دبیر کمیته فناوری اطلاعات و فضای مجازی گفت: ایران تنها کشور منطقه است که دارای موتور جستجوگر و سیستم‌عامل بومی است.

به گزارش فرهنگ سدید، محمدجواد مطهری شریف دبیر کمیته فناوری اطلاعات و فضای مجازی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی، در هفدهمین شنبه انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب در حوزه فناوری اطلاعات وفضای مجازی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل موزه ارتباطات برگزار شد، اظهار داشت: ۹۸ درصد نقاط قابل تردد کشور به شبکه مخابراتی متصل است و ضریب نفوذ تلفن سیار در کشور ۱۱۰ درصد است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب ۳۱۲ روستا به تلفن دسترسی داشته‌اند که این رقم بعد از انقلاب به بیش از ۵۵,۰۰۰ روستا رسیده است.

دبیر کمیته فناوری اطلاعات و فضای مجازی جنبش مردمی با اشاره به شبکه ارتباطی و اینترنت کشور گفت: ۱۰۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به شبکه ارتباطی کشور متصل هستند و ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۷۰ درصد است.

وی افزود: ایران در دسترسی به اینترنت پرسرعت، رتبه اول منطقه را دارا است و حتی عشایر کوچ رو، در سیاه‌چادر‌های خود، به شبکه تلفن و اینترنت پرسرعت، دسترسی دارند.

مطهری بابیان این‌که ایران رتبه اول مقالات قابل ارجاع در حوزه فناوری اطلاعات را در منطقه دارا است اظهار داشت: ایران با ۵۱۰۵۲ مقاله علمی در حوزه فناوری اطلاعات، طی بیست سال گذشته، رتبه اول منطقه را در اختیار دارد.

وی گفت: ایران تنها کشور منطقه است که دارای موتور جستجوگر و سیستم‌عامل بومی است.

دبیر کمیته فناوری اطلاعات و فضای مجازی جنبش مردمی با اشاره به پیشرفت فناوری اطلاعات در ایران ادامه داد: تولید انواع نرم‌افزار‌های کاربردی، پیام‌رسان‌ها، ویروس‌کش‌ها و... بیانگر سطح بالای پیشرفت فناوری اطلاعات در ایران است.

مطهری اضافه کرد: در حوزه ساخت تجهیزات پیشرفته صدا و تصویر در منطقه بی‌نظیر هستیم و ایران جزو معدود کشور‌های تولیدکننده گیرنده و فرستنده دیجیتال رادیویی و تلویزیونی است.

وی تأکید کرد: کلیه تجهیزات و فناوری‌های فیبر نوری و سوئیچ‌های مربوطه در داخل تولید می‌شود و ایران از معدود کشور‌های تولید رادار‌های فعال و غیرفعال در جهان است.

دبیر کمیته فناوری اطلاعات و فضای مجازی جنبش مردمی ادامه داد: ایران در حوزه تولید رادار‌های آرایه فازی، رتبه نخست منطقه را دارا است و جزو معدود کشور‌های دارای این فنّاوری در دنیاست.

وی گفت: جوانان ایران در سال‌های مختلف، رتبه برتر المپیاد کامپیوتر را در جهان، به دست آورده‌اند وبرترین استعداد‌های تحصیلی در رشته‌های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات حضور دارند.

مطهری با اشاره به رتبه برتر ایران در صادرات محصولات دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات، در منطقه گفت: بیش از ۱۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال هستند که در زمینه صادرات محصولات دانش‌بنیان، در منطقه بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: ۴۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی متعلق به حوزه فناوری اطلاعات است.

مطهری خاطرنشان کرد: در حوزه طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره، جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم و ایران تنها کشور منطقه است که توانایی تولید ماهواره را دارد.

وی با اشاره به موضوع استارت آپ‌ها گفت: ایران در توسعه کسب‌وکار هوشمند با بیش از ۴۰۰۰ استارت آپ مبتنی بر فناوری اطلاعات رتبه اول منطقه را دارا است.

دبیر کمیته فناوری اطلاعات و فضای مجازی جنبش مردمی تأکید کرد: زنجیره تلویزیون دیجیتال کشور به‌طور کامل بومی‌سازی شده است و تجهیزات ارتباطات ماهواره‌ای در بخش زمینی به‌طور کامل به دست متخصصان داخلی ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: لینک‌های رادیویی ماکروویو دیجیتال به‌طور کامل توسط شرکت‌های داخلی ساخته می‌شود.

مطهری با اشاره به نرم افزارهای مدیریت محتوای دیجیتال گفت: از مهم‌ترین ارکان پخش ویدئو در بستر شبکه‌های باند وسیع، مدیریت محتوای دیجیتال است که دارای پیچیدگی‌های فنی بسیاری هستند و ساخت آن‌ها تنها در اختیار چند کشور پیشرفته دنیا و ایران اسلامی قرار دارد.

وی در پایان تاکید کرد: پخش محتوای اینترنتی به‌صورت زنده و درخواستی، از فناوری‌های بسیار پیشرفته محسوب می‌شوند که به همت متخصصین داخلی به‌طور کامل طراحی و ساخته می‌شود.

ارسال نظر
captcha