنین در حوزه آنتی‌ویروس‌ها نیز امروز یک نرم‌افزار ایرانی به نام پادویش فعال است که بسیاری از استانداردهای بین‌المللی را نیز اخذ کرده است.

مومن نسب با اشاره به اینکه در حوزه اشتراک‌گذاری ویدئو نیز سایت داخلی آپارات فعال است، گفت: در حوزه کالا رسان‌ها، شرکت‌های دی جی کالا و بامیلو فعال هستند که ارزش سهامی بسیار بالایی نیز دارند و در حوزه بین‌الملل نیز از جایگاه بسیار بالایی برخوردار شده‌اند.

این تحلیلگر ارشد فضای مجازی در حوزه کتاب رسان‌ها نیز از نرم‌افزارهایی مانند طاقچه، پاتوق کتاب و بازار کتاب نام برد و گفت: این نرم‌افزارها، کتاب‌خوانی را تسهیل کرده‌اند و موجب رشد سرانه مطالعه در کشور شده‌اند.

به برکت انقلاب اسلامی در ۷ لایه مخابراتی پیشرفت کرده‌ایم

وی با اشاره به اینکه در حوزه پخش زنده اینترنتی نیز نرم‌افزار لحظه نگار فعال است، گفت: معتقدم مخابرات دارای 7 لایه است که ایران در هر 7 لایه پیشرفت داشته است، به‌طوری‌که امروز دارای روتر و سیستم‌عامل ایرانی هم هستیم.

مومن نسب با اشاره به اینکه ایران جزو 10 کشور نخستی بود که به اینترنت متصل شد، افزود: امروز برای باگ گیری نرم‌افزارهای بزرگ خارجی با جوانان ایرانی تماس گرفته می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های برنامه‌نویسی جهان در کشور ما برگزار می‌شود که البته به دلیل تحریم، تبلیغات مناسبی در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

این تحلیل‌گر ارشد فضای مجازی اضافه کرد: امروز در همین تهران، جوانان متخصص ایرانی برای شرکت‌های خارجی و حتی آمریکایی، بازی رایانه‌ای تولید می‌کنند اما متأسفانه از سوی مسئولین موردتوجه و حمایت قرار نمی‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته اگر استفاده از نرم‌افزاری‌های داخلی در حوزه‌های یادشده رواج پیدا کند، چندین هزار شغل آبرومندانه ایجاد خواهد شد گفت: اما متأسفانه به دلیل سیاست‌گذاری‌ها اشتباه، امروز بیشترین فارغ‌التحصیلان بی‌کار کشور در حوزه IT تحصیل‌کرده‌اند.

مومن‌نسب در پایان خاطرنشان کرد: امروز از دو میلیون کاربر اینترنت به 66 میلیون نفر رسیده‌ایم که اگر حمایت‌های لازم در این حوزه صورت گیرد و زمینه‌ها تسهیل شود، فضای اشتغال بسیاری برای اقشار مختلف کشور فراهم خواهد آورد.

ارسال نظر
captcha