طالبی گفت: پزشکان عمومی زن با رشد ۱۶ برابری از ۳۵۰۰ نفر در سال ۱۳۵۵ به ۶۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ رسیده و بانوان پزشک متخصص از ۵۹۷ نفر به ۳۰ هزار نفر رسید که نشان از رشد ۵۰ برابری در این حوزه است و انقلاب اسلامی در جهت ارائه خدمات پزشکی به بانوان ۵۳۰۰ پزشک فوق تخصص نیز تربیت‌کرده است.

به گزارش فرهنگ سدید، مهری طالبی اردستانی دبیر کمیته زنان و خانواده جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در حاشیه دوازدهمین شنبه انقلاب با محور زنان و خانواده که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در منزل خانم رقیه حداد از رزمندگان دفاع مقدس برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: مشارکت زنان در امور سیاسی از حد ناچیز و غیرقابل‌شمارش در قبل از انقلاب با شایسته‌سالاری و بر اساس توانایی‌های زنان در دوران بعد از انقلاب اسلامی رشد قابل‌توجهی کرده است.

وی تشریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی 159 قانون ناظر به تعالی زنان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که بیان گر توجه نظام جمهوری اسلامی ایران به حوزه زنان است.

طالبی با اشاره به وضعیت اجتماعی زنان قبل از انقلاب گفت: نهادهای داخلی و خارجی تشریفاتی زنان در انحصار فرح و اشرف پهلوی بود اما بعد از انقلاب نهادهای فراگیر داخلی و بین‌المللی با نقش‌آفرینی زنان فرهیخته و دانشمند ایجاد و توسعه یافت.

وی ادامه داد: تعداد نهادهای مردم‌نهاد ویژه زنان پیش از انقلاب 5 مورد بود که امروز به بیش از 2هزار مورد رسیده است.

این کارشناس زنان در بیان دستاورد های انقلاب در حوزه آموزشی زنان گفت: در سال 57 تنها 35 درصد زنان باسواد بودند ولی امروز نزدیک 90 درصد باسواد هستند. تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی زن از 6 درصد به 44 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به کاهش تعداد دانش آموزان در حال تحصیل در مقایسه با پیش از انقلاب افزود: آمار دانش آموزان دختر از دو میلیون نفر در سال 55 به 6 میلیون نفر در سال 95 رشد کرده و تعداد طلاب زن از چند ده نفر در قبل از انقلاب به 80 هزار طلبه و 40 هزار دانش‌آموخته رسیده است.

دبیر کمیته زنان و خانواده جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در ادامه بیان دستاورد های آموزشی حوزه زنان گفت: پیش از انقلاب تنها 1.4 درصد اساتید دانشگاه‌ها زن بوده‌اند اما امروز زنان 20 درصد اساتید دانشگاهی را تشکیل می دهند به گونه ای که 7 هزار  استاد دانشگاه‌ و 2700 نفر از اساتید حوزه علمیه زنان در سیستم اموزش عالی کشور فعال هستند.

طالبی تصریح کرد: تأسیس ده‌ها دانشگاه، دانشکده و پژوهشگاه ویژه بانوان که قبل از انقلاب مطلقاً وجود نداشت؛ از دستاورد انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه ورزش زنان گفت: ورزش بانوان از 7 رشته در سال 57 به 38 رشته رسیده و تعداد مربیان ورزشی زن با رشد نجومی از 9 نفر به 35 هزار نفر توسعه یافته است.

این کارشناس حوزه زنان و خانواده افزود: قبل از انقلاب حضور زنان در مسابقات خارجی تنها 6 مورد بوده که در حال حاضر به 12 هزار مورد افزایش‌یافته است. داوران ورزش زن با افزایش 2 هزار برابری از 7 نفر به 16 هزار نفر رسیده و تعداد ورزشگاه‌های اختصاصی بانوان پس از انقلاب 30 برابر گذشته شده است.

طالبی تصریح کرد: کل مدال‌های جهانی ورزشی بانوان در 57 سال حکومت پهلوی 5 مورد در 40 سال پس از انقلاب اسلامی با رعایت حدود شرعی 160 مورد بوده است. کلیه نهادهای ورزشی بانوان پس از انقلاب اسلامی تأسیس شد و تعداد بسیار ناچیز ورزشکار حرفه‌ای زن به 540 هزار نفر رسید.

وی با اشاره به مشارکت اجتماعی زنان و تشکیل نهاد های مردمی ویژه زنان گفت: بزرگ‌ترین تشکل مردمی زنان در جهان با 9 میلیون نفر عضو و 16 هزار پایگاه، بسیج زنان ایران است.

دبیر کمیته زنان و خانواده جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی با تاکید بر شرکت موثر زنان در دفاع از میهن اسلامی گفت: 7 هزار شهیدِ و 5 هزار جانباز زن، نماد مقاومت و نقش‌آفرینی ممتاز زنان در انقلاب و دفاع مقدس است.

وی افزود: از این رو مشارکت فعال 23 هزار امدادگر و 2300 پزشک زن در جبهه‌های دفاع مقدس افتخار مقاومت جامعه زنان است.

طالبی با اشاره به دستاورد های حوزه پزشکی زنان گفت: پزشکان عمومی زن با رشد 16 برابری از 3500 نفر در سال 1355 به 60 هزار نفر در سال 1395 رسیده و بانوان پزشک متخصص از 597 نفر به 30 هزار نفر رسید که نشان از رشد 50 برابری در این حوزه است و انقلاب اسلامی در جهت ارائه خدمات پزشکی به بانوان 5300 پزشک فوق تخصص نیز تربیت‌کرده است.

این کارشناس حوزه زنان ادامه داد: ایجاد بیمارستان‌های مخصوص بانوان از دیگر اقدامات مهم و برجسته نظام اسلامی در ارج نهادن به مقام شامخ زن در دنیاست.

وی تشریح کرد: امید به زندگی زنان از 54 سال در سال 1355 به 78 سال ارسال 1395 ارتقا یافته است و طبق آمارهای جهانی تعداد مرگ‌ومیر مادران در هنگام زایمان نسبت به قبل از انقلاب اسلامی 90 درصد کاهش‌یافته است.

دبیر کمیته زنان و خانواده جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی با اشاره به حضور موثر زنان در عرصه هنر و ادبیات گفت: تعداد نویسندگان زن از کمتر از 50 نفر در سال 57 به 8 هزار نفر و تعداد داستان نویسان زن به 4 هزار نفر رسیده است.

طاهری افززود: پیش از انقلاب اسلامی هیچ ناشر زن در کشور نبود اما امروز 712 ناشر زن در کشور فعال است.

وی گفت: 80 درصد مخاطبان 11 هزار مؤسسات قرآنی کشور زنان هستند که این آمار حدود 6 میلیون نفر است.

این کارشناس حوزه زنان در پایان گفت: پیش از انقلاب اسلامی 125هزار نفر از شاغلین آموزش و پرورش زنان بودند اما در سال 91، 532000 نفر از شاغلین آموزش و پرورش زن هستند.

ارسال نظر
captcha