شفیعی فر گفت: نظام جمهوری اسلامی شکل گیری و بنیانش از درون مردم نشات گرفته است که این را می توان در راهپیمایی و حضور مردم در خیابان ها و در حمایت از نظام در مراسمات مختلف و تجدید بیعت ها مانند روز قدس و 22 بهمن مشاهده کرد.

به گزارش فرهنگ سدید، دکتر محمد شفیعی‌فر عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در سیزدهمین نشست شنبه های انقلاب با موضوع مشارکت عمومی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در خبرگزاری مهر برگزار شد اظهار داشت: همه اقشار مردم در به وجود آمدن انقلاب اسلامی مشارکت و حضور داشته اند.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی اولین حکومتی است که با حضور و مشارکت مردم پایه گذاری شده است برخلاف حکومت‌های قبلی مانند پهلوی که با کودتا روی کار آمده اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به رفراندوم 12 فروردین 58 بیان داشت: جمهوری اسلامی برای تثبیت خود و فهماندن این موضوع به جهان که این نظام بر پایه مردم است اقدام به برگزاری رفراندوم سیاسی کرد که نظیر آن در هیچ کجا دیده نشده است.

وی ادامه داد: نتیجه این رفراندوم حضور حداکثری مردم بود که 98 درصد به این نظام آری گفتند و در رفراندوم های بعدی مانند رفراندوم قانون اساسی حضور مردم و مشارکت آنها بسیار چشمگیر بود.

شفیعی فر گفت: نظام جمهوری اسلامی علیرغم علم به وجود برخی مخالفت‌ها اما اقدام به برگزاری رفراندوم در همه حوزه‌ها کرد که نتیجه آن را می توان در سال 68 و در رفراندوم تغییر قانون اساسی و رای مثبت اکثریت مردم مشاهده کرد.

وی ادامه داد: شکل‌گیری و بنیان نظام جمهوری اسلامی از درون مردم نشات گرفته است که این را می توان در راهپیمایی و حضور مردم در خیابان ها و حمایت از نظام در مراسم‌های مختلف و همچنین تجدید بیعت با نظام مانند روز قدس و 22 بهمن دید.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی حتی درانتخاب رهبری هم مردم مشارکت دارند و مردم با انتخاب نمایندگان خود رهبر مورد نظر را انتخاب می کنند.

وی ادامه داد: حتی زمانی که خود رهبر هم نتواند مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد نمایندگانی که توسط مردم انتخاب شده اند می‌توانند آن رهبر را برکنار کنند که این بر خلاف حکومت های موروثی است.

شفیعی فر افزود: در این نظام که بر پایه مردم پایه گذاری شده است تا خود مردم نخواهند هیچ اتفاقی نمی افتد و این با خواست مردم است که یک نفر را در یک جایگاه قرار دهند و یا از آن جایگاه برکنار کنند.

وی گفت: در عمده حکومت های دنیا فقط یک نظام انتخاباتی موجود است ولی در جمهوری اسلامی مردم در برای تعیین هر فردی در هر جایگاه در انتخابات های متعددی شرکت می‌کنند؛ شرکت در انتخابات‌های جداگانه ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای محلی تایید این موضوع است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: تمام انتخابات‌هایی که در نظام جمهوری اسلامی برگزار می شود با رقابت همراه است؛ همین تکثرگرایی و رقابت موجود از اوایل انقلاب تا به امروز باعث شده است تا احزاب بتوانند آزادانه در هر انتخاباتی شرکت کنند.

وی خاطر نشان کرد: قبل از انقلاب هدف از تشکیل احزاب، فرمالیته و فرمایشی بود که با نامهای حزب اکثریت و اقلیت فعالیت می‌کردند؛ نکته قابل تامل اینکه  حزب اکثریت که موافقان حکومت در آن حضور داشتند از سوی حکومت انتخاب می‌شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به بحث نظارت در انتخابات افزود: در نظام جمهوری اسلامی در کنار انتخابات در همه حوزه‌ها، نظارت بر آن نیز به صورت فعالانه وجود دارد که این موضوع توسط شورای نگهبان و برخی از نهادهای اجرایی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی آنقدر انعطاف پذیر و واکنش گراست که سیاست های مختلف در آن اجرا می شود و می توان این مورد را در دولت‌های مختلف مشاهده کرد.

شفیعی‌فر ادامه داد: آقای خاتمی علیرغم داشتن سیاست های مبتنی بر نظریه های غربی با اکثریت آرا انتخاب شد و بعضی با تعابیری این انتخاب را نه به نظام تلقی کردند ولی در دوره بعد از آن آقای احمدی نژاد که سیاست‌های آن بر عکس سیاست‌های دولت قبل بود و بازآفرینی آرمان ها و اعتقادات انقلابی مورد توجه قرار گرفت با رای همان مردم انتخاب شد.

وی در ادامه به سیاست دولت آقای روحانی اشاره و خاطرنشان کرد: سیاست دولت یازدهم مذاکره با آمریکا بود؛ اگرچه در اوایل انقلاب عدم رابطه با آمریکا جزو آرمان ها محسوب می شد اما سیاست های دولت روحانی این تابو را شکست؛ رهبر معظم انقلاب بارها بر عدم خوش بینی به آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات هسته‌ای تاکید کردند اما در عین حال با تصمیم دولتی که با نظر مردم بر سر کار آمده است مخالفت نکردند.

این استاد دانشگاه در ادامه این مطلب گفت: نظام جمهوری اسلامی بر اعتقادات مردم پایه گذاری شده و پایگاه هایی در بین اقشار جامعه دارد که این را در حکومت پهلوی نمی توان مشاهده کرد.

شفیعی فر گفت: استراتژی اصلی نظام جمهوری اسلامی از اوایل انقلاب تا به امروز حضور مردم در صحنه است و هدف از تشکیل بسیج، ورود مردم به تمامی عرصه هاست و به طور قطع می‌توان گفت شکل گیری و تداوم نظام جمهوری اسلامی بر اساس خواست مردم است.

ارسال نظر
captcha