در گفتگو با مرضیه هاشمی بررسی شد؛
مرضیه هاشمی معتقد است اکنون که در آمریکا مردم دنبال رسانه‌های متفاوت می‌گردند، فرصت مناسبی است برای رسانه‌های آلترناتیو و رسانه‌های مقاومت مثل پرس تی‌وی که مخاطبان بیش‌تری جذب کنند تا بتوانند به آنها آگاهی دهند.
به گزارش«سدید»؛ از زمان نامزدی دونالد ترامپ برای انتخابات سال ۲۰۱۶ تاکنون نبردی بی‌پایان میان امپراتوری رسانه‌های جهان غرب با وی در جریان است و در مواردی این نبرد محدود به رسانه‌های چپ و دموکرات هم نبوده و شامل محافظه‌کاران هم شده است.

دلیل تنفر از ترامپ از زبان خودش علت هم تا حدودی به نظرات جنجالی و رفتارهای شخص ترامپ بازمی‌گردد. این تنفر عمومی به او تا حدی زیاد است که در تاریخ ایالات متحده سابقه نداشته‌ است و در جریان ادعای وی مبنی بر تقلب در انتخابات نیز به اوج خود رسید. حالا پس از حمله هوادارانش به کنگره اوضاع برایش سخت تر هم شده. رسانه های آمریکایی تمام درها را به روی او و طرفدارانش بسته اند و بیش از پیش دموکراسی آمریکایی را به رخ می کشند.



در عین حال ایالات متحده با آنکه شعار آزادی بیان را مطرح می کند به شدت از رسانه های مستقل می هراسد و در عین حال در برابر چنین قدرت نرمی بسیار ضعیف ظاهر شده است. نمونه آن را می توان به تاثیرگذاری کمپین های مختلف پرس تی وی دید که موجب شد، اشخاصی مانند پروفسور مسعود سلیمانی ( استاد دانشگاه تربیت مدرس) و قبل از آن مرضیه هاشمی که بدون محکومیت در زندان های آمریکا قرار داشتند، در زمان کوتاهی بعد از شروع پویش پرس تی وی آزاد شوند.

آنچه ترس آمریکا از صدای رسانه های مستقل را نشان می دهد، به همین نکته ختم نمی شود، بلکه همان آمریکایی که به خود حق می دهد برای کشورهای دیگر رسانه های خبری راه اندازی کند، از فعالیت شبکه های مستقل دیگر کشورها (که به رسانه های آلترناتیو مشهور شده اند) به شدت بیمناک است. دولت واشنگتن به هر روش تلاش می کند مانع فعالیت آنها باشد تا صدایی غیر از آنچه جریان ثروت می خواهد به گوش کسی نرسد.

مرضیه هاشمی که خود خبرنگار، مجری و مستندساز پرس تی وی است و مدتی را در زندان های آمریکا به سر برده، در پاسخ به این سوال که آیا رسانه ای که هم راستا با واشنگتن فعالیت نمی کند از نظر آمریکا دشمن محسوب می شود و اگر چنین است پس ادعای آزادی بیان در غرب چیست، می گوید: اگر رسانه ای مانند پرس تی وی ایران یا تله سور ونزوئلا ضد امپریالیزم باشند یا رسانه هایی که فقط همراستای آمریکا حرکت نکنند، به عنوان یک دشمن برای واشنگتن تلقی می شوند. در نتیجه علیه آن قانون وضع می کنند، محدودیت ماهواره ای و شبکه های کابلی و حتی محدودیت در فعالیت خبرنگاران در ایالات متحده علیه آنها اعمال می شود تا دیدگاه متفاوتی از آنچه آمریکا می خواهد دست کم در داخل آن کشور مطرح نشود. این موارد را با شدت علیه پرس تی وی می توان دید. آزادی بیان هم که دیگر همه می دانند یک شعار دروغین در آمریکاست. هر کسی علیه آمریکا فعالیت کند به شدت در شبکه های اجتماعی محدود یا کنترل می شود این مورد را در سال های اخیر به وضوح می توان دید.




شاید این تصور به ذهن متبادر شود که چگونه در کشوری با این همه تنوع رسانه ای چنین کنترلی می توان اعمال کرد؟ هاشمی که سال ها در ایالات متحده زندگی کرده می گوید: رسانه های داخل امریکا ظاهرا بسیار متعدد هستند؛ اما برای اثبات مشترک بودن اهداف اکثر آنها کافیست به بودجه ای که دریافت می کنند دقت کرد؛ بیشتر رسانه های آمریکا از فعالیت برای بزرگسالان تا کودکان چه سرگرمی و سینمایی و چه سیاسی و خبری همه از شش شرکت بزرگ تامین مالی می شوند. از کامکست با ارزش بیش از ۱۴۸ میلیارددلار گرفته تا سونی با بیش از ۳۴ میلیارد دلار.

به بیان دیگر رسانه هایی که داخل آمریکا فعالیت می کنند، یک رشته از مفاهیم را به روش های مختلف برای اقشار متفاوت به روش های گوناگون بیان می کنند که همه آنها به تحکیم کاپیتالیسم و تطهیر امپریالیسم منجر می شود.

