رجبی دوانی معتقد است بنابرتعالیم اولیاء و ائمه اطهار(ع)، شیعه هم شادی دارد و هم حزن و اندوه. این سخن بر مبنای کلام اهل بیت (ع) است که فرموده اند شیعیان ما در شادیِ ما؛ شاد و در اندوهمان؛ اندوهگین هستند.

به گزارش گروه وحدت فرهنگ سدید، در نشست هیأت اندیشه ورز گروه تشیع با دکتر محمدحسین رجبی دوانی، ضمن پرسش و پاسخ دربارۀ آسیب ها و چالش های تشیع، این سؤال مهم مطرح گردید که چرا معاندان نظام و شبکه های ماهواره ای همواره این شبهه را مطرح می کنند که شیعیان با برگزاری شعائر مذهبی و مراسمات عزاداری، افرادی اندوهگین محسوب می شوند؟

باید توجه داشت که رواج این شبهه در جامعه و به ویژه در میان نسل جوان موجبات انحرافات ذهنی و سست شدن بنیان های مذهبی و فرهنگی آنان خواهد شد. لذا بایسته است که با روشی اصولی و بر طبق بن مایه های دینی و اعتقادیِ شیعی، به چنین شبهاتی پاسخ داده شود. بر این مبنا دکتر رجبی دوانی، با بیان دلایل منطقی و متقن علمی، در رد این شبهه چنین پاسخ دادند:

بنابرتعالیم اولیاء و ائمه اطهار(ع)، شیعه هم شادی دارد و هم حزن و اندوه. این سخن بر مبنای کلام اهل بیت (ع) است که فرموده اند: شیعیان ما در شادیِ ما؛ شاد و در اندوهمان؛ اندوهگین هستند.

برخلاف هجمه ها و گزافه گویی های دشمنان باید توجه داشت که عید غدیر، عید مبعث، عید نیمۀ شعبان (میلاد امام زمان «عج») و اعیاد ولادت ائمۀ شیعه (ع)؛ جزو مهمترین جشن ها و شادمانی های شیعیان محسوب می شوند.

نکتۀ قابل توجه این است که این جشن ها سابقه تاریخی دارند؛ نه صرفاً از زمانی که شیعه قدرت داشته است، بلکه از زمانی که شیعه از انزوا و تقیّه بیرون آمد به این شادی ها پرداخته است. نمونه آن در زمان حکومت شیعی مذهب آل بویه در قرن چهارم هجری است که برای اولین بار شیعیان عید غدیر خم را جشن گرفتند. شیعه در حزن و اندوه اهل بیت (ع) اندوهگین و عزادار است؛ نه از بُعد عاطفی و احساسی، بلکه از طریق این اندوه ها و مصائب؛ مردم را به قیام علیه ظالمان و حکومت های جائرانه دعوت می کند.

در تأیید این مطلب باید گفت که همین مجالس عزاداری امام حسین(ع)، از یکسو زمینه و بستر مناسبی برای وقوع انقلاب اسلامی ایران فراهم نمود و از سوی دیگر توجه به عزاداری امام حسین( ع) و مصیبت های آن و نیز دفاع از حرم حضرت زینب (س) بود که سوریه را از خطر سقوط نجات داد، در غیر این صورت در طی این هفت سال با اجماعِ استکبار جهانی و ارتجاع عربی، سوریه که در محاصرۀ دشمنانش است، سقوط می کرد. در واقع به اعتبار دفاع از حرم، سوریه حفظ شد زیرا عزاداری امام حسین محرّکی است برای انقلاب و مبارزه با ظلم. به طور قطع کسانی که با این عزاداری مخالفت می کنند اساساً می خواهند این سلاح مؤثر را شیعه بگیرند.

ارسال نظر
captcha