جانشین سازمان پدافند غیرعامل گفت: برای اطلاع رسانی نقشه‌های دشمن به فرماندهان لازم بود اطلاعات به متن تبدیل شود که برای این امر متن‌ها توسط یک کامپیوتر نگارش می‌شد و با مودم‌هایی که نیرو‌های داخلی با الگوریتم رمز منحصر به فرد، طراحی کرده بودند، در اختیار فرماندهان قرار می‌گرفت تا دشمن نیز نتواند رصد کند.

به گزارش فرهنگ سدید، علی‌اصغر زارعی جانشین سازمان پدافند غیرعامل در هفدهمین شنبه انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل موزه ارتباطات برگزار شد در سخنانی گفت: از حدود سال 55 در دانشگاه‌های کشور رشته برق تدریس شده است اما سقف تحصیلات در این رشته تا مقطع کارشناسی بود و افراد برای آموزش در مقاطع بالاتر باید به خارج از کشور می‌رفتند.

وی ادامه داد: یک فارغ‌التحصیل رشته برق از دانشگاه‌های کشور طی آن سال‌ها تنها قادر به انجام امور ستادی، تعمیر و نگهداری در سطوح پایین و یا مدیریت امور صنعتی بود اما بعد از انقلاب رسالت نظام این‌گونه بود که برای بهره‌برداری و تعمیر تجهیزات مورداستفاده لاجرم از توان داخلی استفاده شود.

زارعی با اشاره به اینکه تجهیزات الکترونیکی موردنیاز در واحدهای نظامی از خارج از کشور وارد می‌شد، افزود: ایران جزو نیروهای ناتو محسوب می‌شد و تنها نیروهای داخلی برای اپراتوری تربیت می‌شدند.

رزمندگان در دوران دفاع مقدس هزاران کیلومتر کابل ارتباطی در بازه زمانی اندکی ایجاد کردند

جانشین سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه تحول حاصل از انقلاب اسلامی در سیستم سیاسی کشور موجب شکستن و فروپاشی دیوارها و رشد کشور در عرصه‌های مختلف علمی شد ، تصریح کرد: انقلاب در سال‌های ابتدایی خود درگیر جنگ تحمیلی شد و با توجه به در اختیار داشتن تجهیزات کم نظامی که آن‌ها نیز وارداتی و متعلق به ناتو بود، مجبور شدیم تا به توان خوداتکا کنیم که البته در به‌کارگیری این تجهیزات و تعمیر و نگهداری آنان نیز با مشکل مواجه بودیم.

وی اضافه کرد: رزمندگان کشور در مدت کمتر از 6 ماه با عملیات خود توانستند تجهیزات لازم را به‌صورت غنیمت از دشمن تأمین کنند .

زارعی با اشاره به اینکه برای در امان بودن اطلاعات از دست نیروهای دشمن مجبور بودیم در دوران جنگ از ارتباط کابلی استفاده کنیم، گفت: هم‌اکنون برای دفن 10 کیلومتر کابل بازه زمانی دو تا سه ماه نیاز است اما در دوران جنگ، هزاران کیلومتر کابل در بازه‌های زمانی اندک به‌سرعت در دل زمین جای گرفت تا امکان برقراری ارتباط در سطوح مختلف فراهم شود، به‌طوری‌که در این دوران یک رزمنده امکان برقراری تماس تلفنی با شهر و خانواده خود را داشت.

با اراده انقلابی ۱۲ هزار نامه سری صدام را رمزنگاری کردیم

جانشین سازمان پدافند غیرعامل بابیان اینکه دشمن هرروز در جنگ، با کمک دیگر کشورها قوی‌تر و مجهزتر می‌شد، افزود: کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس،آلمان و ... تجهیزات قدرتمند اطلاعاتی و مخابراتی را در اختیار صدام می‌گذاشتند، به‌طوری‌که انگلیس بیش از 12 گردان جنگ الکترونیک را در اختیار صدام قرارداد بود.

وی ادامه داد: در سال 63 بر اساس حکم فرمانده کل سپاه، یگان جنگ الکترونیک ایجاد شد ، درحالی‌که در این سال حتی نام این جنگ نیز در کشور شنیده نشده بود و مرحوم دکتر غفاریان مسئولیت این یگان را به عهده گرفت و توانست به‌سرعت نقش و جایگاه خود را پیدا کند و تجهیزات و سیستم‌های موردنیاز را فراهم آورد تا طیف الکترومغناطیس دشمن را رصد نماییم و به برنامه‌ها و سناریوهای آنان پی ببریم.

زارعی با اشاره به اینکه رایانه‌های شخصی از سال 64 به بعد وارد کشور شد، تصریح کرد: در سال 63 به دلیل نیاز جنگ، یگان جنگ الکترونیک، به تولید این سیستم‌ها پرداخت و در سال 64 وارد مناطق جنگی کرد.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل گفت: سایت‌هایی برای رصد طیف الکترومغناطیس دشمن ایجاد کرده بودیم تا اشراف اطلاعاتی لازم به وجود آید اما همپای این پیشرفت‌ها، دشمن نیز به کمک دیگران رشد و پیشرفت بسیاری داشت، به‌طوری‌که انگلستان پیشرفته‌ترین سیستم مانیتورینگ را در اختیار صدام قرارداد بود تا امکان مانیتورینگ و کسب اطلاعات را بر روی نیروهای ما مسدود کند.

