مدیر کل فناوری رسانه‌های نوین صدا و سیما گفت:: سال ۷۴ واردات قطعات ماهواره‌ای که انحصار ساخت آن در اختیار آمریکا بود ممنوع شد. پس از آن بومی سازی این تجهیزات در ایران آغاز شد؛ در ابتدا آنتن‌های ۴.۵ متری ساخته شد و اکنون آنتن‌های ۱۱ متری در داخل کشور تولید شده و در سازمان صدا و سیما بهره‌بردای می‌شود.

به گزارش فرهنگ سدید، دکتر فرشید بهجت محمدی مدیر کل فناوری‌ رسانه‌های نوین صدا و سیما در هفدهمین شنبه‌ انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در موزه فناوری اطلاعات(پست) برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: خودباوری در حوزه فناوری اطلاعات در زمان جنگ اتفاق افتاد و با توان بومی توانستیم به موفقیت این حوزه دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: پس از جنگ تحمیلی، بدنه رزمندگانی که در حوزه فناوری، تجاربی کسب کرده بودند وارد صدا و سیما و دانشگاه‌های مرتبط با حوزه فناوری شدند؛ این افراد امروز با کمک شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌اند موفقیت های خوبی در حوزه صدا و تصویر کسب کنند.

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه حوزه صدا و تصویر پیش از تولید تا زمان نشر با فناوری درگیر است، بیان کرد: در حال حاضر کلیه تجهیزات دیجیتال، فرستنده های ماهواره ای و آنولوگ و... اعم از فناوری های الکترونیک، مکانیکی و مخابراتی در کشور و با توان بومی ساخته می شود.

بهجت محمدی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه صدا و تصویر گفت: فرستنده‌های دیجیتال با ظرفیت  6KB و توان 10W در داخل کشور ساخته می شود و 90 درصد از مناطق کشور تحت پوشش شبکه دیجیتال قرار دارد.

وی با اشاره به رعایت استانداردهای جهانی در ساخت تجهیزات صدا و تصویر گفت: بهره‌برداری از استانداردهای فرستنده، ملزومات خاص خود را دارد و دارای پیچیگی های ابرازی است؛ در این بخش متخصصین ایرانی توانسته‌اند با بهره‌گیری از دانش داخلی و استانداردهای جهانی، کشور را از واردات دستگاه‌های دیجیتال بی نیاز کنند.

مدیر کل فناوری‌ رسانه‌های نوین صدا و سیما به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه فرستنده ماهواره‌ای نیز اشاره کرد و گفت: سال 74 واردات قطعات ماهواره‌ای که انحصار ساخت آن در اختیار آمریکا بود ممنوع شد. پس از آن بومی سازی این تجهیزات در ایران آغاز شد؛ در ابتدا آنتن های 4.5 متری ساخته شد و اکنون آنتن‌های 11 متری در داخل کشور تولید شده و در سازمان صدا و سیما بهره‌بردای می شود.

این کارشناس فناوری اطلاعات افزود: ساخت تقویت کننده با توان 250 وات از جمله دستاورد های دیگر در این حوزه به شمار می آید.

بهجت محمدی در خصوص موفقیت های تیم فناوری صدا و سیما در خصوص ارتباط زمینی گفت: تجهیزات این حوزه که می تواند ظرف مدت زمان دوساعت آماده پخش شود و صدا و تصویر را در لحظه انتقال دهد در داخل کشور تولید می شود.

وی با بیان اینکه این دستاورد ها حاصل ریسک پذیری محققان داخلی است، گفت: در این حوزه در بخش های نظامی و رسانه ای توان بسیار بالایی داریم و نمایشگاه الکامپ نمونه بارز دستاورد های حوزه فناوری اطلاعات است.

مدیر کل فناوری‌ رسانه‌های نوین صدا و سیما  با اشاره به دستاورد های در حوزه پردازش صدا و تصویر گفت: محصولاتی که می تواند صدا و تصویر را فشرده سازی کند؛ توسط شرکت های دانش بنیان ساخته می شود.

وی با توجه به اینکه بخش نرم افزاری صدا و تصویر مهم تر از سخت افزاری آن است، ادامه داد: در بخش نرم افزاری پردازش نیز دارای نرم افزار های راهبردی و کاربردی خوبی هستیم که توانسته است ما را از سلطه کشورهای دارای این فناوری خارج کند.

بهجت محمدی در پایان افزود: در حال حاضر محققین حوزه فناوری اطلاعات در حال کار برروی یک هوش مصنوعی هستند که می‌تواند ابزار موفقی برای بخش خبری سازمان صدا و سیما در پیدایش و پایلایش اخبار باشد.

ارسال نظر
captcha