آسوده گفت: انقلاب اسلامی خانه های بهداشت برای بانوان ایجاد کرد که قبل از انقلاب به دلیل نبود چنین مکان هایی مشکلاتی برای زنان حادث می‌شد وحتی شاهد از دست دادن بچه های خود بودند.

به گزارش فرهنگ سدید، سهیلا آسوده پژوهشگر ژنتیک و رئیس مرکز پیشگیری از معلولیت در دوازدهمین شنبه انقلاب با محور زنان و خانواده که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در منزل خانم رقیه حداد رزمنده دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: ایران با وجود تحریم های گسترده در حوزه سلامت زنان در جهان جز 20 کشور دنیا است.

وی ادامه داد: در این سال‌ها سرطان در خانم ها شیوع گسترده ای پیدا کرده است؛ سرطان هایی از قبیل سرطان سینه و تخمدان که بعد از انقلاب تشخیص این بیماری ها بسیار دقیق شده است.

آسوده درباره اقدامات انقلاب اسلامی در حوزه بانوان بیان داشت: انقلاب اسلامی خانه های بهداشت برای بانوان ایجاد کرد که قبل از انقلاب به دلیل نبود چنین مکان هایی مشکلاتی برای زنان حادث می‌شد وحتی شاهد از دست دادن بچه های خود بودند.

وی گفت: آمار مرگ و میر قبل از انقلاب 200 نفر از 100000 نفر بود که این آمار در سال 2015 یعنی بعد از انقلاب به 20 نفر از 100000 نفر و همچنین در سال 2016 به 16 نفر از 100000 نفر رسیده است که این یکی از اقدامات موثر انقلاب اسلامی در حوزه سلامت است.

رئیس مرکز پیشگیری از معلولیت افزود: به غیر از وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و NGO های سلامتی، طرح هایی را دارند انجام می دهند که یکی از آن‌ها طرح ژنتیک است که می تواند از معلولیت کودکان جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب بیمارستان های اختصاصی زنان ایجاد شد که این یکی از مهمترین دستاورهای انقلاب اسلامی است.

پژوهشگر ژنتیک در پایان گفت: قبل از انقلاب علمی درباره نازایی در کشور وجود نداشت ولی بعد از انقلاب این علم در کشور رواج پیدا کرد و این مشکل حل شد.

ارسال نظر
captcha