وی ادامه داد: سیستم رمز کننده‌ای که انگلستان در اختیار صدام قرارداد بود، در یک عملیات به دست نیروهای ایرانی افتاد و با خلاقیت و استعداد نیروهای داخلی، واحد جهاد دانشگاهی دانشگاه شریف، اطلاعات آن را خواند و نقشه مدارات را استخراج کرد تا با کشف نقاط ضعف، این سیستم شکسته شد.

زارعی گفت: این رمز کننده برای جابجایی پیام‌های سری دشمن مورداستفاده قرار می‌گرفت لذا تعداد اندکی از فرماندهان کشور نیز از شکسته شدن آن باخبر بودند تا بتوان نامه‌های سری دشمن را رصد کرد که با این روش بیش از 12 هزار نامه سری و فوق سری نیروهای صدام رصد شد و در اختیار فرماندهان ارشد قرار گرفت.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل گفت: بعد از جنگ و تا زمان سقوط صدام نیز افراد اندکی از ماجرای شکسته شدن این دستگاه رمز کننده باخبر نبودند زیر بعد از جنگ، صدام این دستگاه را در اختیار منافقین قرارداد و با برخورداری از امکان رصد آن، بسیاری از نقشه‌های آنان نیز خنثی شد.

تولید مودم در دوران دفاع مقدس توسط رزمندگان

وی افزود: برای اطلاع‌رسانی نقشه‌های دشمن به فرماندهان لازم بود اطلاعات به متن تبدیل شود که برای این امر متن‌ها توسط یک کامپیوتر نگارش می‌شد و با مودم‌هایی که نیروهای داخلی با الگوریتم رمز منحصربه‌فرد، طراحی کرده بودند، در اختیار فرماندهان قرار می‌گرفت تا دشمن نیز نتواند رصد کند.

زارعی اضافه کرد: مودم برای اولین بار در داخل کشور طی دوران دفاع مقدس طراحی، تولید و به‌کارگیری شد و حتی از این طریق اطلاعات تا عمق عراق نیز منتقل می‌شد.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه تجهیزات نظامی صدام برای نابودی تمام نیروهای کشور کافی بود، گفت: تلاش و استعداد نیروهای داخلی تمام نقشه‌های دشمن را خنثی می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه فرانسه رادار رازیت را برای برقراری ارتباط میان نیروها در اختیار صدام قرارداد بود، تصریح کرد: زمانی که این رادار دریکی از عملیات در اختیار نیروهای داخلی قرار گرفت، دانشجویان رشته‌های مرتبط که در جبهه حضور داشتند، آموزش‌های مقدماتی لازم برای بهره‌گیری از آن را گذراندند و زمانی که تعدادی از اساتید برق و الکترونیک دانشگاه در سال 65 برای کمک به جبهه‌ها آمدند، آنان را مأمور تعمیر و نگهداری از این رادارها کردیم .

زارعی افزود: ایران در دوران دفاع مقدس رادار را برای اولین بار لمس و حس کرد و بلافاصله مورداستفاده قرارداد و در همان دوران از مسئولان دانشگاه شریف تقاضا شد تا اساتید و رزمندگان را مورد آموزش این صنعت قرار دهد.

معجزه راداری نیرو‌های ایرانی در جنگ تحمیلی

جانشین سازمان پدافند غیرعامل گفت: دریکی از بازدیدهای آیت‌الله خامنه‌ای از مناطق عملیاتی که در آن زمان رئیس‌جمهور بودند، خدمت ایشان گزارشی از فعالیت‌ها ارائه دادیم که ایشان در گام اول این فعالیت‌ها را ورای تصور عنوان کردند و بعد از رصد فعالیت‌ها به‌صورت مستقیم و رمزنگاری پیام‌های دشمن، ایشان این فعالیت‌ها را معجزه نامیدند و پس از جنگ نیز اجازه خریداری دستگاه‌های رمز کننده از خارج را ندادند زیرا توان داخل و همچنین ناتوانی این دستگاه‌ها را مشاهده کرده بودند.

وی با اشاره به اینکه کشور در جنگ به قدرت سیستم سازی، شبکه‌سازی و تعمیر و نگهداری رادار دست‌یافت و در سال 66 رشته الکترونیک در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه خواجه نصیر تدریس شد، افزود: جنگ یک گنج محسوب می‌شود که هنوز نتوانسته‌ایم ابعاد مختلف این سرمایه عظیم را شناسایی کنیم و یا حتی تجربیات را منتقل کنیم.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: جنگ تنها ایثار در باب جان نبود بلکه ایثار فکر، خلاقیت و نوآوری بود و مرکز تحقیقات و عملیات در جنگ همپا بود و این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

ارسال نظر
captcha