انتشار خبری به نقل از بطحایی وزیر آموزش و پرورش ابهام بر انگیز شد و متاسفانه با نگاهی به روند اتفاقات جاری در حوزه‌ی آموزش و سلامت، مسائلی نمود دارد که موجب می‌شود اعتماد کافی به حرکت‌های انجام شده در این حوزه وجود نداشته باشد.

گروه اجتماعی، فرهنگ سدید-مهری طالبی اردستانی: چند مدتی از برنامه جنجال برانگیز ماه عسل در دعوت از یک خانم غیرمتخصص نمی گذرد و هنوز تب صحبت های غیر کارشناسی این فرد که به نظر می رسد با هدف مشخص و در راستای تقبیح فطرت پاک نونهالان مهدکودک تا دانش آموزان نخوابیده است که این بار انتشار خبری به نقل از بطحایی وزیر آموزش و پرورش ابهام بر انگیز شد.

 وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با یکی از رسانه های داخلی مبنی بر اینکه  " از مهرماه مهارت‌های اجتماعی با هدف محافظت دانش آموزان از خودشان در مقابله با تهدیدهای بیرونی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود " ، دغدغه ای بسیار پر اهمیت را در ذهن فعالین فرهنگی و اجتماعی جامعه ایجاد کرد.
درون مایه و جان این دغدغه بیانگر این پرسش است که :  این آموزش چه نوع آموزشی است و برکدام سیاست و سند رسمی آموزشی کشور استوار خواهد بود؟!

متاسفانه با نگاهی به روند اتفاقات جاری در حوزه ی آموزش و سلامت،  مسائلی نمود دارد که موجب می شود اعتماد کافی به حرکت های انجام شده در این حوزه وجود نداشته باشد .
به خاطر داریم که در برهه ای از زمان عده ای از فعالان جریان نفوذ فرهنگی و اجتماعی، به بهانه مبارزه با ایدز و  با انگ زدایی از معتادین به مواد مخدر در پی رفع ایدز و مبارزه با شیوع این بیماری بودند ولی آنچنان که هم اکنون شاهدیم پس از سالیان سال صرف بودجه هنگفت در این مسیر به اذعان دست اندرکاران طرح نه تنها آمار ابتلا به ایدز کم نشده بلکه آمار اعتیاد هم با توجه به عدم برخورد قانونی به موقع و مناسب افزایش سعودی داشته است!
از مدتی پیش هم شاهد قبح زدایی از عمل شنیع زنا توسط همین عوامل بوده ایم مجددا با همان بهانه مبارزه با شیوع ایدز!
که مع الاسف با کمال وقاحت سخن از به رسمیت شناختن زنان تن فروش به میان می آورند بدون اینکه هیچ مسئولی در مواجهه با این تقابل صریح با احکام و مبانی اسلام در مملکت اسلامی عکس العمل مناسبی نشان دهد.
هر چند که برررسی و تطابق  بودجه و امکانات صرف شده  با آمار ابتلا به ایدز جای بحث فراوان دارد ولی این مطلب شایان ذکر است که با مرور سیاستهای مقابله با شیوع ایدز به علت ارتباط جنسی به تنها موردی که برنمیخوریم پیشگیری واقعی از انتقال این بیماریست، یعنی پیشگیری با حذف رفتار پرخطر جنسی با خود مراقبتی و حفظ حیا و عفاف در این زمینه و حفظ ارتباط در حدود قانون و شرع .
به نظر می رسد در راستای شروع روند عادی سازی این مسیر، مسئله دعوت برنامه ماه عسل از خانمی با سوابق کاری مشخص و سوابق شخصی نامعلوم جهت ترویج استفاده از واکسن مقابله با شیوع یک بیماری مقاربتی نادر در ایران است!
ابتدائا این سوال مطرح می شود که چگونه و براساس کدام قاعده علمی و منطقی، برخی از مسئولین در جامعه اسلامی به این سهولت احکام عفاف و حیا را نادیده می گیرند و گاهی به بهانه مبارزه با ایدز، تن فروشی زنان را تبلیغ کرده و باری دیگر در رسانه ملی مقابل چشم میلیونها خانواده توسط شخصی غیر متخصص از مسائل خاص زناشویی صحبت می کنند؟! و نهایت به بهانه لزوم پیشگیری از بیماری مقاربتی ناشناخته برای اغلب خانواده های ایرانی از الفاظ و عبارات نامناسب و شنیع در برنامه ای با بالاترین مخاطب و البته بی ربط از نظر موضوعی سخن به میان می آورند آن هم توسط یک خانم غیرمتخصص مقابل مجری جوان ؟!
جالب‌تر اینکه این خانم از آموزش های خاص به کودکان و زنان ایرانی صحبت به میان می آورد باز هم بدون اینکه تخصصی در این زمینه داشته باشد و تصاویر حضور این فرد در بین دانش آموزان نشان از فضای باز ایجاد شده برای امثال این فرد است.