یک سوال مهم این است که آیا شبکه های اجتماعی واقعا مردمی هستند یا آنها هم برای استفاده جریان قدرت و ثروت طراحی شدند و کاربران آزادی چندانی ندارند. هاشمی معتقد است: فضای مجازی مثل اینستاگرام و فیس بوک مردمی نیست، بلکه چندمیلیون حساب فیک و جعلی وجود دارد که از طرف قدرت های رسانه ای به مردم می گویند به چه فکر کنند و با وجود چنین کنترلی بر رسانه، باز هم صدای آن معدود مردمی را که حرف متفاوت می زنند، حذف می کنند که شنیده نشود و تاثیرگذار نشود. مانند حذف هزاران پست و اکانت در اینستاگرام به خاطر اشاره به شهید سردار سلیمانی که اخیرا انجام شد. بنابراین باید دانست که خبر و حتی استفاده از پلتفرم های شبکه های اجتماعی مجانی نیست تا زمانی که حرکت مردمی مقاومت بتواند یک پلتفرم قوی برای خودش در فضای مجازی بسازد که در عرصه جهانی کاربرد داشته باشد ان شاء الله.




با این همه کمتر انسانی به ویژه در خود ایالات متحده به این مسئله دقت می کند که آیا خبر رایگان است یا برای تولید آن بودجه ای بااهداف خاص هزینه می شود، هاشمی در این زمینه توضیح می دهد: آنچه بسیار مهم است اینکه شبکه های خبری مانند انجمن خیریه نیستند که برای رضای خدا هر خبری مهم بود، پخش کنند، بلکه نوع خبری که پخش می کنند و شیوه پوشش خبر به منابع مالی وابستگی دارد. برای مثال سی ان ان و فاکس در ظاهر رویکرد خیلی متفاوتی دارند و فاکس باید صدای محافظه کاران باشد؛ اما این روزها به ترامپ پشت کرد و با سی ان ان که از اول به او حمله میکرد هم صدا شد. البته سر این تغییر ناگهانی بیننده های بسیاری را هم از دست داد‌.

هاشمی با اشاره به تجربه های شخصی خود از زمانی که در آمریکا مستند می ساخت، می گوید: کسانی که ضد نژادپرستی یا مخالف امپریالیزم بودند، پرس تی وی را از وبسایت این شبکه تماشا می کردند. اما یک آمریکایی آفریقایی تبار معمولی شاید اصلا نداند که این شبکه وجود دارد. اما چرا؟

هاشمی با اظهار امیدواری از اینکه وقتی از لحاظ رسانه قوی تر بشویم، می توانیم از طریق ماهواره و پلتفرم های رسانه ای خودمان به مردم بیشتری در جهان امکان دریافت اطلاعاتی را بدهیم که به شدت به آن نیاز دارند، تاکید می کند: در آمریکا هرگز نگذاشتند پرس تی وی از طریق شبکه های کابلی به مخاطب برسد و در کشورهای دیگر هم سعی در حذف پرس تی وی دارند. در یوتیوب و ... آن را حذف می کردند و حتی در اپ استور هم اجازه عرضه ندارد، اما آنها که می خواهند دیدگاه متفاوت را هم بدانند یا به ریشه تحولات دست یابند، مخصوصا حرکت های مقاومت از غرب آسیا گرفته تا آمریکای جنوبی، پرس تی وی را دنبال خواهند کرد اگر به اهداف اصلی خود پایبند باشیم و همچنان صدای مظلومین جهان را منتشر کنیم.


با توجه به تبعیض نژادی علیه رنگین پوستان این سوال مطرح است که آنها به رسانه های مطرح در ایالات متحده چه میزان اعتماد دارند؟ این مستندساز خاطر نشان می کند: مردم سیاهپوست آمریکا، مثل بقیه مردم آن کشور، تفکرات مختلف دارند: بسته به سطح دانش و شرایط اقتصادی؛ اما به صورت کلی می توان گفت که اعتماد مردم آمریکا به رسانه های آمریکایی به شدت کم شده و در سال 2019 طبق نظرسنجی موسسه گالوپ مشخص شد که فقط 41 درصد مردم آمریکا به رسانه های جمعی اعتماد دارند و البته سیاهپوست ها از عامه مردم اعتماد کمتری به رسانه دارند، چون نحوه پوشش تبعیض آمیز رسانه های مطرح آمریکایی را در مورد خود به وفور دیده اند.

هاشمی تاکید می کند:اکنون که این مردم دنبال رسانه های متفاوت می گردند، فرصت مناسبی هست برای رسانه های آلترناتیو و رسانه های مقاومت مثل پرس تی وی که مخاطبان بیشتری جذب کنند تا بتوانند به آنها آگاهی دهند ان شاءالله.

بی شک زمان آن فرا رسیده که با تقویت قدرت نرم مانند شبکه های برون مرزی صداوسیما، به شدت به آمریکا فشار آوریم تا با صدای بلندتری احقاق حقوق مظلومان جهان به ویژه مردم ایران را فریاد بزنیم، چرا که اکنون شرایط برای آمریکا بسیار سخت تر است و می توان بیشتر نتیجه گرفت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha