عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: قبل از انقلاب، حوزه صنعت فناوری ارتباطات در کشور وجود نداشت و تکنولوژی کاملا از دیگر کشورهای دنیا وارد می شد؛ یا اینکه مستشارانی از آمریکا و اسرائیل در این حوزه در ایران حضور داشتند اما امروز توانسته ایم در این حوزه و در سطح جهانی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.

به گزارش فرهنگ سدید، رضا تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی و وزیر اسبق ارتباطات در هفدهمین شنبه انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل موزه ارتباطات برگزار شد در سخنانی با تقدیر از متولیان نشست شنبه‌های انقلاب و بیان پیشرفت‌های انقلاب اسلامی اظهار داشت: در طول چهار دهه گذشته از عمر انقلاب اسلامی، پیشرفت‌هایی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اتفاق افتاده که با قبل انقلاب غیرقابل‌مقایسه است.

وی افزود: قبل انقلاب در 312 روستا فقط یک خط ارتباطی داشتیم و کشور ازنظر ارتباطات در حوزه مخابرات و تلگراف بسیار محدود بود اما اکنون در این حوزه در جهان حرف‌های بسیار زیادی داریم.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به شعار «استقلال، آزادی جمهوری اسلامی» ادامه داد: در شعارهای اول انقلاب که تا امروز نیز ادامه دارد همواره بر استقلال تأکید شده و درواقع یکی از اهداف بزرگ انقلاب اسلامی استقلال کشور بود؛ امروز به برکت انقلاب، کشور در حوزه ارتباطات به استقلال رسیده است.

وی گفت: قبل از انقلاب، حوزه صنعت فناوری ارتباطات در کشور وجود نداشت و تکنولوژی کاملاً از دیگر کشورهای دنیا وارد می‌شد؛ یا اینکه مستشارانی از آمریکا و اسرائیل در این حوزه در ایران حضور داشتند اما امروز توانسته‌ایم در این حوزه و در سطح جهانی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.

بزرگترین دستاورد پهلوی در حوزه ارتباطات خرید بیسیم‌های اسرائیلی بود!

تقی پور افزود: بزرگ‌ترین دستاورد در زمان پهلوی داشتن بیسیم هایی بود که ارتش در اختیار داشت و آن‌ها ساخت رژیم صهیونیستی بود.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به حضور مستشاران خارجی در ایران ادامه داد: در زمان پهلوی اگر می‌خواستیم قطعه‌ای تعویض کنیم باید فرم‌هایی به نام ECN  راپر می‌کردیم تا آن‌ها برای ما تعویض کنند ولی الآن همان قطعات کوچک در کشور تولید می‌شود.

تقی پور گفت: امروز ایران فناوری‌های روز مانند VLF ,LF, VHF, UHF  و ماکرویو را خود تولید می‌کند و این اتفاق بزرگی است؛ در زمان جنگ برای خرید وسایل ارتباطات با ذلت آن‌ها را می‌خریدیم اما امروز به 16 کشور دنیا تکنولوژی خودمان را صادر می‌کنیم.

وی ادامه داد: امروز در حوزه ارتباطات زیرآب پیشرفت کرده‌ایم و می‌توانیم رادارهایی با امنیت بالا تولید کنیم، همچنین این امکان وجود دارد که آنتن‌های آگوستیک باکیفیت بالا بسازیم و آن‌ها را صادر کنیم.

بعد از انقلاب اسلامی توان تولید هرنوع تکنولوژی ارتباطی را پیدا کرده‌ایم

تقی پور بابیان اینکه در سال 76 توانستیم رادار تشخیص نفر تولید کنیم، تصریح کرد: این نوع تکنولوژی فقط در اختیار چند کشور دنیا بود و در سال 77 لامپ‌های ماکرویوی برای انتقال در فرستنده‌ها و گیرنده‌ها تولید کردیم که این خود به‌تنهایی یک دستاورد بزرگی است.

وی افزود: بعد انقلاب به تولید دوربین‌های حرارتی، فرستنده‌ها دست پیدا کردیم و در حوزه‌های دفاعی نیز پیشرفت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است که این با قبل انقلاب قابل‌مقایسه نیست.

وزیر اسبق ارتباطات خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی قادر است هر چیزی را که در حوزه ارتباطات نیاز دارد تولید کند و این بزرگ‌ترین دستاورد در این 40 سال به‌حساب می‌آید.

وی ادامه داد: ایران توانسته است در حوزه‌های فضایی و ماهواره پیشرفت‌هایی داشته باشد که نمود آن را می‌توانید در سال 87 مشاهده کنید که ایران اولین ماهواره خود را به فضا پرتاب کرد و توانست در مدار قرار دهد و دنیا را متحیر خود سازد.

تقی پور تصریح کرد: آمریکایی‌ها دررسیدن به علم فضایی حدود 20 سال زمان صرف کردند و روس‌ها نیز طی چندین سال به دستاوردهایی در این زمینه رسیدند اما جمهوری اسلامی باوجود تحریم‌های ظالمانه توانسته است در 8 سال به این علم و فناوری برسد.

ماجرای شرکت آلمانی که مشتری تلفن‌های ایرانی شد

وزیر اسبق ارتباطات یادآور شد: در زمان جنگ توانستیم به فناوری تلفن‌های صحرایی دست پیدا کنیم که باعث تعجب یک شرکت‌ آلمانی شد که از آن خرید می‌کردیم و نکته جالب اینکه بعداً همان شرکت، مشتری تلفن‌های تولید ایران شد.

عضو شورای فضای مجازی گفت: قطعاً در تولید نرم‌افزارها و سخت‌افزارها در حوزه صنعت ارتباطات پیشرفت کرده‌ایم و توانسته‌ایم آن‌ها را  به کشورهای دیگر دنیا صادر کنیم.

تقی پور در پایان با اشاره به سیاست‌های غلط بعضی از مسئولین در حوزه ارتباطات گفت: متأسفانه بعضی از مسئولین باسیاست‌های غلط خود این حوزه را در حالت رکود قرار داده‌اند که اگر باکار جهادی و روحیه انقلابی عمل می‌کردند الآن در حوزه‌های چون موتورهای جستجوگر بومی به مرحله‌ای رسیده بودیم که جایگزین گوگل شوند.

 

 

ارسال نظر
captcha