حال باید پرسید

اولا بر اساس کدام استناد اکنون مردم باید به این حرکت و سایر فعالیتها در این زمینه اعتماد کنند؟
ثانیا چرا هیچ گاه متخصصین در این زمینه و مسائل مشابه به صورت شفاف و دقیق به مردم توضیحات علمی همراه با مستندات ارائه نمی‌دهند؟
ثالثا با توجه به فعالیتهای اخیر انجام شده توسط سازمانهای مردم نهادی مانند سیکا در راستای اجرای اهداف سند توسعه پایدار خصوصا سند آموزش ۲۰۳۰ که خانم مدعو برنامه ماه عسل هم از مجریان آن محسوب می‌شوند، بدون کوچکترین نظارتی از سوی سازمانهای متولی چگونه می‌توان اطمینان داشت این آموزشها با همان مبنا شکل نگرفته باشد؟!
متاسفانه نمی‌توانیم از تغییرات موارد درسی در راستای توصیه های سند توسعه پایدار چشم پوشی کنیم.

مسئولین موظفند پاسخ دهند:  

اقدامات مبارزه با شیوع و اپیدمی ایدز با ارائه خدمات بهداشتی درمانی برنامه های چهارگانه مبارزه با ایدز که با صرف بودجه های هنگفت در این زمینه همراه بوده چه دستاوردی داشته است که اکنون باز بر همان اساس با ایجاد رعب و وحشت و بدون کار کارشناسی شده دقیق بیماری مقاربتی دیگری را مطرح میکنند ؟ آمار ایدز که به گفته همین مسئولین رو به افزایش است ؟!!!

بر مبنای کدام منطق و پژوهش علمی فردی با سابقه مشخص کاری و مبهم شخصی برای قانع ساختن مردم به استفاده از واکسنی ناشناخته برای عوام به یک برنامه مذهبی بی ربط به حوزه سلامت دعوت می شود که هیچ تخصصی در این زمینه ندارد مگر داستانی بدون مدرک متقن درمورد بیماری ناشناخته اش؟!!!
و چرا مردم توسط این شخص به استفاده از واکسنی تشویق می شوند که هیچ مرجع علمی کشور قبل از آن درمورد فوائد و مضرات و اساسا اولویت نیاز جامعه سلامت کشور در مورد آن اظهار نظر نکرده است ؟!!!
سوالات بی پاسخ ما در حالی است که  متاسفانه وزیر بهداشت پشتیبانی از این حرکت غیر منطقی را به عهده دارند!
عقل سلیم حکم می‌کند از قرب زمانی این مبحث با خبری که اخیرا از جانب وزیر آموزش و پرورش مبنی آموزش مهارتهای اجتماعی کودکان مطرح شد نگران باشیم .
چرا که فعالیت سابق این خانم و تیمشان در راستای آموزش های به اصطلاح مهارت اجتماعی کودکان و در اصل اجرای سند ۲۰۳۰ با اسناد و مدارک کاملا هویداست.
از سویی اقدامات منفعلانه وزارت آموزش و پرورش در برخورد با حضور این دست از سازمانهای مردم نهاد در مدارس و اجرای این آموزشها به علاوه عدم اجرای اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین به علاوه مهر تایید وزارت بهداشت بر فعالیت این دست افراد ذهن را بیشتر به برنامه‌ای هدفمند مبنی بر اجرای اسناد غربی در آموزش کودکان ایرانی معطوف می‌کند.
بنابراین لازم است مسئولان به صورت واضح و شفاف در این زمینه اقدام به اطلاع رسانی درمورد مبنای این آموزش ها کنند و با تبیین موضوع، دغدغه به حق فعالین فرهنگی اجتماعی و ملت شریف ایران را برطرف سازند.

Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
ما که نفهمیدیم چی میخواستی بگی آخرش
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
اینها که برای اغتشاشات اخیر حاضر نشدند دو تا طلبه جهاد تبیین تو مدارس داشته باشند و همش دنبال مجوز از حراست آموزش و پرورش بودند
چگونه اطلاعی ندارند از اجرای بیصدای سند ۲۰۳۰
ارسال نظر
captcha